Виховний захід до тижня Шевченка "У кожного своя доля"

Про матеріал
Загальношкільний виховний захід до тижня Шевченка. Задіяні у підготовці і проведенні учні 1-11 класів.
Перегляд файлу

«У КОЖНОГО СВОЯ ДОЛЯ

І СВІЙ ШЛЯХ ШИРОКИЙ...»

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

Відеопрезентація «Реве та стогне Дніпр широкий»

1-ша ведуча. Велика і прекрасна наша земля. Змінюється, вічно оновлюється вона. Погляньте навколо: прийшла весна. Вже сама згадка про неї будить у серці щемливу радість, тривогу. Це свято оновлення і відродження природи. Коли настає весна, кожному з нас здається, що народжуєшся на світ вдруге, що весна ця особлива, краща, ніж були попередні.

2-га ведуча. В один із таких весняних днів народився Тарас Шевченко. І з цього дня почалося відродження й оновлення України, бо кожним порухом душі він дбав про рідну землю. Сьогодні ми згадаємо окремі сторінки життя вірного сина свого народу. Пригадаємо його творчість, але зробимо це у нашій пам’яті. А щоб працювати було цікавіше, проведемо шевченківський турнір. Це змагання між двома збірними командами учнів 8-11 класів.

1-ша ведуча. Зараз ми з вами вирушимо в далеке минуле, у часи, коли жив Тарас Шевченко.

1-ша ведуча. 9 березня 1814 року панові Енгельгардові народилася ще одна кріпацька душа, а Україні — її гордість і слава, її великий, народний співець.

Учитель. Шановні учасники гри, вашій увазі пропонується вікторина «Шевченківський бліц». Команди по черзі отримують запитання. За кожну правильну відповідь отримують один бал. Члени журі ведуть підрахунок.

(Проводиться вікторина, журі оголошує результати)

Кожній команді дається можливість відповісти на групу запитань. Виграє та команда, яка відповість на найбільшу кількість запитань правильно.

  1.               З якого часу Шевченка почали називати Кобзарем?

Відповідь. 1840 р. .

  1.               Назвати псевдоніми Шевченка?

Відповідь. Кобзар, Дармограй.

3. В  яких  роках  виходив   «Кобзар»   за  життя Шевченка?

Відповідь. 1040, 1844, 1860 pp.

4. В якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря”?

Відповідь. 1907 р. в Петербурзі, редактор В. Доманицький, 1908 р. у Львові, І.Франко.

5. Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині 1846 року.

Відповідь. «Сичі».

6. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?

Відповідь. «Чи не покинуть нам, небого».

7. Який    твір   написав   Шевченко   у   зв'язку   із звісткою про смерть Олександри Федорівни, дружини царя Миколи І?

Відповідь. «Хоча лежачого й не б'ють».

8.  Кому присвятив вірш «Великомученице кумо»?

 Відповідь. Надії Василівні Тартуській. В 1845 р. в с. Потоці поет хрестив дитину місцевого диякона з Тарновською.

9. Які поезії написав Шевченко, переклавши урив­ки із «Слова о полку Ігоревім»?

Відповідь. «Плач Ярославни», «З передсвіта до ве­чора»... у 1860 році.

10.  Назвати поезію Шевченка, в якій відображені події 1676 року в Україні,             

Відповідь. «Заступила чорна хмара».

11.  Кому присвятив Шевченко поему «Тризна»?

Відповідь. Варварі Рєпніній, дочці генерал-губерна­тора України.

12.  За чиї кошти був виданий «Кобзар» 1840 року?

Відповідь.   П.У.   Мартоса,   поміщика,   відставного штабс-ротмістра.

13.Скільки дітей було у родині Т.Шевченка? Як звали його братів і сестер?

Відповідь.7 . Катерина, Марія, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип.

14.Чому ім’я Катерина було «подвійно» дорогим для Т.Шевченка?

Відповідь. Матір звали Катерина Бойко, сестра Катерина

15. Назвіть ім’я кобзаря, якому Т.Шевченко надіслав свою збірку «Кобзар» із творчим написом.

Відповідь. Остап Вересай.

16. У яких творах поет пише про своє нещасливе дитинство?

Відповідь. «Мені тринадцятий минало…», «Доля», «Якби ви знали, паничі… (не називаю її раєм…)», «І виріс я на чужині…», «І золотої й дорогої…»

17. Що було причиною заслання Т.Шевченка?

Відповідь. Написання поеми «Сон», в якій автор глузливо описав царицю,інші революційні вірші,альбом поезій «Три літа».

18. Яка назва записника, у якому Т.Шевченко занотовував свої твори під час заслання?

Відповідь. Захалявна книжечка.

19. Назвіть першу надруковану баладу Т.Шевченка. Якими словами вона починається?

Відповідь. Балада «Причинна». «Реве та стогне Дніпр широкий».

20.Який російський поет присвятив вірш на смерть Т.Шевченка?

Відповідь.  Микола Некрасов.

21.Який композитор написав близько 100 мелодій на слова Т.Шевченка? Назвіть кілька пісень.

Відповідь. Микола Лисенко

22.Назвіть імена лауреатів Національної премії України імені Т.Шевченка.

Відповідь.

23.Скількома мовами перекладено «Заповіт»?

Відповідь. 150-ма

24.У яких країнах є пам’ятники Т.Шевченку?

Відповідь. Канада, Америка, Австралія, Франція та ін..

2-га ведуча. Коли Тарасові виповнилося два роки, його родина залишає Моринці й повертається до рідного батьківського села Кирилівки. Тут, в убогій селянській хатині минули дитячі літа Тараса. Не по-дитячому сумні то були літа. Голодний, обірваний хлопчик самотужки знайомився зі світом.

У виконанні учнів звучать вірші Тараса Шевченка «І золотої, й дорогої», «Чи то недоля, чи то неволя…»

1-ша ведуча. Нестерпна нужда і тяжка виснажлива праця рано звели в могилу матір Тараса.Після смерті матері дев’ятилітньому Тарасові довелося щодня відчувати сліпу ненависть, лихе слово і тяжку руку злої мачухи Оксани Терещенко, яка прийшла в хату вдівця зі своїми трьома дітьми.

2-га ведуча. А коли через два роки помер і батько, життя хлопця стало й зовсім нестерпним. Тараса віддали в науку до молодого дяка. Він носить воду, опалює школу, обслуговує дяка, читає псалтир над померлими.

Вірш «Доля»

1-ша ведуча. Єдиною розрадою тих років було перше глибоко й чисте кохання Тараса до такої ж, як і він, кріпацької сироти — чорнобрової Оксани Коваленко, з якою разом пасли вівці і яка подарувала малому Тарасові перший поцілунок.

Учень читає вірш «Мені тринадцятий минало…»

Читаючи твори Т.Шевченка, здається, що жодного вірша про щасливе кохання. А скільки трагічних моментів із життя української жінки, жінки-матері, жінки-страдниці.

Відеопрезентація «Жіноча доля у творах Шевченка».

Учні читають уривки з поем «Княжна», «Катерина».

2-га ведуча. Два з половиною роки прослужив козачком у пана Енгельгарда Тарас. Змалку у нього прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, дверях, папері. Під час служби козачком у пана Енгельгарда Тарас настільки захопився малюванням, що не помітив, як його за цим заняттям побачив пан. Про те, що трапилося далі, Тарас буде пам’ятати все своє життя.

1-ша ведуча. Зрештою пан Енгельгард все ж таки відсилає Шевченка на навчання до Петербурга. Зустріч в Петербурзі із земляком-художником Сошенком круто змінила долю Тараса. Він познайомився також з байкарем Євгеном Гребінкою, художниками Карлом Брюлловим, Олексієм Венеціановим, поетом Василем Жуковським. Вони побачили неабиякі здібності молодого художника і викупили його з неволі.

2-га ведуча. Тарас Григорович виправдав їхні надії. 1845 року він закінчив Петербурзьку художню академію з трьома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малює портрети, картини, робить ілюстрації до своїх віршів. Ось погляньте, які чудові картини нам у спадок залишив митець.

Відеопрезентація «Шевченко-художник»

Учитель. Шановні члени команд, наступний конкурс «Кмітливість»

Запитання за картиною.Учасникам демонструють ілюстрацію до художнього твору із запитанням:  «За мотивами якого твору створено картину, що на ній зображено?»

1-ша ведуча. Тарас Шевченко не тільки видатний художник, він ще й великий український поет. Кожен вірш Шевченка — це його радість і біль, це його життя. Доля справді не лукавила, не брехала Шевченку. Згодом прийшла слава. Але як важко вона далася!

Вірші «Муза», «Думи мої, думи мої»

Учитель. Шановні члени команд, перед вами кросенс. Ви повинні розгадати за асоціативними малюнками, що у ньому зашифровано. Команда, яка виконає завдання першою і правильно прокоментує хід своїх думок, отримає 5 балів.

2-га ведуча. У холодному Петербурзі, на чужині, у казематі, на засланні в казахських степах не раз згадував Шевченко рідну землю. Мріяв на схилі віку Кобзар про повернення в Україну, про тихе й мирне життя на рідній землі. Але мрії не судилося здійснитися.

У виконанні учнів звучать вірші Тараса Шевченка «Тече вода в синє море», «Не хочу я женитися».

Учитель. Шановні члени команд, перед вами літературний валансьєн, тобто літературне мереживо, в ході роботи над яким ви маєте дати відповіді на ряд запитань, що стосуються творчості Т.Шевченка. Команди не лише виконують письмово завдання, а й коментують свої відповіді.

Літературний валансьєн №1

  1. Поему «Катерина» Т.Шевченко присвятив…
  2. Поема Т.Шевченка «Катерина» розпочинається…
  3. «Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

І свого не цурайтесь,

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються»

  • це рядки з твору Т.Шевченка…
  1. Твір «Сон» («У всякого своя доля…») Т.Шевченка за жанром – це…
  2. Особливість композиції поеми Т.Шевченка «Гайдамаки»  в тому, що …
  3. Епіграф до Шевченкового послання «І мертвим, і живим, і ненародженим…» підпорядкований ідеї…
  4. В уривку з поеми «Кавказ»

   «Од молдаванина до фіна

На всіх язиках все мовчить,

Бо благоденствує!»

Т.Шевченко використав один із засобів сатиричного змалювання дійсності. Який саме?

      8. В основу якого з творів Т.Шевченко поклав історичні події 1768 року на Правобережній Україні, відоме під назвою Коліївщина? У якій частині цього твору автор відступає від історичної правди? З яким містом Сумської області пов’язані події твору?

     9.Композиція якого твору Т.Шевченка спрямована на зображення широкої панорами царської  Росії ?

- Завдяки якому прийому герою цього твору миттєво вдається переміщатися в просторі?

- Вкажіть жанрову приналежність твору за авторським підзаголовком.

- Вступ цього твору має характер філософських роздумів. Доведіть це однією з цитат. 

10. У якому з свої творів Т.Шевченко наголошує:

«Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя…»

І закликає:

«Обніміться ж, брати мої,

Молю вас, благаю!»?

  • Вкажіть жанр твору.
  • До кого звертається  автор?

11. В одному зі своїх творів Шевченко стверджує, що йому «однаково». Що саме він має на увазі? І чи є щось, що не залишає автора байдужим?

12. Встановіть відповідність між поезіями Т.Шевченка та символами, вжитими в них.

1. «Гайдамаки»

2. «І мертвим, і живим, і ненародженим…»

3. «Мені однаково…»

4. «Кавказ»

5. «Сон» («У всякого своя доля…»)

А Прометей

Б Сова

В Ніж

Г Німець

Відповіді до літературного валансьєна:

1.Василеві Жуковському

2.Застереженням автора, зверненим до дівчат.

3. «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…»

4.Політично-сатирична поема.

5.Вона має два вступи.

6.Засудження лицемірства панівних класів у добу кріпосництва.

7.Іронія.

8.Поема «Гайдамаки». «Гонта в Умані», вбивство Гонтою власних дітей, щоб підсилити трагедійний пафос. Лебедин.

9.Поема «Сон». Прийом сну. Сатирична громадянсько-політична поема, авторський підзаголовок – комедія. «У всякого своя доля і свій шлях широкий…»

10. «І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…», за жанром – посланіє, звернене більшою мірою до української інтелігенції.

11. «Мені однаково» стверджує автор, що буде з ним, але небайдужий до того, що «Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденую, збудять…»

12. 1 В ніж – «дайте ножа», тобто зброю для справедливої кари, помсти за знущання

      2 Г німець – освічена Європа, на яку намагається бути схожим українець, забуваючи своє коріння та мову;

      3

      4 А сова - символ мудрості і туги;

      5 Б  титан Прометей – символ нескореності.

Учитель. Доки команди працюють, ми з вами, шановні глядачі та вболівальники теж не залишимося осторонь і не будемо марнувати час, а теж активно попрацюємо. Я буду зачитувати початки цитат з творів Тараса Григоровича, а ви маєте їх продовжити і назвати, з яких віршів їх узято. За кожну правильну відповідь ви отримаєте бал, який можете подарувати команді, за яку вболіваєте.

Продовжити поетичні рядки.

1.  ... І блідий місяць на ту пору...

2.  І на оновленій землі...

3.  ... Поговорим тихесенько в неволі...

4.  Поховайте та вставайте...

5.  ...Плугатарі з плугами йдуть...

6.  ... Чи то так сонечко сіяло...

7.  ... Летим. Дивлюся, аж світає...

8.  ... На панщині пшеницю жала...

9. …Не називаю її раєм…

10. …І золотої, й дорогої…

Учитель. Шановні члени команд, наступне завдання «Знайди зайве»

Від кожної команди виходить по одному представнику. Їм пропонується три назви творів, серед яких потрібно знайти «зайве».

1.  «Марія», «Минули літа молодії», «Мойсей».

2.  «Доля», «Оргія», «Пророк».

3.  «На полі кропі», «Царі», «Варнак».

4.  «Гімн», «Княжна», «Марина».

Учні читають вірші «Мені однаково…», «Гомоніла Україна…».

Учитель. Шановні члени команд, наступний конкурс «Театр»

Кожна   команда   показує   підготовлену театральну виставу на твір поета. 1-а команда — інсценізоване читання балади «Кавказ». 2-а команда — уривок з драми «Назар Стодоля».

1-ша ведуча. До глибини душі вражає ця велика любов Шевченка до України. Він любив її, як син кохає неньку.

У виконанні учнів звучать вірі Тараса Шевченка «Світає...», «Зоре моя вечірняя…», «Садок вишневий коло хати…».

1-ша ведуча. Минуло багато років від дня народження Тараса Шевченка — славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами. Шевченко — це наша душа, наша мудрість, наша сила. Які б нещастя і муки не судилися нашому народу, він вистоїть, якщо з ним буде Шевченко і його слово. Тож нехай «Заповіт» Великого Кобзаря стане заповітом для всіх прийдешніх поколінь. Нехай вогонь його душі запалить у ваших серцях іскру Віри, Надії, Любові до рідної землі, свого народу.

У виконанні учениці звучить вірш Тараса Шевченка «Заповіт» англійською мовою.

2-га ведуча. Читаємо у Степана Васильченка: «Україна... В одному лише слові і для нашого вуха, і навіть для вуха чужинців бринить ціла музика смутку і жалю... Україна — країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її...».

1-ша ведуча. Україна — це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки.

2-га ведучий. Україна — розкішний вінок з рути і барвінку, що над ним світять заплакані зорі... Поема жалю і смутку... краси і недолі... Одна зі сторінок у цій поемі належить Тарасові Шевченку.

У виконанні учнів звучать уривок з поеми «Сон» («У кожного своя доля…»)  та вірш невідомого автора «Молитва Тараса до України».

МОЛИТВА ТАРАСА ДО УКРАЇНИ

Світе тихий, краю милий, 

Моя Україно!

Я любив тебе всім серцем,

Любив до загину.

Як дитина я купався

В світанкових росах,

Рідну землю, аж до краю,

Обійшов я босим.

Я тобою, Україно,

Жив і милувався,

Хай же ворог той загине,

Що з тебе знущався.

Я любив степи широкі,

Вольні, неозорі,

Ненавидів панів лютих,

Бо від них лиш горе.

Не повіяв буйний вітер,

В степах забарився,

Не приніс святої волі,

А я так молився...

І донині молю Бога З вічності німої:

Дай моїй ти Україні

Волі. Та такої,

Щоб на ній запанували

Браття-українці,

Щоби долю добру мали,

Щастя аж по вінця.

Щоб любили свою землю

Не лише у слові,

Щоб звучала вічна пісня,

Українська мова...

Щоби рвалися кайдани,

Що тиснуть віками,

А я буду, українці,

Вічно поміж вами.

Нас не в силі розлучити

І німа могила,

Моє серце із тобою,

Україно мила!

1-ша ведуча. У мальовничому куточку нашої України, на Чернечій горі, спить вічним сном наш незабутній Тарас Шевченко. Внизу несе свої води могутній Дніпро, а з гори видно і «лани широкополі», і милу його серцю Україну. Як мріяв, як заповідав...

Відео-презентація.(«Заповіт» анімовані картини)

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку