Виховна година «У мові моїй – і краса й неповторність»

Про матеріал

Мета:

- розширювати й збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;

- розвивати навички застосування знань з мови на практиці; пам'ять, увагу, спостережливість; уміння аналізувати мовний матеріал, збагачувати словниковий запас; прагнення бути свідомим громадянином України;

- виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, почуття патріотизму, національної гідності.

Компетентності: загальнокультурна, комунікативна.

Перегляд файлу

Філологічне кафе «У мові моїй – і краса й неповторність»

Тема: «У мові моїй – і краса й неповторність».

Мета:

- розширювати й збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;

- розвивати навички застосування знань з мови на практиці; пам'ять, увагу, спостережливість; уміння аналізувати мовний матеріал, збагачувати словниковий запас; прагнення бути свідомим громадянином України;

- виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, почуття патріотизму, національної гідності (слайд 1).

Компетентності: загальнокультурна, комунікативна.

Наскрізна змістова лінія: «Здоров'я і безпека».

Обладнання: ноутбук, проектор, три стола, меню страв, цитати про мову, горщик із запитаннями та відповідями, конверти з завданнями, чорний ящик з завданням.

Форма заходу: філологічне кафе.

Хід заходу

І. Організаційний момент

Звучить спокійна музика.

Уявіть, що у ваших долонях – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.

Почнімо наш захід, девіз якого такий:

«Вигадуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

  • Друзі! Для того, щоб зайняте місце, оберіть, будь ласка, квіточку, яка подобається більше. Після чого об’єднайтеся в команди з однаковими квіточками (2 команди). Окрему групу складатимуть журі (3 квіточки жовтого кольору).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети

  1. Зачитування учнем вірша про мову (музичний фон)

НАША МОВА
Мова наша, мова — 
Мова кольорова, 
В ній гроза травнева 
Й тиша вечорова.

Мова наша, мова — 
Літ минулих повість, 
Вічно юна мудрість, 
Сива наша совість.

Я без тебе, мово, 
Без зерна полова, 
Соняшник без сонця, 
Без птахів діброва.

Як вогонь у серці 
Я несу в майбутнє 
Невгасиму мову, 
Слово незабутнє.
                   Ю. Рибчинський

  1. Ознайомлення з цитатами про мову

Ось як говорили про мову видатні люди:

«Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе».

                                                                                                             Олесь Гончар

 «Мова – наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав. Мова – втілення думки. Що багатша думка – то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її».

                                                                                                    Максим Рильський

 «Коли зникає народна мова – народу немає більше!... Відберіть у народу все – і він усе може повернути, але відберіть мову, і він ніколи більше не створить її; нову Батьківщину навіть може створити народ, але мови ніколи: вмерла мова в устах народу – вмер і народ».

                                                                                            Костянтин Ушинський

Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос більш нічого, а серце б’ється – ожива, як їх почує!...

                                                                                                       Тарас Шевченко

Єдиний скарб у тебе – рідна мова, заклятий для сусіднього хижацтва. Вона твого життя міцна основа, певніша над усі скарби й багатства.

                                                Пантелеймон Куліш

  1. Вступне слово вчителя

Вітаю всіх на відкритті філологічного кафе «У мові моїй – і краса й неповторність». Сьогодні лише святкові страви та святкова музика. Тож, любі гості кафе, не соромтесь, пригощайтесь.

Ми щойно відкрились, тому столиків не так багато. На кожному столику ви бачите меню з тільки корисними стравами, якими сьогодні може пригостити вас кафе.

Отже, сьогодні в асортименті:

Картинки по запросу салат на швидку руку

Салат «На швидку руку»

 

Картинки по запросу гаряча страва горщик

Гаряча страва «Смачний горщик»

 

Картинки по запросу коктейль

 «Фразеологічний коктейль»

 

Картинки по запросу десерт асорті

Десерт «Мовне асорті»

 

Похожее изображение

Фітококтейль «Корисна нотка»

 

 

Картинки по запросу страва від шефа

Страва від шеф-повара

«Секретна абетка»

 

Картинки по запросу вітамінний салат

Салат вітамінний «Майстер слова»

 

Картинки по запросу смузі

Смузі «Ерудит»

Картинки по запросу блюдо в мішечку

Млинці «Жартівливі мішечки»

Картинки по запросу штрудель

Штрудель «Лінгвістичний феєрверк»

 

Замовляйте страву до душі та по смаку.

ІІІ. Основний зміст роботи

  • Робота в групах

Шановні гості кафе! Кожна група обирає страву по черзі та пригощає товаришів за сусіднім столиком. Переможе та команда, що набере більшу кількість балів. Перед вами прайси, що допоможуть обрати страву.

  1. Салат «На швидку руку» (слайд 2).
  • Заримуйте слова. Переможець отримає 10 балів.

 Картка для I команди

Сміх, сніг, весна, краса.

Картка для II команди

Буває, забуває, мова, діброва.

  1. Гаряча страва «Смачний горщик» (слайд 3)
  • З горщика виймайте по одному питанню,  дайте відповідь.
  1. Розділ мовознавства, який вивчає слово, його значення і походження… /Лексикологія/
  2. Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми/
  3. Самостійна частина мови, що вказує на предмет, його ознаку чи кількість, але не називає його…/Займенник/
  4. Речення, яке має дві і більше граматичних основ…/Складне/
  5. Частина слова без закінчення? /Основа/
  6.  Що буває кількісним і порядковим? /Числівник/
  7. На які групи поділяються всі звуки? /Голосні і приголосні/
  8. Новоутворені слова та вислови мови…/Неологізми/
  9. Опис зовнішності людини…/Портрет/
  10. Члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне і питання і відносяться до одного і того ж слова…/Однорідні/
  1.  «Фразеологічний коктейль» (слайд 4)
  • Розтлумачте фразеологізми (на швидкість).
  1. Водити за носа. (Обманювати).
  2. Накивати п’ятами. (Втікати).
  3. Зробити з мухи слона. (Перебільшувати).
  4. Як води в рот набрати. (Мовчати).
  5. Зарубати на носі. (Запам'ятати).
  6. Бити байдики. (Ледарювати).
  7. Брати ноги на плечі.(Втікати).
  8. На голках сидіти. (Хвилюватися).
  9. Пекти раків. (Червоніти).
  10. Не покладати рук. (Трудитися).
  1. Десерт «Мовне асорті» (слайд 5)
  • Дайте відповіді на запитання (на швидкість).

Запитання

  1. Що вивчає графіка? (Знаки письма)
  2. Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
  3. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
  4. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
  5. Частина слова перед коренем. (Префікс)
  6. Найменша одиниця мови. (Звук)
  7. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
  8. Скільки звуків у слові «легенький»? (Вісім)
  9. Яка буква не має звука? (М'який знак)
  10. Розмова двох осіб. (Діалог)
  1. Фітококтейль «Корисна нотка» (слайд 6)
  • Любі друзі! Хочу нагадати, що наші страви готуються тільки з корисних для здоровя інгредієнтів. Тому перед вами конверти, у яких знаходяться літери однакової величини. Із поданих літер зберіть назви речовин здорового та правильного харчування. Переможуть ті гості, що за хвилину зможуть дати більше правильних відповідей (на швидкість).

Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, вода.

  1. Фізкультхвилинка

«Цифри»

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.

Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і вико­нуємо),

цифру 2 – підборіддям,

цифру 3 – правим плечем,

цифру 4 – лівим плечем,

цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,

цифру 6  – лівим ліктем,

цифру 7   правим коліном,

цифру 8   лівим коліном,

цифру 9  – правою ногою,

а десяточку – «хвостиком».

«Один до одного»

Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.

За командою: «Один до одного» змінити пари.

«Настрій»

Хід вправи: діти починають ходити по кімнаті, відчуваючи власне тіло.

Подумайте про власний настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи проде­монструйте різний настрій.

Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:

  •  дуже втомлена людина;
  • щаслива   людина, яка   отримала   радісну звістку;
  • людина, яка постійно чогось боїться;
  • геній, який отримав Нобелівську премію;
  • людина, у якої «нечиста» совість;
  •  канатоходець, який рухається по дроту.

Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.

  1. Страва від шеф-повара «Секретна абетка» (слайд 7)
  • Слово вчителя

       Загинули б люди, повірте, без мови,

                   Бо як же вони спілкуватись могли?

                   Якби говорити не вміли, й читати,

                   То дикі б, печерні ще й досі були.

А тепер уявіть, що ви живете в період, коли люди передавали різного роду інформацію за допомогою ієрогліфів. Розшифруйте поетичні рядки Пантелеймона Куліша про мову. Допоможе вам у цьому секретна абетка (на швидкість).

 О

А

Б

В

#

Г

Ґ

V

Д

Е

:

Є

/

Ж

\

З

+

И

־

І

=

Ї

*

Й

(

К

)

Л

< 

М

> 

Н

;

О

±

П

Р

С

÷

Т

×

У

Ф

Х

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

:V+>+*  ≥(О≤∆  ×  ÷•∆•  ≤-V  <;□О

\О()↑÷+*  V)↑  ≥×≥ ־V(;#;  ≈+/О≡÷□О

□;>О  ÷□;#;  /+÷÷↑  <-≈>О   ;≥>;□О

±•□>-∞О  V  ×≥ ־  ≥(О≤∆+  * ∆ О# О÷≥÷□ О

Єдиний скарб у тебе — рiдна мова,

Заклятий для сусiдського хижацтва:

Вона твого життя мiцна основа.

Певнiша над усi скарби й багатства.

П.Куліш

 

  1. Салат вітамінний «Майстер слова» (слайд 8)
  • Із слова   ЛЕКСИКОГРАФІЯ складіть 10 нових слів, переставляючи букви (на швидкість).

 

  1. ________________________
  2. ________________________
  3. ________________________
  4. ________________________
  5. ________________________
  6. ________________________
  7. ________________________
  8. ________________________
  9. ________________________
  10. _____________________

 

  1. Смузі «Ерудит» (слайд 9)
  • Відгадайте за назвами  предмети (на швидкість).
  1. Підземна міська залізниця.
  2. Передня частина голови, на якій розташовується ніс, очі, рот.            
  3. Купа дров, або хмизу, які горять.
  4. Смолиста маса, якою заливають дороги і тротуари.
  5. Людина, яка добровільне дає свою кров для переливання.
  6. Постанова, розпорядження найвищого органу влади або глави держави, що має силу закону.
  7. Короткі штани.
  8. Установа, в якій виготовляють і продають ліки.
  9. Інструмент для різання, стриження, що складається з двох навхрест з'єднаних ножів з ручками у вигляді кілець. 
  10. Скляний ящик з водою для риб.
  11. Страва з дрібних шматочків м'яса або риби з овочами й підливою.
  12. Оптичний прилад з двох скелець на дужках.
  13. Літній будинок для відпочинку за містом.
  14. Кілька коней запряжених разом.

Ключ. У кожному слові-відгадці  підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.

(слайд 10)

  1. Метро.
  2. Обличчя.
  3. Вогнище.
  4. Асфальт.
  5. Донор.
  6. Указ.
  7. Шорти.
  8. Аптека.
  9. Ножиці.
  10. Акваріум.
  11. Рагу.
  12.  Окуляри.
  13. Дача.
  14. Упряжка

 

Вислів В.Сосюри: «Мова – душа народу».

 

  1. Млинці «Жартівливі мішечки» (слайд 11)
  • Відгадайте загадки. Тільки вони не звичайні, а жартівливі (на швидкість).
  1. З чого починається день? (д).
  2. Вечір чим кінчається, а ранок починається? (р).
  3. До якого імені треба додати одну літеру, щоб отримати крупу? (Анна – манна).
  4.  Як з буряка зробити бурю? (буряк – буря).
  5. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має річка? (о).
  6.  Яке слово об’єднує 33 букви? (азбука).
  7.  Що мають дуб, бук, бузок, яблуня, груша, але не мають ні граб, ні ясен, ні клен, ні слива? (у).
  8. Що треба зробити, щоб морський рак полетів? (омар – комар)
  9. Перетворіть рослину на комаху, що нагадує бджолу (хміль – джміль).
  10. Слова, що різняться одним звуком – глухим і дзвінким. Перше означає сильний дощ, друге –фруктове дерево.(Злива – слива)
  1. Штрудель «Лінгвістичний феєрверк» (слайд 12)
  • Учні одержують у групах аркуші з реченнями, елементи яких розташовано в довільному порядку, хаотично, за принципом вибуху. У завдання входить відновлення речень у первісному вигляді, по змозі — якнайточніше. Виграє та група, яка найшвидше поверне компоненти речення в початкову форму (на швидкість).
    1.  За, складом, за, але, різні, слова, звуковим, не, і, значенням, близькі, вимовою. (Пароніми)
    2. Різні, але, написанням, однакові, це, і, звучанням, значенням, за, слова, за. (Омоніми)
    3. Поняття, протилежним, виражають,слова, несумісні, з, що, це, значенням. (Антоніми)
    4.  Те, або, значенням, слова, саме, тотожні, це, близькі, по-різному, які, поняття, називають, за. (Синоніми)
    5. Групи, мовленню, слова, професійної, це, властиві, словосполучення, та, певної, людей. (Професіоналізми)
    6. Територією, діалекту, поширення, певного, це, обмежується, яких, слова. (Діалектизми)
    7. Активного, позначувані, які, зникли, те, це, з, що, поняття, вийшли, і, вжитку, слова, ними, реалії, через. (Історизми)
    8. Замінили, що, більш, що, називання, активного, це, те, виявилися, їх, для, самих, вийшли, понять, вжитку, лексеми, слова, які, реалій, через, тих, і, придатними, з. (Архаїзми)
    9. Народу, які, називають, реалії, слова, й, з, поняття, це, життя, певного. (Екзотизми)
    10. Разом, зберігають, мовах, тотожність, спільні, звучання, тим, й, це, близькість, і, значення, в, які, багатьох, вживаються, із, неблизько споріднених, слова. (Інтернаціоналізми)

 

  • Колективна робота. Розігрування діалогу

 

  • Слово вчителя

Настав час перевірити творчі здібності наших гостей. Розіграйте ситуацію у вигляді діалогу. Для цього необхідно надати по два учасники від кожної команди. На підготовку ми вам даємо 3 хвилини.

Сценка «Старша школа має талант» (для всіх команд)

Учень. Ну, хто готовий відповідати?
Учитель фізкультури (тягне руку). Можна?! Можна?! Ну-у…

Учень (здивовано). Фізрук? Вивчили домашнє?
Учитель фізкультури. Ні, я хочу вийти.
Учень. Сидіти! Надумалися – вийти! Ще чого! Дітей не можна на уроці випускати з кабінету! Так хто відповідатиме? Н-дя, як завжди добровольців немає. Нулі! Тоді нам відповість, нам відпові-і-сть (дивиться в журнал)... Учитель географії.
Учитель географії. Тільки що, так відразу я! А чого я?
Учень. Ну, Миклуха-Маклай, розповідайте нам, куди впадає Чорне море. Не підказувати! Хто підказував? Не знаєте? Соромно! Знову двійка! Ні! Це забагато! Одиниця! Третя поспіль! Дуже погано. Ай-яй!
Учитель фізкультури (тягне руку). Ну, пустіть… Я хочу вийти! Ну дуже-е-е...
Учень. Навіщо?
Учитель фізкультури. А я на вушко. (Шепоче)
Учень. А перерви вам було мало, га? Знову ухилятися від уроків? Знаю я вашу породу. Чи може вуха пухнуть, га? Перекур? Та я вас наскрізь бачу! А табличка множення, га? А 7 на 8, га? Мовчимо? Не вийде, Олександре Петровичу! Математика - цариця полів.
Учитель математики. Не полів, а наук… Смію замітити….
Учень. А вас ніхто не питав! Ясно? Мені краще знати! Відповідайте, Людмила Павлівна, чому дорівнює сума квадратних катетів?
Учитель математики. Яких-яких катетів?
Учень. Не знаєте? Може, ви й про квадратну гіпотенузу нічого не чули? Два, Людмило Павлівно, два! Несіть щоденника! Прийдете завтра з батьками!

 

- А поки наші команди готуються, я хочу звернути вашу увагу на дошку.

 Наша держава багата талантами, які виконують творчі шедеври наших письменників  на сучасний лад.

  • Музична пауза

 

- Час для підготовки для наших учасників вийшов. Запрошуємо для виступу. А журі тим часом підведе підсумки та визначить найкращих знавців рідного слова.

- Виявляється в школі є неймовірні акторські таланти.

 

ІV. Заключна частина

  1. Слово вчителя

Дорогі друзі! Ось і підійшов до кінця наш мовно-літературний захід. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.

Отже, послуговуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення й наснаги в навчанні!

 

  •              Оголошення результатів

Настав час озвучити результати. Просимо представника від суддів оголосити переможців.


  • Критерії оцінювання

 

 

Бали

І команда

ІІ команда

  1. Салат «На швидку руку»

 

10

 

 

  1. Гаряча страва «Смачний горщик»

10

 

 

  1. «Фразеологічний коктейль»

10

 

 

  1. Десерт «Мовне асорті»

10

 

 

  1. Фітококтейль «Корисна нотка»

5

 

 

  1. Страва від шеф-повара «Секретна абетка»

10

 

 

  1. Салат вітамінний «Майстер слова»

10

 

 

  1. Смузі «Ерудит»

14

 

 

  1. Млинці «Жартівливі мішечки»

10

 

 

  1. Штрудель «Лінгвістичний феєрверк»

10

 

 

Всього

 

 

 

 

 

      Учитель. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби…  на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається та несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!

Як вогонь у серці,

Ви  несіть  в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє!

  1.  « Абетка  побажань» (слайд 13)

Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».

                         « Абетка  побажань»

А – активності  творчої.

Б – безхмарності  небесної.

В – віри  розсудливої.

Г – гумору  неміряного.

Ґ – ґречності  щоденної.

Д – достатку  життєвого.

Е – економії  розумної.

Є – єдності  сімейної.

Ж – життя  безкінечного.

З – здоров’я  безмежного.

І – імені  чистого.

Ї – їздити на курорти.

К – кохання  доброго.

Л – людяності  Щирої.

М – мрії  здійсненної.

Н – наснаги  професійної.

О – обрію  барвистого.

П – посмішки чуйної.

Р – радості всесильної.

С – спокою літнього.

Т – теплоти  родинної.

У – успіху  великого.

Ф – фантазії гармонійної.

Х – хліба  цілющого.

Ц – царини  домашньої.

Ч – чарівності  приємної.

Ш – широти  духовної.

Щ – щастя  невичерпного.

Ю – юності  сердечної.

Я – ясності  майбутньої.


 


 

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку