Виховна година-тренінг до Дня Землі містить тренінгові вправи на формування екологічної свідомості дітей.
Виховна година з елементами тренінгу на тему «Земля – наш дім»
Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту рослинку,
Не треба думати, що цар природи ти,
Бо врешті, ти лише її частинка!
Мета: розвивати в молодших школярів екологічні уявлення та поняття шляхом активізації пізнавальних процесів; стимулювати інтерес до пізнання природи; формувати готовність до раціональної діяльності в природі, при якій зберігається існуюча природна рівновага або створюються можливості для її відновлення; розвивати розумову та творчу активність методом тренування; формувати екологічне мислення та свідомість; виховувати екологічну культуру природокористування; сприяти становленню та підтриманню позитивного емоційного настрою дітей.
Матеріали та обладнання: мольберти, маркери, музичний супровід, кошики, стільці, іграшка, вислови на екологічну тематику, ручки, аркуші паперу.
Хід проведення:
І Організаційний момент
Учасники називають себе, на який об’єкт природи схожий і чому?
Сонечко – промінчики (правила)
Якщо правила виконуються, то сонечко завжди посміхається.
Ураган для тих:
- вирощує кімнатні рослини;
- викидає сміття лише в смітник;
- любить троянди;
- вміє кататись на велосипеді;
- посадив рослину;
- має котика;
- не викидає фантики від цукерок;
- веде здоровий спосіб життя;
- любить природу.
Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?
Ви всі добрі, гарні діти.
Сьогодні ми з вами поговоримо про природу. Давайте прочитаємо епіграф до нашої теми. Як ви розумієте цей вислів?
Діти, а що ви знаєте про День Землі та про традиції його святкування?
Традиція святкування Дня Землі 22 квітня бере свій початок у ХІХ столітті, коли Джордж Стерлінг Мортон, секретар території штату Небраска (США), запропонував призначити день, у який усі жителі штату займалися озелененням своїх ділянок. Ідея отримала широку підтримку, і в перший День Землі було висаджено близько мільйона дерев. День Землі – свято, коли кожен має внести свій посильний вклад в збереження планети Земля.
Отже, сьогодні ми поговоримо про Землю, про її проблеми та про те, що ми можемо зробити для своєї планети.
Вправа «Зоряне небо»
- Ми зібралися у коло, щоб поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.
- Запишіть на стікерах-зірочках різного кольору (залежно від настрою) свої очікування від заняття та розмістіть їх на небі.
ІІ Основна частина
Вправа «Прядіння пряжі»
Мета - дати можливість учасникам ближче познайомитися в процесі виконання спільної справи. Матеріали - клубок довгої мотузки, килим на підлогу. Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для розташування учасників по колу на підлозі.
Процедура: учасники групи сидять на підлозі на килимі за колом, у центрі якого
лежить клубок мотузки. Тренер пропонує уявити, що група разом зараз прястиме
пряжу. Перший учасник бере клубок, перебирає кінець мотузки пальцями, імітуючи
прядіння, і одночасно розповідає про проблеми Землі. За сигналом тренера кінець мотузки передається сусіду, той розповідає щось, і так далі, доки коло замкнеться.
Вправа «Перевтілення»
У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили… .
Тренер. Кожен предмет у світі, не хоче стати сміттям непотрібним, а хоче довго бути корисним.
Чи легко вам було відчути себе непотрібним?
Як ви знайшли застосування предмету: самостійно чи радились?
Вправа «Квітка»
Учасники об’єднуються в пари. Кожній парі дістається зображення квітки, після п’ятихвилинної підготовки вона має представити свою квітку, сказавши її назву, де вона зростає, чи є рідкісною і через що може зовсім зникнути.
Вправа «Полюбіть тваринку»
Учасники об’єднуються в групи. Кожна група отримує картинку із зображенням тварини, яка викликає не дуже приємні емоції від споглядання або досвіду спілкування з нею (жук, павук, змія, дощовий черв, жаба).
Завдання: Кожен учасник пише біля картинки щось хороше про тваринку і передає іншому. Вправа триває до тих пір, коли кожен учасник написав своє твердження. Потім кожна група зачитує опис тварини, а інші повинні її назвати.
Вправа «Квітка – семицвітка»
Учасникам роздаються квітки, які мають сім пелюстків, вони загадують сім бажань планеті Земля та записують їх на пелюстках.
Обговорення.
ІІІ Підсумок
Вже давно вчені визначили, що Земля має форму кулі, вивчили життя на планеті, та, на жаль, так і не навчились її берегти. Кожен може сказати, що він ні в чому не винен, що саме він не приніс великої шкоди, та й що я один можу?!
Давайте все ж таки спробуємо взяти Землю в долоні турботи і скажемо: я можу…
Учасники передають з рук в руки глобус і продовжують фразу: я можу…
Бережімо життя на наші планеті, бо це і наше життя.