Виховна година для учнів початкових класів. Розробка містить інсценізацію казки, вікторину, розгадування загадок, ребусів, складання пазлів, малювання казкового героя із заплющеними очима
У світі казки чарівної
Мета: розвивати в дітей пізнавальний інтерес та любов до української казки; виховувати за допомогою казки моральні чесноти й загальнолюдські цінності; підтримувати в класі атмосферу доброзичливості та взаєморозуміння. Обладнання: книжкова виставка «Улюблені казки»; картки із зображеннями персонажів знайомих дітям народних казок; картки із зображеннями тварин — героїв казки; аудіоапаратура; папір та олівці. ХІД ЗАНЯТТЯ I. Організаційний момент Класовод. Діти, чи всі зручно всілися на свої місця й готові мене уважно слухати? Час вже, дівчатка й хлоп’ята, розмову нам починати, а про що вона буде, ви, певно, вже здогадуєтеся. II. Розкриття теми заняття Звучить тиха лірична музика (на розсуд учителя). Класовод. Скажіть, хто з нас не любить казок? Казки приходять у наше життя ще в ранньому дитинстві і залишаються з нами надовго. Спочатку ви чули казку з уст мами чи бабусі, її розповідала вам вихователька в дитячому садку або старша сестричка. Якою є ваша улюблена казка? III. Повідомлення теми й мети - А ви знаєте, що казка прийшла до нас з давніх-давен? Передавалася вона з уст в уста, з покоління в покоління. Український народ любив казки, тому понавидумував їх дуже багато. В основу казочок покладалися легенди, перекази, притчі. У казкових героїв вони втілювали людей, висміювали або возвеличували їхні вчинки, риси характеру Отже, казка – це казкова країна, де добро завжди перемагає зло. Отже, тема нашого сьогоднішнього заняття — «У СВІТІ КАЗКИ ЧАРІВНОЇ». Казки цікавлять нас і бентежать, змушують захоплюватися, хвилюватися, уявляти. Знайомлячись із казкою, ми стаємо кращими, бо кожна казочка вчить нас мудрості й доброти. Особливо близькі й дорогі для нас рідні українські казки, адже ми завжди прагнемо наслідувати найкращі чесноти героїв української казки. IV. Подання нових знань Бесіда «Чесноти героїв казки» Класовод. Друзі, перед собою ви бачите малюнки. (Учитель звертає увагу класу на ілюстративний матеріал.) Ви здогадалися, кого на них зображено? (Героїв казок.) Правильно, це добре відомі вам персонажі українських казок. Розкажіть, кого ви тут бачите. (Івасика-Телесика, ЦАПА ТА БАРАНА тощо.) Молодці. Кожен із цих героїв має свою вдачу. Чи знаєте ви, хто з них, наприклад, відрізняється силою та відвагою (ЦАП ТА БАРАН) Так. Адже вони не лише не побоялися зграю вовків, але й перехитрили їх, а хто з персонажів казок добрий та щирий? (Івасик-Телесик; дівчина, що перетворилася на качечку.) Справді, маленького Івасика-Телесика ми уявляємо лагідним, приязним хлопчиком, який любив свою родину і дуже сумував за близькими, коли з ним сталася прикра пригода, а над усе він прагнув повернутися в затишну домівку. Дівчина з казки «Кривенька качечка», потрапивши до оселі стареньких, одразу почала допомагати їм по господарству, хазяйнувати. Ось яка вона чуйна, пожаліла дідуся з бабусею! Отже, діти, персонажі народних казок завжди мужні й чуйні, працьовиті й мудрі. І нас навчають того ж. Звичайно, серед них є й лихі та підступні. Хто пам’ятає таких персонажів? (Змій, Баба Яга, чарівник Ох.) Український народ вигадав їх недаремно, а для того, щоб показати: зло невічне, його завжди має перемагати той, хто наділений чеснотами ... якими? (Учні відповідають.) Робота з книгами Перед вами книжкова виставка українських казок. Тут є казочки, які «живуть» у шафі нашої класної кімнати, а деякі з них я принесла зі шкільної бібліотеки. Але багато книжок принесли сьогодні й ви, друзі, адже це ваші улюблені казки. Зараз я прошу всіх бажаючих розповісти про свої улюблені казки: сказати їхні назви, згадати головних героїв, коротенько розповісти про цікаві події, які відбувалися у вашій улюбленій казочці. Звичайно, серед персонажів зустрінуться й ті, на кого ви хочете в чомусь бути схожими,— тож поясніть чому. А ми уважно вас послухаємо. Школярі за бажанням виходять до книжкової виставки, беруть улюблену книгу і, спираючись на попередні пояснення і допомогу педагога (навідні запитання, підказки, уточнення), розповідають про неї. По завершенні виступу діти дякують кожному оповідачеві оплесками. Класовод. Український народ склав чимало казок і про тварин, кожна з яких має власну, особливу вдачу. Зараз ми пограємо в гру, яка допоможе нам пригадати всі вади й чесноти звірів з казок. Відгадування загадок про казкових тварин Учитель по черзі бере картки із зображеннями тварин, закриваючи їх від дітей, і читає загадки. Коли школярі відгадують загадку, класовод показує зображення. Говорить лагідно, ласкаво, Насправді ж хитра та лукава, На думці в неї завше, діти, Одне: кого б це обдурити? (Лисиця.)
Має вдачу полохливу, Несміливу, боязливу, Весь тремтливий і боїться Вовка хижого й лисицю. (Зайчик.)
Він зубастий, надто лютий, Полювати звір цей любить, Злістю він відомий, друже, А от розумом — не дуже.(Вовк.)
Неквапливий, вайлуватий, Чималий у нього зріст, Медом ласувати радий, Залюбки солодке їсть.(Ведмідь.)
Рано-вранці він співає, Сонечко завжди вітає. Ця дзвінкоголоса птиця — Мрія кожної лисиці.(Півник.) Класовод. Добре. Бачу, ви знаєте і любите українські казки про тварин. Тому, гадаю, наступна гра здасться вам зовсім не складною. Гра «З якої казки?» Тупу-тупу ногами, Сколю тебе рогами, Ніжками затопчу, Хвостиком замету... (Коза з казки «Коза-дереза».)
Я по коробу метений, На яйцях спечений — Як від баби та од діда втік, Так і від тебе втечу! (Колобок з однойменної казки.)
Онде наша діва, Онде наша Іва, На метеному дворці, На тесаному стовпці. Кужілочка шумить, Веретенце дзвенить. (Качки з казки «Кривенька качечка».)
Гуси, гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята Та понесіть до батенька, А в батенька — їсти й пити, Ще й хороше походити!(Івасик-Телесик з однойменної казки.) 1. «Баба діда за сорочку, внучка бабу за торочку…»( «Ріпка») 2. «Я не пила , я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку…» («Коза-дереза») 3. «А мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося, впало та й розбилося.» («Курочка Ряба») 4. «Уліз ведмідь – семеро стало…» («Рукавичка») 5. «Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю.» («Колобок») 6. «Котику-братику, несе мене Лиска По каменю-мосту на своєму хвосту, Порятуй мене!» («Казка про Котика і Півника») 7. «Призволяйся, Журавлику, призволяйся, лебедику…» («Лисичка та Журавель») Фізкультхвилинка У країні казочок Жив веселий Колобок. Разом з ним усі звірятка, Вирушали на зарядку. Похитали головою, Раз притупили ногою, Руки вгору піднесли, Трішки ними потрясли, Нахилились вліво, вправо. Та цього іще замало. Руки вгору, руки вниз, Раз присіли, піднялись. Головою похитали Й працювати знов почали. Завдання 2. «Назвати казки за ілюстраціями до них.» Завдання 3. «З’єднай прислів’я». Книжка вчить, як на світі жити. Хто багато читає, той більше знає. З книгою жити – з добром дружити. Поясніть прислів’я. Завдання 4 Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки. Казка 1 «Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок») Казка 2 «Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… »(Яйце , «Курочка-Ряба») Казка 3 «Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…»(Червона шапочка, «Червона Шапочка») Казка 4 «Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях») Казка 5 «Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка») Казка 6 «Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно») Казка 7 «Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку») Завдання 5 Назвати казку, в назві якої є число. «Вовк і семеро козенят» «Троє поросят» «Білосніжка і сім гномів» «Про царівну та сім богатирів» «Алі-баба і сорок розбійників» «Три горішки для Попелюшки» «Десять братів і сестриця Галя» «Дванадцять місяців»
ЗАВДАННЯ 6 З КОЖНОЇ КАЗКИ назвати позитивного героя та негативного
Позитивний негативний
Завдання 10. «Намалюй колобка» Учасники із заплющеними очима малюють Колобка. Класовод. Про добру та цікаву українську казочку можна говорити ще дуже довго. Адже наших казок так багато!читайте казки Ви розділите з казковими персонажами їхні дивовижні пригоди, будете хвилюватися за їхню долю і вчитися в них бути добрими та чуйними, сміливими та відважними, працьовитими та чесними. А ще завдяки казкам ви навчитеся відрізняти справжнє від вдаваного, щирість від лестощів, добро від зла. Адже саме цього навчає нас українська казка. V. Підсумки заняття Класовод. Отож, діти, любіть українську казку! Хай казка іде по життю поруч із вами, як вірний друг, а кращі герої казки — мужній Котигорошко, мудра Маруся, вірний собачка, добра царівна — стануть для вас гарним прикладом. VI. Рефлексія Звучать ліричні народні мелодії (на розсуд педагога). Діти малюють ілюстрації до улюблених народних казок. По закінченні роботи школярі влаштовують виставку малюнків «Найцікавіші казочки». |