Виховний проект у 1 класі на тему "Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів"

Про матеріал
Виховний проект вчителя вищої категорії Свинаренко Ніни Вікторівни Корнинської філії І-ІІ ступенів Корнинського ОНЗ підготовлений та проведений з учнями 1 класу
Перегляд файлу

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\images.jpg 

ВИХОВНИЙ ПРОЕКТ

 

 

 

Підготувала вчитель вищої категорії

Свинаренко Ніна Вікторівна

Корнинська філія І-ІІ ступенів

Корнинського ОНЗ

2019 р.

 

Мета проекту: формувати в учнів поняття про птахів – частину живої природи; збагачувати й розширювати знання про птахів нашого краю; розвивати активність, відкритість через спілкування з однокласниками; учити їх співпрацювати, обмінюватись інформацією, здобувати інформацію самостійно; формувати практичні вміння і навички; виховувати любов та бережне ставлення до природи рідного краю, бажання допомагати тваринам в скрутний для них час; виховувати в учнів доброту, співчуття, бажання прийти на допомогу.

Завдання проекту:

  •  формувати активну життєву позицію;
  •  розвивати пізнавальну активність;
  •  сприяти формуванню моральних рис характеру в молодших школярів;
  •  розвивати комунікативні здібності учнів, допитливість;
  •  збагачувати й розширювати знання про осілих і зимуючих птахів нашого краю, про те, чим живляться вони в зимовий час;
  •  розвивати творчість;
  •  ознайомити із віршами, загадками, народними прикметами про птахів;
  •  закріплювати вміння малювати птахів;
  •  навчити виготовляти найпростіші годівнички для пташок.

Очікувані результати: активізація інтересу до навчання; усвідомлення людини як частини природи; групування об’єктів природи за спільними ознаками; дослідження об’єктів природи; використання різних джерел для пошуку необхідної інформації; дотримання правил поведінки в природі; посильна участь в природоохоронній діяльності;  доброзичливе спілкування з іншими в спільній діяльності.

Етапи проекту:

  1.                   Визначення мети.
  2.                   Розроблення чіткого плану.
  3.                   Об’єднання учасників у групи.
  4.                   Виконання проекту.

Учасники проекту:

  •  Групи учнів класу
  •  Учитель класу
  •  Бібліотекар школи
  •  Батьки учнів класу

Форма реалізації проекту: виховний захід.

 

Характеристика проекту:

  •  За характером домінантної діяльності – навчально-пізнавальний.
  •  За предметно-змістовою галуззю – міжпредметний.
  •  За характером контактів – серед учнів одного класу.
  •  За кількістю учасників – колективний.
  •  За тривалістю – короткотривалий.

Завдання для груп класу:

1-ша група - «вчені орнітологи». Добирає інформацію про осілих і зимуючих птахів нашого краю. Готує короткі усні виступи.

2-га група – «літератори». Добирає вірші про птахів. Розучує вірші.

3-тя група – «народознавці». Добирає загадки, народні прикмети про птахів.

4-та група – «умілі ручки». Виготовляє вдома з допомогою дорослих найпростіші годівнички для птахів.

Завдання для всіх учнів:

  1. Намалювати малюнки із зображенням осілих і зимуючих птахів нашого краю.
  2. Підготувати і принести в школу корм для птахів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАХИСТ ПРОЕКТУ

 

Тема. Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів?

Мета: збагачувати знання дітей про життя птахів узимку; розвивати навички турботливого ставлення до навколишнього середовища; учити допомагати птахам у скрутну для них годину; виховувати любов до природи, бажання захищати птахів. 

Обладнання: виставка годівничок, виготовлених дітьми вдома, дитячі малюнки із зображенням птахів, таблиці із зображенням осілих і зимуючих птахів.

Хід заходу

І Організаційний момент

Читання вірша

Хай сьогодні в кожне серце

Цей урок додасть тепла.

Щоб любили все живе ми

І бажали всім добра.

  • До чого закликають нас ці слова?

ІІ Вступне слово вчителя

  • Діти, протягом тижня ми працювали над проектом «Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів?».  Чому виникла така потреба? Чого ми мали досягти, працюючи над проектом?
  • Зараз триває чудова пора року – зима. Вона прикрасила все довкола чистим білим снігом. Відпочиває земля під білим килимом, сплять дерева у казковому сні, річки і озера виблискують холодною кригою.
  • Але зима не тільки красива, але й холодна пора року. І не всі живі істоти радіють їй.  Особливо тяжко доводиться взимку птахам, які залишилися зимувати в нашому краї. Нелегко знайти їм поживу під снігом. Та ще й холодні різкі вітри дошкуляють. Нікуди від них не сховаєшся.
  • Послухайте вірші українських поетів у виконанні наших «літераторів».

1-й учень

Як живеться вам, птахи?

Як живеться вам, птахи,

На гребінчиках дахів?

На вітрах зимових, лютих,

Ви не мерзнете, птахи?

Завітайте-но до мене,

Поговоримо в теплі,

Чаю вип’ємо з варенням

Та з’їмо духмяний хліб.     (А. Костецький)

 

  •                   Узимку пташки не можуть знайти собі поживу в лісі, тому змушені летіти ближче до людей, сподіваючись на їхню допомогу.

       2-й учень

Ой, мороз, який мороз!

Всіх пташок проймає дрож.

Скачуть-плачуть горобці:

  • Дайте нам зерна, ців-ців!

3-й учень

А синички невеличкі просять:

  • Дайте рукавички!

      4-й учень

Снігурі сидять вгорі,

Заздрять дуже дітворі:

  • Вам, дівчатка і хлоп’ятка,

Тепло, бо у вас є хатка.

А у нас нема хатинки

Й на обід ані зернинки       (І. Блажкевич «Взимку»)

 

  • Про що просять птахи у людей?

 

ІІІ Основна частина

1.Чим корисні птахи

- А як ви гадаєте, чи корисні птахи?

- Яку користь вони приносять природі і нам – людям?

(Відповіді учнів)

- Послухайте вірш про те яку корисну справу роблять птахи.

  5-й учень

Знаю я і знаєш ти,

Що на світі є птахи.

Це – хороші вірні друзі.

Чи у лісі, чи у лузі,

У саду, в парку, діброві

Скрізь живуть пташки чудові.

6-й учень

Хоч не кажуть пташки слів,

Та чудовий у них спів.

Трудівник невтомний птах

Літо все він у садах,

Шкідників з гілок збирає,

Людям він допомагає.       

 

7-й учень

Восени птах – садівник.

До роботи, бачте, звик.

Сойка цілий день літає,

В землю жолуді ховає.

А пригріє сонце ясне,

Проросте дубок прекрасний.   (О. Депетист)

2.Ознайомлення із поділом птахів на групи за місцем зимівлі

  • Чи усі птахи, що водяться в нашому краї, залишаються зимувати?
  • Чому частина птахів летить у теплі краї?

1-й учень

Наближається зима,

Стужа люта повіва,

В вирій птахи поспішають,

В теплі землі відлітають.

2-й учень

Поспішають, та не всі,

Залишились горобці

І синичка, і сорока,

Он по гілці дятел стука.

Не бояться вони стужі,

Хоч маленькі, але дужі.       (О. Дептист)

  • Але є ще птахи, які прилітають зимувати до нас із далекої півночі, бо там зима ще суворіша. Це снігурі та омелюхи, чечітки та юрки. Але під кінець зими вони повертаються знову у північні краї.
  • Отже, всіх птахів, яких ми можемо побачити в наших краях, поділяють на три групи:
  • перелітні, які восени відлітають в теплі краї;
  • осілі, які постійно, цілий рік живуть в наших краях;
  • зимуючі, які прилітають до нас з півночі лише взимку.

(Додаток 1)

  1.                   Робота з таблицями, на яких зображено птахів, що належать до різних груп. (Додаток 2)
  • Назвіть зображених птахів. До якої групи ви їх віднесете?
  1.                   Загадування загадок про осілих і зимуючих птахів.
  • А тепер послухаємо наших «народознавців». Вони підібрали цікаві загадки про птахів і проведуть змагання на кращого відгадувача загадок.

(Учні, які підготували загадки, проводять змагання)  (Додаток 3)

 

  1. Вікторина «Які птахи зимують у нас»

(Дібрати в риму пропущені слова.)

На землі білосніжна корона,

Біле все, лише чорна… (ворона).

Вже безлисте гілля, наче палка,

А на ньому сидить чорна…. (галка).

На тополі високо-високо

Стрекотить білобока… (сорока).

А ось тут на малім деревці,

Ніби кульки сидять … (горобці).

Все замерзло, немає водички.

Між гілками літають … (синички).

В пору цю їсти пташечка хоче,

Он на дереві дятел … (стукоче).

З-під кори добуває личинки,

Все ж то їжа малої … (пташинки).

Все поснуло: жук, муха, комар,

А в ялинках господар … (шишкар).

З шишок він добуває зернятка,

Будуть ситі його … (пташенятка).

Ліс шумить і хурделиця «ойка»,

Між гілками з’явилася … (сойка).

На берізці, на гіллі вгорі

Кольорові сидять … (снігурі).

А омелюхів зграйка ось тут

Горобину червону … (клюють).

В теплий край ці пташки не літають,

Зиму тут всі вони … (зустрічають).      (Н. Красоткіна)

 

  • Які птахи згадуються у вірші?
  • Які із них є осілі, а які зимуючі?

 

 

 

  1. Розповіді учнів про птахів.
  • Наші «вчені-орнітологи» підготували вам цікаві розповіді про деяких птахів.  Послухайте їх уважно.

(Діти розповідають, демонструючи малюнки із зображенням відповідних птахів).

Дятел

Комахи на зиму поховалися. Чим узимку живиться дятел? Цей птах має міцний та гострий дзьоб. Ним він видобуває з-під кори дерев шкідливих комах. Так він «лікує» дерева від шкідників. Тому дятла в народі називають «санітаром лісу».  А у хвойних лісах він харчується насінням з шишок. Як він добуває насіння? Встромляє шишку у вузьку щілину між гілками або у розколину стовбура чи пенька і довбає її дзьобом, виколупуючи насіннячко. Коли все насіннячко видовбає, шишку викидає. Інколи люди дивуються, чому під листяними деревами лежати купи шишок сосни чи ялини. Просто дятел там знайшов зручне місце і влаштував собі там «їдальню».

Синичка

Влітку синиць важко помітити біля людських осель. Літо вони проводять у лісі, там висиджують і вигодовують своїх  пташенят. З настанням осінніх холодів наближаються до людських осель.

У синички дзьоб маленький, але дуже міцний і гострий. Ним вона проникає у тріщини кори дерев, дістає яйця і личинки комах, якими живиться. Цим вона приносить велику користь людям. А ще живиться насінням з шишок. Восени і взимку синиці заготовляють корм про запас, ховаючи комах, плоди, летючки клена, горішки з липи у щілини і тріщини кори. Тоді взимку у скрутний час знаходить хоч частину своїх припасів.

У синичок міцні лапки і загнуті міцні кігтики, якими вона легко зачіплюється за гілку і може висіти вниз головою. Заглядає знизу під гілки і з щілин видобуває комах. Синиця має дуже гарний апетит. За добу може з’їсти стільки корму, скільки важить сама.

Сойка

 

Сойка дуже чутлива і обережна пташка. Вона чує на далеку відстань. А зачувши небезпеку, здіймає сильний галас у лісі. Цим самим попереджаючи й інших мешканців лісу про небезпеку.

Сойка теж робить запаси їжі на зиму. За осінь вона може наховати у свої «комори», тобто схованки, до 4 кг жолудів. Часто прилітає і в село, щоб набрати горіхів. Вона дуже їх полюбляє. Свої схованки робить під опалим листям, під мохом, під корою дерев. А потім взимку шукає комору, розкопуючи сніг під деревами. Але, коли  випадає багато снігу, пташці важко відшукати свої припаси. Якщо не знайде, то жолуді і горіхи весною проростають. Або цими запасами можуть поживитися інші лісові мешканці. Ще сойки їдять ягоди, насіння, комах.

Горобці

Горобці найчастіше живуть біля людських осель. Тут їм легше поживитися. Вони часто можуть харчуватися біля домашньої птиці, навіть можуть викрадати їжу у собак біля їхніх будок. Але горобці корисні пташки, тому що поїдають велику кількість комах. Особливо багато комах вони знищують, коли вигодовують своїм пташенят.

У горобців коротенькі і дуже міцні лапки, тому вони не ходять, а лише стрибають по землі.  А ще ці птахи дуже охайні. Весь час чепуряться. Чистять своє пір’ячко, охоче купаються взимку в снігу, а весною і влітку в калюжах.

 

  • Чи сподобались вам розповіді наших орнітологів?
  • Що вас найбільше вразило?
  1.                   Як птахи передбачають погоду взимку.
  • Ви почули, яку користь приносять пташки природі і людям.

Люди здавна спостерігали за пташками і помітили, що вони реагують на зміни в погоді. Починають вести себе якось інакше, змінюють свою поведінку. Люди за поведінкою пташок навчились передбачати погоду.

  • Зараз наші «народознавці» познайомлять вас із народними прикметами, пов’язаними із пташками, за якими можна передбачити погоду.

Тільки ці прикмети потрібно розгадати. Тому що вони були записані на листочках, а подув вітер, листочки розлетілись і переплутались. Давайте  дізнаємось, які прикмети були записані на них.

 

горобці -    на      Дружно      потепління.        розцвірінькались   

(Дружно розцвірінькались горобці – на потепління.)

 

сидить     на верховітті     уранці     Ворона   на завірюху.    каркає -    та         

(Ворона сидить уранці на верховітті та каркає – на завірюху.)

 

вікном -    Снігур     цвірінькає      під     відлигу.     на

(Снігур цвірінькає під вікном – на відлигу.)

  1.                   Допомога птахам взимку
  •  Ось ми і дізналися як зимують птахи в наших краях. Чи легко їм переживати зиму? А що страшніше пташкам – холод чи голод?

Зараз стужа, мороз і зима,

Корму доброго птахам нема.

Та у вирій вони не літають,

Вони мужньо тут зиму стрічають.

Над усе вони люблять свій край,

То ж пташині ти допомагай.            (Н. Красоткіна)

 

  • А як ми можемо допомогти нашим пернатим друзям?
  • Звичайно, можна влаштувати для них зимові пташині їдальні. А чим можна пригостити пташок? (відповіді учнів)
  • Правильно. Пташок добре підгодовувати насінням різних дерев, кущів, овочів, фруктів. Ще багато птахів полюбляють ягоди калини, горобини. Можна насипати у годівничку різних круп, крихти білого хліба, порізані яблука. А синички полюбляють ще й несолоне сало.

3-й учень

Любі друзі, підсобіть,

Нашим мешканцям угідь,

Лісу, річки чи дерев.

Насипайте в годівнички

Крихти хліба чи пшона,

І пташина кожна вдячно

Борг поверне вам сповна.

4-й учень

Ми зробили годівнички

Для горобчика й синички.

Корму також принесли,

Щоб голодні не були.

5-й учень

От пташки як налетіли,

Мабуть, дуже зголодніли!

Вже склювали і наїлись,

Та на кущиках розсілись.

З радості защебетали –

Так «спасибі» нам сказали.     (Н. Красоткіна)

 

 

  1.                   Презентація годівничок і дитячих малюнків по темі
  • Подивіться, які красиві і різні годівнички виготовили учасники групи «золоті ручки». Чи сподобались вони вам?
  • А тепер попросимо наших умілих майстрів розповісти про те, як вони над ними працювали, хто їм допомагав.

(Розповіді учнів, які виготовили годівнички)

  • Розгляньте виставку ваших малюнків. Кого ви намалювали?
  • Чий малюнок вам найбільше сподобавсь?
  • Яку пташку ви ще б хотіли намалювати?

ІV Підсумок заходу

  • Чи сподобалось вам працювати над проектом «Як живеться вам, птахи, на гребінчиках дахів?»
  • Чого ви навчились? Що нового дізнались?
  •  Які запитання чи труднощі виникли під час роботи?
  • Чия робота вам найбільше сподобалась і заслуговує похвали?
  • Мені ваша робота дуже сподобалась, адже учасники кожної групи приклали багато зусиль, щоб справитись із поставленим завданням.
  • А щоб ваша праця не пройшла даремно, ми розвісимо годівнички у нашому шкільному саду і покладемо в них ті смачні гостинці, які ви приготували і принесли для пташок.
  •  Тепер регулярно ми будемо підгодовувати пташок і спостерігати, які із них прилітають до годівничок і який корм їм подобається.
  •  А вдома теж влаштуйте пташині їдальні. А навесні пташки вам віддячать веселим співом і будуть оберігати ваш сад від шкідників. Запам’ятайте народну мудрість: «Підгодовуй птахів узимку, вони будуть тобі віддячувати цілий рік».

(Діти з вчителем ідуть у шкільний садок, розвішують на гілках  дерев годівнички, наповнюють їх кормом.)

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\dyatel.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\5149325065354d78591eb — копия.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\1438437581_3.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\525332d934ebf7a13f0a9b5aac33832e — копия.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\461619.jpeg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\280px-Wrona_Siwa.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\2.jpg

 

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\001.jpg

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\Грак.jpg

 


C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\shishkar-ce-lsova-spvochiy-ptah-z-smeystva-vyurkovyh-shishkar-elovik-opis-sposb-zhittya_352-300x176.jpeg 

C:\Users\Asus\Desktop\Виховна година Як живеться вам, птахи\omeljux_opys.jpg

 

 

 

Додаток 3

Загадки

  • Відгадайте швидко, хто

Має носик-долото,

Хто комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає?   (Дятел)

 

Жовтогруді щебетушки

Купили чорні капелюшки,

А ще мають білі щічки.

Називають їх …     (синички).

 

Галаслива і криклива,

Яскрава і красива.

Свої корми забуває,

А білині розгрібає.       (Сойка)

 

Маленький, сіренький

На соняшник сів,

Надзьобався добре

І далі полетів.       (Горобець)

 

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться…

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

Ху-ху-ху! – кричить вона.

Відгадали? Це  ….(Сова)

 

Розкраска – сірувата,

Повадка – хитрувата.

Крикуха – хриплувата.

Відома персона –

Це …  (ворона).

 

 

 

 

Балакуча скрекотуха

Все почує, все послуха,

Ліс швиденько облетить

І про все розкаже вмить.  (Сорока)

 

Чорний птах за плугом ходить,

Черв’яків, жуків знаходить,

Сторож вірний, друг полів,

Перший віник теплих днів.    (Грак)

 

Відкладає птах яєчка,

Не ляка мороз та сніг,

Бо як з’явиться малеча,

Шишок вистачить на всіх.    (Шишкар)

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\viber image 2019-02-15 , 16.31.32.jpgФОТОЗВІТ

 

Завантаження...
docx
Додано
8 березня 2019
Переглядів
1438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку