Виховна година у вигляді тренінгу «Статеве виховання підлітків або відкрито поговоримо про секс»
Мета : формувати поняття про соціальні аспекти статевого дозрівання, сприяти пошуку учнями позитивного морального ідеалу; ознайомити дітей з наслідками ранніх статевих зв'язків; формувати негативне ставлення до статевої розбещеності, доступності, позитивне ставлення до моральної чистоти; розкрити особисту і соціальну суть любові як найвищого людського почуття, показати вплив любові на духовне збагачення людини, спонукати дітей до дотримання статевої гігієни.
Форма проведення: просвітницький тренінг
Обладнання: мультимедійне обладнання,соціальний відеоролик, відеосюжет, пісочний годинник, стікери, ручки, висловлювання філософів.
Час виконання: 45 хвилин
Цільова аудиторія: підлітки віком від 14-17 років
Хід тренінгу
Звучить пісня Олега Кензова –«Секс»
Вчитель: У 14-15 років так хочеться, щоб тебе любили! Так хочеться знайти єдину, найдорожчу і потрібну людину.Коли вона з'являється, всі думки зайняті нею, хочеться бути з нею постійно і здається, що так буде завжди. Не так давно більшість підлітків в цьому віці просто зустрічалися без фізичної близькості, зберігаючи на все життя чисті спогади про своє перше кохання. Зараз цього вже недостатньо. Деякі з нас прагнуть саме до сексуальних контактів, вважаючи, що в них проявляється справжня любов. Але, на жаль, любов закінчується дуже швидко. І про це свідчить невблаганна медична статистика: небажана вагітність, аборт, зовсім не дитячі хвороби.
На цьому тижні з вами було проведене анонімне анкетування, стосовно «Статевого дозрівання підлітка». Багато підлітків зізнається, що зовсім не знали про наслідки вільного кохання, що бачили тільки його романтичний бік. Реклама, радіо, телебачення, журнали, фільми «про це» – там все виглядає так красиво, сучасно, без проблем. А про проблеми якраз ніхто і не попереджав. А якщо і попереджав, то здавалося, що це буде з кимось, але не зі мною.
Таку безпечність молоді можна пояснити відсутністю статевої культури, сексуальною безграмотністю. Але багато дослідників бачать в цьому насамперед моральну розбещеність, вседозволеність, яка цілеспрямовано насаджується серед нашої молоді через кіно, радіо, телебачення. Як же чинити опір цьому? І чи потрібно опиратися? Про це ми сьогодні і поговоримо.
Метод «ПІСОЧНИЙ ГОДИННИК»
У вас виникає багато питань, які залишаються без відповідей. Зараз кожному з Вас роздадуть листочки, на яких Ви можете записати будь яке запитання стосовно даної тематики тренінгу. На прикінці нашого заходу ми постараємось разом на них дати відповідь.
Вчитель: За офіційною статистикою, щороку тисячі дівчаток-підлітків стають мамами, десятки тисяч роблять аборти. Україна посідає одне з перших місць у світі за кількістю абортів.
Сумна статистика любові (соціальний відеоролик «Лист ненародженої дитини»).
За статистикою:
Вчитель:
Теоретична інформація:
В понятті сексуальності навіть за формальною ознакою «секс» - це тільки складова сексуальності. Поняття «сексуальність» походить від англійського терміну «sех» (стать), прямий переклад якого означає статевість.
Сексуальність - сукупності внутрішніх і зовнішніх ознак/проявів, що роблять одну людину привабливою для іншої.
Будь-яка людина втілює в собі певний відсоток чоловічих і жіночих якостей, тобто, в кожному є й чоловічий, і жіночий початки. «Чисті» якості є псевдотипами.
Вправа "Міфи і факти про сексуальну поведінку"
При прийнятті рішень щодо реалізації сексуальності людина може спиратись на недостовірну інформацію (міфи), що у свою чергу може негативно впливати на її сексуальну поведінку, здоров’я. При прийнятті рішень важливо, щоб інформація якою ви володієте, була достовірною.
Приклади висловлювань:
Багато підлітків не мають статеві відносин до закінчення школи, вони утримуються від статевого життя.
Формування статевого потягу проходить по різному у юнаків і дівчат. У дівчат є потреба у реалізації платонічного та еротичного лібідо. До потреби реалізації сексуального лібідо дівчата підходять набагато пізніше, ніж юнаки.
Згідно чинного законодавства України, секс з примусу вважається зґвалтуванням, і цей злочин передбачає карне покарання.
Так. До першої менструації у дівчини яєчники виробляють перше яйце під час овуляції. Вона може завагітніти під час статевого акту, якщо він відбувся незадовго до першої овуляції, до її першого менструального циклу.
Виступ учня про інфекційні захворювання
Сьогодні є багато хвороб, які називають «хворобами поведінки». Це захворювання статевих органів чоловіків і жінок, венеричні хвороби, СНІД. Заразитися можна різними шляхами: через поцілунки, губну помаду, посуд, брудні руки, кров, статевим шляхом.
Перегляд відео «Венеричні хвороби»
Людина, яка вибрала шлях цнотливості, не матиме проблем зі СНІДом та іншими захворюваннями, які можуть призвести до небажаної вагітності або безпліддя взагалі.
Гра «Як протистояти спокусі»
Роздати 9 хлопцям картки із варіантом спокуси, а 9 дівчатам – картки із відповіддю на спокусу; попросити, щоб кожна пара творчо та емоційно обіграла ситуацію спокуси та відповіді на неї.
1. Якщо ти мене кохаєш, ти мені дозволиш. |
1.Якщо ти мене кохаєш, ти не будеш прохати, щоб я принесла в жертву те, що я бережу. |
2.Я вірний лише тобі! |
2.Дивно, та я не бачу обручки. |
3.Невже ти не хочеш сказати, що кохаєш мене? |
3. Не потрібно займатись сексом, щоб доказати кохання. |
4.Я думав, що ти серйозно ставишся до мене. |
4. А я думала, що ти серйозно відносишся до моїх почуттів і не будеш тиснути на мене. |
5.Це зовсім безпечно – в мене є презерватив |
5.Ти хочеш, щоб я довірила своє майбутнє шматку гумки. |
6.Я думав ці стосунки кудись ведуть? |
6.Якщо «кудись» - це секс, тоді шукай його в іншому місті |
7.Але ми повинні відсвяткувати своє кохання |
7.Чудово! Приходь ввечері з квітами і ми сходимо до кафе |
8.Ти – єдина, кому я хочу належати повністю |
8.Чудово! Якщо я – єдина, то ти зможеш зачекати до весілля |
9. Інші люди займаються сексом і з ними нічого не відбувається |
9.Але я – не інші, і ти не знаєш, відбувається з ними щось, чи ні. Я не довіряю своє майбутнє іншим. |
Ми робимо в житті багато помилок, за які потім доводиться вибачатися або гірко розплачуватися. Ви знаєте багато для того, щоб не робити ці помилки. Якщо ж хтось вже зробив їх, то можна зупинитися і розпочати все з початку. Але ви повинні пам’ятати: рубці обов’язково залишаються. Тому краще не ламати життя, щоб потім не довелося його склеювати.
Робота з карткою „Як далеко мені слід зайти?”
Роздати учням картки і попросити, щоб вони заповнили їх самостійно, написавши свою власну думку про розвиток інтимних відносин між хлопцем та дівчиною, вписавши запропоновані варіанти в таблицю.
Дружба |
Побачення |
Серйозний зв’язок |
Заручини |
Шлюб |
|
|
|
|
|
ВІДЕОСЮЖЕТ. Вірш Едуарда Асадова «Как много тех, с кем можно лечь в постель»...
Вчитель: У глибоку давнину у наших предків існував звід правил про цнотливість і спадковість. Вважалося, що жінка повинна берегти свою честь, бо за нею судять про честь роду. А для чоловіка це було важливіше, ніж романтична любов. Ці традиції складалися століттями. Честь жінки кожен чоловік повинен був захищати, як святиню. А.С.Пушкін не побоявся віддати життя за честь своєї дружини, своєї родини. Мені здається, сучасні хлопці шукають саме таку дружину, яка зуміла б зберегти свою честь.
Вправа «Вчимось приймати рішення»
Ресурси: плакат «Схема прийняття рішень», пронумеровані 4 пакети, (конверт 1, в якому знаходяться банан і презерватив, конверт 2, в який покладено пляшку з водою з-під крана, конверт 3 із цибулиною, конверт 4, де знаходиться одна гривня.
Ведучий звертається до учасників: «Прийняття рішення - досить складний і відповідальний крок, на який часом зважитись досить складно. Всі ми рано чи пізно стикаємося з проблемою: як бути? Чи можу я сам(а) ухвалити/прийняти правильне рішення? Чим обернеться мій вибір для людей, які мене оточують, і для мене самого?».
Подеколи підлітків вчать приймати деякі рішення: які аксесуари краще вдягти до певного одягу, які купувати продукти, як їздити в транспорті, тощо. Утім майже ніколи вони не прислухаються до порад, як приймати рішення щодо сексуальної поведінки.
Із сексуальною активністю пов'язана велика кількість як позитивних сторін життя (розвиток і реалізація взаємин з коханою людиною, насолода, самопізнання, новий досвід тощо), так і ряд негативних й, відповідно, небажаних наслідків (незапланована вагітність та як її наслідок - аборт, ІПСШ, в т. ч. ВІЛ-інфекція).
Пізнання своєї сексуальності - нормальний, закономірний і важливий процес в житті кожної людини. Він є складовою життя і життєвого досвіду взагалі. Але для того, щоб це пізнання та набуття нового досвіду були корисними і приємними, статеве життя варто розпочинати з повною впевненістю у своєму рішенні та своїй безпеці.
Для того, щоб мати можливість в майбутньому бути здоровою і щасливою людиною, потрібно не помилитися у рішеннях та діях. Спокус та спокусників навколо молоді безліч - ЗМІ, відеопродукція, поширені в суспільстві міфи, упередження і стереотипи, їх подолання - реальний шанс ставати сильнішим, мудрішим завдяки відповідальний поведінці.
Для цього не тільки корисно, а й просто життєво необхідно володіти інформацією, як приймати відповідальні рішення.
Ведучий розкладає в одну лінію 4 пронумеровані конверти і запрошує 3-х добровольців вибрати один з конвертів, не торкаючись його, і стати позад нього. Інші учасники можуть впливати на добровольців, давати їм поради.
Потім ведучий запитує у добровольців, що вплинуло на їхній вибір, підкреслюючи, що вони не володіють інформацією про те, що знаходиться в кожному з конвертів.
Ведучий пропонує учасникам переглянути свої рішення. Для цього тренер дозволяє учасникам підняти всі конверти не вище 8-10 сантиметрів, тримаючи їх тільки за верхню частину, а потім покласти їх назад.
Ведучий запитує учасників, чи хотів би хтось з них по мінятися конвертами або взяти замість свого пакета, той що залишився.
Ведучий запитує (якщо є такі учасники), чому вони поміняли пакет.
Потім ведучий пропонує взяти пакети в руки. Цього разу вони можуть робити з ними, що хочуть. Не можна тільки відкривати пакет. Після того, як учасники дослідили пакет, тренер просить зробити остаточний вибір.
Далі він дозволяє учасникам взяти конверти і сісти на місце. Потім запрошує ще одного учасника підійти і взяти конверт, який залишився, а після цього дає команду добровольцям відкрити свої конверти, витягти їхній вміст й показати всій групі.
Запитання для обговорення:
Ведучий обговорює з кожним учасником вибір конверта, обов'язково включивши пункти, подані нижче:
Запитання для обговорення:
Вчитель: І на останок, давайте розглянемо ті запитання, які Ви задали на самому початку нашого тренінгу. Постараємось дати на них запитання.