Мета: Ознайомити учнів із шляхом хліба з поля до столу, пояснити, що хліб – результат праці багатьох людей, розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати увагу, спостережливість, кмітливість, виховувати шанобливе ставлення до хліба, до праці хлібороба, любов до рідної землі.
Обладнання: Хліб і рушник, зерно, борошно, ілюстрації шляху, пройденого хлібом, колобок, картки.
Тип уроку: Урок-подорож.
Хід уроку:
Учень 1. Пахне хліб,
Як тепло пахне хліб!
Любов’ю трударів
І радістю земною,
І сонцем, що всміхалося весною,
І щастям наших неповторних діб –
Духмяно пахне хліб!
Учень 2. Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро.
Стрічаємо хлібом,
Любов’ю і миром!
(Дають гостям хліб на рушнику)
(Ознайомлення з казковим героєм)
- До нас ще хтось завітав у гості. А хто саме, подивіться і спробуйте здогадатися, хто це? (Колобок)
(Повідомлення теми уроку)
- Колобок прикотився до нас, щоб дізнатися звідки він взявся, як він народився. І ми сьогодні поговоримо з вами про те, без чого не може прожити жодна людина – про хліб, про те, звідки він береться. І тема нашого уроку: «Як хліб на стіл прийшов».
- Яке щастя, яке добро, що є хліб на світі! Хліб, який народжений працею багатьох людей. Хліб – це основа життя.
Ми вирушимо з вами в подорож, де будемо спостерігати, як народжується хліб.
Зупинка 1.
- Перш ніж сіяти хліб, треба підготувати поле для цього: треба його виорати і заборонувати. А поки наш тракторист буде трактором обробляти нашу землю, ми з вами відгадаємо загадки про хліб та прочитаємо прислів’я.
Загадки.
1.Хоч не солодкий, та дуже смачний,
Хоч сам маленький, про те дорогий.
Сядем обідати, - він на столі.
Люблять його і дорослі, й малі. (Хліб)
2.Б'ють мене ціпами,
Ріжуть мене ножами,
За те мене отак гублять,
Що всі мене дуже люблять. (Хліб)
3.Народився із землі,
Зарум’янивсь на вогні.
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені. (Хліб)
4.Що то за твір, що не чоловік, не звір, а має вуса? (Колосок)
Прислів’я.
- Ось і наш тракторист справився з роботою.
- То що ми робимо перш за все, щоб виростити хліб?
- Хто це робить?
Зупинка 2.
- Коли ми виорали і заборонували поле, переходимо до другої зупинки: тут будемо сіяти зерно пшениці, щоб виросли колоски.
А поки воно буде висіватися, у мене на листочках посіяні букви, та деякі з них погубилися, то ми з вами вставимо загублені букви, щоб прочитати, які є вироби з хліба.
п..р..г т..рт хл..б..ць
к..л..ч хл..б п..ч..в..
б..лк.. б..бл..к к..р..в..й
хл..б..н.. п..л..н..ц.. т..ст..чк..
- То що ми робили з хлібом на цій зупинці?
Фізхвилинка.
Зупинка 3.
- Ось наше зерно зійшло і налилося гарними колосками. Нам треба на цій зупинці колоски зібрати і обмолотити.
- Чим ми будемо молотити колоски?
- А поки наш комбайнер буде нам їх молотити, ми з вами поговоримо про те, як люди вшановують хліб, які є звичаї з хлібом у нас на Україні.
У давнину, коли зазеленіє пшениця на полі, за українським звичаєм, люди виходили в поле родиною і тричі обходили його, несучи на руках хліб і сіль, щоб виріс великий урожай.
Жали золоті колосочки серпом, або скошували косою. Перший вижатий сніп приносили до хати, де він сидів поки не закінчилися жнива.
Будь-яке свято не обходилось без випічок. Хлібом і сіллю зустрічають гостей. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім, де народилася дитина.
(Читання тексту)
- То як шанували хліб українці?
- Ось ми обмолотили комбайном колоски на зерно. Як називається людина, яка працює на комбайні?
Зупинка 4.
- На цій зупинці ми відвеземо наше зерно у млин, щоб його змолотили на борошно. А поки зерно буде молотися, ми з вами послухаємо правила, як треба поводитись з хлібом.
Учень 3. Їж друже хліб, і не кидай додолу,
А підніми, коли не там лежить.
А коли сідаєш, друже, ти до столу,
То пам’ятай, що хліб – то означає жить.
Шануймо хліб насущний наш, людино,
І в нинішній, і у прийдешній день.
Щоб з колоска не випала й зернина,
Нехай зі столу й крихта не впаде.
- То як треба поводитись з хлібом?
Запам’ятай:
Хліб – усьому голова.
Бережи кожну крихту хліба.
Зупинка 5.
- Ось у нас є уже борошно, і з нього ми у пекарні будемо випікати хліб. А поки наш пекар випече нам хлібчик, ми з вами цей хлібчик намалюємо.
(Робота в зошитах)
(Учні самостійно малюють хліб)
- Хто нам випікав хлібчик? (Пекар)
Фізхвилинка.
Зупинка 6.
- Ось наш хлібчик – гарний, випечений, рум’яний, пахучий і смачний.
А нам потрібно його ще прикрасити. Щоб це зробити, треба дібрати римовані слова у вірші, щоб вірш про хліб звучав красиво.
Гостей дорогих стрічаєм
Круглим, пишним … .
З рушником берем таріль
Коровай кладем і … .
Шанобливо хліб підносим
І, вклонившись, щиро … :
Любий гостю наш, приймай
Хліб гостинний … .
- Ось і завершилася наша подорож. Ви на цьому уроці розповідали віршики про хліб, відгадували загадки, читали прислів’я і звичаї, малювали хлібчик. Тож шануйте хліб, як найдорожчий у світі скарб. Бережіть хліб всюди і завжди. А щоб краще все запам’ятати, прослухайте ще раз, як хліб на стіл прийшов.
Учень 4. Навесні посію зерна в полі чистім,
Хай над ними світить сонце променисте.
На веселім вітрі зашумить колосся,
Стане золотою урожайна осінь.
І зерно в комори річкою поллється,
А коли помелють – борошном назветься.
На заводі пекар хліб спече з любов’ю,
Скаже: «Любі діти, їжте на здоров’я!»
Плужненська гімназія
Хмельницької обласної ради
Виховна година
«Звідки хліб прийшов»
Вихователька
Корчак Т.М.
Плужне 2021 р.