СУЧАСНЕ ПОКОЛІННЯ Z(народжені з 1996 по 2010 роки)Цифровий світ ( світ ґаджетів та інтернету). Віддають перевагу спілкуванню у мережі, а також анонімному спілкуванню (Snapchat). Переважну більшість знань вони отримують з Інтернет-ресурсів. Кругозір зетів досить поверхневий. Цінують особистий простір. Кліпове мислення (не люблять довго і глибоко концентруватися на чомусь), наслідок – гіперактивність та синдром дефіциту уваги. Візуалізоване сприйняття інформації (цінують відео, популярний You. Tube ). Модний мінімалізм, мають погану пам’ять. Характерне “чуття на лайки”.
Комунікаційні ризики — ризики, що пов'язані зі спілкуванням у мережі та використанням онлайн- ігор: Кібер-булінг — переслідування повідомленнями в Інтернеті, що містять образи, погрози та агресію. Кібер-грумінг — входження в довіру людини для використання її в сексуальних цілях. Кібер-переслідування – це переслідування людини повідомленнями, що містять образи, агресію, сексуальні домагання за допомогою Інтернет-комунікацій. Грифери - інтернет-шахраї. Виманювання інформації про дитину та її сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу.
Контентні ризики — це матеріали (тексти, картинки, аудіо і відео-файли, посилання на сторонні ресурси), що містять насильство, агресію, еротику і порнографію, нецензурну лексику, інформацію, що розпалює расову ненависть, пропаганду анорексії і булімії, суїциду, азартних ігор, наркотичних речовин:сцени насилля, жорстокої поведінки з людьми та тваринами;пропаганду расової або національної ненависті;рекламу або пропаганду використання тютюну, алкоголю та наркотиків, азартних ігор;
Такі матеріали, як правило, містять:пропаганду релігійних вірувань, заборонених законодавством, або спільнот, що не мають офіційних дозволів на свою діяльність;пропаганду шкідливих лікарських засобів і методів боротьби з хворобами, відмови від лікування;нецензурну лексику; матеріали для дорослих;
Споживчі ризики — ризики, пов'язані з порушенням прав споживачів:реклама та продаж через мережу інтернет-магазинів низькоякісної продукції;купівля підроблених товарів відомих виробників; втрата коштів через невиконання обіцянок надіслати товар, невідповідність товару за якістю або за виробником (шахрайство);викрадання персональних даних для зняття коштів без відома користувача з його рахунків.
Електронні ризики — ризики, що пов'язані з роботою шкідливих програм. Віруси пошкоджують файли або програмне забезпечення;Фішинг – розповсюдження; підроблених повідомлень. SMS-повідомлення, які надходять на мобільні телефони, одержувач іноді повинен платити за кожне повідомлення. Неправдива інформація. Я буду в синьому БМВ!
Психологічна. Фізіологічна. Очікування сеансу Інтернету. Фізична втомленість. Збільшення часу перебування в ІнтернетіСухість очей. Втомленість, в`ялість, депресія. Головні боліРизик втрати соціальних зв‛язків та життєвих інтересів Болі в спині, порушення режиму харчування. Брехливість у відношеннях з батьками, педагогами, з метою приховати захоплення Інтернетом Недотримання режиму дня. Ейфорія під час перебування в ІнтернетіПорушення сну. Форми залежності
Інтернет-адикція нав’язливе бажання увійти до Інтернету. Телевізійна адикція залежність від надмірного перегляду новин, серіалів…Гаджет-адикція - пристрасть до володіння обладнанням, що має вихід в Інтернет. Кібероніоманія - прагнення здійснювати нові покупки в Інтернет-магазинах без необхідності їхнього придбання Оn-line-лудоманія патологічна схильність до азартних ігор у віртуальних казино. Оn-line-гемблінг гіперзахопленість індивідуальними та/або мережевими он-лайн іграми. Кіберкомунікативна залежність спілкування в чатах
Не розміщуйте в Інтернеті: домашню адресу; номер телефона; розпорядок дня (свій і рідних), повідомлення про можливі тривалі подорожі або виїзди на дачу; фото, що можуть скомпрометувати вас, фото, що містять зображення цінних речей, подарунків тощо. Для уникнення ризиків, пов'язаних з роботою в Інтернеті, варто дотримуватися таких порад:
Не надсилайте CMC-повідомлення для отримання будь-яких послуг в Інтернеті. Не відкривайте вкладень до листів від незнайомих осіб. Не надавайте незнайомим людям та не надсилайте через відкриті мережі персональні дані, дані про паролі доступу до поштових скриньок, акаунтів у соціальних мережах. Повідомляйте батьків про намагання сторонніх людей отримати додаткову інформацію про вас, вашу сім'ю; продовжити спілкування шляхом особистої зустрічі; про намагання залякати або переслідувати як з боку однолітків, так і з боку дорслих
Дотримання правил безпечного користування Інтернетом(поради батькам) Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени родини. Використовуйте будильник для обмеження часу, який дитина проводить в Інтернеті. Заздалегідь погодьте тривалість перебування в Інтернеті. Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю, антивірус та спам-фільтр. Не забороняйте Iнтернет. Він є важливою частиною соціального життя більшості дітей. Натомість встановіть сімейні правила використання. Проводьте більше часу з дитиною, заохочуйте її до обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом. Якщо ваша дитина демонструє серйозні ознаки Iнтернет-залежності, зверніться за професійною допомогою. Наполягайте на тому, щоб ваші діти ніколи не давали своєї персональної інформації.
Розроблено Правила мобільного етикету«Інтернет-загрози для дітей» -(години спілкування)Безпечна поведінка в Інтернеті:“секстінг», «онлайн грумінг»” «Діти та підлітки в онлайн» Поради для батьків та вчителів Програма О. Олексин «Безпечна поведінка підлітків в Інтернеті» “Інтимне селфі в Інтернеті – жарт чи небезпечний ризик?” (до Дня безпечного Інтернету 05.02.)Квест для учнів 9-11 класів “Тест Білборда та кохання в Інтернеті”ЗАХОДИ ПО ШКОЛІ