Познайомити учнів з календарними хліборобськими обрядами зимо-вого циклу українського народу. Розкрити їх глибокий зміст, історичні і духовні корені, показати їх різноманітність,багатство. Розвивати дослідницькі навички учнів, їх творчу уяву. Виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до українського слова.
Міністерство освіти і науки України
Донецьке головне управління освіти
Відділ освіти Добропільської міської ради
Міський методичний кабінет
Добропільський НВК «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №4 з поглибленим вивченням окремих предметів – дошкільний навчальний заклад»
Сценарій виховного заходу
« Де коза рогом, там жито стогом…». Хліборобські мотиви в зимових обрядах українців
Підготував : Шмирко Ірина Вікторівна,
учитель російської мови та літератури
Добропільського навчально- виховного
комплексу «Спеціалізована школа І-
ІІІ ст. № 4 з поглибленим вивченням
окремих предметів – дошкільний
навчальний заклад»
Добропілля-2018
Тема: «Де коза рогом, там жито стогом…». Хліборобські мотиви в зимових обрядах українців
Мета: Познайомити учнів з календарними хліборобськими обрядами зимо-вого циклу українського народу. Розкрити їх глибокий зміст, історичні і ду-ховні корені, показати їх різноманітність,багатство. Розвивати дослідницькі навички учнів, їх творчу уяву. Виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до українського слова.
Обладнання: мультимедійна дошка, різдвяні страви, пироги
Хід заходу
Слайд 1.Українське село взимку
Учитель: Прийшла зима. Випав перший сніг, наступили морози і покрилися кригою ріки. В селі господарські роботи закінчено. Господарі лагодять сани, їздять до млина та готуються до Різдвяних свят. Сьогодні ми познайомимось ще з одним цікавим пластом нашої української культури - зимовими обряда-ми хліборобів.
(Учні класу були поділені на 3 групи: народознавці, вертепники, смаковники. Кожна група отримала певне завдання).
Учитель: Слово народознавцям.
Слайд2.Зображення землі.
Учень1: Головним для господаря – хлібороба завжди була земля.
Учениця1: Земля – матінка, земля - годівниця.
Учень2: Від її родючості залежав добробут селянина.
Учениця2: До чого тільки не зверталися люди.
Учень1: У багатьох селах України ворожили по різних прикметах, який буде врожай в наступному році.
Учениця1: Деякі з прикмет оформилися в приповідки, як ось: «Скільки на Введіння`` води, стільки на Юрія трави», «Як є на Введіння вода, то буде в мисці молоко».
``Введіння-свято введення в храм Пресвятої Богородиці ( 4 грудня за новим стилем).
Учень2: Були відомі колись нашим селянам «житійськії» правила, пов`я-
зані з Введінням:
Учениця2: На Щедрий вечір у Карпатах жінки брали три вуглики , кожен з яких означав картоплю, жито, овес. Загадували яким буде врожай. Якщо вуглик спопелів - буде урожай, якщо згас – недорід.
Учень1: А стародавня «господарська магія», яка ставить своєю метою на-кликати добробут для господаря –хлібороба в наступному році.
Учитель: Слово вертепникам.
Учень: Зараз ми завітаємо до української оселі .
Слайд 3 .Українська оселя
Учениця: Зима. Навколо біліють сніги. Ранок. Над кожною хатою стовпом в`ється дим. Тихо. Здається, що село ще спить: на вулицях немає нікого. Але в кожній хаті кипить робота.
Учень- смаковник: Господиня заходилася готувати 12 свят-вечірніх страв: на-ставила узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту,рибу, ліпить варени-ки, готує бараболю, гриби, кашу гречану, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці.
(стіл зі стравами)
Учениця: А господар в той час напоїв худобу, підстелив свіжою соломою та дав їй свіжого пахучого сіна.
Учень: А ввечері…
1-й парубок: Щедрий вечір вашій хаті,
Щоб були ви в ній багаті.
Щоби було вам доволі
І в коморі, і в стодолі.
Дозвольте, господарю, козу вести.
До вашої хати щедрівки принести.
1-а дівчина: Козу треба привести обов’язково ,
Бо де коза ходить, там жито родить.
2-а дівчина: А де коза пасеться,
Там худоба ведеться.
Господар: Що ж, заводьте козу,
Аби добро було в хаті,
Аби ми були багаті.
Циган заводить козу. Коза дзвонить дзвіночками, мекає.
1-а дівчина: Де коза стопою, там жито копою.
2-а дівчина: Де коза рогом, там жито стогом.
2-й парубок: Де коза ходить, там жито родить.
1-й парубок: Дай вам , Боже, щоб на полі
Всього родилося доволі:
Із колоска – жмінка,
Із снопа – мірка,
Від кожної тварі
Щоб мали по парі.
Щоб у вашій хаті
Ви були багаті!
Щедрий вечір вам!
Виконують щедрівку «В полі, в полі плужок оре»
В полі, в полі плужок оре.
Приспів:Щедрий вечір,добрий вечір.
Добрим людям на здоров`я .
За тим плужком Василь ходить.
Приспів:
Божа Мати їсти носить.
Їсти носить,Бога просить:
Ори,синку,цюю нивку
Та й посієш пшениченьку.
З колосочка – як дзвіночка,
А з другого жита много.
Учитель: А зараз слово надається смаковникам, які збирали інформацію про страви хліборобів.
Слайд 4.Коровай хліба на вишитому рушнику
Учень: У різдвяних обрядах найбільше використовувався хліб. По – перше, символ Різдва – це дідух, житній або пшеничний сніп, який зажинали ос-таннім під час обжинок. Його встановлювали на покуті, і він стояв там до Водохрещ. Потім його спалювали (« А дідух на теплий дух»).
Учениця: По-друге,це обрядова їжа – кутя, яку готували на всі святі вечори (6січня – свят-вечір, 13 січня – щедрий вечір,18 січня – голодня кутя або дру-гий свят – вечір). Кутя – поминальна страва. Нею поминали усіх родичів, які померли і яких запрошували на святу вечерю 6 січня. Її готували із товченої пшениці, додавали мед та мак, іноді горіхи.
Учень: А ще була одна обрядова страва – це пироги, які пекли на щедрий вечір – 13 січня. У давнину це була жертва місяцю. Пиріг – це жертва місяця.
Мати ставила на стіл миску з пирогами. Коли вся сім`я сідала до вече-рі,батько пригинався, ховаючись за пирогами, і питав:
Діти відповідали:
Цим діалогом намагалися накликати добробут і багатство в домі. Ви знаєте дуже гарну українську пісню про пироги. Яку? Давайте заспіваємо її.
Співають українську народну пісню «Із сиром пироги»
Учень: І завжди хліборобським сім`ям бажали:
Сію, сію, посіваю
На всі штири боки,
Щоб ви були всі здорові
Іще довгі роки.
Сію, сію пшеницю,
Щоб родила вам пашниця,
Щоби вам було доволі
В хаті, в стайні і в коморі.
А по сій мові
Бувайте здорові!
Усіх учнів пригощають пирогами
Учитель: Ми познайомилися з хліборобськими мотивами зимових обрядів українців і бачимо, яка багата культурна спадщина нашого народу. Ми не повинні загубити їх, тому що це є наша духовність, наша культура, пам'ять нашого роду. І нам треба продовжувати вивчати духовну скарбницю нашого народу.
Використані літературні джерела
1.Воропай О.Звичаї нашого народу. – К.,1993.
2.Вудвуд Л.В. Відкривай духовні острови. – К.,1998.
3.Колядки і щедрівки. – К.,1991.
4.Культура та побут населення України. – К.,1993.
5.Скуратівський В. Свят – вечір. – К.,1994.