Виховна година "Я, мої права та обов’язки"

Про матеріал
Виховна година з теми "Я, мої права та обов’язки" для 9 класу. На цій виховній годині діти дізнаються до яких прав та обов'язкі повинна дотримуватись кожна дитина. Ще на виховній годині учні зможуть самі обговати ситуації з літературних творів та сказати які права там порушені. Зможуть попрацювати в групах виконуючи різні завдання.
Перегляд файлу

 

Заняття № 1

Школа: Князівський НВК

Вчитель:

Кібець Анни Віталіївни

 Дата:

 Клас: 9

 Тема: Я, мої права та обов’язки.

Мета: дати уявлення про головні обов'язки людини та їх взаємозв’язок з правами, поглибити правові знання учнів;  навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків; сприяти поширенню правової культури, гендерної рівності; розвивати вміння орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, керуватися отриманими знаннями у своїй життєвій практиці; виховувати почуття поваги молоді до  людей що охороняють правопорядок  та спокій у суспільстві.

Обладнання: Конституція України, скорочений варіант Конвенції про права дитини, роздатковий матеріал для роботи в групах, мультимедійна дошка, комп’ютер, відео-матеріал про права дитини, мультимедійна презентація «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина».

План

І. Організаційна частина.

ІІ. Основна частина.

  1. Вступна бесіда.
  2. Обговорення ситуації з літературних творів;
  3. Перегляд та аналіз відео-фрагменту;
  4. Робота в групах;
  5. Повідомлення учня про правопорушення;

ІІІ. Заключна частина. Підведення підсумків.

 


Хід заняття:

І. Організаційна частина.

- Добрий день, сідайте!!!

ІІ. Основна частина.

1.Вступна бесіда: Шановні учні! Сьогодні ми з вами зібралися, щоб поговорити на дуже важливу тему — тему відпові­дальності людини перед суспільством та державним законодавством. Ви, діти, вже подорослішали, стали підлітками, перед вами відкривається надзвичайно широкий світ, у якому є не лише добро, а й зло, не тільки моральність, але й злочинність. І тому дуже легко стати на хибний шлях. Як і раніше, ваші батьки несуть відповідальність за ваші вчинки. Але тепер ця відповідальність стосується і безпосередньо вас також, бо ви подорослішали, а отже, маєте не тільки свої права, але й обов'язки.

 

Формування людини — складний і кропіткий процес. Тут нема дрібниць. Тут усе важливе, все так чи інакше залишає слід. Найменший недогляд — і зійшла дитина з прямого шляху. І чим далі, тим більш глибокою стає прірва, яка відділяє людину від усього щасливого і радісного в житті. Така людина починає відчувати свою неповноцінність, і це робить її озлобленою, жорстокою.

Чим старшою стає дитина, тим більше зростає її відповідальність. Жити в суспільстві й бути вільним від його норм неможливо. Немає прав без обов'язків. Цей принцип чітко визначений у Конституції України.

      Як говориться в ст.23 Конституції України, яка проголошує: «Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечуються вільний та всебічний розвиток особистості».
              Дискусії щодо прав людини актуальні і до сьогодні. Якщо в людини є право, хтось повинен мати обов’язок. Якщо немає обов’язку – немає й права. Загалом маємо пам’ятати, що ми – громадяни України, і в нас є обов'язки перед Вітчизною, своїм народом, перед іншими людьми, перед нашими рідними та близькими.

2. Обговорення ситуацій з літературних творів:

- А зараз ми поділимося на три команди і кожна з яких отримає картки з ситуаціями, і учасники команд повинні прочитати та проаналізувати і визначити які права були порушені в відомих літературних героях. На вирішення ситуації відводиться дві хвилини.

(учнів класу попередньо об’єднано у 3 групи, які отримують по дві картки з ситуаційними задачами щодо порушення прав  відомих літературних героїв, кожен учасник групи має змогу висловитися з даної теми, і на загал вислухати лише по одному представнику з групи. )(Додаток №1). 

 «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права  є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.

На вмінні кожної людини користуватися своїми правами та поважати права інших будуються рівноправні стосунки з  оточуючими, які характеризуються взаємною довірою, співчуттям, теплотою, відчуттям єдності, впевненості. Без впевненості довіра перетворюється на підозрілість, співчуття – на байдужість, а теплоти  й відчуття єдності зовсім немає.

3. Перегляд відео-фрагменту

- Пропоную переглянути відео-фрагмент і визначити які про які права йдеться в ньому(в додатках).

  Більш докладніше зупинимося на праві про освіту.

Право на освіту — одне з конституційних соціально-економічних прав, що забезпечуються розгалуженою ме­режею навчально-виховних закладів, які можуть бути як дер­жавними, так і приватними, системою наукових установ, зак­ладів підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, ство­рення умов для вільного вибору профілю навчання відповідно до інтересів та уподобань, різними формами навчання (оч­ною, заочною, вечірньою). Закон України «Про освіту» встановлює єдину в країні систему освіти, яка включає: а) дошкільне виховання; б) загальну середню освіту 1, 2, З ступенів (початкову, основну, старшу школи); в) професійну освіту; г) вищу освіту; д) післядипломну підготовку; о) аспірантуру; є) докторантуру; ж) підвищення кваліфікації перепідготовки кадрів; з) позашкільне навчання та вихован­ня; і) самоосвіту.

  Згідно з законом, обов'язковим є навчання з шести (семи)- річного віку до 15 років. Законодавство про освіту визначає права та обов'язки учнів. Так, учні мають такі права: вибору форм, профілю навчання, користування ма­теріально-технічною, виробничою та спортивно-оздоровчою базою навчально-виховного закладу, доступ до інформації у всіх галузях знань, участь у олімпіадах, конкурсах, одержання направлення до навчання в інших закладах, участь у громадсь­кому самоврядуванні, безпечні та нешкідливі умови навчання. Здійснення учнями своїх прав нерозривно пов'язане з дотри­манням ними і обов'язків, які закріплені в законі. Серед них: систематичне і глибоке оволодіння знаннями, дотримання мо­ральних, етичних норм співжиття та норм законодавства.

 

4. Робота в групах.

- А тепер ми знову попрацюємо в групах, завдання кожної групи відповісти на запитання карток.

(Групам пропонується  відповісти на питання (Додаток №2))

Останнє речення в розділі  Конституції України про права та обов’язки звучить так: «Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності».

Тому ми повинні знати не тільки свої права і обов’язки, а й дотримуватися чинного законодавства, що діє у нашій дер­жаві, і не чинити протиправних діянь, що караються ними.

Не можна розуміти відповідальність узагалі, абстрактно. Відповідальність у людини може бути перед собою, своєю совістю, своїми батьками. Відповідальність перед суспільством — суворе дотримання встановлених у ньому правил і норм. Порушення їх спричиняє певні санкції морального, громадського, адміністративного або юридичного порядку. Дитина повинна усвідомлю­вати змалку: не дозвільна поведінка веде до відповідальності, покарання — суспільного, адміністративного, кримінального.

Повага до закону повинна формуватися в родині. А поважати закон можна лише одним способом: дотримуватись його, будувати свою особисту поведінку на основі й у рамках законності. І тут першим учителем і прикладом для дитини має стати батько, мати — їхнє ставлення до своєї справи, даного слова, до своїх обов’язків. Саме в родині дитина повинна засвоїти предметний урок принциповості й високої відповідальності.

- Щоб не допускати правопорушення ми послухаємо повідомлення учнів про поняття правопорушення.

5. Повідомлення учня «Про поняття правопорушення»:  Правопорушення — це порушення правової норми, заборони, встановленої суспільством. Тобто це — анти суспільне діяння, ймовірність здійснення таких діянь передбачена спеціальними закона­ми. Держава та її органи мають право за цими законами ка­рати правопорушників. Отже, правопорушення — це про­типравне анти суспільне діяння, що заподіює шкоду суспільству і карається законом. Правопорушенням може бути не лише дія, а й бездіяльність. У деяких випадках бездіяльність буває аморальною, шкідливою суспільству (наприклад, ненадання необхідної допомоги при наявності можливостей надати допомогу).

Кримінальна відповідальність настає з 16 років. У деяких випадках, передбачених законодавством, кримінальна відповідальність настає з 14 років.

  Правопорушення поділяють­ся на злочини та проступки. Одним із видів правопорушення є дисциплінарний проступок. Це проступки, які пов'язані з по­рушенням трудової дисципліни, службових обов'язків, правил поведінки. Другий вид — це цивільне правопорушення. Це по­рушення норм цивільного права, наприклад — заподіяння шкоди особі, майну чи порушення договору, угоди тощо.  При­ниження честі і гідності особи — це теж цивільне правопору­шення і потерпілий може звернутися до суду. Третій вид — це адміністративне правопорушення. Це порушення норм адміністративного права, наприклад, порушення різних санітарних правил, правил громадського порядку, військового обліку, паспортного режиму, дрібне хуліганство, порушення правил дорожнього руху, правил протипожежної безпеки.

- Запам’ятайте, що ви повинні не тільки знати свої права та обов’язки, а й дотримуватися чинного законодавства, що діє у нашій державі, і не чинити правопорушення.

 

ІII. Заключна частина. Підведення підсумків:

- А зараз підведемо підсумки нашого заняття і дамо відповіді на вікторину. (В додатках)

 «Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пож­неш характер, посієш характер — пожнеш долю», — говорить народна мудрість. Отож і від тебе самого насамперед зале­жить твоя доля, доля громадянина України.

Кожна людина, досягши певного віку, несе особисту відповідальність за наслідки невиконання або недостатнього виконання передбаченими правовими законами обов'язків, які призводять до порушення прав інших людей. Громадянська відповідальність передбачає застосування до правопорушника заходів і дій, які мають для нього негативні економічні та інші наслідки.

На цьому наше заняття завершено. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

І група:

Ситуація 1

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?

 

Ситуація 2

За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком як  Гекльберрі Фінн?

 

ІІ група:

Ситуація 1

Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною.

 

Ситуація 2

Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?

 

ІІІ група:

Ситуація 1

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Хогвадсу. Яке право Гаррі порушено?

 

Ситуація 2

Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?

 

 

Додаток 2

                                                      

І група: 

1 вересня тисячі учнів йдуть до школи.

 Яким правом вони при цьому користуються: на працю, на освіту, соціального захисту?

 

ІІ група: 

Навчання у школі розпочинається з... і є обов'язковим до... років.

 Вкажіть вік: 5, 6, 7, 8 років;

 вік: 14, 16, 17 років.

 

ІІІ група: Загальноосвітня школа має: один, два, три ступені.

Повну загальну середню освіту учні отримують, закінчуючи школу... ступеня: 2, 3.

 

Презентація з вікториною та відео матеріал:

     

 

1

 

doc
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
5991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку