11 клас
ТЕМА : «Вітчизна – це не хтось і десь,
Я– теж Вітчизна».
Мета: поглибити знання учнів про складники патріотизму;
сформувати в учнів уявлення про способи вияву патріотичної позиції;
сприяти зацікавленості і бажанню виявляти патріотичні якості в повсякденному житті;
виховувати почуття національної гордості, любові до України.
Обладнання та оформлення: державні символи України; тематичні ілюстрацію, пісні про Україну, комп’ютер; проектор; презентація
Хід уроку :
1. Привітання. Вступне слово, налаштування на роботу
Дівчатам кажу я: «Доброго дня»,
І хлопцям кажу я: «Доброго дня»,
З початком навчання вітаю вас я.
Знання щоб і сили міцніли щодня.
Дорогі учні, нині наш перший урок присвячений проблемі патріотизму. Його лейтмотивом будуть слова відомої української постаті І. Світличного, який казав:
«Вітчизна – це не хтось і десь, Я– теж Вітчизна».
2. Відеофрагмент «Моя Україна».
3. «Мікрофон»
Що для мене є Україна ?
Україна – це…
Рідний край для нас…
4. Слово вчителя.
Безперечно,Україна в серці кожного патріота. Вона у думках, мріях, щоденних діях і планах на майбутнє. Кожен з на нас – частка України. Й така національна ідентичність, відчуття прихильності до Батьківщини стають справжніми, коли перетворюються на особистісну цінність.
Для успішного проведення уроку нам потрібно прийняти особливі правила роботи. Серед таких правил пропоную: бути позитивним; вміти слухати і чути; не критикувати й не оцінювати.
У щасливому, багатому, розвиненому, цивілізованому суспільстві головним об’єднувальним чинником людей є почуття патріотизму. Що ж таке патріотизм?
Патріотизм – це особливе почуття-цінність, яке характеризує ставлення особистості до народу, Батьківщини, держави та до самої себе. Базовим складником патріотизму є відданість.
Відданість Батьківщині – це одухотворена любов’ю до Батьківщини готовність до соціально значущої діяльності, вірність ідеалам Батьківщини, своєму громадянському обов’язку, готовність відповідально виконувати свої обов’язки; «розчинятися» у своїй справі.
Тож сьогодні на уроці пригадаємо складові, що є передумовою рис патріотизму, відданості тощо.
5. Сторінками історії.
- Сторінка перша «Державна символіка».
( презентація про державну символіку )
---- Кожен народ має свої священні символи, які уособлюють його самобутність, національну єдність. Вони покликані підносити дух нації у боротьбі за свободу, самоутвердження, за власну самостійну державу.
Непростою була доля українських символів: їх забороняли й відтворювали, обожнювали й люто ненавиділи. Українські патріоти йшли на смерть заради того, щоб сьогодні ми мали державний гімн, прапор і герб.
Відповідно до статті 20 КонституціїУкраїни (1996р.) державними символами України є Державний герб України, Державний прапор України і Державний гімн України.
--- Державний Прапор України - стяг з двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Верхня смуга - синього кольору, нижня -жовтого. Співвідношення ширини прапора до його довжини - 2:3.
Поєднання кольорів синього і жовтого може трактуватися багатозначно.
Це й чисте, мирне, безхмарне небо, що простягнулося над жовтим кольором хлібного лану - символом мирної праці і достатку. Це і поєднання символів життя - Золотого Сонця у Синьому Космосі. Однак, головна ідея синьо-жовтого - це гармонія Космосу, Сонця, Землі та всього живого, що є на землі.
Ці кольори вперше з’явилися в 1410 р.на корогвах Галицько-Волинського князівства: на синьому полі був зображений золотий лев.
Великого розквіту набуло українське прапорництво у героїчну козацьку добу. Тоді з’явився новий прапор – малинового кольору, який став основним у козаків. Сині і жовті барви використовувалися під час війни під проводом Б.Хмельницького. Потім їх почали використовувати Українські Січові стрільці та Українська Повстанська Армія. Вибір кольорів був умотивований такими міркуваннями.
Жовтий колір - це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу. Блакитний, синій колір - це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще - це колір миру.
4 вересня 1991 р. над будинком Верховної Ради України з’явився національний синьо-жовтий прапор. Такий же стяг піднімався під час візиту Голови Верховної Ради України Л.М.Кравчука до США і Канади у вересні – жовтні 1991р..
28 січня 1992р. Верховна Рада України затвердила синьо-жовтий прапор Державним прапором.
--- Слово « гімн» грецького походження (похвальна пісня) – урочиста пісня, прийнята як символ державної національної єдності. Гімн - це хвалебна пісня своїй Батьківщині, в якій народ висловлює побажання бути вільним, щасливим, жити в достатку.
Слова Національного Гімну «Ще не вмерла України…» написав у 60-х роках ХІХ століття відомий український поет Павло Чубинський. Музику - західноукраїнський композитор Михайло Вербицький.
Із гімну починають надзвичайні масові події, урочисті збори. Слухають і виконують гімн стоячи.
--- Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям. ( Н. Поклад )
Сторінка друга «Народна символіка».
Ми поговорили про державні символи. А з чим ще у вас асоціюється Україна?
( Відповіді учнів про народні символи)
-- Наші пращури дуже любили природу і вірили в існування добрих і злих сил у ній. Щоб захиститись від них, люди створювали обереги.
Оберіг - це талісман, що лікував і оберігав свого власника. Із їх допомогою народ зберіг свою родову пам'ять , історію, культуру. Оберіг - це чарівний предмет, що захищав свого власника або звеличував його можливості.
Сторінка третя «Сторінки становлення незалежності».
( презентація).
6. Ділова гра . Запитання для обговорення:
Учні сидять у колі на стільцях. Учитель пропонує помінятися місцями тим, хто:
7. Вправа «Три кроки відданості»
Варіант 1. Учитель пропонує учням на стікерах жовтого і блакитного кольору зазначити дві дії-вчинки, що є виявом відданості України, які вони планують зробити найближчим часом (протягом одного-двох місяців).
Учні виконують завдання. Після завершення роботи кожен підходить до умовного зображення України, ліпить на нього стікери з написами, озвучуючи «свої кроки».
Або
Варіант 2. Вчитель об’єднує учнів у чотири групи за символами України (калина, вишиванка, тризуб, верба). Кожній групі пропонується завдання: визначити дію-вчинок, що є виявом відданості України, які вони планують зробити групою протягом місяця.
Групи виконують завдання. Після завершення роботи представник групи підходить до умовного зображення України, ліпить на нього стікер з написом, озвучуючи «кроки відданості».
8. Вправа на завершення «Від серця до серця»
Учням пропонується стати у велике коло і побажати щось приємне своєму сусідові , який стоїть ліворуч. Таким чином утворюється «сердечно центроване коло».
Усі учні беруться за руки і промовляють : «Україна в нас єдина – у відданості наша сила».
9. Пісня «Я не хочу грати у війну».