Виховна година
2 клас
Тема. В.О.Сухомлинський. З любов’ю до дітей.
Мета. Ознайомити учнів з творчістю В.О.Сухомлинського, з казкою В.О.Сухомлинського «Дівчинка та Ромашка».
Розвивати образне мислення, уяву, вміння узагальнювати , робити висновки, давати оцінку вчинкам героїв творів.
Виховувати доброту, чуйність, вміння дружити, любов до природи, гордість за українську літературну спадщину.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, виставка книжок В.О.Сухомлинського, ватман, кольорові олівці.
Хід виховної години
І.Організація класу:
Поглянь у віконечко.
Посміхнися сонечку!
Озирнись навкруги.
Усміхнися другу!
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Повідомлення теми та мети виховної години
IV Мотивація учбової діяльності
1.. Технологія очікування
2.Вчитель:
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку чарівну ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз.
І знову вона завітає до нас.
V. Формування знань, умінь та навичок
добра посмішка – портрет В.О.Сухомлинського.
Педагог, вчений, письменник В.О.Сухомлинський був напрочуд доброю людиною. Він мріяв, щоб кожна дитина зростала в любові, з чуйним, щирим серцем, допитливим та кмітливим розумом.
Я на сонце дуже схожа -
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгатати вам не важко!
Що за квітка я?
(Ромашка.)
3.Скласти свою загадку про ромашку. (Біле волоссячко, жовте обличчя.
Сонечко в білій спідничці).
4. Інтегровані завдання(природознавство,українська мова). Метод «Прес»
- До живої чи неживої природи відноситься квітка? Доведіть. (Я знаю, що квітка росте, живиться, розмножується. І тому вважаю, що за цими ознаками вона відноситься саме до живої природи.)
- Як ви думаєте, чому назва квітки написана з великої літери? (Я вважаю, що квітка ромашка є героїнею казки . Тому, це не просто назва квітки, а ім’ я дійової особи. Мені відомоз уроків української мови , що імена пишуться з великої літери. Ось чому це слово, в даному випадку, пишеться з великої літери.)
5. Знайомство з казкою В.О.Сухомлинського «Дівчинка та Ромашка».
- Послухайте казку В.О.Сухомлинського. Що найбільше сподобається, вразить вас у цій казці?
Ясної сонячної днини маленька дівчинка вийшла погратися на зелену галявину. Раптом вона почула плач. Прислухалася дівчинка і зрозуміла, що плач доноситься десь з-під каменю, що лежить обабіч галявини. Камінь був невеликий, як голова кролика, але дуже твердий. Підійшла дівчинка до каменя і запитує:
– Хто там плаче під каменем?
– Це я, Ромашка, – почувся ледь вловимий голосок. – Звільни мене, дівчинко, тисне на мене камінь…
Відкинула дівчинка камінь і побачила ніжну, бліду стеблинку Ромашки.
– Спасибі тобі, дівчинко, – подякувала Ромашка, виструнчившись і зітхнувши на повні груди. – Ти звільнила мене з-під Кам’яного Гноблення.
– Як же ти потрапила під камінь? – запитала дівчинка.
– Обдурило мене Кам’яне Гноблення, – відповіла Ромашка, – коли я була маленьким насіннячком. Восени я шукала теплий куточок. Дало мені притулок Кам’яне Гноблення, обіцяло оберігати від холоду і спеки, дощу і вітру. А коли мені захотілося побачити Сонечко, воно ледве не розчавило мене. Я хочу бути твоєю, дівчинко.
Дівчинка приходила до Ромашки, і вони разом зустрічали схід Сонця.
– Як добре бути твоєю, дівчинко! – часто говорила Ромашка.
– А якби ти виросла в лісі або обабіч дороги? Якби ти була нічия? – запитала дівчинка.
– Я б померла від горя,– тихо мовила Ромашка. – Але я знаю, що нічиїх квітів не буває. Вони завжди чиїсь. Он та Вогняна Маківка – вона дружить із Сонечком. Сонечко шепоче їй: «Ти моя, Вогняна Маківко». Я чую цей шепіт, коли сходить Сонце, а Маківка назустріч йому розкриває свої прекрасні пелюстки. А он та Волошка – товаришка Весняного Вітру. Він першим щоранку прилітає до Волошки, будить її і шепоче: «Прокинься!» Квітка не могла б жити, якби вона була нічиєю.
6.Опрацювання змісту твору.
- Ваші враження від почутого? Чи сподобались вам герої казки? Чим саме?
7. Робота в парах. Прислів’я: «З добрим дружись, а лихого стережись. Без вірного друга велика туга.»
- На кожній парті лежить аркушик з прислів’ями. Прочитайте їх і скажіть, до яких уривків казки можна їх віднести. ( Перше прислів’я відноситься до історії дружби Ромашки з Каменем. В нього тверде кам’ яне серце. Він обдурив Ромашку, знущався над нею.Друге прислів’я про прагнення Ромашки завжди дружити з чуйною, доброю дівчинкою. Ніколи не розлучатись, кожного ранку разом зустрічати схід сонечка.)
8. Читання казки в особах.
9. Робота в групах (по 5-6 учнів)
- Об’єднайтесь в групи. На аркушах ватману спільно намалюйте той уривок казки, який вам найбільше до душі.
10. Захист групових малюнків у вигляді розігрування сценки до зображеного уривка казки.
11. Складання сенканів в групах про дружбу за опорними словами.
Приклади відповідей дітей:
Дружба.
Справжня, вірна.
Зігріває, обдаровує, веселить.
Я сумую без друга.
Необхідність.
Дружба.
Весела, цікава.
Наповнює, прикрашає, окрилює.
Без дружби життя безбарвне.
Радість.
VI. Підсумок виховної години. Рефлексія. Методи «Мікрофон» та «Закінчи речення»
1