ВИХОВНА ГОДИНА"ЖИТТЯ БЕЗ НАСИЛЬСТВА»
Форма роботи: групова, бесіда з елементами тренінгу з використанням інноваційних технологій.
Мета бесіди: ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, виокреслити механізм захисту прав дітей.
Хід бесіди з елементами тренінгу
Вступне слово вихователя. Сьогодні, діти, ми з вами відправимося в подорож по безкрайніх просторах світового океану прав і обов’язків, навчимося долати насильство в учнівському середовищі, шанувати закони України. Збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися захищати себе від жорстокого, агресивного ставлення інших, поважати один одного, допомагати долати труднощі.
1. Мозковий штурм „Що таке насильство, його прояви”
Мета – розширити знання учнів щодо поняття „насильство”, сфокусувати увагу дітей на актуальній проблемі людства.
Завдання – учням пропонується написати, що таке насильство, його прояви на основі власних знань, особистого бачення цієї проблеми. Діти зачитують власні визначення.
Вчитель пропонує власний варіант визначення насильства.
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою стороною..
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
2. Вправа „Міф чи реальність”
Мета – розширити систему знань учнів щодо проявів насильства в учнівському середовищі.
Завдання – дітям пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками „так”, „ні”.
Перелік запитань:
законом (ТАК).
ознака слабкості дитини (НІ).
3. Вправа „Види насильства”
Мета - навчити учнів розрізняти види насильства, давати їх характеристику, виховати людську гідність.
Завдання – дітям демонструються різни види картинок, що стосуються насильства, необхідно детально їх вивчити та виявити, який саме вид насильства зображений та підняти відповідну картку з написом.
Обладнання: набори карток по видам насильства – фізичний, сексуальний, психологічний, економічний.
Міні-лекція «Що таке насильство?»
Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.
1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального задоволення.
3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною, забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової атмосфери. Може виявлятися у:
• зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд, забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу;
• жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні дитини, знущанні з неї.
Види насильства та їх характеристика:
1. Приниження особи, брудні лайки, образи - психологічне насильство;
2. Побиття - фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій - сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження - фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів - сексуальне насильство;
6. Вигнання дитину з дому – економічне насильство;
7. Спроби задушення - фізичне насильство;
8. Проституція - сексуальне насильство;
9. Втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків - фізичне насильство;
10. Обмеження свободи дій - психологічне насильство;
11. Використання зброї - фізичне насильство;
12. Жебракування - економічне насильство;
Тест «Насильство»
Цей елемент зустрічі є не лише діагностичним, а й активізує знання учасників тренінгу, що допомагає провести наступний етап не лише методом міні-лекції, а й методом мозкового штурму.
Ведучий. Дайте відповіді на запитання («так» або «ні»), наведені нижче.
1. Чи карають фізично твоїх друзів їхні батьки?
2. Тебе ображають твої брат чи сестра?
3. Чи було так, що батьки ставилися до тебе байдуже?
4. Чи було так, що близькі родичі ставилися до тебе байдуже?
5. Твої батьки лають тебе?
6. Чи можеш ти сказати про свою родину, що вона неприязно ставиться до тебе?
7. Чи траплялося так, що вдома з тебе насміхалися?
8. Чи є в тебе знайомі, чиї батьки знущаються, постійно ображають їх?
9. Чи були ви вдома свідками насильства (фізичних ушкоджень)?
• ПАМЯТАЙТЕ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
14. Підведення підсумків. Рефлексія.
13.Підсумкова бесіда.
- Як зробити наше життя кращим, добрішим? Протягом тисячоліть люди шукали відповіді на ці питання. І ось яке «золоте правило» винайшли. Зачитуються вислови.
Завершується заняття оптимістичною дитячою піснею, та читанням вірша:
Мій улюблений світ –
Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя.
Бо звільнивши наш світ без насильства
Можна сміло іти в майбуття.
4.Прощання «Передай імпульс по колу»
Учасники зустрічі стають у коло та беруться за руки. Потиском по колу передають «імпульс», на знак єдності та прощання.