Виховна година « Україна – наш дім»
Мета: ознайомитися з традиційним українським народним одягом, його символікою, пам'ятними спорудами країни, козацьким минулим; розвивати інтерес до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців; формувати національну свідомість; виховувати почуття поваги до минулого українців, патріотизм.
Обладнання: комп'ютер, світлини і плакати «Український національний одяг», «Козацька зброя», «Дивовижна Україна», національний одяг, запис пісень, рушники, роздатковий матеріал, декорації.
Виховна година « Україна – наш дім»
Мета: ознайомитися з традиційним українським народним одягом, його символікою, пам’ятними спорудами країни, козацьким минулим; розвивати інтерес до українського народного одягу як складової частини духовної культури українців; формувати національну свідомість; виховувати почуття поваги до минулого українців, патріотизм.
Обладнання: комп’ютер, світлини і плакати «Український національний одяг», «Козацька зброя», «Дивовижна Україна», національний одяг, запис пісень, рушники.
Перебіг заходу
Учитель. Вітаємо вас! Сьогодні у нас свято. Ми з вами будемо проводити гру, у якій будуть брати участь дві команди. Перед початком гри пропоную переглянути невеличке відео, з якого ви зможете дізнатися багато нового про національний одяг. Будьте уважні, адже інформація вам знадобиться під час змагань.
Перегляд відео.
Інформація для учнів.
Одним із найдавніших елементів одягу була сорочка. У давні часи вона слугувала як натільним, так і верхнім одягом. Вона ще й була провідником магічної сили, прихованої у людині, тому що безпосередньо облягала її тіло, оберігала її і від холоду, і від злого ока. Вишивка, яка з’явилася пізніше, також виконувала оберегову функцію, вишивали комір або смужку, яка облягала шию, манжети рукавів та поділ сорочки, щоб людина була захищена з усіх боків.
Сорочка – натільний одяг із білого полотна. Жіноча сорочка довша за чоловічу, шиється із двох частин (верхня до пояса – з тоншого полотна; нижня – з грубішого, коли вона зношувалася, її відпорювали і пришивали нову). Прикрашаються місця з’єднання рукава з плечем; часто – гаптуванням. У молодих жінок зазвичай сорочки були пошиті із тоншої тканини, краще та щедріше розшиті. У літніх жінок сорочка була такою самою, як у молодиць, але вишивка була скромнішою, стриманішою.
Спідниця – зшитий стегновий одяг із вовняних, напіввовняних та полотняних тканин. Спідниця з’явилася в Україні досить пізно і була спочатку одягом міщанок, лише згодом вона прийшла у село. Зустрічалися різновиди спідниць: андарак, димка, кабат, літник.
Пояси: крайки, очкур, пояс-рушник, черес. Крайка – тканий чи плетений пояс із шовку чи вовни з яскравими смужками.
Верхній одяг: жупан, керея, кожух, свита. Кожух – зимовий одяг із овечого хутра.
Чоловічий стегновий одяг: гачі, шаровари. Шаровари – дуже широкі штани, що їх переважно заправляли у халяви. Зверху шаровари мали очкурню, через яку просмикувався очкур, що стягував їх на талії. Вважається, що їх привезли до України козаки зі східних походів.
Головні убори:
жіночі: шнури, вінки звиті, очіпок, намітка, убрус, хустка;
чоловічі: брилі(солом’яники), шапки(капелюхи).
Звитий вінок – головний убір, прикраса, що звивалася з живих або штучних квітів.
Черевики – невисоке взуття, переважно на шнурках або ґудзиках.
Чоботи – чорні юхтові або хромові з високими м’якими халявами, що шили із шкіри коней.
Загалом для традиційного українського костюма характерними є геометричні та рослинні мотиви орнаменту. За старовинним повір’ям, візерунки символізували силу добра. З-поміж геометричних узорів виділялися зірко- та хрестоподібні. У трикутнику втілена ідея триєдності природи Всесвіту: неба, землі і людини. Цей знак також символізує батька, матір та дитину. Це – символ божественної трійці. Сяйво у вигляді трикутника – атрибут Бога-Отця. Рівнобічний трикутник символізує завершеність.
Трикутник, обернений вершиною вгору, є символом життя, вогню, полум’я, чоловічої основи, духовності. Це також трійця любові, істини, мудрості. Трикутник, обернений вершиною донизу, є символом, пов’язаним з місяцем, жіночою основою, водою, символізує Велику Матір, богиню Рожаницю.
Хрест – образ сонця, вогню, символ християнства. Ромб – символ родючості землі, багатства, часто вишивався з вписаним усередину сонячним знаком (ромб називали в народі «колом»).
Квадрат, поділений на чотири рівні частини з крапками, був символом засіяного лану. Найпростіші геометричні мотиви, такі, як горизонтальна й хвиляста лінії, певно, означали землю і воду.
Крім геометричного, значну роль у декоруванні одягу виконував рослинний орнамент. На жіночих сорочках був поширений дуже геометричний мотив дерев.)
Пропоную розпочати гру. Отже, нашим командам треба переодягнутися в національне вбрання. Під час проходження шести етапів буде видаватися одяг. Після проходження першого конкурсу видається сорочка, другого – спідниця (шаровари), третього – кожух (жупан), четвертого – крайка (пояс-рушник), п’ятого – вінок (шапка), шостого – черевички (чоботи).
Розпочинаймо! Бажаю вам вдалої та легкої подорожі.
Перший конкурс «Тест-контроль».
1.Який крій мали жіночі і чоловічі сорочки?
А) волинський;
Б) слобожанський;
В)ТУНІКОПОДІБНИЙ.
2. Що з перерахованого є нагрудним одягом?
А)черес;
Б)КЕПТАР;
В)кучма.
3. Що із перерахованого не є поясним одягом?
А)ПОСТОЛИ;
Б)гачі;
В)шаровари.
4. Який елемент одягу називали «попередниця»?
А)ЗАПАСКА;
Б)спідниця;
В)опинка.
5. Що не одягали на голову?
А)чепець;
Б)КАПЧУРИ;
В)очіпок.
6. Що не належало до прикрас?
А)КРАЙКА;
Б)дукати;
В)намисто.
Другий конкурс «Музика нас єднає».
Один гравець з команди слухає пісню, а потім жестами показує назву своїй команді. Пісня у виконанні Василя Зінкевича «Два кольори»; Оксана Білозір «А я просто українка-україночка».
Третій конкурс «Дивовижна Україна».
Треба розглянути запропоновані світлини пам’ятних споруд нашої країни, вказати місце розташування.
Четвертий конкурс «Зброя козаків».
Все життя українських козаків полягало в боротьбі з поляками, турками, татарами й почасти з москалями. Таке становище робило козаків вельми досвідченими у військовій справі і поширило про них славу. Ясна річ, козакові як воїнові, окрім особистих якостей та бойової виучки, треба було мати й відповідне озброєння, щоб перемагати своїх ворогів.
Ваше завдання вписати в кросворд назву найпоширенішої зброї козаків.
с |
п |
и |
с |
|
||
ч |
е |
к |
а |
н |
|
|
ш |
а |
б |
л |
я |
||
п |
і |
с |
т |
о |
л |
ь |
г |
а |
р |
м |
а |
т |
а |
р |
у |
ш |
н |
и |
ц |
я |
П’ятий конкурс «Українське кафе».
Учням пропонується завітати до кафе, ознайомитися з меню, замовити страву (кожна замовлена страва має своє завдання, яке учні мають відгадати). (Імпровізоване кафе має інтер’єр української хатини, столи застелені рушниками, обслуговують учні в національному вбранні).
Меню:
Млинці «Козацькі» (1.Що таке курінь? – приміщення, де жили козаки. 2. Що таке оселедець? – пасмо волосся на голові у козака. 3. Що таке соломаха? – козацька страва з гречаної крупи, цибулі, сала. 4.Що таке жупан? – верхній чоловічий одяг. 5. Що таке чайка? – козацький човен. 6. Що таке січ? – укріплена фортеця.)
Коктейль «Українська поезія» (учням треба прочитати поезію напам’ять).
Торт багатошаровий «Кобзар» (1.Коли народився великий Кобзар? – 9 березня 19814 р. 2. Де народився Т. Шевченко? – с. Моринці. 3.Коли Тарас став круглою сиротою? – в 11 років. 4.Що робив Тарас у 13 років? – пас ягнят. 5.Як звали батьків Тараса Шевченка? – Григорій, Катерина. 6. Пан, якому належала родина Т. Шевченка. – Енгельгардт)
Борщ український ( продовж прислів’я ) (1. Вчення – світ, а не вчення - …(тьма). 2. Вік живи, вік - …(учись). 3.Що вовка годує? (ноги). 4. Щоб їсти калачі, …(не сиди на печі). 5.Що очі коле? (правда). 6.Куде язик доведе? (до Києва).
Котлета «По-київські». (Народні звичаї). (1.Напій, який ставлять разом із кутею. – узвар. 2.Що ставлять біля ополонки на Водохрещу? – хрест. 3.Якими піснями зустрічали прихід весни? – веснянками. 4.Що шукали в ніч на Івана Купала? – квітку папороті. 5.Народні пісні на Різдво. – колядки. 6. Густий суп із пшона. – куліш.).
Салат «Національний».(Відгадай загадки) (1.Що у світі найшвидше? – думка. 2.У вогні горить, а у воді не тоне. – правда. 3.Що мовчить, а розуму навчить? – книга. 4.Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль. – сон. 5.Що посеред землі стоїть? - буква м. 6.Якого каміння немає в морі? – сухого.).
Шостий конкурс «Встановити відповідність». (Де чим розраховуються).
Ось ми й дісталися фіналу. Погляньте, які ви всі гарні, як вам пасує національне вбрання. Хочеться завершити сьогоднішнє свято такими словами:
Невже тоді носили лиш для моди
Сорочки, і жупани, й кожухи?
У них – живе історія народу,
Його талант прекрасний і важкий.
І їх ні час, ні простір не порушать,
Нехай на порох зітруться роки!
У них живуть людські безсмертні душі,
Ті добрі чари легкої руки.