ВИХОВНИЙ ПРОЕКТ
Підготувала вчитель вищої категорії
Свинаренко Ніна Вікторівна
Корнинська філія І-ІІ ступенів
Корнинського ОНЗ
2019 р.
Мета проекту: формувати в учнів поняття про птахів – частину живої природи; збагачувати й розширювати знання про птахів нашого краю; розвивати активність, відкритість через спілкування з однокласниками; учити їх співпрацювати, обмінюватись інформацією, здобувати інформацію самостійно; формувати практичні вміння і навички; виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю, бажання допомагати тваринам в скрутний для них час; виховувати в учнів доброту, співчуття, бажання прийти на допомогу.
Завдання проекту:
Очікувані результати: активізація інтересу до навчання; усвідомлення людини як частини природи; групування об’єктів природи за спільними ознаками; дослідження об’єктів природи; використання різних джерел для пошуку необхідної інформації; дотримання правил поведінки в природі; посильна участь в природоохоронній діяльності; доброзичливе спілкування з іншими в спільній діяльності.
Етапи проекту:
Учасники проекту:
Форма реалізації проекту: виховний захід.
Характеристика проекту:
Завдання для груп класу:
1-ша група - «вчені орнітологи». Добирає інформацію про осілих і зимуючих птахів нашого краю. Готує короткі усні виступи.
2-га група – «літератори». Добирає вірші про птахів. Розучує вірші.
3-тя група – «народознавці». Добирає загадки, народні прикмети про птахів.
4-та група – «умілі ручки». Виготовляє вдома з допомогою дорослих найпростіші годівнички для птахів.
Завдання для всіх учнів:
ЗАХИСТ ПРОЕКТУ
Тема. Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів?
Мета: збагачувати знання дітей про життя птахів узимку; розвивати навички турботливого ставлення до навколишнього середовища; учити допомагати птахам у скрутну для них годину; виховувати любов до природи, бажання захищати птахів.
Обладнання: виставка годівничок, виготовлених дітьми вдома, дитячі малюнки із зображенням птахів, таблиці із зображенням осілих і зимуючих птахів.
Хід заходу
І Організаційний момент
Читання вірша
Хай сьогодні в кожне серце
Цей урок додасть тепла.
Щоб любили все живе ми
І бажали всім добра.
ІІ Вступне слово вчителя
1-й учень
Як живеться вам, птахи?
Як живеться вам, птахи,
На гребінчиках дахів?
На вітрах зимових, лютих,
Ви не мерзнете, птахи?
Завітайте-но до мене,
Поговоримо в теплі,
Чаю вип’ємо з варенням
Та з’їмо духмяний хліб. (А. Костецький)
2-й учень
Ой, мороз, який мороз!
Всіх пташок проймає дрож.
Скачуть-плачуть горобці:
3-й учень
А синички невеличкі просять:
4-й учень
Снігурі сидять вгорі,
Заздрять дуже дітворі:
Тепло, бо у вас є хатка.
А у нас нема хатинки
Й на обід ані зернинки… (І. Блажкевич «Взимку»)
ІІІ Основна частина
1.Чим корисні птахи
- А як ви гадаєте, чи корисні птахи?
- Яку користь вони приносять природі і нам – людям?
(Відповіді учнів)
- Послухайте вірш про те яку корисну справу роблять птахи.
5-й учень
Знаю я і знаєш ти,
Що на світі є птахи.
Це – хороші вірні друзі.
Чи у лісі, чи у лузі,
У саду, в парку, діброві
Скрізь живуть пташки чудові.
6-й учень
Хоч не кажуть пташки слів,
Та чудовий у них спів.
Трудівник невтомний птах
Літо все він у садах,
Шкідників з гілок збирає,
Людям він допомагає.
7-й учень
Восени птах – садівник.
До роботи, бачте, звик.
Сойка цілий день літає,
В землю жолуді ховає.
А пригріє сонце ясне,
Проросте дубок прекрасний. (О. Депетист)
2.Ознайомлення із поділом птахів на групи за місцем зимівлі
1-й учень
Наближається зима,
Стужа люта повіва,
В вирій птахи поспішають,
В теплі землі відлітають.
2-й учень
Поспішають, та не всі,
Залишились горобці
І синичка, і сорока,
Он по гілці дятел стука.
Не бояться вони стужі,
Хоч маленькі, але дужі. (О. Дептист)
(Додаток 1)
(Учні, які підготували загадки, проводять змагання) (Додаток 3)
(Дібрати в риму пропущені слова.)
На землі білосніжна корона,
Біле все, лише чорна… (ворона).
Вже безлисте гілля, наче палка,
А на ньому сидить чорна…. (галка).
На тополі високо-високо
Стрекотить білобока… (сорока).
А ось тут на малім деревці,
Ніби кульки сидять … (горобці).
Все замерзло, немає водички.
Між гілками літають … (синички).
В пору цю їсти пташечка хоче,
Он на дереві дятел … (стукоче).
З-під кори добуває личинки,
Все ж то їжа малої … (пташинки).
Все поснуло: жук, муха, комар,
А в ялинках господар … (шишкар).
З шишок він добуває зернятка,
Будуть ситі його … (пташенятка).
Ліс шумить і хурделиця «ойка»,
Між гілками з’явилася … (сойка).
На берізці, на гіллі вгорі
Кольорові сидять … (снігурі).
А омелюхів зграйка ось тут
Горобину червону … (клюють).
В теплий край ці пташки не літають,
Зиму тут всі вони … (зустрічають). (Н. Красоткіна)
(Діти розповідають, демонструючи малюнки із зображенням відповідних птахів).
Дятел
Комахи на зиму поховалися. Чим узимку живиться дятел? Цей птах має міцний та гострий дзьоб. Ним він видобуває з-під кори дерев шкідливих комах. Так він «лікує» дерева від шкідників. Тому дятла в народі називають «санітаром лісу». А у хвойних лісах він харчується насінням з шишок. Як він добуває насіння? Встромляє шишку у вузьку щілину між гілками або у розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом, виколупуючи насіннячко. Коли все насіннячко видовбає, шишку викидає. Інколи люди дивуються, чому під листяними деревами лежати купи шишок сосни чи ялини. Просто дятел там знайшов зручне місце і влаштував собі там «їдальню».
Синичка
Влітку синиць важко помітити біля людських осель. Літо вони проводять у лісі, там висиджують і вигодовують своїх пташенят. З настанням осінніх холодів наближаються до людських осель.
У синички дзьоб маленький, але дуже міцний і гострий. Ним вона проникає у тріщини кори дерев, дістає яйця і личинки комах, якими живиться. Цим вона приносить велику користь людям. А ще живиться насінням з шишок. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки з липи у щілини і тріщини кори. Тоді взимку у скрутний час знаходить хоч частину своїх припасів.
У синичок міцні лапки і загнуті міцні кігтики, якими вона легко зачіплюється за гілку і може висіти вниз головою. Заглядає знизу під гілки і з щілин видобуває комах. Синиця має дуже гарний апетит. За добу може з’їсти стільки корму, скільки важить сама.
Сойка
Сойка дуже чутлива і обережна пташка. Вона чує на далеку відстань. А зачувши небезпеку, здіймає сильний галас у лісі. Цим самим попереджаючи й інших мешканців лісу про небезпеку.
Сойка теж робить запаси їжі на зиму. За осінь вона може наховати у свої «комори», тобто схованки, до 4 кг жолудів. Часто прилітає і в село, щоб набрати горіхів. Вона дуже їх полюбляє. Свої схованки робить під опалим листям, під мохом, під корою дерев. А потім взимку шукає комору, розкопуючи сніг під деревами. Але, коли випадає багато снігу, пташці важко відшукати свої припаси. Якщо не знайде, то жолуді і горіхи весною проростають. Або цими запасами можуть поживитися інші лісові мешканці. Ще сойки їдять ягоди, насіння, комах.
Горобці
Горобці найчастіше живуть біля людських осель. Тут їм легше поживитися. Вони часто можуть харчуватися біля домашньої птиці, навіть можуть викрадати їжу у собак біля їхніх будок. Але горобці корисні пташки, тому що поїдають велику кількість комах. Особливо багато комах вони знищують, коли вигодовують своїм пташенят.
У горобців коротенькі і дуже міцні лапки, тому вони не ходять, а лише стрибають по землі. А ще ці птахи дуже охайні. Весь час чепуряться. Чистять своє пір’ячко, охоче купаються взимку в снігу, а весною і влітку в калюжах.
Люди здавна спостерігали за пташками і помітили, що вони реагують на зміни в погоді. Починають вести себе якось інакше, змінюють свою поведінку. Люди за поведінкою пташок навчились передбачати погоду.
Тільки ці прикмети потрібно розгадати. Тому що вони були записані на листочках, а подув вітер, листочки розлетілись і переплутались. Давайте дізнаємось, які прикмети були записані на них.
горобці - на Дружно потепління. розцвірінькались
(Дружно розцвірінькались горобці – на потепління.)
сидить на верховітті уранці Ворона на завірюху. каркає - та
(Ворона сидить уранці на верховітті та каркає – на завірюху.)
вікном - Снігур цвірінькає під відлигу. на
(Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.)
Зараз стужа, мороз і зима,
Корму доброго птахам нема.
Та у вирій вони не літають,
Вони мужньо тут зиму стрічають.
Над усе вони люблять свій край,
То ж пташині ти допомагай. (Н. Красоткіна)
3-й учень
Любі друзі, підсобіть,
Нашим мешканцям угідь,
Лісу, річки чи дерев.
Насипайте в годівнички
Крихти хліба чи пшона,
І пташина кожна вдячно
Борг поверне вам сповна.
4-й учень
Ми зробили годівнички
Для горобчика й синички.
Корму також принесли,
Щоб голодні не були.
5-й учень
От пташки як налетіли,
Мабуть, дуже зголодніли!
Вже склювали і наїлись,
Та на кущиках розсілись.
З радості защебетали –
Так «спасибі» нам сказали. (Н. Красоткіна)
(Розповіді учнів, які виготовили годівнички)
ІV Підсумок заходу
(Діти з вчителем ідуть у шкільний садок, розвішують на гілках дерев годівнички, наповнюють їх кормом.)
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Загадки
Має носик-долото,
Хто комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
Жовтогруді щебетушки
Купили чорні капелюшки,
А ще мають білі щічки.
Називають їх … (синички).
Галаслива і криклива,
Яскрава і красива.
Свої корми забуває,
А білині розгрібає. (Сойка)
Маленький, сіренький
На соняшник сів,
Надзьобався добре
І далі полетів. (Горобець)
Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться…
Дзьоб крючком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ху-ху-ху! – кричить вона.
Відгадали? Це ….(Сова)
Розкраска – сірувата,
Повадка – хитрувата.
Крикуха – хриплувата.
Відома персона –
Це … (ворона).
Балакуча скрекотуха
Все почує, все послуха,
Ліс швиденько облетить
І про все розкаже вмить. (Сорока)
Чорний птах за плугом ходить,
Черв’яків, жуків знаходить,
Сторож вірний, друг полів,
Перший віник теплих днів. (Грак)
Відкладає птах яєчка,
Не ляка мороз та сніг,
Бо як з’явиться малеча,
Шишок вистачить на всіх. (Шишкар)
ФОТОЗВІТ