Дана виховна година була проведена з учнями 2 класу. Її мета розвивати допитливість, спостережливість, творчу самостійність школярів; виховувати цікавість до читання книг, повагу до старших, любов до рідного краю.
Виховна година
«Як виникло твоє ім'я та прізвище»
Мета: розвивати допитливість, спостережливість, творчу
самостійність школярів; виховувати цікавість до читання книг, повагу до старших, любов до рідного краю.
Обладнання: оголошення, плакат, костюми Знайка, Незнайка, Чарівника, книги Л.Успенського «Ти і твоє ім’я», І.Глинський «Твоє ім’я - твій друг».
Ведучий: Сьогодні ми з вами здійснимо подорож у Країну імен та прізвищ. Історія людства не знала епоху, в якій би люди не мали імен. У старовинних документах знаходимо імена Рудий, Кривий, Забіяка. Бажаючи мати сильну, розумну чи гарну дитину, батьки називали її Лев, Вовк, Веселка, іноді за днем народження - Субота, порою року - Зима, Літо. Щоб обдурити «злу силу» і не дати їй забрати дитину, називали малят Павук, Кобиляча Голова, Поганка. Суспільна , верхівка пишалася своїм багатством, тому до складу імен можновладців входили корені - слав і волод - Ярослав, Мстислав,
Всеволод, Володимир.
У X ст. у нас з’явилися Марина, Олена, Зоя, Валентина. А що вони означають, вам допоможе дізнатись ось такий вірш.
Допитлива дівчинка наша Наталка - Її називають: Наталка-питалка.
Питає Наталка: «Чому я так звуся?
І чому Маринкою зветься мамуся?
Найкраща подружка моя - Катерина,
А в класі у нас і Оксана, й Ірина,
І Зоя, і Соня, і Клара, й Галина,
Лариса, Олена та ще й Валентина?»
«Імення ці давні, - вчителька каже,- Із Греції й Риму, із Заходу й Сходу Вони нам дістались від різних народів.
А що вони значать,- послухай дитино:
Галина - спокійна, міцна - Валентина,
Наталія - рідна, морська - то Марина,
А Зоя - життя, чистота - Катерина.
Оксана - чужа, ну а мир - то Ірина,
Олена - то світло, Лариса - то чайка.
Усе зрозуміла, мала запитайко?
Софія - премудра, а Клара - ясна -
Ось що означаютьдівчат імена».
Хто впізнав імена знайомих дівчаток? Яке їх значення?
А тепер подумайте і скажіть, що означаюі ь імена: Віра, Надія, Любов, Людмила, Світлана.
Зараз розглянемо зміст хлоп’ячих імен. А розкажуть вам про них ваші давні знайомі Знайко і Незнайко.
Незнайко у Знайки спитав ненароком:
У різних гуртках після школи бував.
Кирило - господар і мужній - Сашко,
Степан - це вінок, а бадьорий - Гришко,
А Петрик - то камінь, хоробрий Андрій,
Найбільший»- Максим, захисник - Олексій,
Не наші слова в цих звучать іменах,
Дали імена нам чужі племена.
А наші ти знайдеш із коренем -слав - Дивись: Святослав, Владислав, Мирослав.
Незнайко зрадів: «Ось тепер і я знаю,
Чому тебе Знайком усі називають.
А в мене, Незнайка, погане ім’я:
Назву я себе - і всі знають, хто я.
Тепер я вже інший, я хочу все знати,
Мабуть, мені треба ім’я поміняти.
Не хочу, щоб всі мене звали Незнайком,
Нехай буде в класі іще один Знайко.»
Після цього ведучий звертається до дітей із пропозицією: хто не знає, що означає його ім’я, хай напише на папірці і передасть Чарівникові - той усе пояснить. З’являється Чарівник. До відповідей на запитання дітей він має підготувати заздалегідь, перевіривши імена учнів класу за довідником А.Пегровського «Словник особистих імен».
Ведучий. Ви почули про деякі імена . Якщо хочете дізнатися більше, прочитайте одну з цих книжок ( демонструє виставлені на
полиці).
А тепер поговоримо про прізвища. Колись їх зовсім не було. У
людей, крім імен, були прізвиська, що давалися за якимись зовнішніми чи внутрішніми ознаками людини: 1 убань, Чубань, Бородань, Бровко. Значення деяких назв сьогодні вже забулося, і пояснити їх можна лише за допомогою спеціальних словників: Легейда ( неповороткий ), І миря ( нерішуча людина ), Хандога ( мудрий ).
Згодом прізвиська закріпились як родові прізвища і стали переходити від батька до сина. ІДе були найменування за професією людини, її національністю, місцем проживання, зовнішніми чи внутрішніми ознаками. Багато прізвищ утворилося від імен до яких додавались українські суфікси - енко чи російські - ін, - ов. І значення - син. Отже, Іваненко й Іванов - син Івана; Петренко, Петров - син Петра.
- Як ти гадаєш, Незнайку, чи є серед присутніх діти прізвища яких походять від імен.
Незнайко. Не знаю-. Може, школярі самі про це скажуть? Знайко. Правильно. Підніміть руку ті, хто вважає своє
прізвище похідним від імені. ( Діти називають свої прізвища і пояснюють, від яких імен вони утворені. Знайко уточнює, що ці власні назви утворилися не лише від повних, а й від зменшених, пестливих імен: Терещенко - Терешко ( Терентій ), Катрусенько - Катруся (Катерина).
Чарівник. А зараз, юні друзі, ми з вами пограємося. Я прочитаю вірш, а ви постараєтесь розкрити значення прізвищ, згаданих у ньому. В якої команди буде краща, змістовніша розповідь, та й буде переможцем.
Ким наші прадіди були Нам прізвища розповіли.
У кожнім класі, в кожній школі Кравців і Гончарів доволі.
Шевців, Ткачів і Бондарів,
Килимників і Слюсарів,
Кушнір є, Липник, Золотар,
Котляр, Тютюнник і Ківшар,
Хто краяв сукні, став Кравець,
Хто шив взуття, прозвали Швець,
Котли виготовляв - Котляр,
А ківшик для води - Ківшар,
Кушнір кожухи добре шив,
А слюсар дерево різьбив,
Для сала бодню збив Бодняр, Горшки випалював Гончар.
Для суден линви чи канати, Робили Липники, мій брате. Цирульник бороди голив, Калашник калачі ліпив. Трудились з ранньої зорі Землі твоєї трударі.
Ведучий пропонує також учням пояснити походження прізвищ Килимник, Золотар, Тютюнник, які не пояснюються у вірші.
Чарівник. Яких тільки прізвищ на світі нема І вечір, і Ранок, Мороз і Зима,
Хоробрий мисливець із вовком змагався,
На все життя потім Убийвовком звався.
Сміливий - Орел, а чи Сокіл, чи Тур,
Якщо полохливий, то Заєць чи Щур.
Був добрий - то І олуб, Добродій, Добрій,
А хитрий - то Лис, чи Хитрун, чи Крутій.
Індик - гордовитий, а Півень - хвастун.
Був хлопець смішливий - назвали Чмихун.
Ведучий пропонує дітям спробувати пояснити, чому люди у давнину могли дістати такі прізвища: Журавель, Соловей, П’явка, Вовк.
Знайко. А чи знаєте, що дехто з учнів намагається від прізвищ утворити призвиська? Що з того виходить? Ось послухайте вірш Г.Бойка.
Жартун.
В нас жартун у класі є,
Всім він призвиська дає,
Каже:- Я мастак до жартів - Та чого ті жарти варті?
Зве він «Савою» Савенка,
«Головою» - Головенка,
А Саченкову - «Сачок»,
Маслаченка — «Маслачок»,
Зве Зарудного - «Заруда...»
А його всі звуть «Зануда!»
Ведучий. Послухайте ще один вірш Г.Бойка і скажіть, яке прізвище ви б дали хлопчикові Толі.
Толі в класі не сидиться,
Непосиді все б крутиться.
То типа свого сусіда,
То поглядує навкруг,
То під партою об ід а,
То на парті ловить мух...
• ( Крутій ).
Чарівник. Тепер ви вже навчилися розгадувати «секрети» імен і прізвищ. Ви зможете поділитися ними з батьками та друзями. Навчіть і їх рогадувати таємниці походження власних імен.