Позакласний захід з фізики 8-9 класи.
Тема: Змагання КВК (клубу винахідливих і кмітливих).
Мета: У формі змагань розвинути творчий потенціал учнів. Навчити їх самостійно мислити і спілкуватися між собою. Закріпити знання здобуті на уроках фізики. Розвинути розуміння багатогранності проявів фізичних явищ у природі.
Обладнання та наочні матеріали: мультимедійна дошка, презентація із завданнями.
Вступ.
При вивченні фізики учні освоюють знання з різних фізичних явищ. Тому доцільно провести серед них пізнавально-розважальне змагання „КВК”. У формі змагань учні значно краще засвоюють пройдений матеріал. Проведення таких змагань полегшить подальше вивчення фізики учнями. Поданий нище сценарій може зазнавати змін в залежності від рівня творчого підходу учнів до проведення змагань.
Сценарій позакласного заходу.
І. Вихід команд.
Команда «Молекули» виходить під супровід пісні А. Кравчука «Я нічий». За допомогою пантоміми демонструє будову твердих тіл, рідин і газів. Вихід команди є одночасно першим питанням розминки.
Команда «Архімедики» виходить з піснею:
Нас ніщо не зможе зупинити,
Кличуть вдаль незвідані світи.
Всі ми хочемо відкриття зробити.
Щось своє в науці віднайти.
II. Розминка.
Команди підготували по три запитання. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Бали записують на дошці.
Запитання команди «Молекули»
1. Звучить пісня І. Білик «Одинока». З погляду фізики цю пісню та пісню А. Кравчука «Я нічий» можна назвати аріями певних фізичних тіл. Яких саме?
Відповідь: молекул і атомів.
2. «Розшифруйте» пантоміму, яку ми демонстрували під час виходу.
3. Чи може сила тертя бути більшою, ніж вага тіла?
Відповідь: може. Наприклад, сила тертя спокою, що діє на затиснуту в лещатах деталь, більша за її вагу.
Запитання команди «Архімедики»
1. Учень переносить портфель, на якому прикріплено папірець з написом «З кг», рівномірно і прямолінійно. Чи виконує він при цьому роботу? Відповідь: ні.
2. На столі лежать один на одному 10 однакових підручників. Що легше: змістити п'ять верхніх підручників чи витягти четвертий зверху?
Відповідь: змістити п'ять верхніх, бо при цьому треба подолати лише силу тертя між п'ятим і шостим підручниками. В другому випадку треба подолати силу тертя між третім і четвертим, п'ятим і четвертим підручниками.
3. Два учні тягнуть мотузку в різні боки. Один учень перетягує другого через риску, проведену на підлозі. Чи однакова механічна робота сил, прикладених до мотузки?
Відповідь: так.
III. Конкурс «Допоможи роззяві».
На дошці, поділеній на дві частини, написано формули в такому вигляді:
;
;
;
;
;
;
Оцінка конкурсу — 2 бали. Виграє той учень, який швидше і правильно допише формули.
IV. «Виїзний» конкурс.
Оцінка конкурсу — 5 балів.
Учень однієї з команд має визначити потужність, яку він розвиває, повільно і швидко піднімаючись з першого поверху школи на другий, де розташований кабінет фізики.
Представник іншої команди має визначити середню швидкість м'яча, з якою той котиться шкільним коридором, та побудувати графік залежності шляху, пройденого м'ячем, від часу, а також графік залежності від часу власної швидкості в системі відліку, пов'язаній з м'ячем, за умови, що учень біжить поряд з ним.
V. Конкурс винахідників.
Оцінка конкурсу — 5 балів.
1. За допомогою динамометра визначити масу тіла, якщо вага тіла більша, ніж межа вимірювання динамометра, але не більш як удвічі.
Прилади й матеріали: кубик, динамометр, нитка.
Розв'язання. Кубик треба підвісити за дві нитки, до однієї з яких прикріпити динамометр. Показання динамометра: , звідси
2. Користуючись динамометром, визначити масу тягарця, вага якого більша, ніж межа вимірювання динамометра.
Прилади й матеріали: штатив, неоднорідний стержень, динамометр, тягарець, нитка.
Розв'язання. За допомогою петлі з нитки неоднорідний стержень підвішують до штатива так, щоб він був у рівновазі. До коротшого кінця цього важеля підвішують тягарець невідомої маси, а до довшого прикріплюють динамометр, за допомогою якого приводять важіль у горизонтальне положення. За правилом моментів, Звідси і .
VI. Конкурс художників.
Оцінка конкурсу — 2 бали.
На дошці зображені вантаж на похилій площині і драбина, що одним кінцем опирається на стіну, а другим — на підлогу.
Виграє та команда, представник якої швидше зобразить усі сили, що діють на фізичні тіла в цих випадках.
VII. Спортивний конкурс.
Оцінка конкурсу — 2 бали.
Команди стоять навпроти одна одної. Один з учнів кидає м'яч, називаючи при цьому якусь фізичну величину. Суперник, зловивши м'яча, також називає фізичну величину і кидає м'яч, і т. д. Команда, яка затримає м'яч більш як на 3 с або повторить назву фізичної величини, програє.
VIII. Конкурс «Фізика і життя учнів».
Учитель зачитує умови задач по черзі для кожної команди. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
1. Що заважає Василькові, якого побачив під час паління директор, розпастися на окремі молекули і зникнути з виду?
Відповідь: взаємне притягання молекул.
2. Вовочка вкрав у школі шматок крейди, приніс додому і вкинув у склянку з водою. З крейди побігли маленькі бульбашки. Звідки вони взялися і чого злякалися?
Відповідь: усередині між часточками крейди міститься повітря. У склянці вода витискує повітря, і бульбашки спливають.
3. Чому Петрик, якого переслідує мама з віником, не може стиснутися до розмірів таргана і втекти в шпаринку?
Відповідь: Петрику заважає відштовхування молекул.
4. Катруся, стоячи у мами за спиною, беззвучно вилила собі на голову склянку французьких парфумів. Як мама про це дізналася?
Відповідь: відбулася дифузія. Молекули парфумів мовчки розповзлися по кімнаті й потрапили мамі в ніздрі.
5. В яких людей швидше рухаються молекули: здорових чи хворих?
Відповідь: у хворих, бо вони мають високу температуру.
6. Одного вечора одиниця вимірювання довжини зустріла в сутінках одиницю вимірювання маси, і обізнавшись, прийняла її за одиницю вимірювання швидкості. Хто кого не впізнав?
Відповідь: метр не впізнав кілограма.
7. Чи діє сила тяжіння на Сашка, який уже долетів з даху сараю до поверхні Землі?
Відповідь: так.
8. Чому Толя і Миколка, по черзі стрибаючи з шафи, опинилися на підлозі, а не полетіли далі, до нижніх сусідів?
Відповідь: Толю і Миколку не пустила до нижніх сусідів сила пружності підлоги.
9. Що заважає Марійці кататися на санках з гірки протягом усього року?
Відповідь: сила тертя ковзання, яка до літа дуже зростає.
10. Генерал пірнув у воду «солдатиком» і зазнав дії відштовхувальної сили. Чи можна стверджувати, що вода виштовхала генерала в шию?
Відповідь: ні. Вода штовхала генерала в підметки чобіт.
IX. Конкурс «Впізнай обличчя».
Оцінка конкурсу — З бали.
Кожна команда отримує конверт з літерами, написаними на окремих картках. Із літер можна скласти прізвище вченого-фізика. Портрети вчених лежать на окремому столику так, щоб не можна було прочитати їхніх прізвищ. Виграє команда, яка першою з літер складе прізвище вченого, знайде і покаже його портрет та розповість про основні відкриття чи винаходи, зроблені ним.
X. Пісенний конкурс.
Оцінка конкурсу — 2 бали.
Команди по черзі співають один-два рядки з пісень, в яких йдеться про рух. Програє команда, яка затримається більш як на 3 с, або заспіває пісню, що вже звучала.
XI. Підбиття підсумків.
Визначення команди-переможниці та найактивніших учнів.