Виховна система – ЦІЛІСНИЙ ОРГАНІЗМ, ЯКИЙ ВИНИКАЄ У ПРОЦЕСІ ІНТЕГРАЦІЇ ОСНОВНИХ КОМПОНЕНТІВ ВИХОВАННЯ (МЕТА, СУБ'ЄКТИ ВИХОВАННЯ, ЇХ ДІЯЛЬНІСТЬ, СПІЛКУВАННЯ, ВІДНОСИНИ, КАДРОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ, МАТЕРІАЛЬНА БАЗА), ЩО СПРИЯЄ ДУХОВНОМУ РОЗВИТКУ І САМОРОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ,створенню своєрідного за визначенням К. Ушинського, "духу школи". Основні орієнтири виховання
Система виховної роботи – цецілеспрямована, взаємопов’язана сукупність позаурочних заходів, що організують вільний час учнів. Структурними елементами такої системи є різноманітні клуби, гуртки, творчі об’єднання учнів за інтересами, де вони знаходять задоволення своїх потреб, або набір КТС, традиційних свят тощо.
Нормативно- правове забезпечення. Конституція України;Конвенція про права дитини (ратифікована Постановою ВР від 27.02.91 № 789-XII);Закони України:«Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII; «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-ІІІ;«Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002 № 40-IV;«Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу» вiд 18.03.2004 № 1629-IV
Завдання виховної системи: Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях. Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей . Розвивати дитяче самоврядування. Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків. Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів. Впроваджувати оптимальні методів, форм, засобів, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху
Виховна система забезпечує:активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності;гуртовування учнівських груп навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах;соціальну захищеність і підтримку учнів;співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів;концентрацію сил педагогічного колективу за пріоритетними напрямками виховної роботи.
Головним завданням в організації виховного процесу зі здобувачами освіти є напрямки: Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави, Ціннісне ставлення до людей, Ціннісне ставлення до природи, Ціннісне ставлення до мистецтва, Ціннісне ставлення до праці,Ціннісне ставлення до себе,Ціннісне ставлення до свого фізичного “Я”, Ціннісне ставлення до свого психічного “Я”,Ціннісне ставлення до свого соціального “Я”.
Я–особистість. Я–громадянин. Я-патріот України. Основним завданням ліцею в поточному році є виховання свідомого громадянина-патріота, який знає і поважає історичне минуле свого народу, здатний розбудовувати суверенну державу, захищати її, творити себе і своє життя. Учнівський колектив навчального закладу (початкова, основна і старша ланка) становлять учнівські об’єднання «Країна барвінкова», «Країна Веселкова», «Рада Старшокласник», де кожен клас обрав свій напрямок роботи та свою тему виховної системи. Уже на цьому етапі розвитку і виховання учні усвідомлюють весь спектр прав і обов’язків,вони вважають себе повноправними громадянами країни. Усі учнівські колективи об’єднані в одну єдину виховну систему під загальною назвою «Я–особистість. Я–громадянин. Я-патріот України».
БАЗОВІ МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ СУЧАСНОГО ВИХОВАННЯВІДПОВІДНО ДО ПРОГРАМИ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА» У ПОСТУПІ ДО ЦІННОСТЕЙБазовими духовно-моральними цінностями є – національна самоідентифікація, яка втілюється у почуттях-цінностях – «Я-Українець» – «Ми-Українці». ЛЮБОВ, ПОВАГА ДО ОТОЧУЮЧИХ, ГІДНІСТЬ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, СОВІСТЬ, СВОБОДА, ТОЛЕРАНТНІСТЬ, СПРАВЕДЛИВІСТЬ, РІВНОПРАВʼЯ, ІНІЦІАТИВНІСТЬ.
Мета: формування й розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальні техніки і досвід успішних дій у ситуаціях професійної діяльності та соціальної практики. Завдання: ● використовувати виховні технологій, які максимально сприяють оновленню змісту виховної роботи; ● продовжувати співробітництво, що виражається в гуманному, овірливому стилі відносин вчителів, батьків і дітей, у їхньому взаєморозумінні і взаємодії щодо всіх колективних справ;сприяти створенню виховного простору, що впливає на розвиток особистості;● спрямувати роботу на формування випускника як кінцевого результату виховної діяльності (загальна спрямованість і соціальна активність, моральна культура і духовна зрілість, готовність до праці, до вибору професії, продовження освіти, до сімейного життя)..
ПРИНЦИПИ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ ЗАКЛАДУІ. Єдність національного і загальнолюдського повага до державних символів, Конституції, законодавства. України;правова свідомість та самосвідомість, виконання громадянських обов’язків та правових норм;формування високої мовної культури; дотримання традицій, звчаїв,обрядів рідного народуповага до старших, піклування про них;.
ІІ. Демократизація виховання. Розвиток різноманітних сфер співробітництва (довірливі стосунки між педагогічним,батьківським та учнівськими колективами);ІІІ. Гуманізація виховання Створення умов для вияву обдарованості і талантів дітей; Формування гуманної, щирої, людяної, доброзичливої, милосердної особистості.ІV. Безперервність і наступність• Вихованняупродовж всього життя людини;• Наскрізний виховний процес. V. Диференціація та індивідуалізація виховногопроцесу• Стимулювання активності, розкриття творчої індивідуальності кожного.
«Країна Барвінкова»Девіз:«Вільні діти твоєї родини. У майбутньому прославлять свій край,І простори твої, Україно,Перетворять в справжнісінький рай!»Закони барвінчат: Закон доброти, чесності, поваги та любові до рідних, близьких людей. Закон взаємодопомоги, взаємовиручки. Повага до себе та оточуючих людей. Розвиток власних здібностей та талантів. Повага до національних традицій, вивчення історії України.
Форми і методи роботи з учнями 1- 4 класів: ситуаційно-рольова гра, гра-бесіда, ігрова вправа, уявна подорож, моделювання, «хвилини» з мистецтвом, практикум-спостереження оформлення альбому добрих справ, сюжетно-рольова гра, гра-мандрівка, групова справа, 3 Д демонстрація, практична екскурсія
проект, відверта розмова, -тренінг, рольова гра, колективна творча справа (КТС), флешмоб колективне ігрове спілкування, похід, колаж, пошукова гра, екологічна стежка, конкурс-ярмарок, інтелектуальні гри з використанням ІКТ …Форми і методи роботи з учнями 10-11 класів Форми і методи роботи з учнями 5-9 класів диспут, квест , відверта розмова, тренінг, ділова зустріч, дебати презентація, проєкт, колаж, прес-шоу, прес-конференція, фоторепортаж, інш.
Висновок. Отже, мета роботи усіх учасників освітнього процесу спрямовується на виховання всебічно розвиненої особистості - громадянина, патріота. А система нашої діяльності – це організований спосіб життя здобувачів освіти, педагогічного колективу з певними законами, традиціями, з чітко окресленою структурою прав та обов’язків, сторони якої мають певні цілі і забезпечують досягнення заданого результату. Тобто це і є –оптимальний простір для життєтворчості особистості.
Рекомендаціїсприяти створенню виховного простору, який є духовним виміром учня і педагога, що впливає на розвиток особистості;удосконалювати партнерські взаємовідносини навчального закладу та сім’ї, що виражається в гуманному, довірливому ставленні; спрямувати роботу на формування випускника як кінцевого результату виховної діяльності «Я– особистість. Я–громадянин. Я-патріот України.