Отечко Марія Степанівна,
вчитель початкових класів Циблівського ЗЗСО І-ІІІст.
Бориспільського р-ну Київської обл..
Як виникло твоє ім’я та прізвище
(Позакласний захід)
Мета: Ознайомити з історією виникнення імен, прізвищ. Розвивати кмітливість, допитливість. Виховувати дисциплінованість, повагу до товаришів, до свого роду та родоводу як історії свого народу.
На дошці напис ― твоє ім’я.
«Немає між живих людей та й не може
бути безіменних.» (Гомер)
Перебіг заходу
Вступне слово вчителя. Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у країну. А що це за країна, ви довідаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
А відгадайте-но, що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя людина. (Ім’я)
Отже, ми з вами здійснимо подорож у країну імен та прізвищ.
Історія людства не знала епохи, коли б у людей не було імен. У старовинних документах знаходимо імена Рудий, Кривий, Забіяка. Бажаючи мати сильну, розумну, гарну дитину, батьки називали її Лев, Вовк, Веселка, іноді за днем народження ― Субота, порою року ― Зима, Літо. Щоб обдурити «злу силу» і не дати їй забрати дитину, називали малят Павук, Кобиляча Голова, Поганка. Суспільна верхівка пишалася своїм багатством, тому до складу імен можновладців входили корені ― слав, волод: Ярослав, Мстислав, Всеволод, Володимир.
У Х століття у нас з’явилися Марини, Олени, Зої,Валентини. А що вони означають, вам допоможе дізнатися ось такий вірш:
Допитлива дівчина наша Наталка ―
Її називають Наталка ― питалка.
Питає Наталка: «Чому я так звуся?
І чому Мариною зветься мамуся?
Найкраща подружка моя ― Катерина,
А в класі у нас і Оксана, й Ірина,
І Зоя, і Соня, і Клара й Галина,
Лариса, Олена та ще й Валентина?»
«Імення ці давні, ― вчителька каже, ―
Із Греції й Риму, із Заходу й Сходу
Вони нам дістались від різних народів.
А що вони значить, ― послухай дитино:
Галина ― спокійна, міцна Валентина,
Наталія ― рідна, морська ― то Марина.
А Зоя ― життя, чистота ― Катерина.
Оксана ― чужа, ну, а мир ― то Ірина,
Олена ― то світло, Лариса ― то чайка.
Усе зрозуміла, мала запитаймо?
Софія ― премудра, а Клара ― ясна
Ось що означають дівчат імена».
А. Свашенко
Евристична бесіда.
― Хто впізнав імена знайомих дівчаток? Яке їх значення?
А тепер подумайте і скажіть, що означають імена:
Віра, Надія, Любов, Людмила, Світлана.
Учитель. А зараз розглянемо зміст хлоп’ячих імен.
Інсценізація вірша.
Незнайко у Знайка спитав ненароком:
― Чи все,що ти знаєш, ти взяв на уроках?
― Ні, ― Знайко промовив, ― книжки я читаю,
У різних гуртках після школи буваю.
― Ти знаєш і те, як ім’я виникає?
І звідки походить, і що означає?
― Так, знаю, ― відказує Знайко спокійно, ―
― Ось Костя, наприклад, це значить спокійний.
Кирило ― господар і мужній Сашко.
Степан ― це вінок, а бадьорий ― Гришко.
А Петрик ― то камінь, хоробрий ― Андрій,
Найбільший ― Максим, захисник ― Олексій .
Не наші слова в цих звучать іменах,
Дали імена нам чужі племена.
А наші ти знайдеш із коренем ― слав ―
Дивись: Святослав, Владислав, Мирослав.
Незнайко зрадів: «ось тепер і я знаю,
Чому тебе Знайком усі називають.
А в мене, Незнайка, погане ім’я:
Назву я себе ― і всі знають, хто я.
Тепер я вже інший, я хочу все знати,
Мабуть мені треба ім’я поміняти.
Не хочу, щоб всі ми звали Незнайком,
Нехай буде в класі іще один Знайко».
Учитель. Про значення своїх імен можна дізнатись із книжок, що є своєрідними довідниками, зокрема це – І. Глинський «Твоє ім’я ― твій друг», А. Бєлий «Ім’я для дитини в українській родині», Л. Успенський «Ти і твоє ім’я», Л. Масенко «Українські імена та прізвища», Л. Скрипник, Н. Дзятківська «Власні імена людей», Г. Лозко «Іменнослов». Саме з цими книжками ми і попрацюємо зараз.
Робота у групах (по 5 осіб).
Дидактична гра № 1. Записати значення імен, скориставшись наданою довідковою літературою.
Імена для проведення лінгвістичного практикуму:
Ігор – охоронець, захисник.
Галя – спокійна.
Валентин – міцний.
Аліна – німецьке.
Олександр – мужній.
Світлана – світла Лана.
Сергій – служитель.
Яна – дар богів.
Іра – мир.
Оля – свято.
Віктор – переможець.
Ярослав – славить рід.
Юля – кучерява.
Вікторія – переможниця.
Роман – римлянин.
Дидактична гра № 2. Пояснити значення слов’янських імен, скориставшись підказками.
І варіант: Богдан – Богом даний, Борис – войовник, Владислав – влада і слава, Володимир – володар світу, В’ячеслав – славніший за інших, Всеволод – володар усіх, Любомир – той, хто любить мир, Мирослав – слава миру, Ростислав – рости і слава, Святослав – святий і слава, Ярополк – весна (сила) і полк (похід), Ярослав – весна (сила) і слава.
ІІ варіант: Богдана – Богом дана, Божена – від слова Бог, Віра – від дієсл. вірити, Зореслава – слава зорі, Зоряна – зірка, Любов – від дієсл. любити, Любомира – любов миру (чи світу), Людмила – мила людям, Мирослава – слава миру, Надія – від дієслова надіятися, Світлана – від слова світло, Ярослава – слава весни.
Загадка-жарт.
Рвав Борис у корзину Барбарис,
Рвав Тарас і Роман,
Гриць, Панас і Степан,
Гліб, Овсій, Стас, Павло,
Скільки їх усіх було?
Риторичний практикум.
– Діти! Пригадайте скоромовки, в яких є імена людей
У Параски гарна праска,
Бо працює все Параска.
Ніс Гриць пиріг через поріг,
Став на горі, упав на поріг.
В горішнику горішина горішками обвішана.
Ти мішко і Яринка струшують горішки.
Старий Семен сказав синам: «Скосіть сіно!».
Сина скосили сіно, старий Семен сказав : «Спасибі».
Мусію, Мусію, муку сію,
Печу паляниці, кладу на полиці.
Створення асоціативного грона. Сонечко «Твоє ім’я».
Діти на промінчиках сонечка записують асоціацію зі своїм іменем.
Читці 6-7. «Ймення з прізвищем у парі» (Д. Білоус)
Ймення з прізвищем у парі
не є штучністю
й полонить у дивнім чарі
милозвучністю.
Наче спів – Григорій Квітка-
Основ’яненко,
Гнат Юра, Климентій Квітка,
Йван Мар’яненко.
І не видасться незвичним
анітрохи це вам –
Лесь Танюк, Іван Світличний,
Ада Роговцева.
Є й химерні, своєрідні
різні прізвища.
Таж і їх зродили рідні
наші гніздища.
Важко жити – й це не диво –
важко й дихати.
Звідси йдуть і Непийпива
Й Нетудихати…
Що я хочу, друзі, нині
вам порадити?
Знати прізвища родинні
з діда-прадіда.
Учитель. Ви вже здогадалися, що розмова наша буде про прізвища. Колись їх зовсім не було. У людей, крім імен, були прізвища, що давались за якимись зовнішніми чи внутрішніми ознаками людини: Губань, Чубань, Бородань, Бровко (люди з великими губами, чубами, бородою, бровами).
Значення деяких назв сьогодні вже забулося і пояснити їх можна лише за допомогою спеціальних словників. Наприклад: Легейда ― неповороткий, Гмиря ― нерішуча людина, Хандога ― мудрий.
Згодом прізвиська закріпились як родові прізвища і стали переходити від батька до сина. Це були найменування за професією людини, її національність, місцем проживання, зовнішніми і внутрішніми ознаками.
Багато прізвищ утворилось від імен, до яких добавились українські суфікси -енко, чи російські -ин, -ов. Їх значення ― син. Отже, Іваненко, Іванов ― син Івана, Петренко, Петров ― син Петра.
Питання до класу: Чи є в нас такі прізвища?
( пояснюємо значення прізвищ Миколаєнко, Іваненко і т. д.)
Робота у групах (по 5 осіб). Гра на уважність, кмітливість та спостережливість.
Учитель. А зараз, діти, ми з вами пограємось. Я прочитаю вірш, а ви повинні розкрити значення згаданих прізвищ. Переможцем буде та команда, яка представить найбільш змістовну та оригінальну відповідь.
Ким нині прадіди були,
Нам прізвища розповіли.
У кожнім класі, в кожній школі
Кравців і Гончарів доволі.
Шевців, Ткачів і Бондарів,
Килимників і Снісарів,
Кушнір є, Липник, Золотар
Котляр, Тютюнник і Ківтар,
Хто краяв сукні ― став Кравець,
Хто шив взуття ― прозвали Швець,
Котли виготовляв Котляр,
А ківшик для води ― Ківтар.
Кушнір кожухи добре шив,
А снісар дерево різьбив,
Для сала бодню збив Бодняр,
Горшки випалював Гончар.
Для суден линви чи канати
Робили Линники, мій брате.
Цирульник бороди голив,
Калачник калачі ліпив.
Трудились з ранньої зорі
Землі твоєї трударі.
Завдання. Поясніть значення прізвищ Килимник, Золотар, Тютюнник.
Читець 8.
Яких тільки прізвищ на світі нема:
І Вечір, і Ранок, Мороз і Зима.
Хоробрий мисливець із вовком змагався,
На все життя потім Убийвовком звався.
Сміливий Орел, а чи Сокіл, чи Тур,
Якщо полохливий ― то Заєць чи Щур.
Був добрий ― то Голуб, Добрій, Добродій,
А хитрий ― то Лис, чи Хитрук, чи Крутій.
Індик ― гордовитий, а Півень ― хвастун,
Був хлопець смішливий ― назвали Чмихун.
Творче завдання. Пояснити назви прізвищ Журавель, Соловей, П’явка, Вовк.
Учитель. А дехто з учнів намагається з прізвищ утворити прізвиська. Ось послухайте вірш Г. Бойка «Жартун»
Читець 9.
В нас жартун у класі є,
Всім він прізвиська дає,
Каже: ― я мастак до жартів ―
Та чого ті жарти варті?
Зве він «Савою» Савенка,
«Головою» ― Головенка,
А Саченкову ― «Сачок»
Маслаченка ― «Маслачок».
Зве Зарудного ― «Заруда»…
А його всі звуть «Зануда!»
Учитель. А послухайте ще один вірш Г. Бойка і скажіть, яке б прізвище ви дали хлопчикові Толі:
Толі в класі не сидиться,
Непосиді все б крутиться.
То щипа свого сусіда.
То поглядує навкруг.
То під партою обіда,
То на парті ловить мух… (Крутій).
Етичний практикум. Які етичні настанови дає нам Д. Білоус?
Читець 9. «Так і ти скажи дівчатку» (Д. Білоус)
Не для того, щоб була
бійка, суперечка,
з діда-прадіда до нас
перейшли словечка,
ніжні та любовні,
лагідності повні.
Чуєш знак любові
у сердечнім слові? –
Людо, Людочко, Людусю,
Ніно, Ніночко, Нінусю,
Любцю, Любочко, Любусю, –
так дідусь гукав бабусю
і татусь гукав матусю.
А сьогодні для початку
так і ти скажи дівчатку –
Женя, Ксеня, Таня, Маня,
чи Наталя, чи Меланя,
чи Орися, чи Марися –
словом лагідним озвися.
Хто ж буває грубим,
ми того не любим.
Не для того, щоб була
бійка, суперечка,
з діда-прадіда до нас
перейшли словечка,
ніжні та любовні,
лагідності повні.
Для вас таке явище не дивина,
стрічали не раз і не двічі.
Тепер ви, дівчатка, назвіть імена
пестливі, але – чоловічі.
Підбиття підсумків заняття.
Вільний мікрофон.
Що означає мати добре ім’я?
Учитель. Ось і закінчується наша подорож у країну власних імен. Я впевнена, що вам сподобалось. Ви дізналися, що означає ваше ім’я, прізвище. А воно у всіх вас різне – своє, найкраще, неповторне.
Але пам’ятайте: найкраще, наймилозвучніше ім’я чи прізвище можна забруднити поганими вчинками і, навпаки, звичайне ім’я, прізвище можна зробити дорогим для людей. Бережіть чистоту свого імені та роду, прославляйте його славними ділами і ніколи не забувайте народну мудрість: «Не ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я».