Виховна година "Україна - наш дім"

Про матеріал

Виховна година « Україна – наш дім»

Мета: ознайомитися з традиційним українським народним одягом, його символікою, пам'ятними спорудами країни, козацьким минулим; розвивати інтерес до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців; формувати національну свідомість; виховувати почуття поваги до минулого українців, патріотизм.

Обладнання: комп'ютер, світлини і плакати «Український національний одяг», «Козацька зброя», «Дивовижна Україна», національний одяг, запис пісень, рушники, роздатковий матеріал, декорації.

Перегляд файлу

Виховна година « Україна – наш дім»

 

Мета: ознайомитися з традиційним українським народним одягом, його символікою, пам’ятними спорудами країни, козацьким минулим; розвивати інтерес до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців; формувати національну свідомість; виховувати почуття поваги до минулого українців, патріотизм.

Обладнання: комп’ютер, світлини і плакати «Український національний одяг», «Козацька зброя», «Дивовижна Україна», національний одяг, запис пісень, рушники.

Перебіг заходу

Учитель. Вітаємо вас! Сьогодні у нас свято. Ми з вами будемо проводити гру, у якій будуть брати участь дві команди. Перед початком гри пропоную переглянути невеличке відео, з якого ви зможете дізнатися багато нового про національний одяг. Будьте уважні, адже інформація вам знадобиться під час змагань.

Перегляд відео.

Інформація для учнів.

Одним із найдавніших елементів одягу була сорочка. У давні часи вона слугувала як натільним, так і верхнім одягом. Вона ще й була провідником магічної сили, прихованої у людині, тому що безпосередньо облягала її тіло, оберігала її і від холоду, і від злого ока. Вишивка, яка з’явилася пізніше, також виконувала оберегову функцію, вишивали комір або смужку, яка облягала шию, манжети рукавів та поділ сорочки, щоб людина була захищена з усіх боків.

Сорочка – натільний одяг із білого полотна. Жіноча сорочка довша за чоловічу, шиється із двох частин (верхня до пояса – з тоншого полотна; нижня – з грубішого, коли вона зношувалася, її відпорювали і пришивали нову). Прикрашаються місця з’єднання рукава з плечем; часто – гаптуванням. У молодих жінок зазвичай сорочки були пошиті із тоншої тканини, краще та щедріше розшиті. У літніх жінок сорочка була такою самою, як у молодиць, але вишивка була скромнішою, стриманішою.

Спідниця – зшитий стегновий одяг із вовняних, напіввовняних та полотняних тканин. Спідниця з’явилася в Україні досить пізно і була спочатку одягом міщанок, лише згодом вона прийшла у село. Зустрічалися різновиди спідниць: андарак, димка, кабат, літник.

Пояси: крайки, очкур, пояс-рушник, черес. Крайка – тканий чи плетений пояс із шовку чи вовни з яскравими смужками.

Верхній одяг: жупан, керея, кожух, свита. Кожух – зимовий одяг із овечого хутра.

Чоловічий стегновий одяг: гачі, шаровари. Шаровари – дуже широкі штани, що їх переважно заправляли у халяви. Зверху шаровари мали очкурню, через яку просмикувався очкур, що стягував їх на талії. Вважається, що їх привезли до України козаки зі східних походів.

Головні убори:

жіночі: шнури, вінки звиті, очіпок, намітка, убрус, хустка;

чоловічі: брилі(солом’яники), шапки(капелюхи).

Звитий вінок – головний убір, прикраса, що звивалася з живих або штучних квітів.

Черевики – невисоке взуття, переважно на шнурках або ґудзиках.

Чоботи – чорні юхтові або хромові з високими м’якими халявами, що шили із шкіри коней.

Загалом для традиційного українського костюма характерними є геометричні та рослинні мотиви орнаменту. За старовинним повір’ям, візерунки символізували силу добра. З-поміж геометричних узорів виділялися зірко- та хрестоподібні. У трикутнику втілена ідея триєдності природи Всесвіту: неба, землі і людини. Цей знак також символізує батька, матір та дитину. Це – символ божественної трійці. Сяйво у вигляді трикутника – атрибут Бога-Отця. Рівнобічний трикутник символізує завершеність.

Трикутник, обернений вершиною вгору, є символом життя, вогню, полум’я, чоловічої основи, духовності. Це також трійця любові, істини, мудрості. Трикутник, обернений вершиною донизу, є символом, пов’язаним з місяцем, жіночою основою, водою, символізує Велику Матір, богиню Рожаницю.

Хрест – образ сонця, вогню, символ християнства. Ромб – символ родючості землі, багатства, часто вишивався з вписаним усередину сонячним знаком (ромб називали в народі «колом»).

Квадрат, поділений на чотири рівні частини з крапками, був символом засіяного лану. Найпростіші геометричні мотиви, такі, як горизонтальна й хвиляста лінії, певно, означали землю і воду.

Крім геометричного, значну роль у декоруванні одягу виконував рослинний орнамент. На жіночих сорочках був поширений дуже геометричний мотив дерев.)

Пропоную розпочати гру. Отже, нашим командам треба переодягнутися  в національне вбрання. Під час проходження шести етапів буде видаватися одяг.  Після проходження першого конкурсу видається сорочка, другого – спідниця (шаровари), третього – кожух (жупан), четвертого – крайка (пояс-рушник), п’ятого – вінок (шапка), шостого – черевички (чоботи).

Розпочинаймо! Бажаю вам вдалої та легкої подорожі.

Перший конкурс «Тест-контроль».

1.Який крій мали жіночі і чоловічі сорочки?

А) волинський;

Б) слобожанський;

В)ТУНІКОПОДІБНИЙ.

2. Що з перерахованого є нагрудним одягом?

А)черес;

Б)КЕПТАР;

В)кучма.

3. Що із перерахованого не є поясним одягом?

А)ПОСТОЛИ;

Б)гачі;

В)шаровари.

4. Який елемент одягу називали «попередниця»?

А)ЗАПАСКА;

Б)спідниця;

В)опинка.

5. Що не одягали на голову?

А)чепець;

Б)КАПЧУРИ;

В)очіпок.

6. Що не належало до прикрас?

А)КРАЙКА;

Б)дукати;

В)намисто.

Другий конкурс «Музика нас єднає».

Один гравець з команди слухає пісню, а потім жестами показує назву своїй команді. Пісня у виконанні Василя Зінкевича «Два кольори»; Оксана Білозір «А я просто українка-україночка».

Третій конкурс «Дивовижна Україна».

Треба розглянути запропоновані світлини пам’ятних споруд нашої країни, вказати місце розташування.

  1. Києво-Печерська лавра. Створена в 1051 р. Антонієм Печерським як монастир. З часом стала головним християнським центром Київської Русі. В 12 ст. монастир отримав звання лаври.(Київ)
  2. Гора Ай-Петрі назва на честь святого Петра. Висота сягає 1234 м. над рівнем моря. (Крим. Бахчисарай)
  3. Дім Суворова (18 ст.). Дім де мешкав полководець з 1792-1794 рр. (Херсон)
  4. «Асканія-Нова». Всесвітньо відомий біосферний заповідник. Був створений Фрідріхом Фальц-Фейном у 1888 р. (Херсонщина)
  5. Олешківські піски. Найбільша піщана територія в Європі. Назва походить від старої назви м. Цюрупинськ – Олешки. (Херсонщина)
  6. Замок Паланок. Побудований в 11 ст. на скелі вулканічного походження висотою 68 м. (м. Мукачево Закарпаття)

Четвертий конкурс «Зброя козаків».

Все життя українських козаків полягало в боротьбі з поляками, турками, татарами й почасти з москалями. Таке становище робило козаків вельми досвідченими у військовій справі і поширило про них славу. Ясна річ, козакові як воїнові, окрім особистих якостей та бойової виучки, треба було мати й відповідне озброєння, щоб перемагати своїх ворогів.

Ваше завдання вписати в кросворд назву найпоширенішої зброї козаків.

 

с

п

и

с

 

ч

е

к

а

н

 

ш

а

б

л

я

п

і

с

т

о

л

ь

г

а

р

м

а

т

а

р

у

ш

н

и

ц

я

П’ятий конкурс «Українське кафе».

Учням пропонується завітати  до кафе, ознайомитися з меню, замовити страву (кожна замовлена страва має своє завдання, яке  учні мають відгадати). (Імпровізоване кафе має інтер’єр української хатини, столи застелені рушниками, обслуговують учні в національному вбранні).

Меню:

  1. Борщ український
  2. Котлета «По-київські»
  3. Салат «Національний»
  4. Млинці «Козацькі»
  5. Торт багатошаровий «Кобзар»
  6. Коктейль «Українська поезія»

Млинці «Козацькі» (1.Що таке курінь? – приміщення, де жили козаки. 2. Що таке оселедець? – пасмо волосся на голові у козака. 3. Що таке соломаха? – козацька страва з гречаної  крупи, цибулі, сала. 4.Що таке жупан? – верхній чоловічий одяг. 5. Що таке чайка? – козацький човен. 6. Що таке січ? – укріплена фортеця.)

Коктейль «Українська поезія» (учням треба  прочитати поезію напам’ять).

Торт багатошаровий «Кобзар» (1.Коли народився великий Кобзар? – 9 березня 19814 р. 2. Де народився  Т. Шевченко? – с. Моринці. 3.Коли Тарас став круглою сиротою? – в 11 років. 4.Що робив Тарас у 13 років? – пас ягнят. 5.Як звали батьків Тараса Шевченка? – Григорій, Катерина. 6. Пан, якому належала родина Т. Шевченка. – Енгельгардт)

Борщ український ( продовж прислів’я ) (1. Вчення – світ, а не вчення - …(тьма). 2. Вік живи, вік - …(учись). 3.Що вовка годує? (ноги). 4. Щоб їсти калачі, …(не сиди на печі). 5.Що очі коле? (правда). 6.Куде язик доведе? (до Києва).

Котлета «По-київські». (Народні звичаї). (1.Напій, який ставлять разом із кутею. – узвар. 2.Що ставлять біля ополонки на Водохрещу? – хрест. 3.Якими піснями зустрічали прихід весни? – веснянками. 4.Що шукали в ніч на Івана Купала? – квітку папороті. 5.Народні пісні на Різдво. – колядки. 6. Густий суп із пшона. – куліш.).

Салат «Національний».(Відгадай загадки) (1.Що у світі найшвидше? – думка. 2.У вогні горить, а у воді не тоне. – правда. 3.Що мовчить, а розуму навчить? – книга. 4.Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль. – сон. 5.Що посеред землі стоїть? - буква м. 6.Якого каміння немає в морі? – сухого.).

Шостий конкурс «Встановити відповідність». (Де чим розраховуються).

  1. Злотими (поляки),
  2. Юанями (китайці),
  3. Рупіями (індійці),
  4. Ієнами (японці),
  5. Рублями (росіяни),
  6. Євро (країни Європейського Союзу),
  7.               Гривнями (українці).

Ось ми й дісталися фіналу. Погляньте, які ви всі гарні, як вам пасує національне вбрання. Хочеться завершити сьогоднішнє свято такими словами:

Невже тоді носили лиш для моди

Сорочки, і жупани, й кожухи?

У них – живе історія народу,

Його талант прекрасний і важкий.

І їх ні час, ні простір не порушать,

Нехай на порох зітруться роки!

У них живуть людські безсмертні душі,

Ті добрі чари легкої руки.

 

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку