Виховний захід до Дня писемности та мови

Про матеріал
Цікавий, змістовний матеріал, який допоможе при підготовці до свята з нагоди Дня писемности та мови
Перегляд файлу

Сценарій виховного заходу до Дня української писемности та мови

Тема:  «Мова – наша зброя !»

Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб і наша зброя в боротьбі з ворогом, без яких не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; розвивати навички роботи в команді, пам’ять, увагу, швидкість мислення, творчі здібності; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови, збудити прагнення спілкуватися українською в усіх сферах життя.

Обладнання:     грамота переможцям, медалі «Знавець рідної мови», вислови про мову, ілюстрації до казок.

Перебіг виховного заходу

Вступне слово вчителя.

Щорічно в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”. Цьогоріч ми переходимо на новий календар і День писемности та мови в нас відтепер 27 жовтня.  Тож сьогодні ми спробуємо вкотре переконатися, що мова – наше невід´ємне «Я», наш зброя, наша душа.  Будьте уважними глядачами й активними учасниками заходу.

ВЕДУЧИЙ 1. Добрий день Вам, добрі люди!

Хай Вам мир і радість буде

Не на день і не на рік,

А на довгий, довгий вік.

 

Ведучий 2. Запрошуємо Вас на свято «Мова – наша зброя» !

Батьківщина починається з батька й матері, з оселі, де ви вперше побачили світ і, звісно,  з мови, якою розмовляли ваші батьки.

Ведучий 1. Зі святом вас, шановні вчителі, любі учні, зі святом, шанувальники рідного слова!

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Убогість слова – це убогість думки…».

Ведучий 2. Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання.

Ведучий 1. Ми можемо багато говорити про мову та її красу, але думаю, що переконливіше будуть звучати поезії. Пропонуємо вашій увазі по­етичні перлини про мову.

Вірші учнів про мову

Учень 1. Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
Є в ній ліс - лісок - лісочок,
Пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс.
Є іще й байрак!
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна "звідкіля" і "звідки», можна і "звідкіль";
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль...

Учень 2. Ой, яка чудова,
світла і багата
українська мова,
мова мами й тата!
Мова мами й тата, діда і бабусі.
Знаю її добре, ще краще навчуся.

Учень 3. Всієш дитині в серденько ласку,

Всійся, родися ніжне «будь ласка»

Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе,

В кожному серці, як зернятко в ниві.

 

Учень 4. Доброго ранку, світлої днини,

Все, що дарують, людям, дитині,

Мова барвиста, мова багата,

Рідна і тепла, мов батьківська хата.

Учень 5.

Учень 6. Вивчайте, любіть свою мову,
як світлу Вітчизну любіть,
як стягів красу малинову,
як рідного неба блакить.
Нехай в твоїм серці любові
Не згасне священний вогонь,
як вперше промовлене слово
на мові народу свого.
Як сонця безсмертного коло,
що креслить у небі путі,
любіть свою мову й ніколи
її не забудьте в житті.
Ми з нею відомі усюди,
усе в ній, що треба нам, є,
а хто свою мову забуде,
той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
що сяє з небесних висот,
і там, де звучить рідна мова,
живе український народ.

Ведучий 2. Коріння української мови сягає сивої давнини. Дійшла вона до нас з тисячолітніх віддалей такою, як була створена нашими пращурами.
Ознаки української мови фіксуються в пам’ятках, починаючи з найдавніших джерел, датованих   ХІ ст.

Ведучий 1. У цілості збереглася найцінніша пам’ятка давньоруської літератури «Слово о полку Ігоревім».

Славнозвісна праця печерського Нестора «Повість минулих літ» з’явилася, за даними істориків, у 1113році. 

Ведучий 2. Сучасна українська мова пов’язується з датою видання «Енеїди» І.Котляревського у 1798 р.

Ще одну дату-1840 р., коли вперше було видано «Кобзар» Т.Шевченка ,- можна вважати доленосною, адже з того часу українська мова стала на важкий шлях розвитку.

Ведучий 1. Нестор – літописець. Цей юнак в 17-річному віці прийшов до Києво-Печерської лаври, назавжди залишився там. Давньоруський письменник та історик, високоосвічена людина свого часу, укладач і редактор «Повісті минулих літ» – особа не легендарна, а історична.

А ми зараз подивимося патріотичну руханку «Все буде Україна» у виконанні учнів 3 класу.

Ведучий 2: Нестор-Літописець стояв біля витоків української писемности, збирав відомості про походження свого рідного Києва, його засновників, розповідав про події, що відбувалися на його очах. Преподобного Нестора-Літописця вважають батьком української історії та словесности.

Ведучий 1: . Прямим попередником слов’янської мови  є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

Ведучий 2. Наші літери створив понад тисячу років тому болгарський священик, вчений і просвітитель Кирило разом зі своїм братом Мефодієм.

Ведучий 1: 

Так склалася доля, що найперші книжки, надруковані кирилицею, серед цілого слов’янства були українські. Перший друкар українських книжок був німець Святополк Фіоль.

Ведучий 2: 

З часу друку перших книг українською мовою пройде трохи більше 200 років, і російський цар Петро 1 накладе заборону на друкування українських книг. З цього часу починається важкий, усіяний колючими тернами шлях нашої мови. 

Ведучий 1. Наша мова насправді є душею нашою, нашою історією. Століттями вона була під забороною. Убити мову – знищити народ.

Послухаймо вірші рідною мовою, які розкажуть про нашу любов до України.

Учень 7. Рідна Україна - мова солов’їна,
Золоте колосся, маки у житах.
Край воріт - калина, верба, яворина,
Храми і світлиці в барвах-рушниках.

Учень 8. Рідна Україна - то душі краплина,
Пісня журавлина у ранковий час.
Рідна Україна - то земля єдина,
Що сходив ногами босими Тарас.

Учень 9. Рідна Україна - пара лебедина,
Озеро бездонне і стрімка ріка,
У саду хатина - біла сорочина,
Стежечка-стежина в зелен-споришах.

Рідна Україна - за столом родина,
Яром-долиною стелиться туман.
Батькова розмова - тиха, вечорова,
Мамина молитва - вічний талісман.

Учень 10. Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,-

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе як є - дорога, явори,

усе моє, все зветься - Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори.

***

Учень 11. На твоїх джинсах американський прапор,

На твоїй майці - канадське кленове листя.

У твоїх очах видно тільки одне питання,

Хто менi скаже - чому я тут народився.

Не твоя вина - шо ти батька свого син,

А твоя біда - не вміти бути ним.

Не стидайся - то твоя земля,

Не стидайся - то Україна.

Добре там є, де нас нема,

Стань для батька нормальним сином.

Ти знову купиш струйові німецькі шузи,

Твої вуха давно вже звикли до чужої музики.

На твоїх губах застигла гримаса болю,

Чому я тут ше - я хочу давно на волю!

Не стидайся - то твоя земля,

Не стидайся своєї країни.

Добре там є, де нас нема...

***

Учень 12. Живи, Україно, живи для краси,

Для сили, для правди, для волі!..

Шуми, Україно, як рідні ліси,

Як вітер в широкому полі.

До суду тебе не скують ланцюги,

І руки не скрутять ворожі:

Стоять твої вірні сини навкруги

З шаблями в руках на сторожі.

Стоять, присягають тобі на шаблях

І жити, і вмерти з тобою,

І прапори рідні в кривавих боях

Ніколи не вкрити ганьбою!

 

Ведучий 2:  У День української писемности та мови за традицією:

-         Покладають квіти до пам’ятника Несторові-літописцю.

-         Відзначають кращих популяризаторів українського слова.

-          Заохочують видавництва, які випускають літературу українською мовою.

Ведучий 1: А в Інтернеті свято дістало своє продовження у проекті UA DAY. Його суть полягає в  популяризації вживання української мови в усіх сферах суспільного життя.  Організатори пропонують взяти участь у флешмобі – у цей день розмовляти та писати лише українською.

Ведучий 2. А зараз, юні мовознавці, хотілося б перевірити наскільки добре ви знаєте рідну мову, володієте усім її багатством.

Пропоную для вас невеличкий конкурс, де ви покаже усі свої знання і доведете, що ви справжні українці.

Ведучий 1. Виходьте, всі  обрані учасники, й поділіться, будь ласка, на дві команди. Придумайте назву своїй команді.

Ведучий 2. А ми повинні обрати журі. Просимо судити наші команди Кир´янову Наталію Григорівну, Базу Олену Миколаївну, Сикальчук Людмилу Федорівну.

Ведучий 1. Завдання для учнів

  1. Конкурс «Далі, далі…»

Команди за одну хвилину повинні дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді на запитання, говорять «Далі…», і ми переходимо до наступного запитання. Виграє та команда, яка набере більшу кількість балів. За правильну відповідь – 1 бал. Щоб визначити команду, яка почне першою, я пропоную вам відгадати загадку. Команда, яка впорається з ним швидше, та і почне конкурс.

Запитання до першої команди

1.Державна мова України      (українська).

2.Найбільша одиниця мови    (текст).

3.Частина мови, яка називає ознаку   (прикметник).

4.Слова з протилежним значенням   (антоніми).

5.Наука про звуки мови              (фонетика).

6.Головні члени речення    (підмет і присудок).

7.Слова спільного кореня    (спільнокореневі).

8.Словник про значення слів   (тлумачний).

9.Остання частина слова    (закінчення).

10.Розмова двох осіб     (діалог).

11.Скільки букв в українському алфавіті (33).

12.Розділ науки про мову, який  вивчає лексику (лексикологія).

 Ведучий 2. Запитання до другої команди

1.Словниковий склад мови    (лексика).

2. Найменша одиниця мови    (звук).

3.Частина мови про кількість    (числівник).

4.Яке слово об’єднує 33 букви   (алфавіт).

5.Що стоїть перед коренем    (префікс).

6.Слова, близькі за значенням    (синоніми).

7.Розділ науки, який вивчає словосполучення і речення (синтаксис).

8.Питання родового відмінка   (кого? чого?).

9.Частина мови, яка називає дію   (дієслово).

10.Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків (додаток).

11.Слово з багатьма значеннями   (багатозначне).

12.Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить).

Ведучий 1.

  1. Гра «Асоціації». Для кожної команди по черзі будемо називати слова, до яких ви повинні придумати асоціації, які виникають при цих словах. Наскільки правильно ви це робите, буде оцінювати журі. (За кожну правильну відповідь – 1 бал).

Команда 1.

  1.     Україна.
  2.     Мама.
  3.     Пшениця.
  4.     Місто.
  5.     Школа.
  6.     Зима.
  7.     Тарас Шевченко.
  8.     Букви.
  9.     Друг.
  10.   Подарунок.

Ведучий 2.

Команда 2.

  1.     Мова.
  2.     Рушник.
  3.     Небо.
  4.     Київ.
  5.     Книжка.
  6.     Ластівка.
  7.     Леся Українка.
  8.     Цифри.
  9.     Літо.
  10.     Всесвіт.

Ведучий 1.

  1. Ми переходимо до третього конкурсу  «Хто я?»

До спини одного з учасників від кожної команди прикріплена ілюстрація із зображенням персонажа української народної казки. Завдання  учасника – вгадати, що це за  персонаж, ставлячи до членів команди запитання. Обов’язкова умова для учнів, що відгадують, - ви можете відповідати лише «так» або «ні».

  1.  (Команда 1 відгадує картинку із зображенням «Ріпки»).
  2.  (Команда 2 відгадує картинку із зображенням  «Колобка»).

Ведучий 2. Четвертий КОНКУРС «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ»

Фразеологізми:

Для 1 команди

  1.      У поті чола   (докладаючи всіх зусиль, напружено).
  2.      Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність.
  3.      Задирати носа – хвастати.
  4.      Прикусити язика – замовкнути.
  5.      Вилазити боком (погано закінчитись для когось.

Ведучий 1.

Для 2 команди

  1.      Зробити з мухи слона (перебільшити).
  2.      Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось приводу).
  3.      Тримати язика за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати).
  4.      Дати гарбуза (відмовити).
  5.      Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним).

Ведучий 2. Поки наше журі підбиває результати конкурсу, послухаймо неймовірну красиву пісню Тетяни Шарган «Батьківська мова» у виконанні Остапенка Артура та Кривопуск Емілії.

Ведучий 1. Просимо журі оголосити результати мовного змагання.

 

Ведучий 2. Тож нехай щире українське слово буде для всіх нас оберегом.

Ведучий 1. Щастя вам, добра,  миру ! Говоріть українською скрізь і завжди, наближайте цим нашу перемогу !!!

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку