Мета. Розширити уявлення учнів про українські традиції та звичаї народу, виховувати бажання дотримуватися їх; ознайомити учнів із символічними значеннями квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка; збагачувати знання про квіти як обереги людського життя, їх народні назви, вшанування; розвивати пізнавальні інтереси, музичні здібності, естетичний смак дітей; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій, національну гордість за історичне минуле українського народу.
Виховний захід
для учнів початкових класів
«Віночок вити –
життя любити»
Мета. Розширити уявлення учнів про українські традиції та звичаї народу, виховувати бажання дотримуватися їх; ознайомити учнів із символічними значеннями квітів та кольорів стрічок, що входять до складу традиційного українського вінка; збагачувати знання про квіти як обереги людського життя, їх народні назви, вшанування; розвивати пізнавальні інтереси, музичні здібності, естетичний смак дітей; виховувати любов до рідного краю, спадщини предків, пошани до народних традицій, національну гордість за історичне минуле українського народу.
Обладнання : виховний захід відбувається на сцені, де розміщено великий каркас, до якого потім будуть прикріплювати стрічки та квіти. Зала прикрашена квітами та вінками. Ведуча - вчитель , одягнена в український костюм, діти - учасники свята теж в українських костюмах. „Квіти" - їхні костюми теж українські , лише на голові корони з квітів. Хлопчики сидять на лавах, дівчатка танцюють.
(В центрі кола дівчина-Україна)
Вступне слово вчителя.
Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда , незамулена криниця - все це родовідна пам'ять, наші символи, наша історія. Багата і щедра українська земля, а ще багатша вона своїми звичаями, традиціями, обрядами.
Тож припадаймо спраглими вустами до живлющих джерел народної мудрості, не дамо їм замулитись, зникнути, спробуймо ще раз захистити і зберегти ті тайни про квіти, трави та дерева, які люди наділили чарами, що стали символами та оберегами нашого буття.
Природа подарувала людині свої скарби навік. І ми повинні берегти їх як своє життя, вивчати, спостерігати та осмислювати.
Починаючи з дня народження квіти постійно супроводжують людину. З давніх - давен їх використовували в обрядах, ними прикрашали оселі, наділяли магічною силою.
Виявляється український віночок - це не просто прикраса, це „ знахар" , оберіг, в ньому є така чаклунська сила, яка болі знімає, волосся береже. Дівчину в вінку завжди впізнають адже не дарма в народі говорять:
„ Хто вміє віночок вити, той вміє життя любити".
( на центр зали виходить дівчина –Україна)
Україна. Це я -Україна! Я завжди в віночку.
В такому ж віночку усі мої дочки.
В таких от вінках ми приходим на свято,
Я буду вас вчити віночок сплітати.
Про квіти, стрічки , вам усім розповім,
Бо знати про це вам потрібно усім.
Скільки квітів у її саду.
Кожна квітка справжняя перлина,
Як намисто я вінок сплету.
Душу квітки зможу прочитати,
І вінок, найкращий в світі,
Буде ненька -Україна мати.
Але й кожна таємницю має.
Друже мій. Послухаймо сьогодні,
Що нам кожна квітка промовляє.
До віночка тулиться й пасує,
Друже мій, послухай квітки голос,
Той хто вміє слухати, той чує.
Кожен з українців мусить вміти,
Сплести цей вінок і прочитати.
І значення. Так України дочки,
Весь світ могли зачарувати
її народу сподівання й мрії.
Отой, хто пісню слухає, що лине.
Й вінок вивчає - душу зрозуміє.
( Вибігає дівчинка з недоплетеним вінком в руках).
Вчитель . Де це ти була Іринко ?
Іринка. У степ бігала, Я так люблю там бувати... А ще люблю ліс, поле, гай... Ходила, гуляла, плела віночок. Ось він. Подивіться який красивий!
Вчитель. Молодець, дуже гарний віночок. А ще на Україні плели різні вінки всього їх є 77 видів. Є вінок лавровий, ним увінчували переможців. Терновий вінок- символ страждання. Є весільні, шлюбні вінки, вінки обрядові й ті, які одягали на Спаса та Івана Купала. Наречена носить вінок з барвінку - символ прощання з дівоцтвом. Якщо на неї гляне нелюб - вінок в'яне, коханий - розцвітає. До вінка вплітали різноманітні квіти, а всього їх було 12 - вінок юнки. Кожна квіточка в ньому щось символізувала.
Починали носити віночок дівчата з трьох років. Найперший віночок для трирічної дівчинки плела мама, купала його тиждень в росах при сході сонця. А тоді клала до скрині. До віночка вплітали ромашку, барвінок, чорнобривці та незабудку. Кожна квіточка лікувала дитину. За віночком можна було навіть визначити вік дівчинки. Бо для чотирирічної дівчинки плівся віночок інший, з розсіченими кінцями. Доплітався безсмертник та цвіт яблуні. Для шестирічної доньки мама вплітала мак, що давав сон та беріг думку. Ще вплітали волошку. Віночок семирічної дівчинки сплітався з семи квіточок. І вперше вона його одягала на свято Спаса.
Плести віночки - це ціла наука і дійство. Наші прабабусі знали різні секрети. Як плести вінки, коли, мали спеціальні рецепти, за якими замочували квіти в рослинних соках, щоб вони довше були свіжими.
Вчитель. Правильно. А щоб це зрозуміти ми сплетемо з вами український вінок. В нашому віночку сусідять 13 квіточок і стрічок теж 13 - це число Христа Апостолів. Такий віночок був найбільш поширеним в Україні.
Сядемо в рядочок, сплетемо вінок.
Квіточка до квіточки, ось які ми діточки.
Ружа . Вінок України, сплітаємо, друже,
Знай, квітка, найперша в віночку то ружа,
Це квітка тендітна, квітка рум'яна.
Квітка неначе зоря полум'яна.
Квітку цю знає уся Україна,
Ружа, троянда, чи квітка шипшини,
Ружа відома у світі усьому.
Де б не росла вона, скрізь вона вдома.
Де б не цвіла, але ружа віднині.
Серце своє віддає Україні.
Пишна троянда, чи скромна шипшина.
З ружі почнемо вінок України.
(Простягає квітку „ Україні", та. вплітає її в вінок на сцені )
Мальва . Ружа - найперша. Початок - це друже, Тулиться, тулиться мальва до ружі.
Тулиться мальва і дружбі радіє.
Тулиться наче до віри надія.
Місце своє у вінку вона має.
Мальва півонію сестру чекає. Мальва в вінку. Як в садочку радіє, Мальва себе, як надію дарує.
Україна - Чекаємо на третю сестру.
Півонія. От і півонія не забарилась ,
І до вінка в свою чергу з'явилась.
Квіти, як сестри зустрілись в вінку Квітне півонія. Знаєш таку?
Пишна й тендітна, розхристана трохи. Квітка любові. її перемога.
Квітка весни, Квітка травня рум'яна. Квітка, як сестри : красива, духмяна.
- Що символізують ці квіти ви дізнаєтеся з легенди.
О. Діденко «Стара легенда»
Легенди, мов квіти у лузі зростали,
І ми серед інших таку от обрали.
Три сестри зростали і знались на травах.
Людей лікували і йшла про них слава.
То сестри. Що серця хвороби лікують.
І йдуть до них люди.
Коли те почують,
І серце лікують ті сестри і душу.
Одна з сестер називалася ружа
Була вона гарна, як квітка шипшини,
Вже майже доросла.
Але ще дитина.
А друга, що мальвою кликали люди,
Теж лікарські трави збирала усюди.
Теж гарна, мов квітка, якою назвали.
Пісні по сестер отих люди складали.
А третя Півонією називалась,
Вона як і сестри її намагалась.
Здоров'я серцям повернути сповна.
Людей лікували без зайвих промов,
Вертали їм віру, надію , любов.
- Що треба, що б ви почали лікувати ? - питали в них.
Півонія - серце лише треба мати.
Мальва - І якщо в вас серце сповнене добра.
Ружа - відступить хвороба неначе мара.
Квіти разом.
До вашого серця повернуться знов.
Надія і віра, і вірна любов.
Отак сестри жили. Людей лікували.
Та вітер Зимовий влетів до них шквалом.
Вітер - Я Вітер Зимовий, мене всі лікуйте,
Та швидше, і настрій мені ви не псуйте.
- Щось трапилось, хворий ? - почав він стогнати.
Вітер . Ніяк я не можу
Мороза здолати.
Я сили втрачаю.
І як з ним змагатись?
Не маю вже сили йому опиратись.
Мороз усю землю, всі ріки скував,
Ще трохи - й вважайте мене він здолав.
Повинні ви втрьох мені сили додати.
Щоб зміг я нарешті Мороза здолати.
Ружа- Добра ти у серці. Багато чи маєш ?
Вітер - Про що оце, Ружо , мене ти питаєш ?
Яке це добро, я про нього не чув.
І що таке серце. Не знав і не чув?
Мальва - напевно не знав.
Хоч про це треба знати.
Без серця не можем тебе лікувати.
Вітер. Ти , Мальво, щось кажеш не дуже розумне,
Дивись не дмухнув щоб на тебе я згубно.
Бо дуже погано усім може стати,
І швидше беріться мене лікувати.
Півонія - Як серця нема, то що ж нам лікувати ?
Півонія Вітра хотіла спитати,
Та Вітер розсердився, Вітер дмухнув.
Й не стало сестер, тільки Вітер загув.
Куди цих сестер зміг цей Вітер подіти?
Лежать на долівці зморожені квіти.
Півонії квітка, і Мальва і Ружа.
В ті квіти вселились дівочії душі.
Навесні їх люди у землю встромили,
Як квіти розквітли, всі люди зраділи.
Під вікнами мальва - поближче до хати.
Рожевими квітами обдарувати
Усіх поспішає
Півонія - сестра.
В садок до джерельця і свій квіт принесла.
А Ружа - шипшина цвіте біля хвіртки
Гостей зустрічає.
Ружа. Дорослі і дітки !
Заходьте у гості до нашого саду,
Ми квітами будем серця лікувати,
Ми будем вертати до серця ізнов Надію і віру і вірну любов.
Живе ця легенда у нашому краї,
І кожна дівчина ці квіти вплітає,
В вінок український .
І поруч в віночку
- Три квітки , три сестри,
України дочки.
В вінок України так вплетено знов Надію і віру, і вірну любов.
Дівчатка простягають „ Україні" квіти мальви, півонії та ружі, та вплітає їх в вінок)
Україна . А ще усім на світі потрібно мати добре і щире серце. Надія, Віра, Любов - безсмертні, як і сама Україна. Наступна квітка в віночку ніколи не вмирає і символізує міцне здоров'я.
Безсмертник.
Квітка смерть перемагає.
І ніколи не вмирає.
От безсмертником і зветься,
На здоров 'я нам дається.
Квітка ця- вона безсмертна,
Подивись, яка шляхетна.
Як її не поважати.
Всім здоров'я може дати.
І безсмертям наділити.
Як цю квітку не любити?
Як її не поважати?
До віночка, як не взяти ?
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Україна - П'ята квітка в віночку - барвінок. Це символ життя та безсмертя людської душі
Барвінок
Барвінок до вінка в 'яжи,
У квітці цій - життя душі.
Як небо квітка ця блакитна.
В вінку займає місце гідне.
Хоробра квітка, від морозу
Чи їй ховати взимку носа ? Морозом квітку цю не вб'єш,
Людська душа безсмертна теж.
Барвінок у віночку є,
Він блакить неба додає.
Пісня „ Барвінчата" сл. Г.Яковчука.
( Діти виносять портрет Т.Г.Шевченка. Портрет прикрашений гірляндою з
вишневого цвіту)
„ Садок вишневий коло хати"
- Про це для нас писав Тарас,
Почне, як вишня квітувати
- Той квіт в вінок вплітати час.
З цим квітом в серці материнськім,
Я вічну відданість знайду,
В вінок дівочий український.
Квіт вишні навесні вплету.
Вчитель. Саме материнську відданість та любов символізує цвіт вишні. Саме тієї вишні, яку так любив та про яку сказав так багато ніжних слів наш Великий Кобзар - Тарас Шевченко.
Квіт материнської любові
Квіти яблуні, квіти вишневі,
Доплітаємо ми до вінка,
Поруч з білими, ніжно - рожеві,
Подивіться - краса це яка.
Материнська любов у цих квітах,
І вони захистять від біди,
Від усіх бід врятують вас, діти.
Принесуть найсмачніші плоди.
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Україна . Калина - символ рідної хати, рідної землі, отчого дому. І ще дівочої краси. А краси без чистоти не буває. Калина символізує дівочу чистоту.
Квіт калини.
До вінка вплетем калину,
Нагадає хату рідну.
Нагадає землю рідну,
До вінка впелетем калину.
Адже став цей цвіт калини Головним для України.
Як побачиш ти калину,
Наче бачиш Україну.
У усій красі дівочій
Україна дуже хоче,
У вінку калину мати,
Не забудьмо рідну хату.
Українська народна пісня „Ой є в лісі калина"
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Ромашка.
Ромашка у вінку дівоча чистота,
Із сонцем в серці квітка ця цнотлива,
На запитання всі вона відповіла,
Цю ніжну квітку не лякають зливи.
Ромашка в вінку наймолодша. Люди її вплели після того. Як переконалися, що вона не лише лікує , а приносить доброту та ніжність
Пісня „ Пелюсток рівно п'ять"
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Хміль.
Ой візьму я хмелю, ой візьму три жмені.
Гілка хмелю означає розум.
Бо великі вуса має.
Вуса довгі. кучеряві.
Весь вінок у цій оправі.
В любові, щоб жити, щоб щастя мати,
В любистку в дитинстві купала нас мати.
І ось у віночку любисток духмяний.
На вірну любов і на відданість даний.Любисток в вінок недаремно ти тулиш.
Любисток - то відданість тому, що любиш.
Волошка.
Волошка в віночку любистку сусіда,
Волошка в віночку любистку сусіда,
Волошка нас в свята церковні вітає,
В відварі з волошок нас мати купає.
Волошка - це квітка, що вміє дружити, Згадай лиш, як вона дружить із літом. Волошка любисток в сусідах тримає.
І відданість так, як і він означає.
Легенда „ Волошка"
Кохали колись одне одного селянський син Василь і Русалка. І все було добре в них. Але не дійшли згоди де жити. Василь умовляв залишитися її жити на землі, а Русалка кликала його в море. А коли зрозуміла, що не може вмовити перетворила коханого на скромну квітку. Що кольором нагадує голубе плесо води.
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Вчитель. Лише одну квітку залишилося нам вплести в вінок. Цій квітці - найпочесніше місце. Це - квітка нескореності.
Деревій
Побачиш завжди при дорозі.
Де кинеш оком там вона,
Та видно. Що вона не в змозі Красу нам дати. Не дана!
Була краса їй надзвичайна,
Здається сірою вона,
Та є в ній сила життєдайна,
І не схиляється вона.
Не скорена і мужня квітка,
Вона нескореності знак,
Її в віночку завжди видно.
Звичайно... та хіба не так?
( Простягає квітку „ Україні", та вплітає її в вінок)
Вчитель . Ось тепер вже всі квіти в віночку. Ви знаєте, що вони означають. А чи буває віночок без стрічок ? Не можна до віночка прив'язувати будь - які стрічки. В'язати стрічки до віночка потрібно теж вміти і символи їх знати. І сором був тій дівчині, в якої стрічки були прив'язані неохайно, або не попорядку.
А ще стрічки в віночку для того щоб ховати волосся від злих очей.
Пісня „Віночок" сл. В. Верховеня.
1. Квіточка до квіточки – я сплету віночок,
І з тобою, літечко, я піду в таночок!
Я піду в таночок! Я піду в таночок!
2. У долині річечку стріну я привітну –
У віночок стрічечку попрошу блакитну!
Попрошу блакитну! Попрошу блакитну!
3. І нахилить віточку зелену до мене –
У віночок стрічечку попрошу зелену!
Попрошу зелену! Попрошу зелену!
4. В полі вітер житечку вуса розкуйовдить –
У віночок стрічечку попрошу ще й жовту!
Попрошу ще й жовту! Попрошу ще й жовту!
5. А у небі сонечко – золоте, безхмарне –
Скаже мені: - Донечко! Ах, яка ти гарна!..
Ах, яка ти гарна!.. Ах, яка ти гарна!..
***************************************************************************************
( Діти прив'язують до вінка стрічку, про яку йде мова)
коричнева стрічка - земля наша мати.
Вона в нас єдина, вона - найрідніша.
Коричнева стрічка -вона найміцніша.
Ці жовті стрічки - наше сонечко миле.
Воно дає світло. Дарує тепло
Без сонця й життя на землі не було б.
Це юність, краса,
Це природи знамено.
Зелена трава і зелені листочки.
Дві стрічки зелені ти маєш в віночку.
Це небо і води,
Хай будуть чистіші.
Дай Боже, щоб ми вберегли їхню суть.
Нам небо і води здоров'я дають.
Це колос достиглого жита, пшениця,
Дивись. Як оранжева стрічечка сяє.
Рум'яна, як хліб, й нам про хліб нагадає.
Що розум людський ще надій не втрачає.
На те, що послухаємо розум і Бога,
На те, що щасливі ми будемо з того.
Про щедрість сказати своє хоче слово.
Про те що не можна усе тільки брати.
Що треба навчитись і щедро давати.
То треба, щоб душу свою берегли.
Перлини душі ви збирайте в намисто,
Душа, хай як білі стрічки буде чиста.
Заключне слово вчителя
Пісня „ Де зелені хмари яворів" сл. П. Тичини
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі
народ?
Де ж найкраще місце на землі?
— Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Вчитель. А ви, дорогі друзі, якщо більше бажаєте дізнатись про український вінок, запрошуємо вас на виставку до нашого класу, завітайте до нас і ми вам повідаємо.
Чистих Вам рос!
Чистої думки !
Вродливих дітей, як квіту у вінку !