Виховна година в 7 класі на тему:
«Суверенній Україні – слава нині і повік!»
Класний керівник Тороп С.О.
Виховна година «Суверенній Україні – слава нині і повік!»
Мета: ознайомити учнів з історією державотворення; виховувати в учнів почуття
патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння
своєї причетності до всіх подій, які відбувалися в Україні; почуття гордого
імя – українець.
Обладнання: державні символи України, Конституція України, вишитий рушник, композиції з калини та верби, карта України.
Учні:
Святковий день – 24 серпня,
Так хочеться усмішок і пісень.
Віднині Україна – незалежна
Запам’ятайте, люди, світлий день
Здійснилась давня заповітна мрія,
Бажання і надія поколінь
Це почуття свободи серце гріє
І піднімає думи височінь
Давайте ж станьмо пліч –о- пліч всі народи
Щоб славу України відродить,
Щоб дружно жити, в радості і згоді,
Ми України сестри і брати
Вчитель:
Кожна людина завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує місця де народилася, де минуло її дитинство. То родинне вогнище, маленька батьківщина кожної людини, де живуть батьки, бабуся, дідусь, сестри і брати. І якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас – вийде велика держава.
Давайте складемо асоціативний кущ «З чого для вас починається Україна»
Зараз у нас відбудеться уявна подорож по нашій країні, ми разом переглянемо цікаві сторінки нашої Батьківщини, згадаємо історію її державного становлення, повторимо державні і народні символи.
Україна… В одному слові й для нас і для чужинців бринить музика смутку і жалю… Україна – країна трагедій і краси, країна де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу й чорної йому зради, довгої вікової героїчної боротьби за волю. Шлях України позначений високими степовими могилами, руїнами та прекрасними піснями
Вчитель:
Хто ти, дівчинко маленька?
Учениця:
Українкою звуся
Й тою назвою горджуся.
Вчитель:
Хто ти, хлопчику гарненький?
Учень:
Українцем я зовуся
Й тою назвою горджуся.
Вчитель:
А по чім тебе впізнаю?
Учень:
-По вкраїнському звичаю,
В мене вдача щира й сміла,
І відвага духа й тіла
І душа моя здорова,
Українська в мене мова.
1 зупинка – географічна «Візитка»
Епіграф «Одна Батьківщина – і двох не буває!»
Учні:
Україна – одна з найбільших європейських країн. Її площа – 603,7 тис.км.кв. Вона перевищує за територією Францію, Іспанію, Швецію, Польщу. Загальна протяжність кордонів – близько 6500км, у тому числі морем проходить1050км кордонів країни.
Найбільша гірська система в нашій державі – Українські Карпати, найвища точка – гора Говерла, її висота в межах Закарпатської обл.. – 2061 м над рівнем моря.
Найбільше море, що омиває південь України – Чорне море. Найбільша річка України – Дніпро. Це третя за довжиною і площею басейну річка Європи. Найповноводніша річка країни,є Дунай.
На території України проживають представники більш як 130 націй та народностей. Чисельність населення становить близько 45 млн. чоловік.
(Завдання біля карти)
1.Показати на карті кордони сучасної України.
2.Показати столицю України.
3.Рідне місто корабелів.
4.Найбільшу річку на території України.
2 зупинка – історична.
Епіграф «Бо ми – це держава, велика, єдина… Так, ми - українці, наш дім – Україна!»
Вчитель: Ми з вами живемо в незалежній державі, ім’я якій – Україна. Тридцять років – це роки нашого воскресіння, єднання, осмислення своєї історії і долі. А перед цими роками незалежності були століття, якими українці йшли до своєї держави. Історія нашої державності складна і суперечлива, сягає корінням у сиву далечінь віків, має свої злети і падіння.
(Виступ групи істориків)
Учні:
Київська Русь.
Перший державний період княжої України-Русі припадає на 9-12 ст.н.е. Найбільшого розквіту мала Київська Русь за часів київських князів Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Першу згадку про Україну зафіксовано в Іпатіївському літописі 1187року.
Галицко-Волинська держава.
Після зруйнування у середині 13ст Київської держави, українські землі розпалися на декілька князівств. Серед них особливе місце посідало Галицько –Волинське князівство. Князь Данило Галицький настільки зміцнив владу, що під його вплив попала Литва і частина Польщі. Після його смерті вплив і могутність Галицько-Волинської держави ослаб.
Українські землі під владою Польщі та Литви.
У 15 ст. українські землі входять до складу Великого князівства Литовського. Це була Литовсько-українська держава: власне литовські землі становили у ній лише одну десяту частину. Офіційною мовою була мова Київської держави, продовжувала діяти система права, закріплено «Руською правдою». У 16 ст. більшість українських земель опинилися у складі новоутвореної держави – Речі Посполитої. Закарпаття відійшло до Угорщини, а південні землі – до Кримського ханства.
Доба Козаччини.
В 16-17 ст. в Україні знову відроджується паростки незалежності й виникає Козацька держава. Засновником її вважається Дмитро Байда-Вишневецький. Найбільшої політичної сили мала козаччина за часів Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького, Петра Дорошенка
Початок 20 ст.
На початку 20ст. державне існування України ставало історичним фактом, зафіксованим у писаній формі в І-ІV Універсалах Української Центральної Ради. У зв’язку з цим хочеться пригадати імена Михайла Грушевського, Володимира Винниченка, Симона Петлюру.
Кінець20ст.
16 липня 1990 року Верховна Рада України ухвалила Декларацію про державний суверенітет України. 24 серпня 1991 року Верховна Рада УРСР прийняла Акт проголошення незалежності України, який дав нашому народу можливість самостійно будувати власне життя і увійти до співдружності європейських держав. Це свято омріяне та виплекане багатьма поколіннями героїчних борців за волю і незалежність України
(Учень зачитує)
Акт проголошення незалежності України.
Виходячи із смертельної небезпеки, яка нависла над Україною в зв’язку з державним переворотом СРСР 19 серпня 1991 року
ПРОГОЛОШУЄ
Незалежність України та створення самостійної Української держави – України. Територія України є неподільною і недоторканою. Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України. Цей Акт набирає чинності з моменту його схвалення.
Верховна Рада України 24 серпня 1991 року
3 зупинка – символи України
Епіграф «Нема ціни святині дорогій»
Вчитель: (загадки про Тризуб, Герб, Прапор)
Діти, ми з вами – нащадки славетного українського минулого, творці нової історії своєї держави. Тому пригадали державні символи України: герб, прапор, гімн. Якими державними документами вони затверджені? (Конституція України , ст..20)
Основний Закон держави – Конституція, була прийнята в Україні 28 червня 1996 року. Вона має найвищу юридичну силу і встановлює засади політичної, економічної і правової системи держави. Конституція створена для людей і для благо людей. Закон проголошує рівноправність всіх громадян.
4 зупинка – фольклорна
Епіграф «Без верби, калини й тополини – нема України!»
Вчитель:
Майже у всіх народів, крім державних символів, є свої, народні символи, не затверджені законами, але які любовно передаються з покоління в покоління. Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, любов до рідної землі .
(Відео презентація про народні символи України)
Діти Батьківщина – це найдорожче місце на землі. Послухайте вірш М.Бакая «Солов’їна пісня», яким я хочу закінчити наше спілкування
Одна Батьківщина і двох не буває
Місце, де родилися, - завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знає в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на тонких вітрах.
Під вікнами – мальви, в саду – материнка,
Оспівані щедро в піснях.
Загадки про Герб
***
Знак держави головний –
всяк його повинен знати.
Воля, слава, сила в нім. –
Тож спробуй відгадати.
***
Символ нашої держави –
це тризуб жовто-яскравий.
Загадки про гімн
***
По радіо звучить щоденно
патріотична пісня,
що возвеличує Вкраїну
і прославля навічно.
***
Коли звучить він – всі встають,
до серця руку прикладають,
і вголос, й подумки співають,
і Україну прославляють.
Загадки про прапор України
***
Синьо-жовте полотнище
гордо майорить.
Це – ознака сили й слави
Української держави.
***
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти.
Загадки про калину
***
У віночку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
***
Знають мене луг і води,
І криниці, й огороди,
І дівчина мене знає —
В косу радо заплітає.
Сніг потане — я радію,
Розвиваюсь, зеленію:
В нічку зоряну, весняну
Соловейків колихаю.
Одягаюсь білим цвітом,
Наливаюсь теплим літом.
Осінь холодом повіє —
Я шаріюсь — червонію.
Знають мене луг і води,
І криниці, й огороди,
І дівчина мене знає —
В косу пишну заплітає,
Діти, певне, мене знають,
Швидко загадку вгадають,
Бо нема тої людини,
Щоб не відала… (калини)
***
Цвіте білим навесні, а на осінь китиці червоні,
Щоб була краса дівоча, була врода.
Незрівнянно гарна, як наша країна,
Заплітають у віночок оберіг…(калину)
Загадки про вербу
***
Проливала дрібні сльози молода дівиця.
Полоскала довгі коси у чистій водиці.
***
У ній сережки там і тут,
А гілки до свята несуть.
***
Стоїть дівчина над водою
З розплетеною косою.
Загадки про український віночок
***
Ой цвіте на Україні красне літо,
Ой збирають чорноброві в гаю квіти,
В’яжуть стрічку й квіточку в стіжок,