Виховна година "Жорстокість і насильство"

Про матеріал
Мета: сформувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для дитини чи інших членів родини; вивчити права дітей, обговорити питання, як захиститися від будь-якого насильства; виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми.
Перегляд файлу

Виховна година

 

Тема: Жорстокість і насильство.

Мета:

сформувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для дитини чи інших членів родини;

вивчити права дітей, обговорити питання, як захиститися від будь-якого насильства;

виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з людьми.

Обладнання: комп'ютер, плакати, фломастері для живої газети.

Очікувані результати:

З'ясувати зміст поняття «Насилля» та його види;

Окреслити види сімейного насилля;

Визначити причини виникнення сімейної та учнівської жорстокості, її реалії та наслідки;

Виокремити механізм захисту прав дітей.

Перебіг заходу:

І. Мотивація виховної діяльності. Повідомлення теми і мети виховної години. 
ІІ. Оголошення епіграфа: 
Сім’я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою. 
                                                                                     Конституція України, стаття 51 

1. Вступне слово вчителя: 
 

Дитячі очі чисті, щирі 
В них видно наміри й думки, 
Вони хоч чорні, сині, сірі 
Бувають радісні й сумні.

 
Давайте почнемо з вправи яка називається «Моє ім'я»

Назвіть своє ім’я, особливості вашої поведінки чи зовнішності, які починаються з тієї самої літери, що й ваше ім’я.

Очікування

Запис та озвучення очікувань учасників від тренінгу.

Гра «Поміняйтесь місцями»
 

Вправа на розігрів групи, активізацію.
 

Ведучий пропонує якомога швидше помінятись місцями (не домовляючись) тим, хто: має руде волосся, любить морозиво тощо. Називайте ознаки, притаманні якомога більшій кількості учасників.
 

Діти 11—12 років, намагаючись зайняти місце, частіше за все не звертають уваги на інших, тому можливі зіткнення на шляху до вільного стільця, штовхання. Слід обговорити почуття обох сторін умовної сутички, наголосити, що, піддаючись прагненню досягти бажаної мети, не потрібно забувати про своїх друзів.

 

Мабуть, радісними є очі дітей, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень. 
На жаль, ми живемо у світі де, існує таке негативне явище, як насилля. Давайте з’ясуємо зміст поняття «насилля». 
Учень 1. Насилля – це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб. 
Учень 2. Насилля – це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров’ю, а іноді й життю. 
Учитель. Давайте з’ясуємо, які бувають види насилля. 
Розгляд схеми-таблиці


Учитель. А чи належить до насилля торгівля людьми? 
Учень. Звичайно. Бо для цього торговець людьми повинен зволодіти людиною, втертися в довіру до неї, а потім продає особу, навіть без її відома. Використовує для злочинів, для жебрацтва, роблять рабами. У дорослих відбирають паспорти. 

Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля» 
(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.)) 
Вчинки дітей 
Учитель. Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій 
- Які ситуації? Назвіть їх. (провокації, обзивання один на одного, насмішка, плітки, обмови і т.д.) 
Учитель. Поведінка, яка може спровокувати насилля, називають «віктимною» (латинське жертва), тобто людина поводиться як потенційна жертва, створюючи передумови до насилля. Поведінка може бути провокативною та необережною. Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми. 
Необережна поведінка не є провокативно, але створює умови для зґвалтування чи іншого насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у темному чи безлюдному місці. Якщо дитина знає про це – її шанси стати жертвою значно меншають. 
Учень. А зараз послухайте притчу «Про жорстокість» 
В одному з монастирів Шаолінню майстер навчав учня. І якось учень запитав майстра: 
-Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий? 
І майстер відповів йому: 
- Щоразу, коли ти будеш завдавати удару своєму ворогові, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай, жорстокість поглинула тебе. 
Учитель. І народ, у 21 столітті психологи, педагоги, лікарі почали бити на сполох. Жорстокість, агресія починають зростати швидкими темпами. 
- У чому ж причина цього? 
Фахівці констатують, що в першу чергу агресію підлітків і дорослих викликає на телебаченні жорстокості, що батьки не приділяють уваги своїм дітям, вони з головою поглинули у побутові справи. 
Учитель. А тепер давайте переглянемо уривок про жорстокість підлітків
- Яке ваше ставлення до побаченого? Чи доводилося вам зустрічатися з такими явищами, бути свідками таких «розборок»? Якщо так, то якими були ваші дії? 
- Що спричинило таку поведінку підлітків? (Діти розповідають, відповідають на запитання) 
Вчитель. Хочу зупинитися на сімейній жорстокості. 
Бесіда: 
1. Що ж таке сімейна жорстокість? 
2. Які є види насилля в сім'ї ? 
Учень. Насильство в сім'ї - це будь-які навмисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї стосовно іншого, якщо вони порушують конституційні права й свободи члена сім'ї як людини та громадянина й завдають йому моральних страждань, шкоди фізичному чи психічному здоров'ю. 
Жертва насилля в сім'ї – член сім'ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім'ї. 
Учитель. Сімейна жорстокість – це застосування щодо дітей різних видів сімейного насильства. 
(заповнення таблиці «Види сімейного насильства») 
• Занедбання дітей 
• Сексуальне насильство 
• Недоїдання 
• Психічний тиск і погрози 
• Приниження 
• Економічні утиски 
• Побиття та інші види фізичного насильства 

Перегляд відео «Сімейне насильство 1»

Розгляд ситуативних завдань: 
Який вид сімейного насильства наявний у даних ситуаціях? 

Учитель. 
1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне). 
2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне) 
3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне). 
4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне). 
Перегляд відеозапису «жорстокість в сім'ї»
Обговорення відеозапису. 
 

Вчитель. Основним правовим документом, що захищає дитину від жорстокої поведінки з боку інших осіб, є Конвенція ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях захист від свавільної поведінки, визначає права кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного розвитку, захист від сексуального домагання та від інших форм жорстокої поведінки. Отже, навчіться діти, розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність людини – є зло, а все, що звеличує гідність людини – добро. 
Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі. 

 

Вправа «Образа»

Пропонується дітям пригадати свою найбільшу образу від ровесників, таку, що «болить» і досі, і записати її на окремому аркуші. Прочитайте, переживіть її подумки знову з усіма емоціями того моменту. Далі від щирого серця пробачте кривдників (кривдника) і порвіть аркуш, викиньте його у кошик для сміття. Бажано при цьому вголос сказати: «Я щиро пробачаю тобі…». Але лише якщо справді пробачаєш. Якщо у класі виявиться дитина, яка скаже, що не може цього зробити, поговоріть про те, як важливо вміти пробачати, не тримаючи образ у собі, тому що інакше це шкодить здоров’ю.

Дітям пропонують висловити свої почуття після того, як вони «викинули» образу у сміття. Переважна більшість відчуває полегшення.

Гра «Упізнай, хто це?» Одному з учнів зав’язують очі, до нього мовчки підходить інший учасник гри, якогопотрібно впізнати, обмацуючи голову, обличчя, плечі, одяг або за голосом.

Той, кого впізнали, стає ведучим. Зазвичай гра сповнена позитивних емоцій.
 

Навіть знаючи людину, не завжди легко її впізнати. А ще важче — дізнатися про її думки, причини вчинків та слів. Тому ніколи не слід поспішати у своїх висновках про людину, зважаючи на те, що ми могли щось неправильно зрозуміти.

Учениця. 
І в житті, як на полі мінному, 
Я просила у цьому сторіччі. 
Хоч би той магазинний мінімум: 
«Люди, будьте взаємно ввічливі». 
І якби на те моя воля, написала б 
Я скрізь курсивами: 
Так багато на світі горя. 
Люди! Будьте взаємно красивими. 
(Ліна Костенко) 
 

Підсумок
 

— Де ви можете застосувати отримані сьогодні знання?

— Чи виправдались ваші очікування?

— Що найбільше запам’яталося?
— Яку частину заняття ви бажали б змінити?

 


Учитель. Отже, я надіюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. І що ви ніколи не будете його застосовувати по відношенню до інших людей. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре. 

 

Прощання «Передай імпульс по колу»

Учасники зустрічі стають у коло та беруться за руки. Потиском по колу передають «імпульс», на знак єдності та прощання.

 

 

 

 


Притча «Скільки важить сніжинка?»
 

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:
 

— Скільки важить одна сніжинка?
 

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.
 

http://kuchka.info/wp-content/uploads/2013/07/072513_1320_1.png— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —
 

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.
 

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.
 

Діти висловлюють свої відповіді на запитання: «Чи можна зважити наші слова?». Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.
 

 

 

 

Анкетування: 
1. Скільки вам років? 
2. Ваша стать: дівчина, хлопець. 
3. Як ви ставитеся до різних проявів насильства? 
4. Чи допускав хто-небудь по відношенню до вас насилля? 
• Так 
• Ні 
5. Які прояви насилля ви зазнали по відношенню до себе? 
• Фізичне 
• Емоційне 
• Сексуальне 
• Жодного 
6. Допускав хто-небудь насилля в сім'ї щодо вас? 
• Так                          • Ні 
7. Чи відчували ви жорстоке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих? 
• Так                           • Ні 
8. Чи намагалися ви себе захистити? 
• Так 
• Ні 
9. Чи спостерігали ви насилля в сім'ї щодо інших членів родини? 
• Так                            • Ні 
10. По відношенню до кого було направлене жорстоке поводження в сім'ї? 
• До мами 
• До батька 
• До дідуся 
• До бабусі 
• До брата 
• До сестри 
• До тварин 
11. Які вас огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля? 
• Страху 
• Ненависті 
• Злості 
• Незахищеності 
• Жахливості 
• Провини 
• Сорому 
• Співчуття 
• Байдужості 
• Жалості 

 

 

 

 

docx
Додано
10 грудня 2022
Переглядів
2046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку