Мета:
- розширювати й збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;
- розвивати навички застосування знань з мови на практиці; пам'ять, увагу, спостережливість; уміння аналізувати мовний матеріал, збагачувати словниковий запас; прагнення бути свідомим громадянином України;
- виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, почуття патріотизму, національної гідності.
Компетентності: загальнокультурна, комунікативна.
Філологічне кафе «У мові моїй – і краса й неповторність»
Тема: «У мові моїй – і краса й неповторність».
Мета:
- розширювати й збагачувати знання учнів про мову та літературу; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава;
- розвивати навички застосування знань з мови на практиці; пам'ять, увагу, спостережливість; уміння аналізувати мовний матеріал, збагачувати словниковий запас; прагнення бути свідомим громадянином України;
- виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, почуття патріотизму, національної гідності (слайд 1).
Компетентності: загальнокультурна, комунікативна.
Наскрізна змістова лінія: «Здоров'я і безпека».
Обладнання: ноутбук, проектор, три стола, меню страв, цитати про мову, горщик із запитаннями та відповідями, конверти з завданнями, чорний ящик з завданням.
Форма заходу: філологічне кафе.
Хід заходу
І. Організаційний момент
Звучить спокійна музика.
Уявіть, що у ваших долонях – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.
Почнімо наш захід, девіз якого такий:
«Вигадуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети
НАША МОВА
Мова наша, мова —
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова —
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Ю. Рибчинський
Ось як говорили про мову видатні люди:
«Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе».
Олесь Гончар
«Мова – наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав. Мова – втілення думки. Що багатша думка – то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її».
Максим Рильський
«Коли зникає народна мова – народу немає більше!... Відберіть у народу все – і він усе може повернути, але відберіть мову, і він ніколи більше не створить її; нову Батьківщину навіть може створити народ, але мови ніколи: вмерла мова в устах народу – вмер і народ».
Костянтин Ушинський
Ну що б, здавалося, слова… Слова та голос більш нічого, а серце б’ється – ожива, як їх почує!...
Тарас Шевченко
Єдиний скарб у тебе – рідна мова, заклятий для сусіднього хижацтва. Вона твого життя міцна основа, певніша над усі скарби й багатства.
Пантелеймон Куліш
Вітаю всіх на відкритті філологічного кафе «У мові моїй – і краса й неповторність». Сьогодні лише святкові страви та святкова музика. Тож, любі гості кафе, не соромтесь, пригощайтесь.
Ми щойно відкрились, тому столиків не так багато. На кожному столику ви бачите меню з тільки корисними стравами, якими сьогодні може пригостити вас кафе.
Отже, сьогодні в асортименті:
|
Салат «На швидку руку»
|
|
Гаряча страва «Смачний горщик»
|
|
«Фразеологічний коктейль»
|
|
Десерт «Мовне асорті»
|
|
Фітококтейль «Корисна нотка»
|
|
Страва від шеф-повара «Секретна абетка»
|
|
Салат вітамінний «Майстер слова»
|
|
Смузі «Ерудит» |
|
Млинці «Жартівливі мішечки» |
|
Штрудель «Лінгвістичний феєрверк»
|
Замовляйте страву до душі та по смаку.
ІІІ. Основний зміст роботи
Шановні гості кафе! Кожна група обирає страву по черзі та пригощає товаришів за сусіднім столиком. Переможе та команда, що набере більшу кількість балів. Перед вами прайси, що допоможуть обрати страву.
Картка для I команди
Сміх, сніг, весна, краса.
Картка для II команди
Буває, забуває, мова, діброва.
Запитання
Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, вода.
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
«Один до одного»
Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою: «Один до одного» змінити пари.
«Настрій»
Хід вправи: діти починають ходити по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Подумайте про власний настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як:
Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.
Загинули б люди, повірте, без мови,
Бо як же вони спілкуватись могли?
Якби говорити не вміли, й читати,
То дикі б, печерні ще й досі були.
А тепер уявіть, що ви живете в період, коли люди передавали різного роду інформацію за допомогою ієрогліфів. Розшифруйте поетичні рядки Пантелеймона Куліша про мову. Допоможе вам у цьому секретна абетка (на швидкість).
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
:V+>+* ≥(О≤∆ × ÷•∆• ≤-V>О <;□О
\О()↑÷+* V)↑ ≥×≥ ־V≥⌂(;#; ≈+/О≡÷□О
□;>О ÷□;#; /+÷÷↑ <-≈>О ;≥>;□О
±•□>-∞О >ОV ×≥ ־ ≥(О≤∆+ * ∆ О# О÷≥÷□ О
Єдиний скарб у тебе — рiдна мова,
Заклятий для сусiдського хижацтва:
Вона твого життя мiцна основа.
Певнiша над усi скарби й багатства.
П.Куліш
Ключ. У кожному слові-відгадці підкресліть першу літеру. З цих букв прочитаєте вислів українського поета В.Сосюри.
(слайд 10)
Вислів В.Сосюри: «Мова – душа народу».
Настав час перевірити творчі здібності наших гостей. Розіграйте ситуацію у вигляді діалогу. Для цього необхідно надати по два учасники від кожної команди. На підготовку ми вам даємо 3 хвилини.
Сценка «Старша школа має талант» (для всіх команд)
Учень. Ну, хто готовий відповідати?
Учитель фізкультури (тягне руку). Можна?! Можна?! Ну-у…
Учень (здивовано). Фізрук? Вивчили домашнє?
Учитель фізкультури. Ні, я хочу вийти.
Учень. Сидіти! Надумалися – вийти! Ще чого! Дітей не можна на уроці випускати з кабінету! Так хто відповідатиме? Н-дя, як завжди добровольців немає. Нулі! Тоді нам відповість, нам відпові-і-сть (дивиться в журнал)... Учитель географії.
Учитель географії. Тільки що, так відразу я! А чого я?
Учень. Ну, Миклуха-Маклай, розповідайте нам, куди впадає Чорне море. Не підказувати! Хто підказував? Не знаєте? Соромно! Знову двійка! Ні! Це забагато! Одиниця! Третя поспіль! Дуже погано. Ай-яй!
Учитель фізкультури (тягне руку). Ну, пустіть… Я хочу вийти! Ну дуже-е-е...
Учень. Навіщо?
Учитель фізкультури. А я на вушко. (Шепоче)
Учень. А перерви вам було мало, га? Знову ухилятися від уроків? Знаю я вашу породу. Чи може вуха пухнуть, га? Перекур? Та я вас наскрізь бачу! А табличка множення, га? А 7 на 8, га? Мовчимо? Не вийде, Олександре Петровичу! Математика - цариця полів.
Учитель математики. Не полів, а наук… Смію замітити….
Учень. А вас ніхто не питав! Ясно? Мені краще знати! Відповідайте, Людмила Павлівна, чому дорівнює сума квадратних катетів?
Учитель математики. Яких-яких катетів?
Учень. Не знаєте? Може, ви й про квадратну гіпотенузу нічого не чули? Два, Людмило Павлівно, два! Несіть щоденника! Прийдете завтра з батьками!
- А поки наші команди готуються, я хочу звернути вашу увагу на дошку.
Наша держава багата талантами, які виконують творчі шедеври наших письменників на сучасний лад.
- Час для підготовки для наших учасників вийшов. Запрошуємо для виступу. А журі тим часом підведе підсумки та визначить найкращих знавців рідного слова.
- Виявляється в школі є неймовірні акторські таланти.
ІV. Заключна частина
Дорогі друзі! Ось і підійшов до кінця наш мовно-літературний захід. Ви всі показали свої знання, хтось краще, а хтось трошки гірше. Та пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідної матері, до родини, до рідного краю, до рідної мови та культури. Нехай же вивчення мови стане для вас черговою сходинкою до майбутніх успіхів, до самоствердження.
Отже, послуговуйтесь рідною мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Я бажаю Вам всім успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення й наснаги в навчанні!
Настав час озвучити результати. Просимо представника від суддів оголосити переможців.
|
Бали |
І команда |
ІІ команда |
|
10 |
|
|
|
10 |
|
|
|
10 |
|
|
|
10 |
|
|
|
5 |
|
|
|
10 |
|
|
|
10 |
|
|
|
14 |
|
|
|
10 |
|
|
|
10 |
|
|
Всього
|
|
|
|
Учитель. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається та несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Ґ – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити на курорти.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.