Глобинська гімназія № 4 ім. Заслуженого агронома України Ганни Андрієнко - філія Глобинського ліцею №5 Глобинської міської ради Полтавської області.
Методична розробка
виховної години на тему : «Україна – частина європейської спільноти».
Клусович Валерій Іванович -
учитель історії та правознавства,
вища категорія, звання Старший учитель.
Глобине 2023
Вступне слово вчителя.
Шановні учні та колеги- вчителі. Ми є частиною родини європейських держав зі спільними цінностями та прагненнями. Проведенням сьогоднішньої виховної години ми підкреслюємо нашу єдність та силу, нашу віру в європейський інтеграційний проект, як рушія розвитку та миру на континенті.
Попри війну, Україна дедалі глибше інтегрується в європейський простір в усіх сферах. Ми адаптуємо своє законодавство до європейського, аби стати повноправним членом європейського світу, формуємо підґрунтя до вступу України в альянс.
Український народ довів свою приналежність до великої європейської родини. Загальноєвропейське опитування показало, що більшість респондентів розглядають вторгнення в Україну як напад на Європу в цілому. Європейці вірять, що війна закінчиться на користь України. Ми ж українці ,ні на мить в цьому не сумніваємося, інакше і бути не може коли в нас є такий мужній, люблячий свою країну народ.
У ці хвилини увесь Український народ бореться за своє політичне і територіальне виживання. Всі зусилля нині спрямовані на припинення російської агресивної війни. Ми показуємо світові стійкість, мужність, національне єднання в боротьбі. Наші захисники та захисниці стримують і перемагають ворога. Завдяки згуртованості, стійкості, звитязі -ми досягаємо значних результатів, наближаємо перемогу і врешті-решт, здолаємо ворога!
Мета виховного заходу:
- сформувати почуття європейської ідентичності та єдності українського народу та народів країн Європи ,
-урозуміння учнями того факту, що Україна це і є Європа,
- поширення знань про європейські країни, спосіб життя, політичне, культурне ,духовне життя,
- підвищення інтелектуального рівня учнів, відкриття нового європейського бачення світу,
- виховувати повагу як до власних, українських політико – культурних надбань, так і до національних , духовних ,культурних надбань європейських народів,
- розвивати в учнівської молоді розуміння єдності нашого народу з європейською спільнотою впродовж століть,
- ознайомлення учнів з генезою еволюції політико- правового, економічного єднання країн Європи в об`єднання під назвою Європейський Союз.
Обладнання: Україна та політична карта світу (подана нижче модель карти ), діаграми, кросворд, плакати, прапір Європейського Союзу.
Хід проведення виховного заходу ( на цьому етапі учитель працює в тісному звязку з учнями – помічниками,які в ході розповіді вчителя доповнюють його слова власними дослідженими та почерпаними з інтернет ресурсу фактами з теми).
Виховна година розпочинається , звучить мелодія оди «До радості» Бетховена, ця мелодія є з 1985 року офіційним гімном Європейського Союзу. На фоні мелодії звучать слова вчителя.
Учитель : Сьогодні питання української самоідентичності стоїть як ніколи гостро. Українці об’єднуються, демонструючи свій патріотизм та активно концентруючи всю увагу на своїй культурі, мові та історії. Україна — це держава зі славним величним минулим і нажаль страшним сьогоденням. У ці хвилини весь український люд бореться за природнє право кожної держави – право вибору свого подальшого розвитку. І цей вибір очевидний – єднання з країнами Європейського союзу, єднання з усім цивілізованим світом…
Наш захід присвячений події надважливого значення, адже Україна та Європа – це не лише географічно близькі народи, а й за політичним, культурним ,ідеологічним напрямком - єдині.!. Європейський Союз - це сім’я демократичних країн, що спільно працює заради миру та процвітання . Держави –члени ЄС утворили спільні інституції, яким делегували частину своїх повноважень, таким чином, щоб рішення щодо окремих спільних питань можна було демократично вирішувати на європейському рівні. Україна не має стояти осторонь цих загальноєвропейських світових процесів, оскільки наша держава навіть в географічному відношенні – центр Європи.
Виступ першого учня : Хочу сказати ,що ще в далекому У 1885-1887 роках географи з Імператорсько-Королівського військово-географічного інституту у Відні визначили, що географічний центр Європи знаходиться у селищі Ділове, Закарпатської області. Отже очевидним для нас є факт того ,що Україна це Європа, і не просто Європа – а саме серце Європи.
(Учні розглядають зображення географічного знаку).
Вчитель:Шановні учні. Давайте разом з вами зараз поринемо в історію формування європейської спільноти в єдине об`єднання- Європейський Союз.
Виступ другого учня з історичною довідкою такого змісту: Маємо пам`ятати, що згідно історичних даних, процес єднання європейської спільноти розпочався далекого 9 травня 1950 року, коли міністр закордонних справ Франції Роберт Шуман вніс пропозицію про створення єдиної Європи, щоб налагодити мирні взаємовідносини. Після багатьох десятиліть ворожнечі, воєн, військових сутичок, здійснилося мирне, дипломатичне, соціально- культурне та економічне об’єднання Європи. Зникли кордони та бар’єри, що розділяли народи Європи. Громадяни країн-членів ЄС можуть відтепер вільно пересуватися, навчатися та працювати у будь- яких країнах Союзу.
Виступ третього учня з довідкою такого змісту :Розширення принесло мир, стабільність та процвітання країнам ЄС, адже відтепер усі проблемні питання економічного, соціокультурного розвитку розв`язувалися країнами євроспільноти разом ,в умовах гласності, рівноправ`я, демократичності та взаємоповаги між собою усіх країн членів ЄС. Виникає спільний для країн – членів євросоюзу прапір, гімн та навіть девіз. Тобто проглядаються усі ознаки сформованості міждержавної єдності.
Четвертий учень – а чи відомо вам, ,що прапір - символ Європейського Союзу та Ради Європи — синє полотнище з 12 жовтими зірками, які утворюють коло посередині. «На тлі блакитного неба Західного світу зірки символізують народи Європи в колі, знаку єдності. Число зірок є незмінним, рівним дванадцяти. Це число символізує досконалість і повноту». Прапор ЄС– синє тло та коло з 12 золотих зірок має зашифрований смисл. Кількість зірок пов’язана не з кількістю країн-учасниць, а з магією чисел: 12 знаків Зодіаку, 12 місяців у році, 12 лицарів Круглого столу тощо. Таким чином у прапорі закладена потрійна довершеність: синій – колір неба, води, духовності, мудрості. Коло – як ідеальна форма, символ вічності, Всесвіту та рівності, 12 – як число повноти.
( Як варіант флешмоб - Під мелодію гімну Євросоюзу учні класу із зірками створюють композицію, зображену на прапорі ЄС).
П`ятий учень: Гімн ЄС – інструментальні версія оди «До радості» – взята з Дев’ятої симфонії Людвіга ван Бетховена, яку він написав у 1823 році. У фінальній частині музичного твору Бетховен поклав на музику вірші Фрідріха фон Шиллера, написані у 1785 року. У цьому вірші знайшла відгук ідея братання народів, яку поділяв і Бетховен. У 1972 році ода «До радості» стала гімном Ради Європи. Відомому диригенту Герберту фон Караяну було доручено написати три інструментальні аранжування – із соло для фортепіано, для духових інструментів і для симфонічного оркестру. Без слів, універсальною мовою музики, гімн виражає ідеали свободи, миру та солідарності, на яких тримається Європа. У 1985 році гімн схвалили президенти та глави урядів країн ЄС як офіційний гімн Європейського Союзу.
Перший учень : ЄС має власний девіз: «Єдність у різноманітності»– наголошує, що народи континенту, різні за країнами і культурою, об’єдналися заради миру та процвітання.
ЄС- це утвердження спільних цінностей та їх єднання в усьому розмаїтті національних відмінностей. Наша славна Україна є частиною великої загальноєвропейської родини, це усвідомлюємо ми, українці, прагнемо до цього об`єднання. Розуміє це і європейський цивілізований світ, тому , повне об`єднання та повноправне членство нашої держави в Європейському союзі не за горами…
Слово вчителя: А зараз, шановні учні, до Вашої уваги вікторина під назвою «Гортаємо сторінки історії створення Європейського Союзу». Кращі знавці неодмінно отримають символічну нагороду в формі медалі – прапору ЄС ( на цьому етапі роботи учитель заготовив шоколадні медальки золотавого кольору для переможців). Отож розпочнемо (присутні учні діляться на дві команди, кожна з яких вибирає капітана). Запитання задає вчитель чітко та виважено:
1.Коли і ким була вперше запропонована ідея Євросоюзу(Міністр закордонних справ Франції Роберт Шуман у промові, яку він виголосив 9 травня 1950 року).
2.З якою метою було створено Євросоюз?(Ідея європейської інтеграції була задумана для того, щоб більше ніколи не повторилися масові вбивства і руйнації, які відбувалися під час Другої світової війни).
3.Коли святкується День Європи?(9 травня 1950 року став Днем народження Європейського Союзу і щороку святкується як День Європи).
4.Які країни на сьогодні входять до Євросоюзу?(Бельгія, Німеччина, Угорщина, Франція, Італія, Люксембург, Нідерланди, Данія, Ірландія, Велика Британія, Греція, Іспанія, Португалія, Австрія, Фінляндія, Швеція, Кіпр, Чехія, Естонія, Литва, Латвія, Мальта, Польща, Словакія , Словенія -25 країн)
5.Як називається документ ,який зафіксував створення Європейського Союзу у сучасному його вигляді( Маастрихтський договір 1992 року або Договір про Європейський Союз).
6.Яким є нині статус України в ЄС?( Відносини Україна — ЄС — це двосторонні відносини між Україною та Європейським Союзом у галузі міжнародної політики, економіки, освіти, науки та культури. З 23 червня 2022 року Україна є кандидатом на членство у ЄС.)
6.Хто є сучасним президентом Європейського Союзу? (Нинішній президент — колишній прем'єр-міністр Бельгії Шарль Мішель, який змінив на цій посаді колишнього прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска.)
7.Хто є головою Європейської комісії?( Голови Європейської комісії (з 1 грудня 2019 року — Урсула фон дер Ляєн).
8.Хто зображений на фото?
(зображено Президента України – Володимир Олександрович Зеленський (в центрі),Президент Європейського союзу - Шарль Мішель(зліва), Президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн (справа).
Учитель: Пропоную провести брейн - ринг на тему: «Ми пізнаємо тебе, Європо»:
1.На який термін обирається президент Єврокомісії ( терміном на 5 років).
2.Яка країна ЄС має найбільшу площу(Франція).2.У якій країні найбільші сільськогосподарські угіддя?(Іспанія).
3.Яка грошова одиниця є єдиною для всіх країн ЄС? (Євро).
4.У яких країнах Європейського Союзу найбільша тривалість життя ?(Франція, Італія, Нідерланди, Іспанія).
5.Чому на прапорі Європейського Союзу зображено 12 жовтих зірочок?( на час створення ЄС входило 12 країн).
Учитель: Ось і підходить до завершення наш з вами, шановні учні виховний захід. Разом з вами ми провели історичний екскурс в історію становлення та формування потужного політико – економічного єднання провідних країн Європи в єдину спільноту під назвою Європейський Союз. Дізналися про головні принципи такого єднання, та цінності, які з собою несе політичне об`єднання країн Європи в спільний союз. Дійшли висновку ,що вступ України в Європейський Союз є закономірним і очікуваним .
Слава Україні!