Виховний захід для учнів початкових класів " Україна - моя Батьківщина"

Про матеріал
Пропоную вам виховний захід " Україна - моя Батьківщина", мета якого розширити знання учнів про Батьківщину, формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; соціальну та загальнокультурну компетентність; національну свідомість школярів; розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше користі рідній Україні; формувати активну громадянську позицію, почуття любові до рідного краю, гордості за його людей, заохочувати творити добро, вирости гідними громадянами своєї держави. Виховувати повагу до державних символів, розширювати пізнавальні інтереси школярів.
Перегляд файлу

Виховний захід для учнів 4 класу

  Україна – моя Батьківщина

 

 

Мета: Розширити знання учнів про Батьківщину, формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість; соціальну та загальнокультурну компетентність; національну свідомість школярів; розвивати бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше         користі  рідній Україні; формувати активну громадянську        позицію, почуття любові до рідного краю, гордості за  його людей, заохочувати творити добро, вирости гідними громадянами своєї держави. Виховувати повагу до державних символів,  розширювати пізнавальні інтереси школярів.

 

Обладнання. Презентація «Державні та народні символи України», відеозапис «Легенда про виникнення української землі», карта України ,   запис Гімну України, таблиці із завданнями, вислови  про рідний край, вишиті рушники,   коровай  ,намальована карта України , вирізані квіточки для вінка любові до України.

 

Хід заходу:

Вчитель. Дорогі діти! Шановні гості! Ми раді вітати вас на нашому заході.

Учень.
Ми раді вас вітать у цій світлиці
І дарувати хліб із золота пшениці.

Учениця.
Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Щасливі були люди в місті і селі.

Учень.
Серця в нас сповнені любов'ю, миром.
Бажаємо, щоб зустріч була щира.

(Діти подають на вишитому рушнику хліб-сіль.)

Вчитель. Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини. Нехай тему нашої розмови підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.
Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе моє - дорога, явори,
Усе моє - все зветься  …(Україна.)

Так, сьогодні ми будемо говорити про найдорожче серцю кожної людини – про свою Батьківщину.

Учитель: Рідний край, рідна земля, Батьківщина, Україна… Які це прості і разом із тим прекрасні і святі для нас слова. Рідний край починається для нас не лише з хрещатого барвінку, верби та калини, без яких, як кажуть, нема України, а й з маминої колискової пісні, батьківського дому, історії родини.

 

Учень:

Люблю тебе, Вітчизно,

Мила Україно,

Бо щастя жити

Ти мені дала.

Для мене ти одна

І рідна, і єдина,

Я все зроблю

Щоб ти завжди цвіла.

 

Учитель: Кожна людина завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує місце, де народилася, де минуло її дитинство. То родине вогнище, маленька батьківщина кожної людини, де живуть мама, тато, бабуся, дідусь, брати і сестри. І якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде велика держава – Україна.

(3 учні виходять на клас)

Учень:

Ми всі діти українські,

Український славний рід.

Дбаймо, щоб про нас далеко

Добра слава йшла у світ.

 

Все, щорідне, хай нам буде

Найдорожче і святе.

Рідна віра, рідна мова,

Рідний край наш над усе.

 

Учень. Босоніж стежка побіжить

Левадою в городи…

Як  любо тут, як славно жить

Серед цієї вроди.

Кохаю край мій дорогий,

Що зветься Україна.

Вітчизні хочу я своїй

Зрости достойним сином.

(діти сідають на місця)

Вчитель. Україна… Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна» (країна, рідна, багата, щедра, співуча, прекрасна, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна).

-Молодці , ви підібрали, влучні , прекрасні, милозвучні слова , які так чудово характеризують нашу неньку Україну.

Вчитель. А зараз, влаштуйтеся зручніше і, ми будемо вирушати  в уявну подорож рідною Батьківщиною. А подорожувати ми будемо на килимі-літаку, який легко перенесе нас у будь-яку частину країни і навіть у далеке минуле. Отже , вирушаємо.  Ми пролітаємо над густими зеленими лісами, глибокими синіми річками, над широкими степами і зупиняємось у далекому минулому.

Перша зупинка – «Виникнення української землі»

(відео презентація)

Легенда.

Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав творець пригорщу родючих грунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.

Минуло багато часу і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав  у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.

Раптом мішок зі скарбом розв'язався, почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь: «Це справжній рай!». Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі і нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.

Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх  і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню.

Учитель:А ми поспішаємо далі. Килим переносить нас у сучасність.

Друга зупинка – «Моя рідна країна»

Вчитель. Вітчизна, Батьківщина… Україна, рідна ненька. Земля-годувальниця, земля – рідна мати… які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних та щирих серцях.

Галина Георгіївна:Україна – одна з найбільших європейських держав. Її площа майже 604 тис. км2. На території України проживає понад 110 національностей. Чисельність населення становить близько  43 млн. осіб. На території України розташовуються Карпатські гори. Теренами України протікає близько 70 тис. річок. Найбільші з них – Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець. Найвідоміші озера – Світязь, Синевир, Ялпуг.

(Демонстрація на карті України)

(Учні виходять на клас і розповідають вірші)

Учень. Є в центрі Європи чудова країна,

Сягає корінням у сиві часи

І це – незалежна моя Україна

Тут гори Карпати, степи і ліси.

Учень. Шістсот і чотири ще тисяч гектарів

Приблизно таку має площу вона

Є Київ – столиця у храмах і славі

Та ріки – Дніпро, Дністер, Буг і Десна.

Учень. Грунти чорноземні, джерела цілющі,

Озера блакитні та клімат м'який.

Козацькая слава повік невмируща

Та шлях до свободи, завжди нелегкий.

 

Вчитель.  Хочу перевірити , як ви знаєте країну, в якій живите. До вашої уваги пропоную вікторину «Люби, вивчай свій рідний край»

 

Вікторину «Люби, вивчай свій рідний край»

Як називається наша Батьківщина? (Україна)

Столиця України (Київ)

Як називається найдовший у світі музичний інструмент? (Трембіта)

Що являє собою малий Державний Герб України? (Тризуб)

Чому Черкащину називають шевченковим краєм? (Тому що там народився Шевченко)

Як називається урочиста пісня, що є державним символом України? (Державний Гімн України)

Яка найвища гора в Україні? (Говерла)

Найвідоміші брати-боксери з України (Брати Кличко)

Яка грошова одиниця України (Гривня)

Який колір прапора України? (Синьо-жовтий)

Розписані великодні яйця (Писанки)

Найбільша річка України (Дніпро)

Швидкий український танок (Гопак)

Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності? (Леся Українка)

Кущ символ рідного краю (Калина)

На якій вулиці знаходиться наша школа? ( вул. Порика)

Яка річка протікає через наше місто? (Південний Буг)

Вчитель. Діти, ви справжні українці, тому що так багато знаєте про країну, в якій живете.

Фізкультхвилинка «Україна»

Наступна  наша зупинка – «Україна – незалежна держава»

Третя зупинка –«Україна – незалежна держава»

Вчитель. Україна – країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї. Цього року 24 серпня ми відзначили  29 річницю незалежності України. 24 серпня 1991 року  Верховна Рада України проголосила Акт Незалежності та створення самостійної держави. Україна має свою Конституцію – основний закон, за яким живуть українці. Також Україна має свої державні символи.

А чи знаєте ви, що існує легенда про символи держави.

Легенда

Давно - давно жила жінка. І було в неї три синочка. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ прославляти  свою матусю. Вирушив у дорогу найстарший син, мама на згадку подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син у люди і за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім'я Тризуб.

На стала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала синьо-жовтий одяг. Своїми звитяжними справами прославляв він свою матір. Одержав середній син ім'я Прапор.

 А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму молодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів ім'я Гімн.

І з того часу йдуть поруч три брати – Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку.(відео про символи України)

СВОЇ ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ ЛЮДИ ПОВИННІ ШАНУВАТИ Й БЕРЕГТИ. ПРО ЦЕ ЗАПИСАНО У СТАТТІ 65 Конституції України. Державною мовою  є українська мова.

Гра «Конверт запитань»

На столі лежить конверт, учні підходять і дістають з нього аркуш із запитаннями та відповідають)

(Взяти мішечок з кольоровими кружечками для розіграшу , хто буде відповідати на запитання. Якщо дитина дістане з мішечка зелений кружечок , то буде відповідати, якщо дістанеться червоний кружечок , то ні )

Коли звучить Державний Гімн України? (Під час урочистих подій)

Коли святкують День незалежності України? (24 серпня)

Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський)

Що символізує тризуб? (Волю, славу, силу)

Коли святкують День Конституції України? (28 червня)

Що символізують кольори українського прапора? (Синій – небо, жовтий – пшеничне поле)

Вчитель. Ви ще раз продемонстрували свою любов до рідної держави своїми знаннями.

Четверта зупинка – «Українська народна символіка»(Презентація)

Вчитель.  Народні символи – це те, що любить та цінує народ. Їх вишивають на полотні, про них складають вірші, пісні, легенди, використовують у звичаях та обрядах. Народні символи є рослинні та тваринні. Чи знаєте ви, які рослини є символами України?(До рослинних належать: калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці,мальви) Тваринних символів у нас також є багато. Може хтось з вас знає ,які вони? (Презентація)

Український вінок  - є частиною українського національного костюма. У давнину його носили тільки дівчата. Плели вінки із живих квітів. Вважалося, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Традиційно український віночок прикрашали різнокольоровими стрічками. Кожна стрічка мала своє значення. Стрічки вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати. Найпершою по центру в’язали світло-коричневу — символ землі–годувальниці, пообіч якої жовті — символ сонця; за ними — світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість; голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я. Далі йшли жовтогаряча — символ хліба, фіолетова — мудрість, малинова — душевність і щирість, рожева — достаток. Білу вплітали лише тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом (на лівому — сонце, на правому — місяць). Не вишита стрічка не пов’язувалася, це був символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали у віночок мак, підв’язували до нього червону стрічку — символ печалі й магічності. Сирота вплітала в косу та у вінок блакитні стрічки. І люди при зустрічі обдаровували таку дівчину подарунками, хлібом, грошима, бажали їй стати щасливою й багатою. Дівчина ж у вдячність дарувала тим людям стрічку з вінка.

Вишитий рушник – стародавній оберіг дому. З рушником зустрічали гостей, молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду. Вважалося, що візерунок вишивки оберігає від лиха та захищає від хвороб.

Вишиванка- національна святиня, бо символізує собою і несе в собі духовне багатство, високу мудрість і традиційний зв'язок багатьох поколінь-зв'язок, що не переривається віками. Вишиванку передають з роду в рід, зберігають як безцінну реліквію.

Українська пісня — то живий  скарб, що  йде від покоління до  покоління, несучи радість  чи  смуток, чаруючи людську душу,  даючи їй  силу й натхнення.

Коровай– ритуальний священний хліб, котрий завжди має художньо виконану і естетично оздоблену круглу, тобто сонячну форму.
Він - символ багатства через плодючість природи.

Писанка- це символ Сонця; життя, його безсмертя; любові і краси; весняного відродження; добра, щастя, радості. Кожен орнаментальний мотив має певне значення.

Батьківська хата - символ рідної землі, Батьківщини, свого роду. А з ними приходять тепло і затишок, захист і допомога. Кажуть, що в рідній хаті й стіни допомагають. Тож того, хто шанує рідну домівку, шануватиме Доля.

 

Вчитель. А зараз я вам пропоную конкурс на кращого знавця фольклору. Працюємо в групах. Вам потрібно  скласти  прислів’я із «розсипаних» слів та пояснити  їх зміст. Яка група впорається швидше , та й виграє.

Робота в групах

1 група.

калина, України, нема, і, Без, верби (Без верби і калини нема України)

вербиця, здорова, там, срібліє, Де, водиця (Де срібліє вербиця, там здорова водиця)

2 група.

земля, в, жмені, і, Рідна, мила (Рідна земля і в жмені мила)

край, життя, За, рідний, віддай (За рідний край життя віддай)

3 група.

умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за (Батьківщина – мати, умій за неї постояти)

без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей (Людина без Батьківщини – як соловей без пісні)

4 група.

край, звичай, Кожний, має, свій (Кожний край має свій звичай)

мила, де, мати, Та, родила, земля (Та земля мила, де мати родила)

Вчитель. Людина народжуються на світ і разом із життям отримує у спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати – це наша доля.

Ось і добігає до кінця наша подорож. Килим повільно підносить нас до останньої зупинки під назвою «Вінок любові до України»

П'ята   зупинка – «Вінок любові до України»

 

Вчитель. Діти, перед вами коробочка з квітами , підійдіть кожен , візьміть по одній квіточці , в серединці напишіть побажання рідній Україні. (Я бажаю любій Україні добра, миру, безпеки, процвітання, щастя тощо) По черзі прикріпіть кожен з вас свою квітку по контуру карти України. Таким чином ми сплели вінок для нашої Батьківщини.

Підсумок заходу.  Пам'ятайте, діти, ви – майбутнє України. Україна – це ви! То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями прославляйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України.

(Діти співають пісню О. Винника « Перлина Україна» )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
2057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку