ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА № 9 м. Слов’янськ
1 КЛАС
ВЧИТЕЛЬ: Подрєзова Марина Петрівна
Мета:
Обладнання. Малюнки доріг, перехресть, пішохідних переходів.
2018рік
Учитель: Колись, ще з давніх давен, дороги були зовсім не такі,які зараз. Вони були витоптані ногами людей і більше нагадували широкі стежки, що були шляхами сполучення і засобом пересування з одного місця в інше. Така дорога вела до осель, де жили люди. Згодом люди зрозуміли, що рівна дорога краща, ніж з горбами та ямами, бо по ній легше пересуватися. Тому почали вирівнювати стежки, щоб ними ходили дорослі та діти. Так з’явилися перші дороги. коли люди приручили коней, винайшли колесо та зробили підводи, щоб їздити по них і вантажі возити. Так дороги стали першою необхідністю. Тоді люди зрозуміли, що дорога потрібна рівна і тверда, щоб її не розмивали дощі, а отже, і не ламалися колеса. Згодом вони почали прокладати дороги з твердим покриттям, тобто з каменю, щоб їздити по них було безпечно, щоб не перекинутися самим і не перекинути вантаж. По таких дорогах їхали кіньми, йшли пішки люди. На них не було жодної розмітки і призначалися вони для всіх одразу. Перші дороги були вузькі, проте міцні. Фрагменти деяких перших римських доріг збереглися до наших днів. Тоді не існувало Правил дорожнього руху, тому що в ті часи ще не було машин, автобусів та інших транспортних засобів. А що ж являє собою дорога зараз?
(СЛАЙДИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ)
Дорога — це смуга землі, по якій їздять транспортні засоби і ходять люди; штучно створений засіб для пересування, сполучення. Це будь-яка вулиця, провулок, проспект, шосе, естакада по всій ширині, включаючи тротуари, узбіччя, роздільні смуги. Дороги бувають головні і другорядні. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять пішоходи.
Тротуар може примикати безпосередньо до проїжджої частини, а може відділятися газоном від неї. Тротуари, як правило, є у населених пунктах, тобто у містах і в селах. А от узбіччя – за містом і завжди знаходиться безпосередньо біля проїжджої частини.
Дороги бувають такі широкі, що по них можуть їхати машини у декілька рядів в один бік і по декілька рядів у протилежний бік. Тому для кожного ряду машин виділена своя смуга проїжджої частини, а щоб її було видно, то на ній малюють смугу, яка називається роздільною, бо розділяє дорогу на частини.
Роздільна смуга — це елемент дороги, поздовжня лінія, яка розділяє суміжні проїжджі частини і не передбачає зупинки транспортних засобів.
Дороги можуть зустрічатися і пересікатися, бо нині їх так багато у кожній країні, що без цього просто неможливо. Тому ті місця, де зустрічаються і пересікаються дороги, називаються перехрестями. Це найнебезпечніші ділянки дороги, на яких треба бути досить уважними, щоб не скоїти аварії.
Перехрестя – це місце перетину,
розгалуження двох і більше доріг. Перехрестя бувають х (ікс-подібні), т (те-подібні), + (хрестоподібні).
Широку дорогу, по якій мчать автомобілі на великій швидкості, людям якось треба переходити, оскільки з обох боків дороги розташовані будинки, школи, магазини, місце роботи. І для цього існують спеціально виділені знаками або дорожньою розміткою частини дороги. Називаються такі частини дороги - пішохідний перехід. Це ділянка проїжджої частини, позначена знаками або розміткою "зебра”, по якій здійснюється перехід через дорогу.
А щоб люди не потрапили під колеса машин, існують Правила дорожнього руху, які треба знати і завжди їх виконувати, оскільки від уміння дотримуватися їх залежить життя кожного з нас. Та дороги і правила пересування по них не завжди були такими, як сьогодні, і виникли вони не так уже й давно. А змусили людей написати Правила дорожнього руху дорожньо-транспортні пригоди, які почалися відтоді, як люди почали їздити кіньми. З кожним роком візочків, колясок, екіпажів ставало все більше, а їхали вони швидко і як кому заманеться, тому часто почали наїжджати одне на одного і на пішоходів, котрі також рухалися тією самою дорогою. Ніхто нікому не хотів поступатися, а тому часто хтось гинув під копитами коней і під колесами. А коли винайшли автомобіль, то таких прикрих пригод, які закінчувалися каліцтвом або смертю, ставало все більше. І ніякої ґарантії безпеки руху не було, тому правила дорожнього руху стали просто необхідністю. Отак їх і придумали. Домовились спочатку про те, що рух має бути правостороннім — переважно у країнах Європи. А от в інших, навпаки, — лівосторонній. Зокрема в Англії він лівосторонній і донині. Згодом у містах зробили для людей тротуари, які відділялися від проїжджої частини, і були спочатку дерев’яні. І ходити по них теж домовилися з правого боку, щоб не натикатися один на одного. Тепер люди були у більшій безпеці, бо на тротуар заїжджати було заборонено та й незручно, адже тротуар був вищий від проїжджої частини дороги. І так з кожним роком Правила дорожнього руху вдосконалювалися, щоразу додавалося щось нове. З часом виникла потреба навчати їх дітей ще змалку, щоб бути в безпеці, бо сьогодні швидкість транспортних засобів надзвичайно зросла. Як бачимо, Правила дорожнього руху обов’язкові для виконання, і кожен має знати їх та виконувати, щоб зберегти не лише своє життя і здоров’я, а й інших людей.
Я розгубився:”Ой! „ і „Ай!”
Не знаю знаків світлофора,
Ледь не потрапив під трамвай Авто, тролейбуси, трамваї Туди - сюди вправно снують.
Я впав у розпач і не знаю:
То де ж дорогу перетнуть?
Учитель. Наші діти вже знайомі з правилами дорожнього руху. Вони тобі, Незнаєчко, допоможуть,розкажуть, як поводитись на вулицях міста.
Високе та триоке?
Червоно,жовто,зелене
Моргає у всі боки?
Він про безпеку дбає.
Погляне пильно навкруги:
Пускає чи спиняє.
Ставиться не так собі.
Як подружиться з ним кожний,
Допоможе він тобі.
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
УЧИТЕЛЬ. Коли до школи поспішаєш
І часу зовсім вже не маєш,
Не біжи, а зупинись,
Шлях уважно роздивись.
Регулювальник показує червоний сигнал світлофора.
І на всі боки подивися.
Регулювальник показує жовтий сигнал світлофора.
До уваги діток закликає.
Регулювальник показує зелений сигнал світлофора.
Дорогу переходьте, діти.
Умілий, спритний постовий.
Відразу всіма він керує,
Хто перед ним на мостовій.
Ніхто у світі так не може:
Одним лиш помахом руки
Перепинити перехожих
І пропустить легковики.
( ПРЕЗЕНТАЦІЯ – ГРА «СВІТЛОФОР»)
( У цей час перетинають вулицю двоє дівчаток,котрі ідуть і рахують гроші. Вони розмовляють між собою, не дивлячись навкруги. Створюється вуличний гомін, лунають автомобільні сигнали.)
Зачекайте – но подружки!
Оченята де?Де вушка?
Щоб перетнути вулицю,
На розі зупиніться,
І перш за все уважно
На світлофор дивіться
(Інспектор і Світлофор переводять дівчаток через дорогу.)
Пам’ятай,мій друже:
Ці забави на дорозі
Небезпечні дуже.
Шанувати треба знаки.
На дорозі - небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
І часу не маєш,
Не біжи,а зупинися,
Шлях уважно роздивися.
Всі вказівки світлофору.
Скаже вам про це за мить
Добрий лікар Айболить.
Знать їх добре всі повинні!
І дівчатка,і хлоп’ятка,
І зайці,і тигренятка,
А також дорослі люди -
Ось тоді й порядок буде.
Я прийшов до вас у гості
Показати вам хлопчину.
І повірте це - не просто:
Накладати гіпс та шину.
Не дивився геть довкола,
І тепер ніяк не можу
Я відвідувати школу.
Чекає небезпека,
Вас машина зіб’є вмить,
Та що мчить здалека.
Нікуди без них – ані кроку,
Наприклад,тротуаром йти –
Завжди з правого боку.
Теж є перестороги.
Не можна як завгодно йти
На інший бік дороги.
Знати їх треба дівчаткам й хлоп’ятам.
І головне: на бруківці не гратись.
Якщо ти хочеш здоровим зростати.