Заняття ми присвятимо темі «Безпечний Інтернет». Спробуємо дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету, сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті.
Виховний захід
на тему:
«Безпечний Інтернет»
Мета:
Обладнання: відео, стікери, маркери або ручки, комп'ютерна презентація, ватман, надписи зі словами Інтернет-термінів, музичний супровід, конверт.
ХІД ЗАХОДУ
Ми живемо в епоху інформаційних технологій, які увійшли у життя кожного з нас. Ніхто не заперечуватиме, що тепер Інтернет відіграє важливу роль у житті людей. Просто вражає, скільки часу у нас забирає Інтернет.
При цьому діти потрапили в Мережу значно раніше за дорослих. У наш час сучасна молодь вільно володіє можливостями Інтернету та мобільними телефонами, а школярі, можливо, не розуміють, як без цього жив світ 20 років тому.
Розвиток сучасної глобальної мережі Інтернет дав поштовх у розвитку різного виду страхів для дітей та їхніх батьків.
На даний час Інтернет переповнений відео - та фотоматеріалами сумнівного характеру. Ні для кого не секрет, що там безкоштовно можна знайти інформацію будь-якого змісту, навіть інструкцію з виготовлення вибухівки.
Сумна статистика криміналістів свідчить, що зростання агресивної поведінки молоді безпосередньо пов'язана із систематичним переглядом сайтів в мережі Інтернет, які демонструють злочинні, агресивні дії (про вбивства, побиття та знущання над людьми).
Серед молоді стало дуже популярним таке заняття, як знімати на мобільний телефон побиття та знущання, які відбуваються в школі, у дворі, та викладати їх в Інтернеті.
Якщо в реальному житті підліткові важко знайти однодумців щодо якогось «незручного» питання, то в мережі охочих обговорити будь-які незручності можна знайти швидко і багато.
Користуючись послугами Інтернету не забувайте і про заходи безпеки у спілкуванні з людиною, яку ви не бачите. Адже віртуальні шахраї дуже гарні психологи: представляючись одним з ваших давніх знайомих, вони дізнаються від вас конфіденційну інформацію, як, наприклад, коли у вас вдома нікого немає, з ким ви проживаєте, ваш майновий стан і т. д.
Сучасний ефір телебачення на жаль, також переповнений фільмами з насиллям, мультфільмами з монстрами та усілякими жахами, які переглядаючись усіма членами родини хоч якось обговорюються, засуджуються, то блукання Інтернетом відбуваються усамітнено і таємничо, без будь-якого стороннього втручання. Тут підліток сам формує свої уподобання щодо будь-яких проявів людської поведінки. А потім ми бідкаємося, звідки ж з'являються збоченці, дітовбивці, маніяки та інші соціальне небезпечні особистості нашого суспільства.
Ще однією популярною небезпекою є розповсюджування файлів у мережі Facebook. Я сама потрапляла у ситуацію, коли отримувала такі повідомлення, які складені настільки добре і вдало, що просто дуже хочеться одразу відкрити файл. Але мені вистачало досвіду не зробити цього. Нажаль, часто користувачі спочатку запускають файл, а вже потім розуміють, що зробили помилку. Головне в такій ситуації не поспішати. Наприклад, рольова ситуація у Facebook. Від одного із Ваших друзів Ви отримали повідомлення: «Вау, яке відео, ну ти і даєш! Як же тобі не соромно» і в кінці йде посилання. Ваша перша реакція: що ж там таке? Ви намагаєтесь запустити посилання, і тут Вам ще пропонується завантажити відео, відкриваючи його просто із цікавості Ви заражаєте комп’ютер. Але ж достатньо просто зупинитись і витримати паузу 10 секунд і подумати: У чому сенс повідомлення, яке це може бути відео? Хто мені це прислав, наскільки часто ми спілкуємось? Чому текст такий загальний? Нічого конкретного? У крайньому випадку можна зв’язатись з відправником листа, можливо запитати в нього що це таке, якщо він не відповідає ще раз подумати, якщо є можливість зателефонуйте йому. Але не поспішайте відкривати і тим паче закачувати і запускати на ПК те що Вам пропонують.
Це, ще далеко, не весь список небезпек, які чатують на нас в Мережі, тому сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо темі «Безпечний Інтернет». Спробуємо дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету, сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті.
Оголошую мозковий штурм «Про користь Інтернету» (учні називають позитивні можливості Інтернету, роблять записи на плакаті)
Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку юної особистості, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути. Наші експерти підготували чималий список. Прислухайтесь і зробіть висновки.
Учень 1. Клавіатурний шпигун – програма, що відстежує введення користувачем паролів і пін-кодів.
Учень 2. Хробаки – окремий вид шкідливих програм, головною задачею яких є розмноження серед комп’ютерів в мережі.
Учень 3. Адваре – рекламні модулі. Ці програми, мабуть найменш небезпечні з усіх шкідливих програм, але через дуже широку розповсюдженість і просто величезну зухвалість їх авторів в останній час вони стали досить неприємними. Задача рекламного модуля – показати вам рекламу. Це може відбуватись у різних проявах, наприклад у вас можуть самостійно відкриватись певні сторінки у браузері, які ви не відкривали – це будуть сайти з дивною рекламою або просто сайти, які ви не збирались відвідувати.
Учень 4. Дропери –це програми, які встановлюють троянські програми на комп’ютери користувачів.
Учень 5. Руткіт – це спеціальний вид троянських програм, головна мета якого – максимально глибоко інсталюватись у систему, щоб його було якомога важче знайти і видалити. Як правило, руткіти містять драйвери операційних систем. Головна проблема в тому, що руткіти дуже важко знайти і ще важче видалити з системи. Далеко не кожна антивірусна програма може з цим впоратись.
Учень 6. Кібер-булінг. Одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою інформаційних технологій. Для цього можуть створюватися сайти, на яких розміщуються матеріали, що компрометують дитину (фото, відеозйомки тощо). З метою кібер-булінгу використовуються сервіси миттєвих повідомлень, електронна пошта, соціальні мережі, ігрові та розважальні сайти, соціальні мережі, форуми та чати.
Учень 7. Кібер-грумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах. Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну площину.
Учень 8. Спам -це масова розсилка реклами або іншого виду повідомлень особам, які не висловлювали бажання їх отримувати. Метою розповсюдження підроблених повідомлень є отримання від споживачів таких особистих відомостей: власного імені та імені користувача; номера телефону й адреси; пароля або PIN-коду; номера банківського рахунку.
Перед початком вправи педагог малює квітку без пелюстків на аркуші ватману або дошці
Педагог роздає кожному учню стікери та дає завдання учасникам вигадати собі прозвисько («нікнейми»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет-просторі або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах і наклеює стікер із нікнеймом на квітку, так щоб стікер став пелюстком квітки.
продовження…
Учень 9. Грифери. Інтернет-шахраї, які заважають учасникам он-лайн ігор спокійно грати. Вони періодично пошкоджують ігрових персонажів, блокують певні функції гри та викрадають як персонажів, так і їхнє віртуальне життя.
Учень 10. Шантаж. Виманювання інформації про дитину та її сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу. Це відбувається завдяки використанню шпигунського програмного забезпечення. Це комп’ютерні програми, які збирають інформацію без відома власника комп’ютера. Зібрана інформація може містити:
- список рекламних сайтів, на які переходить користувач;
- особисту інформацію: ім’я, адресу та номер телефону;
- перелік файлів, які завантажує користувач на свій комп’ютер.
Учень 11. Фішинг – технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації. Різновидами її є поштовий фішинг (отримання листа від «державної установи» або «банку» із вимогою повідомити особисті дані) та он-лайн-фішинг (створення ідентичної копії відомих сайтів Інтернет-магазинів з метою обманювання покупців).
Наприклад, користувач хоче відкрити сайт вконтакте ру, а замість цього набирає вконракте ру. Як показує статистика такі помилки при введені адреси користувачі роблять досить багато. При цьому відкривається сторінка абсолютно схожа на сторінку авторизації популярної соціальної мережі. Користувач намагається авторизуватися, вводить свій логін і пароль, а оскільки сайт підроблений він не авторизується, а просто повідомляє свій пароль зловмисникам.
Учень 12. Фармінг. Різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів. Потім відбувається зараження комп’ютера вірусами та шпигунським програмним забезпеченням.
Учень 13. Он-лайн-хижаки «Хижаки» встановлюють контакт із дітьми шляхом розмов у чат-кімнатах, обміну миттєвими повідомленнями, електронною поштою. Багато підлітків користуються он-лайн-форумами підтримки ровесників з метою вирішення власних проблем. Хижаки шукають вразливих жертв. Вони виявляють по відношенню до вас увагу та турботу, пропонують подарунки і таким чином намагаються поступово спокусити своїх жертв. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам. Вони намагаються позбавити комплексів молодих людей, поступово вводячи у свої розмови сексуальний контекст або показуючи відверто сексуальні матеріали. Хижаки також можуть спонукати дітей, з якими вони знайомляться в он-лайні, до контакту віч-на-віч.
Учень 14. Скімінг – це вид кіберзагроз, який не має відношення до програм, чи Інтернету. Мова йде про крадіжку даних з кредитних карт шляхом фізичного зняття інформації. Фактично на картридж для прийняття картки встановлюється спеціальна накладка, а на клавіатуру банкомату зловмисники ставлять додаткову накладку, яка пропускає через себе всі натискання і звичайно ж при цьому зчитує їх. Тобто Ви вставляєте свою карту в банкомат і скімер на карто-приймачі знімає дані карти, після чого фіксується пін код, який Ви вводите на клавіатурі. І зловмисники отримують дані про Вашу карту. Таким чином у зловмисників є можливість створити копію Вашої карти і знаючи Ваш пін код вони можуть вільно розраховуватись або знімати готівку з Вашої карти.
Учень 15. Недостовірна інформація. Вчителі загальноосвітніх навчальних закладів помітили, що якість шкільних рефератів протягом останніх років погіршилася: інформація, яка міститься у більшості рефератів, є недостовірною, неповною або застарілою. І це не дивно, адже учні завантажують вже готові повідомлення з Інтернету. Проте часто користувачі не замислюються над достовірністю отриманої інформації, не вміють аналізувати та узагальнювати її. Якщо при підготовці рефератів неправдива інформація до життєвого ризику не призводить, то коли ми шукаємо інформації, що стосується здоров’я, ризик істотно збільшується. Проблеми, що стосуються здоров’я повинні обговорюватися лише у родині, із дорослими та фахівцями. В Інтернеті на різноманітних форумах досить легко знайти інформацію, яка є життєво небезпечною, якщо нею скористатися.
https://www.youtube.com/watch?v=CmD5TzdTbF4
Для цієї вправи педагог використовує «Квітку» з попередньої вправи. Педагог видає учням стікери і просить кожного написати позитивне побажання або просто хороші слова на стікері. А потім наклеїти їх поряд з будь-яким зі стікерів з нікнеймами на аркуші з квіткою. Кожен учень має наклеїти побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили, хто надає їм побажання. Учасники отримають побажання до свого нікнейму і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення» (дивіться Малюнок 3).
У 99% учасники не можуть вгадати відправника повідомлення. Педагог робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники групи добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку вчитель робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
(на екранні з’являються смайли учням потрібно відобразити ту емоцію яку він показує)
(2 учнів читають анекдоти)
АНЕКДОТИ
Ситуація: Дзвінок у двері. Мама відчиняє двері, а там стоїть хлопець і запитує:
— Петя дома?
— Немає більше Петі. Він покинув цей світ…
— О боже! Він що, помер?
— Ні, до Інтернету підключився!
Планшет був винайдений, щоби люди нарешті припинили сидіти в Інтернеті й почали в ньому лежати.
Чоловік, прийшовши з роботи, запитує дружину:
— Ну, як справи, моя солоденька?
Вона йому: — Все чудово, любий! Борщ зварила, котлеток насмажила! Вікна помила, дитячі речі всі перепрала! От сиджу шкарпеточки в’яжу! Завтра, якщо знову забудеш заплатити за Інтернет — я тебе, вб’ю!
Спосіб швидкого розмороження холодильника: відмикаєш холодильник, заходиш до Інтернету трохи посидіти… і та-дам! — холодильник не лише розморозився, але й цілком висох.
Заступник міністра приїздить із інспекцією в тюрму й бачить: ворота відчинені, охорони немає, камери настіж; при цьому всі засуджені присутні!
Приголомшений побаченим, він викликає директора тюрми й каже:
— Послухайте, з інших тюрем ув’язнені тікають попри кайданики, ґрати, зачинені двері, попри наявність собак і охоронців! Що ви зробили?!
— Провів їм Інтернет…
Три фрази, що спричиняють паніку:
1. Це буде не боляче.
2. Я маю серйозно з тобою поговорити.
3. Неправильний логін чи пароль.
— Алло, МНС?
— Так.
— Допоможіть мені звідси вилізти.
— А де ви?
— У Фейсбуці
Раніше бабусі просили онуків просилити нитку в голку, а зараз просять увести капчу.
Перше правило прибирання в квартирі: прибрати себе від комп’ютера.
Друг говорить другу:
— Інтернет — це зло!
— Та годі тобі, я через Інтернет одружився.
— О! а я тобі про що кажу?
Розмова дітлахів:
— Мене знайшли в капусті.
— А мене лелека приніс.
— А мене з Інтернету витягли.
Раніше я читав анекдоти безплатно, а тепер нам на роботі поставили Інтернет і я почав отримувати за це зарплату!
За народною прикметою, в новий будинок першим потрібно впускати інтернет-кабель. І де він ляже - там ставте ліжко. І стіл. І комп’ютер.
Wikipedia: Я знаю все
Google: Я знайду все
ВКонтакте: Я знаю всіх
Internet: Без мене ви ніщо
Електрика: Ну-ну
***
Інтернет, інтернет відпусти в туалет, півгодини вже чекаю ноги хрестиком тримаю.
***
Дивно, але факт: в інтернеті на питання "А вам вже виповнилося 18?" Ще жодного разу не було зафіксовано відповіді "ні".
***
Поважайте своїх батьків. Вони закінчили школу без Гуглу і Вікіпедії.
***
Переписка Вконтакті:
– Прівєд, шо робеш?))
– На даний момент відчуваю невблаганне бажання набити твоє обличчя орфографічним словником української мови.
***
Хлопець вчить дівчину по асьці як користуватися фотошопом:
– Відкрий 1-е вікно, потім 2-е, потім закрий 1-е. Вийшло?
– Вийшло.
– Що стало?
– Холодно...
***
Вчителька 1 класу проводить урок.
- Діти скільки комп’ютерів ви бачите на столах?
-Один. (Вчителька заносить до класу ще один комп’ютер)
-А тепер?
-Два. (Знову захекана проносить ще один)
-А скільки тепер?
-Три.
- А якщо я два заберу скільки залишиться?
-Один.
Вчитель втомлено: - хууууу а раніше з яблучками було якось простіше.
***
Два мужики розмовляють:
- Чому твій син так швидко росте, за вуха тягнеш, чи що?
- Ні, я просто монітор кожен місяць на 5 см піднімаю!
На уроці української мови. Вчителька:
- Не з дієсловами пишеться разом чи окремо?
- Через пробіл!
Після довгого сидіння в «Однокласниках» вчителька в школі автоматично ставила всім «5 +» і малювала сердечка у щоденнику.
-Яку відповідь Ви дасте на такі листи. Обґрунтуйте вашу відповідь:
Лист 1.
Привіт мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ....
Лист 2.
Привіт мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та адресу.
Лист 3.
Всім!!!
Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в N. Ми купуємо їду, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789.
Вдячні діти Вас ніколи не забудуть. Дякуємо
https://learningapps.org/1984580
Наше життя вирує все швидше та швидше. Інтернет уже зараз став невід’ємною його частиною. Цілком ймовірно, що у найближчому майбутньому Всесвітня мережа повністю замінить усі інші засоби зв’язку. Та давайте зупинимось на мить і замислимось, чи дійсно ми хочемо провести усе життя у віртуальному світі? Бачити аватарки – замість живих облич, смайлики – замість живих посмішок. В решті решт як та на що втрачати власний час – це вільний вибір кожного. Але пам’ятайте, що Інтернет – це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання, підготувати реферати та доповіді, спілкуєтесь, якщо між вами величезні відстані. Вчіться користуватись Інтернетом із розумом.
Безпечний Інтернет
Не можу уявити
Життя без Інтернету,
Що всі куточки світу
Заплів в свої тенета.
Лиш кнопку я натисну –
Відкриються в вікні
Новин велика збірка
І правила, й статті.
Встають переді мною
Найвищі в світі гори.
Ліси стоять стіною,
Хлюпочуть хвилі моря.
Я побуваю в шахті
І в космос піднімуся.
З подругою в контакті
Я легко поділюся.
Та є у «павутині»
Картинки не хороші,
І сайти підозрілі,
Настроєні вороже.
А є й такі там сайти,
Мов вовк в овечій шкурі –
Поки їх розпізнаєш,
Вони тебе обдурять.
Учись добру в мережі,
Шукай знання й новини,
А сайти злі, що брешуть,
Обходить ми повинні.
Всі разом: - Будьте обережні в Інтернеті!