Виховний захід« Де коза рогом, там жито стогом…». Хліборобські мотиви в зимових обрядах українців

Про матеріал

Познайомити учнів з календарними хліборобськими обрядами зимо-вого циклу українського народу. Розкрити їх глибокий зміст, історичні і духовні корені, показати їх різноманітність,багатство. Розвивати дослідницькі навички учнів, їх творчу уяву. Виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до українського слова.

Перегляд файлу

        Міністерство освіти і науки України

Донецьке головне управління освіти

Відділ   освіти Добропільської  міської  ради

Міський  методичний  кабінет

Добропільський НВК «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №4 з поглибленим  вивченням окремих предметів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

                    Сценарій виховного заходу

« Де коза рогом, там жито стогом…». Хліборобські мотиви в зимових обрядах українців

 

 

 

                                              Підготував : Шмирко Ірина Вікторівна,

                                                       учитель російської мови та літератури

                                                                 Добропільського навчально- виховного

                                                       комплексу   «Спеціалізована школа І-

                                                       ІІІ ст. № 4 з поглибленим  вивченням

                                                        окремих предметів – дошкільний

                                                         навчальний заклад»

 

 

                                       Добропілля-2018

 

Тема: «Де коза рогом, там жито стогом…». Хліборобські мотиви в зимових обрядах українців

Мета: Познайомити учнів з  календарними  хліборобськими обрядами зимо-вого циклу  українського народу. Розкрити їх глибокий зміст, історичні і ду-ховні корені, показати їх різноманітність,багатство. Розвивати дослідницькі навички учнів, їх творчу уяву. Виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до українського слова.

Обладнання: мультимедійна дошка, різдвяні страви, пироги

 

                                             Хід заходу

                       Слайд 1.Українське село взимку

Учитель: Прийшла зима. Випав перший сніг, наступили морози і покрилися кригою ріки. В селі господарські роботи закінчено. Господарі лагодять сани, їздять до млина та готуються до Різдвяних свят. Сьогодні ми познайомимось ще з одним цікавим пластом нашої української культури - зимовими обряда-ми хліборобів.

(Учні класу були поділені на 3 групи: народознавці, вертепники, смаковники. Кожна група отримала певне завдання).

Учитель: Слово народознавцям.

                             Слайд2.Зображення землі.

Учень1: Головним для господаря – хлібороба завжди була земля.

Учениця1: Земля – матінка, земля - годівниця.

Учень2: Від її родючості залежав добробут селянина.

Учениця2: До чого тільки не зверталися люди.

Учень1: У багатьох селах України ворожили по різних прикметах, який буде врожай в наступному році.

Учениця1: Деякі з прикмет оформилися в приповідки, як ось: «Скільки на Введіння`` води, стільки на Юрія трави», «Як є на Введіння вода, то буде в мисці молоко».

``Введіння-свято введення в храм Пресвятої Богородиці ( 4 грудня за новим  стилем).

Учень2: Були  відомі колись нашим селянам «житійськії» правила, пов`я-

зані з Введінням:

  • «До Введіння можна копати лопатою землю, а від Введіння до Благовіщення не можна, бо земля спочиває і на літо сили набирається»,
  • «До Введення треба закінчити  терти  льон і коноплі, а хто не впорається, накличе  уліті бурю на поля»,
  • « Від Введіння до Дев`ятого четверга не годиться бити білизну на воді праником, бо то шкодить ниві».

Учениця2: На Щедрий вечір у Карпатах жінки брали три вуглики , кожен з яких означав  картоплю, жито, овес. Загадували яким буде врожай. Якщо вуглик спопелів - буде урожай, якщо згас – недорід.

Учень1: А стародавня «господарська магія», яка ставить своєю метою на-кликати добробут для господаря –хлібороба в наступному році.

Учитель: Слово вертепникам.

Учень: Зараз ми завітаємо до української оселі .

                   Слайд 3 .Українська оселя

Учениця: Зима. Навколо біліють сніги. Ранок. Над кожною хатою стовпом в`ється дим. Тихо. Здається, що село ще спить: на вулицях немає нікого. Але в кожній хаті кипить робота.

Учень- смаковник: Господиня заходилася готувати 12 свят-вечірніх страв: на-ставила узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту,рибу, ліпить варени-ки, готує бараболю, гриби, кашу гречану, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці.

                                (стіл зі стравами)

Учениця: А господар в той час напоїв худобу, підстелив свіжою соломою та дав їй свіжого пахучого сіна.

Учень: А ввечері…

1-й парубок: Щедрий вечір вашій хаті,

                      Щоб були ви в ній багаті.

                       Щоби було вам доволі

                        І в коморі, і в стодолі.

                       Дозвольте, господарю, козу вести.

                       До вашої хати щедрівки принести.

 

1-а дівчина:  Козу треба привести обов’язково ,

                      Бо де коза ходить, там жито родить.

2-а дівчина:  А де коза пасеться,

                      Там худоба ведеться.

Господар:     Що ж, заводьте козу,

                      Аби добро було в хаті,

                      Аби ми були багаті.

Циган заводить козу. Коза дзвонить дзвіночками, мекає.

1-а дівчина:   Де коза стопою, там жито копою.

 2-а дівчина:   Де коза рогом, там жито стогом.

2-й парубок:   Де коза ходить, там жито родить.

1-й парубок:   Дай вам , Боже, щоб на полі

                        Всього родилося доволі:

                         Із колоска – жмінка,

                         Із снопа – мірка,

                         Від кожної тварі

                         Щоб мали по парі.

                         Щоб у вашій хаті

                         Ви були багаті!

                         Щедрий вечір вам!

              Виконують щедрівку «В полі, в полі плужок оре»

                  В полі, в полі плужок оре.

  Приспів:Щедрий вечір,добрий вечір.

                 Добрим людям на здоров`я .

                 За тим плужком Василь ходить.

Приспів:

                 Божа Мати їсти носить.

                Їсти носить,Бога просить:

                Ори,синку,цюю нивку

                Та й посієш пшениченьку.

                З колосочка – як дзвіночка,

                А з другого жита много.

 

Учитель: А зараз слово  надається смаковникам, які збирали інформацію про страви хліборобів.

                    Слайд 4.Коровай хліба на вишитому рушнику

Учень: У різдвяних обрядах найбільше використовувався хліб. По – перше, символ Різдва – це дідух, житній або пшеничний сніп, який зажинали ос-таннім під час обжинок. Його встановлювали на покуті, і він стояв там до Водохрещ. Потім його спалювали (« А дідух на теплий дух»).

Учениця: По-друге,це обрядова їжа – кутя, яку готували на всі святі вечори (6січня – свят-вечір, 13 січня – щедрий вечір,18 січня – голодня кутя або дру-гий свят – вечір). Кутя – поминальна страва. Нею поминали усіх родичів, які померли і яких запрошували на святу вечерю 6 січня. Її готували  із товченої пшениці, додавали мед та мак, іноді горіхи.

Учень: А ще була одна обрядова страва – це пироги, які пекли на щедрий  вечір – 13 січня. У давнину це була жертва місяцю. Пиріг – це жертва місяця.

Мати ставила на стіл миску з пирогами. Коли вся сім`я сідала до вече-рі,батько пригинався, ховаючись за пирогами, і питав:

  • Чи бачите ви мене?

Діти відповідали:

  • Не бачимо!
  • Дай , Боже, щоб і на той рік не бачили!

Цим діалогом намагалися накликати добробут і багатство в домі. Ви знаєте дуже  гарну українську пісню про пироги. Яку? Давайте заспіваємо її.

Співають українську народну пісню «Із сиром пироги»

Учень: І завжди  хліборобським сім`ям бажали:

Сію, сію, посіваю

На всі штири боки,

Щоб ви були всі здорові

Іще довгі роки.

Сію, сію пшеницю,

Щоб родила вам пашниця,

Щоби вам було доволі

В хаті, в стайні і в коморі.

А по сій мові

Бувайте здорові!

                  Усіх учнів пригощають пирогами

Учитель: Ми познайомилися з хліборобськими мотивами зимових обрядів українців і бачимо, яка багата культурна спадщина нашого народу. Ми не повинні загубити їх, тому що це є наша духовність, наша культура, пам'ять нашого роду. І нам треба продовжувати  вивчати духовну скарбницю нашого народу.

 

 

Використані літературні джерела

1.Воропай О.Звичаї нашого народу. – К.,1993.

2.Вудвуд Л.В. Відкривай духовні острови. – К.,1998.

3.Колядки і щедрівки. – К.,1991.

4.Культура та побут населення України. – К.,1993.

5.Скуратівський В. Свят – вечір. – К.,1994.

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку