Виховний захід "День зустрічі птахів"

Про матеріал
Мета виховного заходу: ознайомити з основними датами проведення заходів щодо збереження птахів; розширити та поглибити знання про перелітних птахів рідного краю; сприяти розвитку і зміцненню інтересу учнів до природи, формуванню екологічної етики; вивченню і розумінню учнями давніх українських народних обрядів і звичаїв та їх збереженню й поширенню; виховувати любов до природи, культуру спілкування з навколишнім світом; почуття гордості за свою Вітчизну. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію; формувати науковий світогляд щодо збереження та відновлення природних екосистем та їхньої здатності до самовідтворення. Виховувати почуття відповідальності за стан навколишнього середовища.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Мета свята: ознайомити з основними датами проведення заходів щодо збереження птахів; розширити та поглибити знання про перелітних птахів рідного краю; сприяти розвитку і зміцненню інтересу учнів до природи, формуванню екологічної етики; вивченню і розумінню учнями давніх українських народних обрядів і звичаїв та їх збереженню й поширенню;  виховувати любов до природи, культуру спілкування з навколишнім світом; почуття гордості за свою Вітчизну. Розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію; формувати науковий світогляд щодо збереження та відновлення природних екосистем та їхньої здатності до самовідтворення. Виховувати почуття відповідальності за стан навколишнього середовища.

Обладнання: презентація, комп'ютер, проектор, екран, смартфони, доступ до інтернет мережі; набір для творчого завдання (нитки, ножиці, дріт, клей); печиво-жайворонки.

( Стіни залу або класу оформляються малюнками перелітних птахів, квітами).                               

/Музика №1 – «Звуки весни»/

/слайд 1/

Ведучий 1. Весна іде! В повітрі молодому
Далекий крик мандрівних журавлів
Вже розітнувсь: ключем вони додому
У рідний край летять з чужих країв.

Ведучий 2. Задзвеніли  дзвіночки,                                                                                      пролилися  струмочки-

це  іздалеку  до  нас  весна  прийшла,                                                                                подарунки  щедрі  для  всіх  принесла.

Ведучий 1. А  за  нею  слідом  птахи  прилетіли-                                                             їхні  голоси, як  пісня  дзвеніли.

Ведучий 2. Вони  співають   веселу  пісню,                                                                       веселу  пісню  про  рідний  край.                                                                                                                                Для  них  Батьківщина-пташиний  рай!

Ведучий 1. З давніх-давен у нашого народу було одне з найулюбленіших свят – Зустріч весни, що проходило пишно і радісно. Навесні пробуджується земля, оживає природа. За повірям наших предків весну приносили птахи

Ведучий 2. І в наш час немає такої людини, котра б не захоплювалася приємними мелодійними голосами – пташиним співом. Тьохкання соловейка, щебет сойки, скрекотання сороки, цвірінькання горобців, чи ритмічні постукування дятла, – усе це царство птахів, яке асоціюється із зеленню лісу, запахом хвої і дубів.

Ведучий 1. Вони прикрашають діброви і сади, оживляють природу, додають нам бадьорості і радості.

Ведучий 2. Міжнародний день птахів проходить щороку в рамках програми ЮНЕСКО «Людина і біосфера» його відзначають 1 квітня з 1906 року, коли була підписана Міжнародна конвенція з охорони птахів. День птахів – це не лише річниця Конвенції, а й час повернення пернатих з вирію, гостинно їх зустріти – наш почесний обов’язок.

Ведучий 1. Приліт птахів йде  не абияк,  а в  чіткому порядку: першими до нас  весною прилітають ті птахи, які  відлетіли від нас останніми восени; останніми – ті, що  відлетіли  першими.

Ведучий 2. 17 березня словянські народи відмічають день Преподобного Герасима. За народною прикметою в цей день прилітають з- за моря граки.

Ведучий 1. З'являються граки і влаштовують несамовиті бійки за місця гніздування. В одній із приказок мовиться: «Граки на дереві з весною розмовляють».

Ведучий 2.   22 березня – день Сорока Святих мучеників. Вважалося, що в цей день прилітають жайворонки.  Скільки проталинок з’явилося, стільки й жайворонків прилетіло.

Ведучий 1. Селяни по жайворонках ворожать на врожай: якщо жайворонки летять високо над землею, то це вони «до Бога летять молитися» — буде врожай на збіжжя. Якщо ж вони летять над землею низько, то це вони «загубили ціп по дорозі» — буде неврожай

Ведучий 2. Слідом за граками і жайворонками наприкінці березня прилітають білі лелеки, гуси, зозулі, в травні – вивільги, стрижі, солов’ї та багато інших птахів. Майже з кожною перелітною пташкою, пов’язані цікаві історії, легенди, прислів’я.

Вчитель. Щоб якомога більше дізнатися про наших пернатих друзів наша зустріч буде проводитися наступним чином: для початку ми об’єднаємося в групи за картками, що ви отримали в запрошенні /додаток 1/, для цього замалюйте зворотну сторону вашого запрошення простим олівцем, ви побачите номер вашої групи, всього в нас вийшло 5 груп.

Наші команди сформовані, але змагатися один з одним ми не будемо, адже нас повязує одна ціль – дізнатися щось нове. Ми будемо працювати в повній синергії та допомагати один одному.

ЗАВДАННЯ 1: «ТЕЛЕГРАМИ ВІД ПТАХІВ»

 /слайд2/З теплих країн, нам птахи відправили телеграму, однак нашу мову, вони знають не бездоганно, нам потрібно буде їх розшифрувати. (Кожна команда отримує телеграму та зачитує звернення від птахів). /додаток 2/

 

ТЕЛЕГРАМА №1

ЗНАЄМО ЩО ВИ НА НАС ВЖЕ ЗАЧЕКАЛИСЬ. ЗАЛИШАЄМО ЄГИПЕТ ТА СПІШИМО ВІЩАТИ ВЕСНУ. ГОТУЙТЕ ВЕСНЯНКИ ТА ЗАКЛИКИ ВЕСНИ ВОНА НЕ ЗАБАРИТЬСЯ!!!

/ЖАЙВОРОНКИ/

ТЕЛЕГРАМА №2

УЧАСНИКИ СВЯТА ПТАХІВ, ЗАЛИШАЄМО АФРИКУ, ТА ЯКЩО КОМАХ ЩЕ НЕМАЄ ПОВІДОМТЕ, ЩОБ МИ ЗАТРИМАЛИСЬ, А ТО ЗАГИНЕМО!!!

/ЛАСТІВКИ/

ТЕЛЕГРАМА №3

ДРУЗІ!!!! ДЯКУЄМО, ЩО ЗГАДУЄТЕ ТА ПІКЛУЄТЕСЬ ПРО НАС!!! БАЧИЛИ ФОТО ПІДГОТОВЛЕНИХ ДОМІВОК, ДУЖЕ СПОДОБАЛИСЬ!!! НАВЕСНІ ВІДДЯЧИМО – ШКІДНИКІВ ЗНИЩЕМО!!! ВІДЛІТАЄМО З МАРОККО НА ГНІЗДУВАННЯ ДО РІДНИХ ДОМІВОК!!! ЗУСТРІЧАЙТЕ!!!

/ШПАК/

ТЕЛЕГРАМА №4

ЧЕКАЄМО НА ВІДЛИГУ!!! ПОВЕРТАТИСЯ ДО РІДНИХ ДОМІВОК ВЖЕ ЧАС!!!  РАЗОМ З СОБОЮ ПРИНЕСЕМО ЛЮБОВ ТА РАДІСТЬ В КОЖНУ СІМ’Ю!!! ПРИЛИТЕМО ЗА ЖАЙВОРОНКАМИ НАПРИКІНЦІ БЕРЕЗНЯ!!!

/ЛЕЛЕКИ/

ТЕЛЕГРМА №5

МИ ДУЖЕ СУМУЄМО ЗА РІДНОЮ ДОМІВКОЮ!!! ДО ВІДЛЬОТУ ЗАЛИШИЛОСЯ ЗОВСІМ НЕБАГАТО. СКОРО ЗАЛИШИМО ПІВДЕНЬ ФРАНЦІЇ ТА АНГЛІЇ. РАЗОМ БУДЕМО НАСОЛОДЖУВАТИСЯ ТАЯННЯМ СНІГІВ ТА ПОЧАТКОМ ВЕСНИ. ГНІЗД НА ЧУЖИНІ НЕ БУДУВАЛИ ЧЕКАЄМО НА ПОВЕРНЕННЯ НА БАТЬКІВЩИНУ!!!

/ГРАКИ /

Доречі, щороку орнітологічна спільнота України обирає птаха – символ року. Протягом року до обраного виду прикута особлива увага – дослідникам важливо з’ясувати його чисельність, поширення, потреби й проблеми, а також якомога ширше розповісти про його життя в природі. На роль птаха року обирається вид якого не складно побачити в дикій природі, або навіть в населених пунктах, що дає змогу орнітолога-аматорам без особливих старань здійснити дослідження за його представниками. Серед птахів символом цього року в Україні став грак, повідомлення від якого, ми отримали останнім.  Всі птахи, від яких ми отримали звісточку сумують за домівкою, та розпочинають готуватися до перельоту. Однак їх список набагато довший. Яких птахів відносять до перелітних, які цікаві історії з ними пов’язані? Зараз, кожна команда отримає завдання /додаток 3/. Кожне завдання містить декілька QR-кодів, після їх сканування на екранах смартфонів з’явиться зображення птахів. Ваша задача, впізнати птаха, об’єднати їх в групу з однією загальною назвою та підготувати повідомлення про них за допомогою інтернет-мережі на декілька хвилин. Якщо ви знайдете легенди, міфи, пов’язані з ними обов’язково поділіться з нами.

ЗАВДАННЯ 2: «ЗНАЙОМСТВО З ПТАХАМИ», /слайд 3/

Група 1 (Загальна назва – Зерноїдні або всеїдні ), /слайд 3-5/

  1.     Вівсянка
  2.     Жайворонок
  3.     Грак

Група 2 (Загальна назва – Комахоїдні), /слайд 6-8/

  1.     Ластівка
  2.     Вивільга
  3.     Соловей

Група 3 (Загальна назва – Навколоводні птахи), /слайд 9-11/

  1.     Лелека
  2.     Журавель
  3.     Цапля

Група 4 (Загальна назва – Птахи року), /слайд 12-14/

  1.     Пелікан рожевий
  2.     Одуд
  3.     Шпак

Група 5 (Загальна назва – Водоплавні птахи), /слайд 15-17/

  1.     Лебідь
  2.     Чайка -
  3.     Гуси

Добре попрацювали, багато цікавих фактів дізналися.

ЗАВДАННЯ 3: «Мандрівки птахів»

/слайд 18/ Всього якихось 200 років тому люди навіть уявити собі не могли, що пернаті долають тисячі кілометрів, аби перезимувати в теплі й комфорті. Яких тільки вигадок не знала орнітологія (наука про п!

Сам Аристотель вважав, що багато птахів, як от ластівки та шуліки, на зиму впадають у сплячку, а деякі й взагалі трансформуються в інший вид. Так, за уявленням філософа, горихвістка, яку він спостерігав тільки влітку, восени перетворюється на вільшанку, яку вчений бачив лише взимку.

До фантастичних версій Аристотеля, який жив ще до нашої ери, прислухалося багато вчених. Навіть кілька століть тому вони були впевнені, що ластівки та серпокрильці зимують на дні озер, занурившись у мул. Були й такі, що вважали птахів занадто тендітними для перетину морів і океанів, тому «відправляли» їх зимувати на Місяць! Європейці та жителі Північної Америки вірили, що менші пташки подорожують на спинах більших. Однак 21 травня 1822 року сталася сенсація! Неподалік німецького Мекленбурга в тілі вбитого лелеки знайшли 80-сантиметрову стрілу, що наскрізь пронизувала шию птаха. Стріла була нетутешня і належала одному з африканських племен. Пернатий відчайдух зі стрілою в горлі зумів подолати весь міграційний маршрут, повернувшись із екваторіальних місць зимівлі додому. Ця історія пролила світло на таємниче зникнення птахів узимку. Опудало славнозвісного лелеки-стріли і нині можна побачити в зоологічній колекції Університету міста Росток.

Куди ж летять наші птахи, в які місця, в які країни??? На це питання знову ж таки дасте відповіді ви. Отримайте, будь ласка карти /додаток 4/ та визначте шляхи перельоту кожної птахи, про які щойно розповідали.

Група 1 (Загальна назва – Зерноїдні або всеїдні )

  1. Вівсянка – Південний Китай
  2. Жайворонок – Північна Африка, Індія
  3. Грак – Південь Франції, Англії

Група 2 (Загальна назва – Комахоїдні)

  1. Ластівка - Африка
  2. Вивільга – Азейбарджан, Туреччина
  3. Соловей – Захід Африки

Група 3 (Загальна назва – Навколоводні птахи)

  1. Лелека – Східна Африка
  2. Журавель - Африка
  3. Цапля – Туреччина, Африка

Група 4 (Загальна назва – Птахи року)

  1. Пелікан рожевий - Африка
  2. Одуд – Центральна Африка
  3. Шпак – Індія, Турція, Марокко

Група 5 (Загальна назва – Водоплавні птахи)

  1. Лебідь – Данія, Швеція, Норвегія
  2. Чайка – Північна Африка
  3. Гуси – Туркменія, Азейбарджан

Місця зимівлі зясували, а яка причина? Причина не лише в морозах та відсутності корму. З настанням холодів багато птахів невиправдано летить далі на південь, аніж потрібно для комфортної зимівлі. Але навіщо? Вчені схиляються до думки, що це пережиток минулого, генетична пам’ять, яка штовхає птахів на південь, як і в далекі часи Льодовикового періоду.

Чому ж птахи не залишаються у теплих краях назавжди? На чужині їх чекає багато небезпек: хижаки, сезони дощів, посухи та браконьєри. Якби європейські птахи залишилися в Африці, почалася б жорстока боротьба за будь-що: воду, корм, території проживання. Перелітним птахам було б важко витримати конкуренцію з птахами-резидентами. На півночі ж сприятливий клімат для гніздування, більше корму і менше небезпечних хижаків.

ЗАВДАННЯ 4: «ЛАЙФКАКИ ВІД ПТАХІВ», /слайд 19-23/

Люди століттями спостерігають за чудесами природи і черпають ідеї для власних винаходів. Так навіть з'явилася окрема наука - біоніка, в основі якої лежить принцип запозичення у тварин ідей і основних елементів для нових технологій. Не винятком являються і птахи. Заслуховуємо лайфкаки від птахів:

  1.                                         Авторами хитрої технології, яка дозволяє літаку утримуватися в повітрі в міру уповільнення, є саме птахи. У пташиного крила є частина, іменована підрядним крилом, або крильцем, яка допомагає їм стабілізуватися, використовуючи відкривається слот. Пам'ятайте невеликі «прапорці», які з'являються у літака перед посадкою? Це імітація пташиної технології, і називається вона закрилком.
  2.                                         Великою загадкою для вчених до цих пір є міграція птахів. Як птиці розуміють, куди летять? Припущень на цю тему безліч - від зоряної карти і положення Сонця до магнітного поля Землі і відміток від попередніх подорожей. Як би там не було, птахи завжди успішно добираються до потрібної точки швидше завдяки вбудованому в мозок GPS, перевершує людські можливості. Такий ось вбудований компас, який надихнув людей на власний винахід.
  3.                                         Дзьоб дятла дробить кору дерева немов молот і дриль, при цьому його мозок залишається недоторканим. А все тому, що в його дзьобі розташовується безліч поглинаючих механізмів.

Від мускулистої структури до взаємодії черепа і цереброспинальної рідини, що подавляє вібрацію.

Скопіювавши ці механізми, інженери змогли створити різні апарати, в тому числі і ті, що захищають чорні ящики в літаках від руйнування в разі авіакатастрофи.

  1.                                         Застібка блискавка – це ще один лайфкак від птахів, якщо придивитись до будови піря, то можна побачити, що його частинки з’єднані одна з одною, саме цю технологію люди і використали для створення застібок.
  2.                                         Віяло із піря завжди було популярним. Деякі птахи мають такі віяла з хвостового піря , що необхідні їм для розпускання та приваблення птах протилежного полу (тетерев, павлін). Однак на жаль, для створення таких прикрас навіть полювали на наших братів менших. Природу необхідно цінувати та берегти, тому пропоную вам використати підручні матеріали для створення не менш яскравих елементів для декору, що будуть нагадувати піря птахів.

 

ЗАВДАННЯ 5: «МАЙСТЕРНЯ», /слайд 24/

Кожна група отримую набір для створення штучного піря: дріт, нитки різноманітного кольору, ножиці, клей ПВА. Дітям необхідно зав’язати невеликої довжини нитки на дріт, при цьому обробити їх попередньо клеєм. При виготовлені залишити висохнути на деякий час.

ЗАВДАННЯ 6: «ПТАШИНІ ЗАГАДКИ», /слайд 25/

А зараз для всіх вас загадки. Це теж своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Як влучно дає в загадках народ характеристику птахам – один, два штрихи, і ми безпомилково впізнаємо їх. Кожна група отримує роздруковані загадки, після опрацювання, відповідаєте письмово поряд з запитанням. Після виконання ми перевіримо правильність відповідей /додаток 5/.
·    Хату на хаті має, жабам рахунок знає? (Лелека)
·    Вдень мовчить, в вночі кричить (Сова)
·    За вікном гніздо будує, тільки в нас не зимує (Ластівка)
·    Дзьоб міцний і гострий має, шкідників ним добуває (Дятел)
·    Двічі родиться, а раз умирає (Птах)
·    Летіло, як міх, упало як сніг, лопатами ходить, а рогом їсть (Гуска)
·    У воді купалася, а сухою зосталася (Качка)
·    Із землі підніме й мале, а через хату не перекине й велике (Пір’їна)
·    Які птахи не сідають на землю? (Стрижі.)
·     Який птах найменший в Україні? (Корольок.)
·     Який птах співає хвостом? (Бекас.)
·    Який птах має лише два пальці? (Страус)

Молодці!!! Ви гарно знаєте птахів, та цікавитесь народним фольклором.

ЗАВДАННЯ 7: «КАРАОКЕ BIRDS», /слайд 26/

Ми рушаємо далі!!!                                                                                                                 Так гарно співають птахи,                                                                                                           Аж ніжністю душу вкриває,                                                                                                                             Про що сповіщають вони?                                                                                                                     Моє юне серце питає.                                                                                                            Малесенька пташка сидить

І співом своїм закликає:                                                                                                 Мене ще палкіше любить,                                                                                                      Вона мене надихає.

Як тільки ранки починаються зі щебетання пташок, це ознака, що весна прийшла, яка б погода за вікном у цей час не була. Чому пташки першими сповіщають про прихід тепла саме співом? І як у них це виходить?

Спів у птахів є одним із інстинктів, тому певні задатки є ще від народження. Деякі птахи можуть співати одразу, наприклад, горобці. А інші вперше заводять свою пісню навесні, у свій шлюбний період. Крім шлюбного періоду, птахи можуть співати про захист своїх домівок, або сповіщати про небезпеку. Цікаво, якщо птахи всиновлені іншими птахами, то їхній спів стає схожим до пісень "прийомних" батьків. До речі, є птахи, які не співають взагалі. Наприклад, білий лелека навіть звуків не видає. А замість шлюбної пісні -- лише клацає дзьобом. Пташенята чорного лелеки шиплять та видають певні звуки, натомість дорослі особини мовчать.

Проведемо вікторину, ваша задача, впізнати птаха по співу /додаток 6/.

Птах №1 – Грак

Птах №2 – Вивільга

Птах № 3 – Журавель

Птах № 4 – Гуси

Птах № 5 – Ластівка

Птах № 6 – Лебідь

Птах №7 – Соловей

Птах №8 – Зозуля

Птах №9 – Цапля

Птах №10 - Лелека

ЗАВДАННЯ 8: «ПТАХИ ЧЕРВОНОЇ КНИГИ», /слайд 27/

Учень. Тріпоче серце пійманої птиці.

В руках моїх не чує доброти;

Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,

В своїх руках легеньких, як вітрець.

Хіба неволя це? Хіба це важко

 Від мене взяти кілька зеренець?

Учень. Пусти мене! Мені, дитино мила,

Дорожча воля, ніж зерно твоє!

Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,

Яка розкрити крилець не дає!

Вчитель. На жаль популяції багатьох видів тварин з кожним роком зменшуються, не обійшла ця жахлива статистика і наших птахів, давайте переглянемо в завданні Learning Aps види птахів, що знаходяться на межі зникнення.

Ось і підійшло до завершення наше свято, сподіваюсь, що ви почули багато цікавої і корисної інформації, яка вам знадобиться у житті в гармонії з природою /слайд 28/.

Закінчуються суворі морози, відчуваєься подих весни. Весною, в березні всюди по селах лунали веснянки, сміх, організовувались ігри, у яких закликали природні сили бути до людей милостивими, добрими. А ще у весняні свята дівчата пекли невеликі, жайворонки, виходили з ними в парк, ліс, на лужок — і підкидали їх: хто вище підкине і зловить, родина того буде забезпечена хлібом і всяким збіжжям на цілий рік. Зловлений жайворонок розламували, розкладали на гілках дерев, щоб пташки склювали, а у знак подяки за доброту людей природні сили не залишать їх без достатку. Після прийняття християнства свято сороки було назване святом Сорока святих, утім, звичай зустрічати птахів, робити їм добро залишився. Я хочу вручити кожному з вас по такому жайворонкові, щоб кожна родина в нашому класі була по справжньому щасливою та здоровою!!!!

Ми з вами – частинка природи, і нас єднає спільний дім – Земля. Матінка – Земля. Діти і прадіди довірили нам чисті ріки й джерела, буйні діброви та гаї з усякою звіриною, птахами, жайворонкові степи і квітограйні луки. Наша природа багата, добра і мудра. Вона дарує свої скарби і нічогісінько не просить від нас. Будьмо ж і ми, люди, уважними та добрими до неї!

(оголошується конкурс креативних годівничок, кожному учасникові видається Памятка /додаток 7/ з правилами оформлення годівнички, через тиждень діти збираються для демонстування та захистку своїх годівничок, по результатам голосування онлайн за допомогою сервісу -Instagram., обирається переможець)

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. http://infoport.biniko.com/index.php
  2. http://www.aif.ua/society/peopleworld/965639
  3. https://onlyart.org.ua/ukrainian-poets
  4. https://yadi.sk/d/UxiqpPFLMd7me
  5. http://www.lib.zt.ua/sites/default/files/dossier/eco_calender.pdf
  6. http://traditions.in.ua/kalendarni-sviata/vesnianyi-tsykl/1664-22-bereznia-sorok-sviatykh
  7. http://dovidka.biz.ua/tsikavi-fakti-pro-zhayvoronka/ 
  8. https://nbu4kids.wordpress.com/
  9. 10. http://cikavo.net/cikavi-fakti-pro-ptaxiv/
  10. 11. https://www.adme.ru/.../16-izobretenij-idei-kotoryh-lyudi-pozaimstvovali-u-zhivotny

12. http://pernatidruzi.org.ua/hrak_ptakh_2019_roku_v_ukraini.html

13. https://redbook-ua.org/category/aves/

14. http://2019.pp.ua/svyata-2019/1408-den-ptahv-v-2019-roc-yakogo-chisla.html

 

 

 

docx
Додано
5 жовтня 2019
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку