Мета: поглибити знання учнів про здоров'я, формувати бажання вести здоровий спосіб життя, поглибити знання учнів про шкідливі звички та їх вплив на здоров'я; розвивати бажання вести активний спосіб життя, дбати про свій фізичний і духовний розвиток; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я.
1
Мета: поглибити знання учнів про здоров‘я, формувати бажання вести здоровий спосіб життя, поглибити знання учнів про шкідливі звички та їх вплив на здоров‘я; розвивати бажання вести активний спосіб життя, дбати про свій фізичний і духовний розвиток; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров’я.
Обладнання: малюнки двох облич: сумного і веселого; аудіозапис «Пори року» Чайковського; ілюстрації із зображенням людей, які дотримуються здорового способу життя; ілюстрації корисних і шкідливих звичок; картки для роботи з прислів’ями в парах; карти подорожі до здоров’я для роботи в групах; картки «Так» і «Ні»; чисті аркуші паперу.
І. Організаційний момент.
Доброго здоров’я, діти, доброго вам дня.
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня,
Хай сміється мирне небо і дивує світ.
А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт,
Бо здоров’я, любі діти, в світі головне.
А здорових і веселих щастя не мине!
II. Основна частина.
1. Бесіда
- Що таке здоров’я?
- Чи можете ви сказати про себе: «Я здоровий»?
- Продовжимо бесіду вправою «Мікрофон». Свої відповіді починайте зі слів: «Я здоровий, тому що …».
- Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я».
- Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді дітей).
- А тепер давайте порівняємо два обличчя. Яке обличчя вам подобається: сумне чи веселе? Чому?
- Ось так і люди. Бувають веселі — це здорові фізично й духовно люди, а от сумні люди швидше за все — хворі. Народна мудрість говорить про те, що весела думка — половина здоров’я. Як ви це розумієте?
2. Декламування віршів
Учень 1.
Весело у світ дивіться,
Сум від себе проженіть.
Встали рано — усміхніться,
З радістю весь день живіть.
Учень 2.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає.
Учень 3.
Той здоровий, хто сміється,
Бо нічого не болить.
Все йому в житті вдається
І чудова кожна мить.
Учень 4.
Гарна думка серце гріє,
І чарівним все стає.
Доброта зцілити вміє
І здоров’ячко дає.
3. Слово вчителя
- Правда, здоров’я – всьому голова. Коли людина здорова, то вона дужа, весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває і може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою. А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне – позбутись болю.
- А як же берегти своє здоров’я? (Думки дітей).
- Берегти своє здоров’я – це означає вести здоровий і активний спосіб життя. Дивлячись на малюнки, представлені на дошці, що ми можемо віднести до здорового способу життя? (Робити зарядку, ходити в походи, займатись посильною фізичною працею, відвідувати спортивні секції, любити і дотримуватись чистоти)
- Давайте пригадаємо, які звички корисні, а які – шкідливі. Розгляньте малюнки. Які звички ви можете назвати корисними, а які – шкідливими? Чому?
4. Психогімнастика
- Сідайте вільно, розслабтеся, подумки повторюйте за мною речення.
- Я лежу на теплому березі річки.
- Тихо плескають хвилі.
- Світить сонечко.
- Я спокійний(а).
- Я лежу на спині й дивлюсь на блакитне небо.
- Там пливуть хмаринки.
- Мені легко дихається.
- Я ніби перебуваю у стані невагомості.
- Моє тіло відпочиває у приємних променях сонця
5. Декламування віршів дітьми
- А зараз ми послухаємо, яка це здорова людина.
Хто здоровий, – той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде!
Зрозуміло, всім відомо,
Як приємно бути здоровим,
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.
- Що треба робити, щоб бути здоровим?
- Чому необхідно берегти здоров’я?
6. Обговорення ситуації
- Уявіть собі, що ви заблукали в густому лісі. І ось перед вами три дороги.
Кожна може вивести з лісу за певних умов.
1. Першою дорогою підеш – велике багатство знайдеш, та здоров‘я втратиш.
2. Другою дорогою підеш – половину багатства знайдеш і половину здоров‘я втратиш.
3. Третьою дорогою підеш – нічого не знайдеш, але здоров‘я збережеш.
- Якою дорогою ви підете? Поясніть своє рішення.
7. Творча робота. Робота в парах
- Закінчити прислів'я за поданим початком (Обговорення прислів'їв та приказок.)
У здоровому тілі – здоровий дух.
Найбільше щастя у житті – здоров’я.
Здоров’я не купиш ні за які гроші.
Бережи одяг, поки новий, а здоров’я, поки молодий.
Здоров’я – всьому голова.
Праця – здоров’я, а лінь – хвороба.
Здоров’я маємо – не дбаємо, а згубивши – плачемо.
Як про здоров’я дбаєш, так і маєш.
- Які ще вислови про здоров’я ви підготували вдома? Поясніть їх значення.
- Молодці, ви вмієте правильно пояснити прислів’я та приказки.
- Чого вони навчають вас? (Відповіді дітей.) Так, вони вчать берегти здоров’я, не марнувати його, бо хворим бути погано, дискомфортно, неприємно.
- Так, щоб бути здоровим, треба займатися фізкультурою і фізичною працею, дотримуватися режиму дня, повноцінно і правильно харчуватись і т. д.
8. Вправа «У подорож до здоров'я». Робота в групах
(Учні об’єднуються в групи та виконують запропоновані завдання. Кожній групі пропонується підписати у відповідних місцях свою «Карту подорожі до здоров'я», основу якої вони отримують. У підписах має бути розкрити зміст дій, які б сприяли здоров'ю у запропонованих ситуаціях. По закінченню кожна група презентує свою «Карту подорожі до здоров'я»).
9. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за парти разом сядьте.
10. Ігрова вправа «Так чи ні»
Збереженню здоров’я сприяють...
(Діти сигналізують картками «ТАК» чи «НІ»).
1) байдужість; 2) взаєморозуміння у сім’ї;
3) добра праця; 4) активний відпочинок;
5) ранкова зарядка; 6) ледачість;
7) паління; 8) чистота тіла;
9) раціональне харчування; 10) шкідливі звички;
11) неврівноваженість; 12) тривалий перегляд телевізору.
11. Гра «Фантазери»
- Уявіть собі, що вам запропонували відпочити на далекому острові. Які речі ви візьмете з собою, щоб щодня піклуватися про своє здоров’я?
III. Заключна частина
1. Вправа «Скринька досвіду»
- Наостанок, нехай кожен з вас дасть пораду всім присутнім, як зберегти своє здоров'я.
- На невеличких аркушах паперу кожному запишіть свою пораду товаришам, як зберегти своє здоров'я. (Потім всі папірці згортаються і складаються у невеличку коробку-скриньку, перемішуються. Школярам пропонується взяти із «Скриньки» будь-який папірець і тепер вже прочитати написане).
2. Слово вчителя
Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
- Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим!
- Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими і пам’ятайте, що ваше здоров’я – у ваших руках. Будьте здоровими!