Виховна година
«Віночок вити – життя любити»
для учнів 1 класу
Мета: поглибити та закріпити знання дітей про роль українського віночка в національному вбранні. Розширити поняття про значення кожної з квіток (чорнобривця, ромашки, барвінку, волошки, маку, безсмертника, незабудки), стрічок та їх кольорів. Ознайомити з певним порядком розташування стрічок у віночку.
Закріпити кількісну та порядкову лічбу.
Вправляти у вмінні рухатись ритмічно, співвідносити рухи з темпом та характером музики. Закріпити елементи українського народного танцю.
Розвивати логічне мислення, пам'ять, зв'язне мовлення, увагу, спостережливість, уяву.
Виховувати любов до Батьківщини, повагу та інтерес до народних звичаїв і оберегів.
Обладнання: український віночок, стрічки ( 1 коричнева, 2 жовті, 2 зелені, 2 сині, 2 блакитні, 2 жовтогарячі, 2 рожеві, 2 малинові), дидактична гра «Збери віночок», дидактична лялька в українському вбранні та у віночку, запис українських народних мелодій; презентація на дану тему.
Хід виховної години:
Ой, заходьте діти – квіти,
Будемо гостей стрічати та віночок сплітати.
А віночок сплетемо – хороводом підемо!
Лине українська народна пісня. Заходять діти з вихователем (на голові – віночок). Розміщуються на стільчиках півколом.
Вихователь знімає з голови віночок і кладе перед дітьми на столик.
-
Який гарний український віночок! Колись його обов'язково носили дівчатка, починаючи з 3 років, та усі жінки. Перший віночок дитині плела рідна матуся. У народі кажуть: «Віночок вити – життя любити». Адже віночок – це не просто краса чи предмет вбрання, а й оберіг, знахар душі, лікар. Бо в ньому є така дивовижна сила, яка і біль знімає, і сили додає, і волосся береже.
-
А чи знаєте ви, в чому ця сила? (в квітах)
-
З яких же квітів сплетений наш віночок? (діти називають)
Слайд № 1
-
Покажіть, будь ласка, чорнобривець.
-
Якого кольору пелюстки?
-
Так, ця квітка різнобарвна. Кінчики пелюсток гостренькі.
-
Чим подобається вам ця квітка?
-
А тепер, діти, прислухайтесь (повільно промовляє: чорнобривець).
-
Так, кожна пелюсточка має чорну смужечку, наче бровенятка. І схожий чорнобривець на веселого чорнобрового хлопчика, який дивиться на нас і промовляє:
Підфарбую бровенята, хай засяють оченята,
Будь гарненька, чорноброва, білолиця і здорова!
-
А ще чорнобривець є символом краси.
-
Наступною у нашому віночку ми відшукаємо ромашку і поговоримо про неї (діти розказують, якого кольору пелюстки, серединка, які кінчики у пелюсток).
Слайд № 2.
-
Чим подобається вам ромашка?
-
Так, вона гарна, ніжна, неначе посміхається до кожного з нас. Це символ ніжності й доброти.
-
Подивіться ось на ці квіти! Вони – ніби оченята нашої Вікусі, такі ж блакитні. Давайте уважно послухаємо їх назву: не-за-буд-ка… Неначе промовляє: не забувайте нас, турбуйтеся і любіть усе живе в природі! Ця квітка є символом вірності.
Слайд № 3.
-
Ось і ця квітка хоче, щоб про неї розповіли. Вона називається барвінок. На які квіти схожі?
-
Чим відрізняються від квітів незабудки?
-
Барвінок є символом життя.
Слайд № 4.
-
А ця квіточка називається безсмертник: дрібненькі, маленькі, зібрані до купочки, наче дружна сімейка. І є вони символом здоров’я. Безсмертник – лікарська рослина, чай із цих квітів дають діткам, коли в них болить животик.
Слайд № 5.
-
Діти, давайте уважно поглянемо на наш віночок. Про яку квіточку ми забули?
-
Так, про мак! Цz чудова квітка, має великі яскраві пелюстки і чорненьку об'ємну серединку. Мак обов’язково вплітали у вінок, адже він є символом печалі та смутку.
Слайд № 6.
-
Про кожну квіточку в віночку ми поговорили! Уявімо, що ми квіти і хочемо зібратися у віночок і покружляти!
Проводиться фізкультхвилинка з елементами аутотренінгу:
(звучить спокійна легка мелодія)
-
Прокинулися квіточки, потягнулися до сонечка пелюстками…
-
Дмухнув вітерець, квіти загойдалися…
-
Нахилилися, присіли, доторкнулися до матінки-землі, відчули її тепло і знову потягнулися, розправили пелюстки…
-
Покружляли, порухались, зібралися у віночок…
-
Чудові квіти – це не всі складові українського віночка! Його прикрашають ще й різнокольоровими стрічками, кожна з яких теж має своє значення. І сором був тій дівчині, у якої пов’язані вони були неправильно, невміло, не в тій послідовності.
-
А зараз я вам розповім одну бувальщину, уважно послухайте…
-
Якось сиділа дівчинка на галявинці, плела віночок. Поглянула на землю – нашу годувальницю та й прив'язала посередині першу стрічку. Як ви думаєте, якого кольору вона була?
-
Так, вона була коричнева! І означає землю.
Слайд № 7.
-
Почало пригрівати сонечко. Посміхнулась дівчинка теплим промінчикам та й прив’язала стрічку… якого кольору?
-
Так, жовту! Але прив’язала не одну, а дві: нехай сонце пригріває землю з обох боків. Отже, жовті стрічки означають сонечко!
Слайд № 8.
-
Пригріває сонце, вибивається з-під землі молоде житечко – все зеленіє навкруги. І прив’язала дівчина до віночка…. які стрічки?
-
Звичайно, зелені! Хай зеленіє житечко з обох боків.
Слайд № 9.
-
Глянула вона на небо… А воно синє-синє, чисте, без жодної хмаринки. І прив'язала … стрічки. Так, сині, і означають вони небо!
Слайд № 10.
-
Але без води стало житечко в’янути … На небі – ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати:
(закличку діти проспівують разом)
Іди – іди, дощику,
Зварю тобі борщику
В глиняному горщику!
-
Набігли хмари, впали на землю перші блакитні краплинки. Зраділа і прив’язала до віночка …. (блакитні) стрічки. І означають вони живильну водичку!
Слайд № 11.
-
Зраділо житечко, підросло та швидко достигло. Зібрали люди урожай, напекли смачного, із золотавою скоринкою, хліба. З’їла дівчинка окраєць та й прив’язала ….(жовтогарячі) стрічки, що означають хліб!
Слайд № 12.
-
Стало радісно людям, бо де хліб у хаті – там весело і хороше. Усі щирі, добрі. Прив’язала дівчина малинові стрічки, які означають щирість!
-
Стали люди багатими, бо там, де хліб, там і достаток. І вирішила дівчинка прив’язати …. (рожеві) стрічки. Означають вони багатство!
Слайд № 13.
(у процесі бесіди вихователь разом з дітьми прив’язують до віночка стрічки). Слайд № 14.
(раптом чується стук у двері)
-
Хто ж це може бути? (заходить дидактична лялька Оксана в українському національному вбранні, але на голівці нічого немає. В руках тримає кошик, накритий вишиваним рушником)
-
Добрий день, любі діти! Я проходила повз ваш клас і почула розмову про український віночок. Вирішила звернутися за допомогою. Подивіться уважно, чого не вистачає моєму вбранню?
-
Вишиванка моя гарна, спідниця з фартушком теж нові, чепурні. Навіть чобіточки червоні є! А ось віночка – немає! І так мені від цього гірко! Ви все вмієте, все знаєте! Сплетіть, будь ласка, і мені віночок!
-
Допоможемо нашій гості, діти? (так)
Дидактична гра «Збери віночок»
(діти приєднують квіти та стрічки на липучках до голівки ляльки)
-
То якої ж форми віночок?
-
Полічіть, скільки квіточок у ньому? (шість)
-
Яку квітку ми вплетемо першу?
-
Який за порядком чорнобривець?
-
А ромашка?
-
Молодці, діти!
-
Наші дівчатка люблять одягати віночки на свята, співати, танцювати! Запрошую усіх діток та нашу дорогу гостю Оксану до веселої гри
«Плетемо віночок»
(діти стають в коло, беруться за руки, всі разом співають, вихователь бере віночок і дівчинці в центрі кола одягає на голівку):
Як на свято ішли,
Ми віночок знайшли,
Та не знали, де діти,
Мали з того радіти!
А тепер ось який той віночок
Ясний на голівці лежить,
Буде радість в нім жить!
(коло рухається в одну сторону, дівчинка у віночку в іншу, потім вибирає з кола когось із хлопчиків і танцюють, решта плескають в долоні. Так по черзі усі дівчатка.)
(гра виконується під українську народну пісню)
Слайд № 15
Лялька Оксана прощається з дітьми:
-
Дякую, мої хороші, за вашу допомогу! Віночок вийшов чудовий! Ви розумні, гарні, чуйні! До побачення! Бажаю вам успіхів у навчанні!
-
Я не з пустими руками прийшла. В моєму кошику, під оцим чудовим вишиваним рушником, пиріжечки з маком. Запашні, золотаві, дуже смачні! Пригощайтеся, на здоров’я! (роздає дітям пиріжки)