Тренінг "Мандруй по мережі Інтернет безпечно"
Клас: 6 клас
Мета заходу: розширити уявлення учнів про мережу Інтернет; сформувати уявлення про небезпеку, яка може бути в Інтернеті; виховувати вміння безпечно користуватися мережею Інтернет, сприяти безпечному спілкуванню в мережі Інтернет.
Форма: тренінг.
Обладнання: плакат з павутинням, хмарки, малюнки для лепбука, правила безпеки,
Хід заходу.
Вчитель: У сучасному суспільстві подорожі в просторі Інтернету стали невід’ємною частиною життя людини. Інтернет допомагає нам в навчанні, в спілкуванні з однолітками. За допомогою Інтернету ми можемо творити та співпрацювати. При цьому подорожі в Інтернеті можуть приховувати в собі багато небезпек. Кожен з вас здогадується, які небезпеки та ризики містить Інтернет. Отже, сьогодні ми знову вирушаємо в подорож по цікавим стежкам мережі Інтернет, щоб знову пригадати правила безпечної поведінки в мережі Інтернет.
Але перш ніж вирушити в подорож, давайте розробимо правила, які необхідно дотримуватися під час подорожі.
Правила гри (у вигляді смайліків, вивісити на дошку):
Ну що ж, я думаю ми можемо вирушати в подорож. Так?
Вчитель: Мережа Інтернет – це інформаційний простір, який об‘єднує мільйони комп‘ютерів, розташованих по всьому світу. Інтернет дає величезні можливості: спілкування, бібліотеки, музика, кіно. Ви теж є активними користувачами мережі Інтернет, а особливо активними користувачами соціальних мереж. Давайте визначимо, яким є їх позитивний і негативний вплив.
Вправа 1. Знайомство
Скажіть діти: - хто з вас вміє користуватись Інтернетом?
- хто має мобільні телефони?
Звичайно ж, майже всі!
- Що таке «НІК»?
Нік – це ім’я, яке використовують користувачі Інтернету, не називаючи своє справжнє ім’я.
Спробуйте придумати собі «нік», запишіть на стікері і приклейте на квітку так, щоб утворити пелюстки.
Вчитель роздає кожному учню стікери та дає завдання учасникам вигадати собі прозвисько («нікнейми»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет просторі або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах. Кожнен учень виходить із стікером, називає нікнейм, своє реальнее ім'я та хобі та наклеює стікер з нікнеймом на квітку, так щоб стікер став пелюстком квітки. Після виконання вправи квітка залишається для наступної вправи (Дивіться малюнок 2).
Вправа 2. Плюси та мінуси Інтернету.
Діти працюють в групах «Плюси» та «Мінуси». На червоних хмарках пишуть негативний вплив Інтернету, на зелених хмарках – позитивний вплив.
Кожна група презентує своє завдання. Стікери кріпляться на плакат з павутинням.
ЗА
• Швидкий доступ до інформації
Користування електронною поштою
Спілкування з друзями
Нові знайомства
Необмежений доступ до розваг (ігри, фільми)
Можливість відпочивати, не виходячи з дому
Можливість щось купити он-лайн
ПРОТИ
Інформація не завжди є достовірною
Шахрайство
Інтернет-залежність
Негативний вплив на здоров’я (якщо довго сидіти за комп’ютером)
Доступ сторонніх до особистої інформації
Спам і віруси
Висновок: Інтернет – цікавий і корисний засіб навчання, відпочинку і спілкування з друзями. Але, разом з тим, комп’ютерна мережа містить віртуальні загрози, які можуть мати негативні наслідки в реальному житті.
Вправа 3. «Хто більше»
Пропоную написати на листочку якомога більше назв соціальних мереж. Команди по черзі читають по одній назві таким чином щоб назви не повторювались.
(Instagram, facebook, messenger, WhatsApp, Viber, Skype, Ok, VK, Google+, Twitter, YouTube, Pinterest, Linkedin, Telegram, Snapchat, Badoo, Tumblr, MySpace)
Обговорення: Навіщо створюються соціальні мережі? Скільки часу в день вони забирають? Назвіть альтернативи сидінню у мережі.
Вправа 4: Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»
Мета: в ігровій формі розповісти про один із можливих випадків шантажу та проговорити основні правила знайомства в Інтернеті.
Метод: метод гри, індивідуальна робота.
Опис вправи:
На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).
Слова ведучого-тренера:
- Ми пропонуємо до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.
На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.
(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).
- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.
На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.
Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.
(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)
- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго хлопця.
Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)
- У вас вийшло? Ось і у Сріпочки не вийшло.
Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?
Що було необхідно зробити інакше?
Примітка:
Для кращого ефекту, можна використати відео «Казка про скріпочку»: https://www.youtube.com/watch?v=bkh0w6_ViRg&t=23s
ПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:
Вчитель: ШОУ «РОЗСМІШИ КОМІКА»
(2 учнів читають анекдоти)
АНЕКДОТИ
Ситуація: Дзвінок у двері. Мама відчиняє двері, а там стоїть хлопець і запитує:
— Петя дома?
— Немає більше Петі. Він покинув цей світ…
— О боже! Він що, помер?
— Ні, до Інтернету підключився!
Три фрази, що спричиняють паніку:
1. Це буде не боляче.
2. Я маю серйозно з тобою поговорити.
3. Неправильний логін чи пароль.
Wikipedia: Я знаю все
Google: Я знайду все
Facebook: Я знаю всіх
Internet: Без мене ви ніщо
Електрика: Ну-ну
***
Дивно, але факт: в інтернеті на питання "А вам вже виповнилося 18?" Ще жодного разу не було зафіксовано відповіді "ні".
***
Поважайте своїх батьків. Вони закінчили школу без Гуглу і Вікіпедії.
***
Переписка Viber :
– Прівєд, шо робеш?))
– На даний момент відчуваю невблаганне бажання набити твоє обличчя орфографічним словником української мови.
***
Вчителька 1 класу проводить урок.
- Діти скільки комп’ютерів ви бачите на столах?
-Один. (Вчителька заносить до класу ще один комп’ютер)
-А тепер?
-Два. (Знову захекана проносить ще один)
-А скільки тепер?
-Три.
- А якщо я два заберу скільки залишиться?
-Один.
Вчитель втомлено: - хууууу а раніше з яблучками було якось простіше.
На уроці української мови. Вчителька:
- Не з дієсловами пишеться разом чи окремо?
- Через пробіл!
Вчитель: Молодці! Ви здобули найголовніший приз програми посмішки наших глядачів.
Вправа 5: Гра «Хто надіслав тобі листа?»
Мета: показати учням на прикладі що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
Метод: метод гри, індивідуальна робота
Опис вправи:
Для цієї вправи вчитель використовує «Квітку» з попередньої вправи. Вчитель видає учням стікери і просить кожного написати позитивне побажання або просто хороші слова на стікері. А потім наклеїти їх поряд з будь-яким зі стікерів з нікнеймами на аркуші з квіткою. Кожен учень має наклеїти побажання до чужого нікнейму так щоб власники нікнеймів не бачили хто надає їм побажання. Учасники отримають побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення» (дивіться Малюнок 3). У 99% учасники не можуть вгадати відправника повідомлення.
Вчитель робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою.
Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку вчитель робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
Вправа 6. Лепбук «Інтернет безпека»
З запропонованих правил та малюнків скласти лепбук Інтернет безпека Вчитель: Наша подорож закінчується.
Вчитель: Ми сьогодні повторили ще раз, які небезпеки існують в мережі Інтернет. Але на справді їх багато. Кожний ваш крок має бути обдуманим і заздалегідь. В мережі Інтернет треба бути обережним і пам‘ятати правила безпечної роботи в мережі Інтернет.