Виховна справа. «Вінок Кобзареві» Шевченківська вікторина

Про матеріал
«Вінок Кобзареві» Тема. Шевченківська вікторина Мета: глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г. Шевченка; розвивати уміння відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати любов до історії свого народу, його мови; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну. Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка (збірки поезій для дітей), декорації до інсценізованих уривків творів, місця для роботи команд. На сцені – рушник і вислів “Не одцурайтесь своєї мови…”. Біля сцени на столі рушник, портрет Шевченка, квіти, свічка.
Перегляд файлу

 «Вінок Кобзареві»

 

Тема. Шевченківська вікторина

Мета: глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г. Шевченка; розвивати уміння відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати любов до історії свого народу, його мови; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка (збірки поезій для дітей), декорації до інсценізованих уривків творів, місця для роботи команд.

На сцені – рушник і вислів “Не одцурайтесь своєї мови…”.

Біля сцени на столі рушник, портрет Шевченка, квіти, свічка.

 

Хід вікторини

Вступне слово вчителя .

Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті просяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

 

Ведучий 1: Шановні гості! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого й цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник, схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини.

Запалює свічку.

 

Ведучий 2:       Хай палає свічка.

   Хай палає,

   Поєднає нас вона в цей час.

   Друзів голоси нехай лунають,

   Слово й музика нехай єднають нас.

 

Звучить мелодійна музика та вірш М. Бригільського.

 

 

Учень 1:     Мова українська – то Шевченка слово,

  Лесі  Українки і Марка Вовчка.

Учень 2:     Мова українська – то дарунок Бога,

  Це барвисте слово генія Франка.

 

Учень 1:     Мова українська – це і степ широкий,

  Це сади вишневі, і гаї, й ліси.

 

Учень 2:     Мова українська – океан глибокий

  Мудрості народу – вічної краси.

Учень 1:     Мова українська – берегиня наша,

  Пісня материнська, голос немовлят.

 

Учень 2:     Мова українська – це достатку чаша

  І найбільше свято із відомих свят.

Ведучий 1: Рідна мово! У тобі щедрість віків і пам’ять тисячоліть, неосяжна душа народу і безсмертя його.

Ведучий 2: Духовним батьком, творцем і рятівником української мови й всієї нації став Великий Кобзар – Тарас Шевченко.

 

Учень. Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами-сльозами.

 

Учень. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

Учень. Провіснику волі, великий Тарасе,

Справдились думи пророчі твої,

Приймай же данину любові і шани

Від дітей української землі.

 

Учень. Кобзарем ми його звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

 

Учень. І ми вдячно всі шануймо

Славного Тараса,

В сім’ї вольній не забудьмо,

Бо він гордість наша.

 

Учень. Приходять літні і малі,

Діди, бабусі, школярі,

Приходять вчені і поети,

Приходять зблизька і далека.

 

 

Учень. Вони стрічають сонця схід

Отут під кроною каштанів,

Вони співають «Заповіт»

Схиливши голову в пошані.

 

Учитель. Нині, як і щороку, ми проводимо шкільне Шевченківське свято, аби не просто вшанувати пам'ять поета, але й відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови. Присвячуємо пам'яті Тараса Шевченка і літературну вікторину «Вінок Кобзареві», де учні позмагаються на кращого знавця життя і творчості поета.

 

Представлення команд

Учні виконують пісню «Зоре моя вечірняя»

І. Конкурс «Розминка».

Командам по черзі ставляться запитання. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

1 команда

1 . Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

2. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

3. Скільки років поет був у засланні? (10 років)

4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

5. Як звати батька Тараса? (Григорій)

6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

9. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва?

     (24 р.)

10. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

 

2 команда

1.  Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)

2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

3. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

4. Рік народження поета. (1814 р.)

5. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)

6. Як звали матір Тараса? (Катерина)

7. Ким був Тарас у пана Енгельгардта? (Козачком)

8.  Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)

9. Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

10. У якому році поета не стало? (10 березня 1861 року у Петербурзі)

І конкурс

Вчитель .        Розпочинаємо перший конкурс. Кожна команда має презентувати себе (назву, девіз, емблему). Журі оцінює цей конкурс за п’ятибальною системою.

                            Виступи команд. Оцінювання журі.

 

ІІ конкурс

Вчитель .        Наш наступний конкурс – «Біографічна сторінка». Я читаю запитання, а кожна команда впродовж однієї хвилини якнайшвидше та коротше має дати відповідь.

                            Кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

Запитання для першої команди.

1.     В якому році народився Т.Г.Шевченко? (9 березня 1814 року)

2.     Назва села, де народився Тарас? (Моринці)

3.     В якій сім’ї народився малий Тарас? ( в сім’ї бідних кріпаків)

4.     Село, в якому минуло дитинство Тараса? (Кирилівка)

5.     Ім’я сестри, яка для Тараса була другою матір’ю? (Марія)

6.     Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

7.     Як звали Тарасових братів? (Йосип і Микита)

8.     Імена Тарасових сестер. (Катерина, Марія, Ярина)

9.     Як звали матір Тараса? (Катерина)

10.   У якому місті Шевченко навчався в академії мистецтв? (Петербурзі)

 

Запитання для другої команди.

1.     Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

2.     Ім’я улюбленого Тарасового діда. (Іван)

3.     Коли помер Тарас Шевченко? (10 березня 1861 року)

4.     У якому місті поховано Т.Г.Шевченка? (У Каневі)

5.     Ім’я батька Тараса Шевченка? (Григорій)

6.     Де навчався Т.Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

7.     Як називається гора, де похований Т.Шевченко? (Чернеча гора)

8.     Яким було дівоче прізвище матері Тараса? (Бойко)

9.     За фахом Тарас Шевченко був… (художник)

10.    Чиї це слова: «Тарас буде неабияким чоловіком: з нього буде або щось добре, або велике ледащо» (батькові) 

 

 

ІІІ конкурс

Вчитель .        Наступний наш конкурс «Поетична сторінка «Чи знаю я твори Шевченка?»

 

                                      Правильна відповідь – 1 бал.

 

 

1.     Яка пора року зображена у вірші «Садок вишневий коло хати»? (Весна)

2.     У якому вірші Т.Шевченка є рядок «А качур випливає з качуром за ними»? («Тече вода з-під явору»)

3.     Твір про дитинство Т.Шевченка. («В бур’яни» С.Васильченка)

4.     У якому віці малий Тарас пас ягнята за селом? (13 років)

5.     Назвати дерево, яке лишається під водою у вірші «Тече вода з-під явора». (Червона калина)

6.     Як називається перша збірка поетичних творів Т.Шевченка? («Кобзар»)

7.     Чому ця книга називається «Кобзар»? (Коли Тарас був малим, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар»)

8.     Які вірші Т.Г.Шевченка ви знаєте? («Встала весна», «Зацвіла в долині», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Заповіт», «Тече вода з-під явора» та інші)

9.     Назва вірша, який починається словами «Як умру, то поховайте мене…» («Заповіт»)

10.                       Скількома мовами народів світу перекладені твори Шевченка? (Більше 50 мов)

 

Вчитель .        Дорогі друзі, сьогодні ви стали учасниками справжнього свята-свята Кобзаря, його вічної, невмирущої творчості, полум’яного слова.

Коли нам важко, коли нам смутно гризе душу, припадімо спраглими вустами до його цілющого джерела, щоб знову відчути силу жити для рідного народу.

Пам’ятайте, що в історії залишаються імена, які все людство з гордістю вимовляє, пам’ятає та шанує. До них належить ім’я великого українського Кобзаря  - Т.Г.Шевченка.

Підбиття підсумків. Слово журі. Нагородження переможців. Відзначення кращих: за змістовні відповіді, за красу мовлення тощо.

 

Вчитель .        А закінчити вікторину мені хотілося б словами О.Гончара:

«Юні друзі, дорожіть Шевченком! Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди буде Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово».

 

 

II. Конкурс «Домашнє завдання»

Вдома команди готували кросворди, присвячені Тарасу Шевченку (6 слів). Вони обмінюються ними і розв'язують. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

 

 

Інсценізація уривка з твору Антона Лотоцького «Малий Тарас чумакує»

 

Батьки його були власністю пана Енгельгарда. Гірке дитинство випало на його зло, але він дуже хотів вчитися. Він був допитливий, вразливий, цікавий до всього, його вабив довколишній світ. Прочитавши книгу С. Васильченка «Широкий шлях» під назвою: «Залізні стовпи»

 

    Сусід Слава Ісусу Христу!

 

    Всі Слава навіки.

 

    Брат Та у нас клопіт, що й вечеря не вечеря – хлопець десь дівся.

Зранку як пішов, то й досі немає. Бігали і до ставка, і до греблі, усі бур’яни обшукали, - як у воду впав!

 

    Батько  Нічого, знайдеться. Може заснув десь у бур’яні. Проспиться – прийде…

 

    Брат Ну й де дітись вражій дитині? ( Чути: «Чумаки! Чумаки!»)

 

    Сестра А ось і наш волоцюга з’явився!

 

    Брат  Нарешті прийшов!

 

    Мати Де це ти був?

 

    Батько Де це тебе носило досі?

 

    Брат Де ти блукав?

 

    Батько  Де це ти був оце питаю?!! Чому не кажеш?

 

    Тарас Був у полі та й заблудив.

 

    Батько  Бачили таке? Хто ж це тебе привів додому?

 

    Тарас Чумаки.

 

    Всі  Хто?

 

    Тарас Стрінувся з чумаками. Питають: « Куди йдеш-мандруєш? А я кажу:

     «В Кирилівку!» А вони кажуть: « Це ти ідеш в Моринці, а в Кирилівку треба назад іти. Сідай, -кажуть,- з нами, ми довеземо. Та й посадили мене на віз. І дали мені батіг волів поганяти.

    Батько: Бачили такого? Чумакувати надумав! І як воно згадало, що з

Кирилівки?

 

    Мати  Чого тебе понесло в поле? Чого?  Як ложкою працює! Наче три дні не їв!

( Тарас швидко їсть і пошепки розповідає братові і сестричці, а вони уважно слухають. Мати підслуховує).

 

    Мати  Ви послухайте що цей волоцюга вигадує, старий цього не придумає збрехати, як воно! Каже, що ходив він туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо. І ті ворота, куди сонце заходить на ніч. Розповідає, ніби справді сам теє бачив. Ой, Тарасе, що з тебе буде?

 

    Сусід  Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть щось добряче вийде!

 

 

III. Конкурс «Переплутанка»

Із складів скласти рядки поезій Т. Шевченка. Кожна правильна відповідь - 3 бали. 

1 команда

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до води.

 

2 команда

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю.

 

Виступи читців - декламаторів поезій Тараса Шевченка

 

 

IV. Конкурс «Ланцюжок»

Кожна команда отримує картки з датами, які треба розставити у хронологічній послідовності і пояснити. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

 

 

1 команда

1814 р. (народився Т. Шевченко)

1838 р. (викуп з кріпацтва)

1845 р. (написав «Заповіт»)

1861 р. (помер поет)

 

2 команда

1822 р. (віддали в науку до дяка)

1831 р. (приїзд до Петербурга)

1840 р. (перше видання «Кобзаря»)

1843 р. (приїзд в Україну)

 

Інсценізація уривка з твору Оксани Іваненко « Тарас у наймах»

 

V. Конкурс капітанів команд

За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка. Кожна правильна відповідь - 1 бал.

Учні виконують пісню «Садок вишневий коло хати»

 

VI Підбиття підсумків. Слово журі. Нагородження переможців.

 

Виступи читців - декламаторів поезій Тараса Шевченка

 

Учитель. Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.

 

Учень. Поклін тобі, Тарасе,

Великий наш Пророче,

Для тебе вірно б’ється

Те серденько дитяче.

 

Учень. Ось тут перед тобою

Ми, українські діти,

Святочно прирікаєм

Сповняти заповіти.

 

Учень. На службу Україні,

На чесне діло гоже,

В ім’я святої правди –

Благослови нас, Боже!

 

 

Література:

  1. Барташніков. Вірш  «Мова»
  2. «Кобзар». Київ. Видавництво «Школа» - 2006 р.


docx
Додано
13 грудня 2023
Переглядів
123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку