Виховна година "Вода у моєму житті"

Про матеріал
На допомогу класним керівникам у початкових класах. Матеріал можна використовувати у всіх початкових класах. Розглядається значення води у житті.
Перегляд файлу

Виховний захід «Вода у нашому житті»

 

 

Тема заходу: Вода у нашому житті

 

Тип заходу: отримання нових знань; систематизація та узагальнення отриманих знань під час урочної діяльності.

Галузі, що інтегруються: природнича, мовно-літературна, екологічна, математична, мистецька.

Мета:

  • навчальна: закріпити знання, отримані під час урочної діяльності, розширити уявлення дітей про воду, її властивості та значення для усього живого;
  • розвивальна: розвивати цікавість, допитливість, активне пізнавальне ставлення до природи, творчий та дослідницький підхід до пізнання властивостей води;
  • виховна:  виховувати дбайливе ставлення до води, як джерела життя людини і всього живого на Землі; формувати екологічну культуру.

Завдання:

  • уточнити, розширити та продовжувати формувати, уявлення учнів про воду, ознайомити  із її властивостями;
  • обговорити значення води на Землі та способи її збереження;
  • продовжувати формувати дослідницькі навички, виховувати повагу до традицій українського народу щодо шанування води, бережливого ставлення до неї.

Комплекс використаних технологій, методів, форм та прийомів:

Коло зустрічі (вправа «Обіймашка», групове заняття: автотренінг «Бадьорість та енергія», ігровий тренінг «Я обираю настрій …»), обмін інформацією,  робота з ребусом та Інтелект-картою «Вода»,  постановка дослідницьких та проблемних  питань, вправа «Стіна слів», гра «Броунівський рух», екологічна хвилинка, вправи на розвиток математичних здібностей, технологія «Сторітеллінг», фізкультхвилинка, руханка, проведення дослідів, словникова робота, робота з творами мистецтва, вправа “Хмарки фразеологізмів, вправа «Кубик запитань», прийом «Крісло автора», творче завдання.

Очікувані результати:

- висловлюють й обґрунтовують свою думку;

- проводять (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди;

- описують, що нового дізналися спостерігаючи та експериментуючи;

-  визначають  істотні, спільні та відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу;

- сприймають монологічні висловлювання (розповіді, вірші, інструкції до   виконання завдань тощо) та мультимедійні повідомлення;

- запитують, щоб дізнатися більше про природу;

- вказують на інформацію, яку не розуміють;

- розповідають про те, що сподобалось, схвилювало;

- дотримуються правил співпраці  у групі.

- розпізнають об’єкти довкілля;

- вживають лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) відповідну до ситуації спілкування, висловлюють й обґрунтовують свою думку;

- діляться своїми почуттями та емоціями від прослуханого та побаченого.

- знаходять творчий підхід до розв’язання завдань.

Обладнання: прозорі склянки, молоко, посудина з водою, посуд для переливання води, металеві таці, губка, трилітрова банка,  термос з гарячою водою, шматочки льоду, кольорові олівці, фарби, комп’ютер або ноутбук, презентація «Вода».

 

 

Перебіг заняття:

 

І. Коло зустрічі

 

  1. Привітання. Вправа «Обіймашка» (Слайд 2)

 

       Одна дитина обережно та ніжно обіймає другу. Третя обіймає пару, наступна всіх трьох. І так далі, доки не з’явиться одна велика «обіймашка».

 

2. Групове заняття

 

1) Автотренінг «Бадьорість та енергія» (Слайд 3)

Діти сідають(лягають) на килимку, закривають очі та зосереджено слухають вчителя. Вчитель включає відео зі звуками дзюрчання води (Додаток 1) та спокійним голосом читає текст.

Уявіть свіжий ранок.  Ви стоїте біля джерела і дивитесь, як холодна, чиста вода енергійно пробивається з-під землі. Струмені води виблискують та іскряться у яскравих променях сонця.  Блискучі райдужні краплі води переливаються на траві і квітах, що ростуть поряд. Ви зачерпуєте воду з джерела.  П'єте її і відчуваєте, як ваше тіло наповнюється свіжістю, бадьорістю, енергією.  Вода дуже смачна, насичена мінералами, хочеться пити ще і ще…

      Поряд ви помічаєте водоспад і  стаєте прямо під потужні,  енергійні струмені води.  Вони масажують ваше тіло, передаючи вам свою енергію і силу. Енергія води заповнює ваше тіло.  Ви всім тілом відчуваєте енергію крижаних струменів.  Поступово крижана сила води розігріває ваше тіло.  Ваше обличчя, ваше тіло охоплює жар.  Все тіло немов випромінює яскраве світло та енергію.

        Ви виходите на берег, сідаєте на теплий пісок.  Вам тепло і затишно.  Ви спокійні та водночас відчуваєте свіжість і бадьорість.

      - Зараз глибоко вдихніть, відкривайте очі та повільно видихайте.

 

2) Ігровий тренінг «Я обираю настрій …» (Слайд 4)

     - Погляньте, дехто з вас так активно купався під уявним водоспадом та пив джерельну водичку, що деякі краплинки долетіли до нашого килимка (на килимку лежать паперові краплинки (Додаток 2) .

 - Одні з них веселі та бадьорі, інші – трішки сумні чи замріяні. Я пропоную прислухатись до власних почуттів і обрати ту краплинку, яка відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти ще надовго (прикріплюють липучками до одягу)

 

3. Щоденні новини (Слайд 5)

Повідомлення учнів, які бажають поділитись якоюсь новиною.

 

4. Обмін інформацією (Слайд 6)

1) Робота з ребусом. (Додаток 3)

- Погляньте на екран та вгадайте, яке слово там заховалося? (Вода)

- Ребус і краплинки підказали вам про що ми будемо говорити?

- Вірно. Вода - одне з найдивовижніших речовин на планеті.  Для чого потрібна вода, як ми її використовуємо?  (П'ємо, миємо руки, купаємося, перемо, миємо підлогу, поливаємо квіти.)

 

2) Робота з Інтелект-картою «Вода».  (Слайд 7)

Діти розповідають, для чого потрібна вода кожному з цих предметів, чи персонажів) (Додаток 4)

 

3) Постановка дослідницького питання (Слайд 8)

 

- Отже, сьогодні ми поговоримо про воду, щоб наприкінці заняття знати відповіді на такі питання:

(Вчитель вивішує на дошці дослідницькі питання)

1. Де живе вода?

2. Як вода мандрує?

3. Які властивості має вода?

4. Кому потрібна вода?

4. Яке значення води для всього живого?

5. Як та навіщо бережно ставитись до води?

 

4) Вправа «Стіна слів» (Слайд 9)

- Які слова спадають вам на думку, коли чуєте слово «вода»? (Діти називають слова самостійно, або керуються картинками-підказками, які зображені на екрані)

ІІ. Етап актуалізації знань

 

     -  Подивіться на екран. (Слайд 10) Що ви бачите? Планета Земля. Яким кольором позначена вода на нашій планеті?  (Вода - блакитним, синім, лід - білим)

 

1. Повідомлення вчителя

  - Ми живемо з вами на планеті Земля.  Земля наш дім.  Тут ви бачите вид нашої планети з космосу.  Подивіться, як вона прекрасна!  Подивіться, скільки води на нашій планеті! На нашій планеті 4 океани, 30 морів, безліч річок, озер.  Як ви думаєте, це багато чи мало?

- А чи знаєте ви, яка вода в морі?

- Її можна пити? А ми яку воду п'ємо?

- Ми п'ємо прісну воду.  Вона знаходиться в річках, ставках, озерах.  А чи знаєте ви, кому потрібна вода? Де вона може ще може міститися, окрім водойм? (Відповіді дітей)

 

2. Гра «Броунівський рух» (Слайд 11)

Кому необхідна вода? ( Рослини, тварини)

Що не потребує води? ( Нежива природа)

Де може міститися вода? (Водойми, фрукти..)

Де вода може зашкодити? (Речам, створеним руками людини : зошитам, килимам, меблям, книжкам).

Діти виконують завдання.

 

3. Екологічна хвилинка

Вода - диво природи.  Чому?  Завдяки своїм чарівним властивостям.  Жодна істота не обходиться без води. Без води людина може прожити не більш двох діб.

Води на Землі багато - 2/3 поверхні;  плюс вода річок, озер, льодовиків - виходить ¾, але ми використовуємо всього 2% від цієї величезної маси, адже вся вода солона, а прісної - всього 2%. А ще треба зважати на те, що вода потрібна тваринам і рослинам.

  • Який висновок ми можемо зробити? (Воду потрібно берегти)

 - Наведіть приклади із життя. (Щільно закручувати кран, економно використовувати, не забруднювати навколишнє середовище тощо)

- Вода - це життя! Без води все живе на світі загине.  У неї велика турбота - напоїти всіх мешканців Землі.

 

4. Вправи на розвиток математичних здібностей

Проблемне питання:

 - Діти, а що відбудеться, якщо довго не буде дощу? (Засуха,..)

- Давайте виконаємо кілька завдань та викличимо дощик.

Завдання 1. На яку парасольку впаде краплинка?(Слайд 12)

Завдання 2. Обчисли приклади та полий квіти. (Слайд 13)

- Молодці! Ви чудово виконали завдання, полили квіти.

 

5. Технологія «Сторітеллінг»  (Слайд 14)

  • Перегляд мультфільму «Кругообіг води в природі»  (Додаток 5)
  • Складання історії про пригоду крапельки на основі побаченого.

Орієнтовний початок історії:

           Жили-були крапельки.  Якось гралися вони на хмаринці, як раптом засві- тилася блискавка і вдарив грім.  Крапельки злякалися, впали з хмаринки і  полетіли донизу. Впавши на землю, вони утворили калюжу.  Сподобалося краплинкам на землі, вони стали купатися та веселитися в калюжі.     Мама хмарка помітила, що донечки зникли і стала їх кликати.

      «Як же тепер повернутися додому?», -  задумались краплинки... ". (Діти вигадують кінцівку історії, а вчитель наштовхує їх на логічні думки).

- Як же краплинкам вдалося повернутися до мами? (Вони випарувались. Їм допомогло сонечко)

- Наведіть мені ще приклади випаровування води.. (Зникають калюжі. Висихає одяг, мокре волосся. Їжа на сонці стає сухою, бо випаровується волога..)

 

Фізкультхвилинка (Слайд 15, додаток 6)

 

ІІІ. Експериментальна частина (Слайд 16)

 

- Діти, а ви знаєте, що вода чарівна?  З нею можна грати, проводити різні фокуси, досліди.  Хочете пограти з водою? Для цього перетворимося в лаборантів і будемо проводити досліди.  Давайте пройдемо за парти, які сьогодні будуть для нас чарівною лабораторією. (Діти займають свої місця, на партах стоять заздалегідь підготовлені матеріали).

Результати кожного дослідження фіксуватимуться в  таблиці. (Додаток 7)

 

Дослід  1. Вода прозора

     Перед дітьми стоять дві склянки: одна з водою, інша - з молоком.  В обидві склянки покласти ложечки.  В якій зі склянок їх видно, а в якій - ні?  Чому?  Висновок: вода прозора, а молоко - ні. (Діти ставлять позначку в таблицю досліджень)

 

Дослід 2. Вода не має смаку

     Запропонувати дітям спробувати через соломинку воду.  Чи є у неї смак?  Дати для порівняння можна спробувати сік.

- Діти, іноді люди, коли п’ють воду, то говорять: «Яка смачна вода!», хоча насправді її смаку не відчувають. Чому так?

 

Дослід  3. У води немає запаху.  Запропонувати дітям понюхати воду і сказати, чим вона пахне (або не пахне).  Діти повинні переконатися, що запаху немає.

 

Дослід 4. Вода текуча та не має форми.

Запропонувати акуратно перелити воду в посуд іншої форми.

- Ллється вода?  Чому? 

- Тому, що вона рідка, текуча.  Якби вона не була рідкою, вона не змогла б текти в річках і потічках, не текла б з крана.  Оскільки вода рідка-її називають рідиною.

- Зверніть увагу на те, що вода набуває форми предмета, в якому знаходиться.

(Діти ставлять відповідні позначки в листку досліджень)

 

Діти, навіть найвідоміші вчені та дослідники, роблять перерви у роботі, давайте і ми трішки розімнемося.

 

 Руханка «Покажи»

 - Покажіть жестами, що можна робити з водою?

 (Вмиватися, пити, плескатися, пірнати, плавати, шльопати по калюжах, прати, поливати і под.)

 

Дослід № 5

      -  Давайте спробуємо відтворити, як утворюється хмара і йде дощ.  (Діти виливають воду в тацю, опускають у воду губку.  Вода вбирається в губку) - - Піднімаємо губку над тацею, злегка стискаємо і спостерігаємо: вода капає, пішов дощ.

 

Дослід №6

- Давайте  зловимо хмарку в банку і поспостерігаємо за нею.

        У трилітрову банку наливаємо гарячу воду з термоса (3-5 см), зверху замість кришки покладемо металеву тацю  з льодом. Банка запотіла і по стінках почали стікати краплинки.

 - На що перетворилася наша хмара?  (На дощ)

 - Яке явище ми щойно відтворили?  (Кругообіг води в природі)

 

ІV. Узагальнення та закріплення знань учнів

 

1. Словникова робота. Рухлива гра з м’ячем.

Вихователь кидає м’ячик чи іграшку одному з учнів і задає одне питання. Дитина відповідає на питання і повертає м’ячик вихователю.

  • Назви слова, які «живуть» тільки взимку …
  • Назви слова, які характеризують воду …
  • Скажи одним словом:
  • Падає сніг – …
  • Замерзла вода – …

Скажи ласкаво:

  • сніг - (сніжок),  крапля - (крапелька)
  • річка - (річечка), дощ - (дощик), хмара - (хмарка)
  • хмара - (хмаринка), крижина - (крижинка), калюжа - (калюжка), струмок - (струмочок), став - (ставок, ставочок).

 

2. Повідомлення вихователя (Слайд 17)

      - Загальна кількість води на землі не змінюється.  У природі відбувається процес випаровування води з поверхні всіх водойм Землі.  Протягом року з поверхні морів і океанів, річок і озер випаровується величезна кількість води.  Стільки ж повертається на поверхню землі у вигляді снігу і дощу.  Такий водообмін повторюється вже багато мільйонів років.

 

3. Робота з творами мистецтва (Слайд 18)

- Часто художники зображують на своїх картинах природу. Розгляньте репродукції картин. (Аркадій Олійник «Чорне море», Каспар Давид Фрідріх

«Туман», Олеся Єрмолаєва «Зима»)

 - Подобаються картини?

 - Як ви думаєте, яке відношення вони мають до нашого заняття?

 (Художники зобразили 3 стани води: вода, туман, сніг)

 

4. Вправа “Хмарки фразеологізмів” (Слайд 19)

  • Неначе води в рот набрав.
  • Немов у воду канув. 
  • Під лежачий  камінь вода не тече.
  • Наче у воду опущений.
  • Нерозлийвода.

 

5. Рефлексія. Вправа «Кубик запитань» (Слайд 20) На гранях кубика написані незакінчені речення. Їх потрібно доповнити так, щоб вони були пов’язані з водою.

Мені весело, коли я ….(купаюся в річці).  Я люблю….  Я хочу…  Мені сумно, коли…  Мені цікаво, коли…  Мені приємно коли…

- Про що говорили сьогодні?

- Що нового дізналися? Що хотіли б дізнатися?

 

4. Крісло автора.  «Цікавинки про воду» (Слайд 21)

Вихователь поступається своїм місцем для учня, який заздалегідь підготував повідомлення про воду.

 

5. Творче завдання.

- Намалюйте картинку-ілюстрацію про подорож краплинки. (Малюнки розмістити в мистецькому осередку)

 

V. Підсумок заняття

- Ми змогли знайти відповіді на питання, що виникли у нас на початку заняття?

  • Де живе вода?
  • Як вода мандрує?
  • Які властивості має вода?
  • Кому потрібна вода?
  • Яке значення води для всього живого?
  • Як та навіщо бережно ставитись до води?
  • Вам сподобалось заняття? Можливо настрій у когось змінився?

(Діти, які на початку заняття обрали сумні краплинки, можуть замінити її на іншу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

Відео зі звуками дзюрчання води для проведення автотренінгу

Джерело:  https://www.youtube.com/watch?v=i63w5XpSLmw

 

Додаток 2

Набір краплинок з емоціями

Джерело: https://ru.depositphotos.com/similar-vectors/43320667.html?qview=97872380

C:\Users\User\Downloads\depositphotos_47970397-stock-illustration-drops-smiley-emoticons.jpg

 

 

 

 

Додаток 3

Ребус «Вода»

 

Додаток 4

Інтелект-карта «Вода»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Мультфільм «Кругообіг води в природі»

 

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=ZnwLJLctDjE

 

Додаток 6

Фізкультхвилинка «Веселка»

 

Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI

 

Додаток 7

Таблиця для фіксування результатів досліджень

 

 

Властивості води

 

Так

 

Ні

  

Прозорість

 

 

Смак

 

 

Запах

 

 

Текучість

 

 

Форма

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 січня 2023
Переглядів
764
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку