Виховний захід допомагає познайомитись учням з цілющіми властивостями лікарськими рослинами рідного краю, з правилами збирання та зберігання лікарських рослин. Вчить дбайливому ставленню до свого здоров'я.
|
||
Подорож до лісової аптеки
Добрий день вам, добрі люди! Ведуча. Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом. Природа дарує людині таку різноманітність „золотих дарів „,що їх важко навіть перерахувати. Особливу цінність мають лікарські рослини ,які допомагають зберігати і зміцнювати здоров’я людини. У медичних книгах сказано :”Якщо подивитися на природу поглядом лікаря ,який шукає ліків,то можна з певністю сказати – ми живемо у світі ліків .” Звірі часто лікуються травами ,відшукуючи необхідні серед великої кількості. Людина теж здавна помітила ,що деякі рослини виліковують певні недуги. Тому люди почали з покоління в покоління передавати набуті знання про лікувальні властивості рослин. На жаль, не завжди і не всі лікарські рослини можна придбати в аптеках. Тому часто люди самі збирають їх на лузі ,у лісі,біля водоймищ. Знання про лікарські рослини необхідні кожній людині. Пісня на мотив «Чарівна квітка» Є на світі рослин так багато, Їх Земля віддає недарма. Бо лікують людей дуже радо, Й кращих ліків на світі нема . Пропонують здоров’я нам чудо, Манять нас походить по росі Їх відшукують люди усюди, Ці цілющі скарби на Землі. Первоцвіт і барвінок, калина, Звіробій і любисток, і хміль, Кропива й кульбаба, й ліщина, Поглядають на нас звідусіль. Жовтим оком моргає ромашка, І волошка синіє в росі. І конвалії крихітні чашки- Пропонують нам ліки усім. Ведуча Тож почнемо подорож у незвичайний, цікавий світ зеленої аптеки. На сцені під деревом сидить лікар Айболить, одягнений у білий халат, окуляри. Перед ним стоїть стіл, на якому стоять пляшечки з ліками, журнал для запису хворих, різне медичне приладдя. Діти сидять на стільцях одягнені в костюми лікарських рослин, звірят. Айболить Я добрий лікар Айболить, Я все лікую, що болить. Лікую звірів і птахів, Ще й маленьких дітлахів. Кульгаючи , виходить Вовк і йде до лікаря. Вовк. Ой, лікарю, допоможіть, Вовка бідного спасіть. Швидко біг я через кладку Та поранив собі лапку. Айболить. Сідай, Вовче, я зараз тобі допоможу. Кашляючи і тримаючись за голову, виходить Їжачок. Їжак. Кашель, голова болить, Як же далі мені жить? Дайте ліки від простуди – Їжачок слухняним буде. Виходить Лисичка тримаючись за живіт, стогне. Лисичка. Ох, болить мені живіт, Зіпсувався апетит, І не їм я, і не п’ю, І вночі зовсім не сплю. Тримаючись за серце, йде Зайчик. Зайчик. Болить серце в мене сильно, І не можу бігать вільно. Дуже я усіх боюсь, І ховаюсь, і трушусь. Айболить. Зачекайте, я усіх вас вилікую, допоможу. Але спочатку скажіть, що вам краще: гіркі ліки чи духмяний терпкуватий напій із пахучих трав, ягід та плодів? Звірі . Напій із трав!!! Айболить. Гаразд допоможе мені вас вилікувати зелена аптека, мої вірні помічники – лікарські рослини. Гей, друзі, допоможіть, прийдіть на допомогу! Під веселу музику вибігають лікарські рослини.Танцюють. Кропива. Стою, коливаюся, як торкнеш, то кусаюся. Ви впізнали мене? Я, Кропива, займаю у веснянім букеті трав почесне місце і відома кожному з дитинства своїми пекучими «укусами», коли ви необережно торкаєтесь до мене. Але чи знаєте ви, що я широко застосовуюся в медицині для зупинки кровотечі і покращення властивостей крові? Також відвар кропиви використовують для зміцнення волосся. Підходить до Вовка, дає пляшечку . Кропива. Випий, Вовчику, це допоможе тобі зупинити кровотечу. Подорожник. Я Подорожник, Тоненьке стебельце біля доріжки , На кінці його сережки, На землі лежать листки – Вам я як хороший друг, Лікую рани рук і ніг. Мене можна побачити і при дорозі, і на подвір’ї, і на городі, і в саду, у лісі, на галявині, на лузі. Я надзвичайно цінна лікарська рослина, яку люди використовують здавна для загоєння ран, при шлункових захворюваннях, від простуди. Підходить до Вовка, дає йому свій листочок. Подорожник. Приклади, Вовче, його до рани на лапці, вона швидше заживе. Кульбаба. Ви мене всі добре знаєте, Поміркуйте - й відгадаєте. Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Потім стало біле – біле І за вітром полетіло . Відгадали? Звичайно ж! Я – Кульбаба! Мене так і називають – кульбаба лікарська. У народі кульбабу називають « еліксиром життя»: вона допомагає позбутися подагри. Для лікування використовують відвари і настої з листя і коренів кульбаби. Ромашка. На стрункій високій ніжці Біля річки у ліску У косинці – білосніжці Всім, хто йде, поворожу. Ось отак собі живу, Вірой – правдою служу. Я поширена трав’яниста рослина ще й лікарська. Найчастіше мене можна зустріти серед зеленої трави на узбіччях стежин, у полях, у лісі. Від моїх ніжних квітів світлішає навкруги. Мої квіти запашні, заварюються як чай. Використовуються при застудних захворюваннях, хворобах шлунку. Ось, тобі лисичко, мої ліки. Це допоможе тобі видужати (Підходить до Лисички і дає їй ромашковий чай) Конвалія Я – Конвалія. Цвіту прекрасна, білосніжна, А квіти – дзвоники малі – Рядком рівненько, як намисто, Висять на ніжному стеблі. А запах ніжний, незрівнянний, П’янкий, мов чари весняні. Усі люблять мене за красу та п’янкий аромат.Я рідкісна рослина. Моє ім’я записане в Червоній книзі. У мене є не тільки краса і врода, а й лікувальні властивості. Мене застосовують при лікуванні серцевих захворювань. Випий, Зайчику, моїх ліків, тобі одразу стане легше.(Підходить до Зайчика дає ліки). Суниця. У ряснім зеленім листі, У краплистому намисті. Коли цвіла – біліла, Як спіла - рум’яніла Тепер зачервонілася, Між листям зачаїлася. Смачна хоч невеличка, А звуть мене суничка. Усі полюбляють мої смачні запашні ягоди, ніхто не відмовиться покуштувати їх. Мої ягоди не тільки смачні, а й дуже корисні. Їх використовують для покращення складу крові, при хворобах серця.( Зайчику дає ягоди). Малина. Хоч росту в чагарниках, Мене знає кожен птах, І ведмідь в кущах щоднини Дуже ласий до малини. Мої ягоди теж дуже корисні і смачні. З них варять варення, плоди, листки, стебла заварюють як чай і використовують при ангінах, простудах. Випий Їжачок, мого чаю, це допоможе тобі одужати! Барвінок. Листочки тугенькі,
Коротка стеблинка. Встеляю, як килим, Горби і горбочки, Збігаю по схилах униз до ставочка. Моє блискуче зелене листя не в’яне ні влітку, ні взимку. А навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанують мене, як вічнозелену рослину. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весняні букети. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди. Настої з барвінку зміцнюють організм, зокрема серце, загоюють рани, лікують хвороби шкіри.(Відносить свої ліки Зайчику й Лисичці). Калина. У вінку зеленолистім, У червоному намисті Видивляюся у воду На свою хорошу вроду. Я є символом краси і здоров’я, символом рідної землі, отчого краю. Люблять мої плоди і птахи, і діти, і дорослі. Чим міцніше мороз їх приморозить, тим вони смачніші. Будь – які застуди можна вилікувати калиновими настоями. Цвіт, ягоди, стебла рослини заварюють як чай і п’ють.(Дає Їжачку калиновий напій). Випий, Їжачку, не будеш кашляти. Шипшина. Шпак шипшину не клює, Й так здоров’я в нього є, А цілющий чай з шипшини- Це здоров’я для людини . Шипшина завжди гарна і корисна. Мої квіти доволі скромні, але милують зір. Восени я приваблюю великими червоними ягодами. Вони взимку рятують пташок від голоду, а дітей від застуди. Збирають мої ягоди тому, що в них дуже багато вітамінів. Шипшиновий напій цілющий і дуже смачний. Раджу вам усім, звірята, пити шипшиновий чай. Айболить . Ну що, звірята, легше вам? Звірі. Так! Айболить Не пручалися звірята, Лікувались залюбки. Звірі. Вийшли із лікарні Живі, здорові, гарні. Звучить весела музика. Звірята, рослини й Айболить танцюють. На галявину виходять діти. Діти. Почули веселу музику і вирішили подивитися, хто ж так веселиться. Айболить А ви теж лікуватись? 1 учень Ні. В ліс по лікарські рослини Ми ходили так далеко, В лісі затишно і тихо, Не страшна була нам спека. Показує кошик з лікарськими рослинами. 2 учень Ось ромашка й валер’янка, Материнка й толокнянка – Всякі трави і квітки Ми збирали в торбинки. 1учень Ми спочить хотіли трохи Під одним дубком високим. Та хіба ж усидиш – де там, Коли скрізь де глянеш оком, І ромашка й валер’янка, 2 учень Материнка й толокнянка. Всякі трави і квітки Ми збирали залюбки. Всі ми вивчили у школі, Що збирать, щоб не хворіть. 1 учень Тільки Даня все поплутав, Не до ладу все говорить: На ромашку (показує ромашку )- Даня Валер’янка 2 учень Материнку (показує материнку)- Даня Толокнянка. 1 учень Заглянули ми – ану! (дивляться йому в кошик) В нього повно бур’яну. Даня В ліс по лікарські рослини Ми ходили так далеко. Назбирали повні торби, То ж приймай тепер, аптеко: І ромашку , й валер’янку , Материнку й толокнянку. Учні разом Знову рушимо у путь, Як рослини підростуть. Айболить Зілля різне, страви, води, Все вживаєш, як хворієш. Бігаєш, шукаєш ліки, На них грошей не жалієш.
Рослини. Знайте нас та пам’ятайте: При потребі нас вживайте. Айболить Бо не купиш і за гроші Ти здоров’я мій хороший. Пісня на мотив «Если с другом вышел в путь» Вчитель А на завершення нашої подорожі хочемо подарувати вам пам'ятки, які допоможуть вам познайомитись з правилами збирання та зберігання лікарських рослин та ще багато корисного. Пісня на мотив «Что мне снег,что мне зной» Ці рослини усім нам, (2 рази) Треба добре знати Щоб здоров’я і красу,(2 рази) Нам відмінні мати. У лісах, у гаях, У не скошених полях, Їх так багато не злічить, Їх збирать і вивчать, Всі хвороби лікувать, Нас матінка природа вчить.
Без таблеток і мікстур,(2 рази) Легко нам прожити, Просто лікарських культур,(2 рази) Треба більше вчити. Ось настій, ось відвар, Зніме біль, припине жар, І вмить хворобу віджене. Сто хвороб, сто недуг, Подолає вірний друг, Красу і силу поверне. |
||
|
||