Виховна година "Знай свої права!"

Про матеріал

Доцільно використовувати під час проведення тижнів правознавства. Матеріал можна використати для класних годин у 5-8 класах.

«Знай свої права»

Мета:

- розширити знання про права, свободи та обов'язки людини і громадянина;

- сприяти розвитку правової культури;

- вчитись швидко аналізувати проблемні ситуації, приймати рішення;

- виховувати почуття патріотизму, поваги до рідних, однокласників, учителів, формувати активну громадську позицію.

Учасники: учні 6-х класів

Перегляд файлу

«Знай свої права»

Мета:

- розширити знання про права, свободи та обов’язки людини і громадянина;

- сприяти розвитку правової культури;

- вчитись швидко аналізувати проблемні ситуації, приймати рішення;

- виховувати почуття патріотизму, поваги до рідних, однокласників, учителів, формувати активну громадську позицію.

Учасники: учні 6-х класів

ХІД ЗАНЯТТЯ

Вступне слово учителя

Ми зібрались сьогодні для того, щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Тема нашої виховної години: «Знай свої права» (слайд 1)

Мета нашої зустрічі збільшити ваші знання  та розуміння про права дітей. (слайд 2)

Чи часто ви вживаєте в своєму повсякденному житті такі слова « Я маю право!»

«Чому ви порушуєте мої права?» (слайд 3)

Обговорення разом з дітьми.

  • В яких ситуаціях ви так кажете?
  • Навіщо ви так кажете?
  • Ви погоджуєтесь, що всі люди на землі мають бути рівні в правах?
  • А, що буде якщо всі будуть вперто доводити, що він має право. Чи означає фраза мати право – робити все, що хочеш?
  • У житті людини повинні бути певні обмеження - правила поведінки інакше настане хаос. Уявіть собі, що у футболі кожен буде мати свій м’яч, чи вийде так пограти у футбол?
  • А чи знаєте ви, що слово право є невідємним від слова обов’язок?
  • Висловіть свою думку чим вони схожі. Що в них спільного?
  • Так ми маємо так користуватися своїми правами щоб не порушувати права інших. Тільки тоді ми будемо гідною і достойною людиною. Щоб переконатися у цьому давайте послухаємо вірш. Яна Халіль

Учень

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба —

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої — одні.

 

Учитель

  • Я маю право – ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.
  • Давайте пограємо у гру « Кошик обов’язків» (слайд 4)

(діти тягнуть з кошика листочки з надписами обов’язків)

  1. Поважати своїх однокласників
  2. Всім учням класу кожного дня вітатися один з одним.
  3. Ставитися до своїх однокласників так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
  4. Поважати близьких та друзів.
  5. Не принижувати гідності кожної людини.
  6. Поводитись так, щоб порушувати права іншої людини
  7. На уроках вигукувати з місця і перебивати відповідь товариша коло дошки.
  8. Дотримуватись правил моральної етики.
  9. Відпочивати на перервах так, щоб це приносило користь і не заважало іншим.
  10. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
  11. Сумлінно навчатись, активно працювати на уроках, готуватись самотужки.
  12. Брати без дозволу чужі речі.
  13. Старанно виконувати домашні завдання.
  14. Під час спілкування використовувати лайку та погані слова.
  15. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки.
  16. Не нав’язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.
  17. Під час спілкування ображати співрозмовника.
  18. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки.
  19. Дотримуватись правил мовного етикету.
  20. Смітити в класі, ходити по партах, ламати шкільне обладнання.
  21. З повагою ставитись до людей, які піклуються про нас.
  22. Не ображати і не принижувати оточуючих.
  23. Допомагати слабшим, захищати їх.
  24. Не висміювати думку іншої людини.
  25. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.
  26. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності.

Ну а зараз у віршованій формі Богдан і Діма поясніть нам чому ж нам необхідно знати свої права та обов’язки.

Учень

Права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні,

Коли з тобою справедливо

Чинять, а коли ні.

        Учень

То ж, прочитай, завчи напам’ять

Порадь і друзям прочитать,

Хай прочитають й тато й мама,

Закони всім потрібно знать!

Учитель

Як ви гадаєте, коли і як наші пращури дійшли до розумін­ня того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Ведучий доповнює й узагальнює відповіді.

Учень Бочелюк Артем (слайд 5)
Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це ро­били силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у ви­рішенні спорів.Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і нор­ми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
Учень Кедись Софія (слайд 6-7-8)

 З тих пір минуло чимало століть. Держави ство­рювалися, розросталися, процвітали або гинули. Отже, людству потрібно було щось при­думати, знайти такого захисника, який міг би примусити дер­жаву поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.Місію такого захисника взяла на себе міжнарод­на організація ООН – організація об’єднаних націй, яка була створена в 1945 році, а в 1948 р. держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечи­ти громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотри­муватись своєї релігії й багато іншого.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей за­галом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвен­ція — це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також під­писалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

Багато поетів писали вірші про права людини. Один із них прочитає вам Віка.

Учень

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись,

Примножувати багатство всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Учитель

Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» (слайд 9)
  На прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити чи порушені там права дитини.
Ситуація 1 (слайд 10)
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участьу розважальних заходах, що відповідають її віку.)
Ситуація 2 (слайд 11)
Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий,що також хоче провідати хвору бабусю. Дівчинка  повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк  випередив Шапочку, обманом вдерся до хати, з’їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми?
Ситуація З  (слайд 12)
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4 (слайд 13)
Мауглі не вміє говорити людською мовою -- лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 5(слайд 14)

Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 6 (слайд 15)
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
(Учитель відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.)

Учитель
Інсценізація правових ситуацій «Ми не правопорушники, ми – актори!» (слайд 16)

Гра „ Світлофор прав та обов’язків ”.(слайд 17)

У дітей на партах зелені та червоні папірці які позначають права та обов’язки. Учитель зачитує діти підіймають картки.

Права   (зелений)                               Обовязки (червоний)

1)Дотримуватись правил                      9)На життя та охорону здоровя;

дорожнього руху;

2) гратися, розважатися,

3) поважати старших

                                                           10) берегти природу, памятки культури;

4)відпочивати;

5) користуватися                               11) дотримуватися моральних норм                   

бібліотекою,                                           поведінки;

6)відвідувати музеї;

7) виконувати посильну хатню           12) відвідувати гуртки

 роботу за дорученням батьків;  

8) дотримуватися правил

поведінки у школі.                            13) на захист від роботи, яка шкодить

                                                                  здоров’ю і розвитку.

                                                                    14)здобувати освіту;                                     

ІІІ. Підсумок уроку.

На завершення пропоную вам подивитись як реалізовуються права дітей у нашій школі.

Відео «Права дитини»
Заключне слово вчителя       
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.
Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати.
Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень Бочелюк Артем
Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це ро­били силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у ви­рішенні спорів.Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і нор­ми життя для усіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
Учень Кедись Софія

 З тих пір минуло чимало століть. Держави ство­рювалися, розросталися, процвітали або гинули. Отже, людству потрібно було щось при­думати, знайти такого захисника, який міг би примусити дер­жаву поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.Місію такого захисника взяла на себе міжнарод­на організація ООН – організація об’єднаних націй, яка була створена в 1945 році, а в 1948 р. держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечи­ти громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотри­муватись своєї релігії й багато іншого.Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей за­галом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвен­ція — це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також під­писалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

Учень

Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись,

Примножувати багатство всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

 

Учень

Права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні,

Коли з тобою справедливо

Чинять, а коли ні.

 

        Учень

То ж, прочитай, завчи напам’ять

Порадь і друзям прочитать,

Хай прочитають й тато й мама,

Закони всім потрібно знать!

Учень

Ти знаєш, що ти — людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди —

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе —

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба —

Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої — одні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поважати своїх однокласників

Всім учням класу кожного дня вітатися один з одним.

Ставитися до своїх однокласників так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

Поважати близьких та друзів.

Не принижувати гідності кожної людини.

Поводитись так, щоб порушувати права іншої людини

На уроках вигукувати з місця і перебивати відповідь товариша коло дошки.

Дотримуватись правил моральної етики.

Відпочивати на перервах так, щоб це приносило користь і не заважало іншим.

Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.

Сумлінно навчатись, активно працювати на уроках, готуватись самотужки.

Брати без дозволу чужі речі.

Старанно виконувати домашні завдання.

Під час спілкування використовувати лайку та погані слова.

Давати нагоду кожному висловлювати свої думки.

Не нав’язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.

Під час спілкування ображати співрозмовника.

Дотримуватись правил мовного етикету.

Не смітити в класі, не ламати шкільне обладнання.

З повагою ставитись до людей, які піклуються про нас.

Не ображати і не принижувати оточуючих.

Допомагати слабшим, захищати їх.

Не висміювати думку іншої людини.

Цінувати і дбати про своє здоров'я.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Толмачова Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
797
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку