Розробка виховної години допоможе класному керівникові у формуванні міцного колективу. Розглянуті життєві ситуації навчають учнів ввічливому спілкуванню з однолітками та дорослими, виявляти турботу про них. Елементи тренінгу сприяють формуванню уміння висловлювати свої думки, знаходити способи вирішення проблемних ситуацій, розвивають вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль у колективі, навчають налагоджувати дружні стосунки.
Виховна година з елементами тренінгу
Тема. У колективі жити – з усіма дружити.
Мета. Розширювати знання дітей про шляхи формування міцного колективу. Навчати учнів ввічливому спілкуванню з однолітками та дорослими, виявляти турботу про них. Учити висловлювати свої думки, знаходити способи вирішення проблемних ситуацій. Розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою роль у колективі,налагоджувати дружні стосунки. Виховувати почуття колективізму, дружби, товаришування, взаєморозуміння і взаємоповагу, почуття відповідальності за свої вчинки. Викликати бажання удосконалювати себе.
Обладнання. Аудіозапис казки «Сім лозин», моделі долоні, дерева, квітів, хмаринки, метеликів, комп’ютер , телевізор, відеоролик, картки із складами, картки із прислів’ями ,смужки із словами, атрибути до вправи «Знайди собі подібного», «Кошик для сміття», мікрофон,
ХІД
І. Організація класу.
ІІ. Постановка теми і мети виховної години.
Мотивація діяльності школярів.
1.Гра « Збери розсипані слова.» ( Тема виховної години )
- Із розсипаних складів збери слова , а із слів скласти речення. Складемо речення – взнаємо тему уроку. (У колективі жити – з усіма дружити.)
-Що означає слово колектив? (за потребою звертаємось до «довідкового бюро»)
Довідка. Колектив – група людей об’єднаних спільною діяльністю, інтересами.
- Які стосунки панують у дружному колективі? А в нашому класному колективі?
- Чи вмієте ви налагоджувати товариські стосунки?
2.Вправа «Очікування»
-Що ви очікуєте від цього заняття?
ІІІ. Основна частина
- Чому сини не змогли виконати першого батьківського завдання, але так легко впоралися з другим?
- Чого навчає ця казка?
4. Вправа «Вибери потрібне слово».
Учитель. Казка навчає, що люди в колективі тримаються в купі, мов пальці на руці. У вас на партах є модель долоні. Напишіть на середині долоні своє ім’я. Тепер, вам треба з переліку слів, які лежать на долоні, вибрати ті, які позитивно впливають на життя і працю в колективі та наклеїти на один із пальчиків на моделі долоні.
Учні вибирають одне зі слів : дружба, доброзичливість, взаємодопомога, взаємовиручка, спільні справи, повага, толерантність, щирість, великодушність, ввічливість, щедрість, взаємоповага, підтримка, чесність, справедливість. Вчитель збирає долоньки і скріплює їх стиплером, опускає пальцями вниз.
-Що нагадує? (корінь дерева) Це міць і сила нашого колективу. І так, як дерево не може жити без коріння, так і людині важко жити без міцного колективу.
-Зачитайте слова, які ви обрали. (Діти ланцюжком зачитують слова, а вчитель на великих смужках прикріплює на дошці , зображуючи стовбур)
5. Ігрова вправа "Знайди собі подібного".
-У кожного з вас прикріплена картинка (вчитель робить це до початку заняття) із певним зображенням сонечка, ромашки, волошки, сердечка, листочки, комашки. Зараз ви повинні знайти собі подібного і стати в коло. Розмовляти при цьому не можна.
Діти об’єднуються в групи, беруться за руки. Звертаю увагу дітей на те, що один учень залишився і задає йому запитання.
-"Як почуває себе той, хто залишився поодинці, без друзів?".
6. Розгляд життєвої ситуації.
а) Ситуація (інсценізація)
Оленка прийшла до Іринки.
-Збирайся, Іринко, бери ковзани, ходімо на ковзанку!
-Не можу, я ще всіх уроків не підготувала.
-Закінчуй зі своїми уроками. Завтра спишемо у Надьки.
-Вибач, Олено, але не можу! Вибач!
-Ех ти, а ще подружкою називаєшся!
б) Обговорення.
- Це справжні подруги чи ні?
- Чи правильно вчинила Іринка?
- Щоб ви зробили на її місці?
7. Вчитель повідомляє результати тесту «Чи гарний ви друг ?»
(див. Додаток 2)
8. Вправа «Дерево дружби»(визначити правила товаришування) На дошці контур дерева. Коріння ( долоньки скріплені стиплером), стовбур (смужки з написаними словами, які обрали діти) та крона дерева. У скриньці знаходяться листочки, вирізані з паперу зеленого кольору з написаним твердженням на кожному (по кількості учнів у класі).
- Подивіться, яке в нас гарне дерево, а чого на ньому не вистачає? (листочків) Воно підкаже нам, що повинні робити справжні друзі.
- Витягніть по черзі по одному листочку, на якому є текст. Зачитайте відповідне правило поведінки , що є ознакою справжньої дружби та прикріпіть на дошці. (Додаток )
9. Гра «Збери прислів’я» (робота в парах).
Дружба та братство — ... й вітер вириває.
Один за всіх, … наша сила.
Де гурт — ... дорожче багатства.
Одиноке дерево ... там і сила.
В нашій дружбі …і всі за одного.
Учитель. Дружба – відносини між людьми, засновані на довір’ї, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Справжня дружба об’єднує тільки тих людей, які здатні пробачити і зрозуміти недоліки інших. Дружба – це коли люди хочуть бути разом, коли вони цікавлять один одного, довіряють один одному. Друзів пов’язує велика повага та взаємодопомога .
10. Виконання творчої вправи «МІСТОК»
Учитель крейдою малює на підлозі дві паралельні лінії, відстань між якими дорівнює 30см. На цей «місток» з обох боків стають два учні. Під «містком» тече «бурхлива гірська річка». Учні мають домовитись між собою, як їм перейти «місток» і не зіштовхнути одне одного в «річку». Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою.
-Завдяки чому учням вдалось справитись із завданням? Які риси особистості їм допомогли?
11. Перегляд відео https:www.youtube.com/(Дуже зворушливе відео про добро. Діти діляться їжею з голодним однокласником)
- Які почуття викликає відео?
- Як ви оцінюєте вчинок однокласників?
- Які людські чесноти в цих дітей?
12. Розгляд життєвої ситуації.
а) Інсценізація життєвої ситуації.
Ти стоїш на перерві та розмовляєш із друзями. Аж раптом хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти в бійку, та раптом чуєш:
— Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче.
Злість одразу пройшла, і ти несподівано для себе відповідаєш:
— Та нічого, буває.
б) Обговорення.
— А чи могло бути інакше?
— Як не дати розгорітися конфлікту?
— Що таке конфлікт? (за потребою звертаємось до «довідкового бюро»)
Довідка. Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів, серйозні розбіжності, гостра суперечка.
— Причиною конфлікту в колективі можуть бути дитячі пустощі, зло, заздрість, зухвалість. Якщо вам доводилося бути свідком конфлікту дорослих, то знаєте, що це — річ неприємна. Можна виявити доброзичливість і цим зупинити конфлікт. На допомогу прийдуть слова ввічливості: «Дозвольте пройти», «Дякую», «Перепрошую».
Будь-який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз — не реагувати!
в) Практичні поради психолога «Як подолати гнів ?». Виконання вправ.
Вправа 1. Відчувши наближення злості, заплющіть очі і полічіть до 10.
Вправа 2. Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчити контролювати себе.
13. Створення правил, які б згуртували колектив. (робота в групах)
- Звичайно, добре жити в такому колективі, в якому цінують дружбу , щирість, великодушність, взаємодопомогу. Ми не перші, хто хоче стати справжніми друзями, справжнім колективом. Для цього треба створити певні правила , які б згуртували колектив.
Учні об’єднуються в групи. Кожна група отримує «розсипане речення». З поданих слів треба скласти речення – правило, яке допоможе згуртувати колектив.
Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.
Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
Поважай тих, з ким дружиш.
Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.
Дружба – це правда, доброта і чесність кожного.
14. Вправа «Мікрофон»
- Пропоную продовжити речення «Колектив починається з мене, бо я…»
- Кожен з вас – унікальний та неповторний. Але ви на світі не одні. Вас оточують люди, з якими ви спілкуєтеся, відпочиваєте, навчаєтеся. І вам потрібно вчитися жити в колективі, зокрема в класному колективі. Тому ми повинні дбайливо, з любов’ю та повагою ставитися до себе й оточення, приймати себе й інших такими, як є, тобто ставитись до себе й інших толерантно.
15.Вправа «Кошик для сміття».
– А які ж риси ускладнюють відносини в колективі?
(Учні називають: невпевненість у собі, пихатість, гордість, брехливість, злість, недовіра, підозрілість, коли в очі кажуть одне, а поза очі інше, коли доносять одне на одного)
– А тепер запишіть риси, які ускладнюють ваше життя на окремих аркушах, спробуйте найдужче їх зім’яти і викиньте ваші погані риси у кошик для сміття.
(Учні викидають папірці в кошик для сміття)
– Так, життя в колективі залежить від кожного, і я впевнена, що кожен з вас має ті хороші риси характеру, які допоможуть створити міцний колектив однодумців.
ІІІ. Заключна частина.
1.Прийом «Незакінчені речення».
Слово вчителя.
- Отже, ми переконалися , щоб бути колективом , треба досягти взаєморозуміння в стосунках. А це можливо, лише дотримуючись певних норм у спілкуванні. Про це варто пам’ятати щодня. Тому щоранку, вирушаючи в школу, не забувайте взяти із собою «валізу чемності».Не менш важливо вміти дотримуватися даного вами слова, бо з цього й починається довіра. І якщо ви протягом нашої зустрічі відчули, що, можливо, в певній ситуації поводилися не так, як годиться другу, товаришу, однокласникові, то це вже плюс. Адже головне — вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично і разом спробувати знайти.
Література
1.Бандура В.С. та ін..Морально – етичне виховання. 1-4 класи (за програмою Л.М. Слотвинської). Посібник для вчителя – Харків, ТОВ «Видавнича група «Основа», 2012
2. Брязгіна Я.В. Нові години спілкування, 3 клас/ Я.В.Брязгіна, І.І.Димченко, А.І. Настенко, А.О. Рудакова.- Харків:Вид.група «Основа», 2016
Використані джерела
https:www.youtube.com
www.refmaniya.org.ua ›
https://urok-ua.com/godina-spilkuvannya-z-elementami-treningu-y.