Виховний захід до Всесвітнього Дня дитини
«У центрі Всесвіту – дитина!»
Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов'язками, закріпити їх в пам'яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Виховний захід до Всесвітнього Дня дитини
«У центрі Всесвіту – дитина!»
Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Обладнання: Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», «Права дітей», «Обов’язки учнів», картки для групової роботи, таблиця «Робота в групах», презентація, відеофільм.
Хід заходу:
1 учень: Ти знаєш, що ти - людина?
Ти знаєш про це, чи н і?
Усмішка твоя – єдина,
Очі твої – одні.
2 учень: Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
3 учень: Сьогодні усе для тебе:
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба –
Кохати спішити треба
Гляди ж, не проспи.
Бо ти на землі – людина
І хочеш того, чи ні –
Усмішка твоя – єдина.
Мука твоя - єдина,
Очі твої - одні.
Учень 4. Кожен з нас – маленька людина, яка має свої права. Права дитини ми можемо знайти у спеціальному документі, який називається Конвенція про права дитини. Це перший і основний міжнародно-правовий документ обов'язкового характеру, що складається з 54 статей, в яких детально розглянуто права дитини.
Учень 5. Ось ви говорите: права дитини. А хто така дитина?
Учень 6. ДИТИНОЮ ВВАЖАЄТЬСЯ ЛЮДИНА ВІКОМ ДО 18 РОКІВ
Якщо тобі не виповнилося 18 років, ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш, ходиш до школи, одним словом – формуєшся фізично та духовно.
Учень. Я хочу розповісти вам історію, складену на основі реальних фактів. Жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Вчитель виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала випивати, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, померли один за одним.
Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Вчитель входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
У дівчинки не стало й ДОМУ. (Вчитель ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Вчитель обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (вчитель зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ. Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»).
Учень. А які ж права маємо ми, діти?
Учень. Не меркнуть зорі,
Йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити.
Перше найголовніше, НЕВІД'ЄМНЕ ПРАВО ДИТИНИ НА ЖИТТЯ
Учень. Як маленьке немовля
У світ двері відчиня —
То дарують йому слово
Слово це — його ім'я.
Підростає немовлятко.
Чи дівчатко, чи хлоп'я
Разом з ним іде це слово,
Слово це — його ім'я.
- Дуже важливо гарно назвати дитину, але ще важливіше любити її та вміти показати цю любов. А показати її можна словом і ділом, і вживанням пестливих форм імен. А як пестливо називають вас ваші батьки? (Робота з залом)
Учень
Татко і матуся
А у мого татка
широченні плечі:
зручно тут сидіти,
видно вдаль малечі.
Дужі та міцнющі
татко руки має.
Він мене високо
вгору підкидає.
А в матусі ручки
лагідні й тепленькі,
пригортають ніжно
до свого серденька.
Усмішка ласкава,
очі волошкові,
сповнені терпіння,
доброти, любові.
Як візьму за руки
татка і матусю,
то нічого в світі
з ними не боюся.
ПРАВО 2. ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА ЛЮБОВ ТА ПІКЛУВАННЯ
Учень .
Ти знаєш, школа в нас яка?
Я розповім тобі, мій друже.
Там не покривдять малюка,
Не вразять недозрілу душу.
Ти вивчиш літери і лік.
Ти знатимеш, як жити треба,
щоб говорили всі про тебе:
це - благородний чоловік!
Добродій, бо добро він діє.
Великодушний, бо душа
велика в того, хто надію
і мир на світі примножа.
Якщо ти зайченя лякливе, -
тебе научать буть сміливим.
Якщо підступний, мов лисичка, -
відучишся від тої звички.
Якщо ти, наче вовк, гнівливий -
тебе научать доброті.
Незграбний - виросте кмітливим
і всього досягне в житті.
Навчає школа бути гідним
славетних предків і батьків,
любить свою державу рідну
і боронить від ворогів.
КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ОСВІТУ
Учень. Діти також мають право на відпочинок, дозвілля та участь у культурному та творчому житті.
КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК
За допомогою міміки, жестів, пантоміми кожна дитина зображує свій варіант відпочинку відповідно до обраного предмету. Інші діти відгадують.
Учень. КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ
До нас на свято завітав лікар. Він хоче провести невеличкий медогляд серед учнів нашої школи.
Лікар. Всі дихайте.
Не дихайте.
Дуже добре.
Станьте прямо, усміхніться,
Один на одного подивіться,
Очима поморгайте,
Тихесенько сідайте.
Я оглядом задоволена,
бо ніхто з дітей не хворий,
всі веселі, всі здорові,
далі вчитись всі готові..
Памятайте, ваше здоров’я певною мірою залежить і від вас самих. Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила збереження та зміцнення здоров'я і пограємо у гру. Я буду говорити фрази, а ви – відповідати «корисно» і плескати долоні, або «шкідливо» і тупотіти ногами. Тільки не помиліться!
– Робити зарядку.
– Умиватися й чистити зуби.
– Смоктати пальці.
– Гризти нігті.
– Обтиратися вранці.
– Сутулитися за столом.
– Човгати ногами.
- Провітрювати приміщення.
Сценка «Чужий лист»
(дівчата з портфелями)
— Ти підеш на фізкультуру?
— Ні, я звільнена. (всі йдуть, дівчинка починає малювати)
— Ой, гумки то немає. Де ж взяти? У Даші подивлюся.
(Риється в портфелі. Знаходить блокнот, читає його. Потім знаходить її лист і починає його читати. Саме тоді входить Даша)
— Ти чому відкрила мій портфель? Чому ж читаєш мій лист?
— А що тут такого? Я що щось взяла, лише подивилася. Хіба не можна?
Учень . ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА ОСОБИСТЕ ЖИТТЯ
Учень. У кожного народу є своя мова, свої традиції, релігія обряди. Діти мають право користуватися своєю національною культурою, рідною мовою та сповідувати свою релігію.
ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА НАЦІОНАЛЬНУ САМОБУТНІСТЬ ТА СВОБОДУ ВІРОСПОВІДАННЯ
7 учень Всі діти, не залежно від походження, кольору шкіри, національності, мови, є рівні у своїх правах.
11 учень:ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА ІНФОРМАЦІЮ.
Учень. Держава захищає дітей від брутального поводження з боку батьків або інших осіб, жодна дитина не може бути піддана катуванню, знущанню незаконному арешту або позбавлення волі
Учень. Кожна дитина не може бути піддана тортурам жорстокому поводженню, покарана та незаконному арешту. У випадках, коли дитина все ж постраждала, держава забезпечує необхідну соціальну реабілітацію та лікування
Учень. Дитина, яка порушила закон, має право на таке поводження, що сприяє розвиткові в неї почуття власної гідності та зміцнює повагу до прав і свобод людини
Учень. Дитина має право на захист у тих випадках, коли їй доручається робота , може нести загрозу її здоров'ю. держава встановлює мінімальний вік для прийому на роботу і визначає вимоги до умов праці неповнолітніх.
Учень. Дитина має право зустрічатися з іншими людьми, вступати до асоціацій, об'єднань або створювати їх.
Учень. В кожній дитині закладений певний дар. Завдання держави полягає в тому, щоб не лише вчасно помітити талановитих дітей, а й сприяти розвитку їх талантів та обдаровань
Учень. Кожна дитина може вільно висловлювати власну думку та погляди, причому цим поглядам повинна приділятися увага при вирішенні будь-яких питань, що торкаються даної дитини.
Учень. Дітей не можна залучати до бойових дій
Учень. Всі діти мають право на повноцінне харчування
Учень. Діти мають право на захист від незалежного вживання наркотиків, а так від залучення до виробництва наркотичних речовин та торгівля ними
Учень. Всі діти мають право на міжнародну допомогу.
Учень. Дитина – інвалід має право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують
її гідність та участь у житті суспільства
Гра «Спіймай правило»
Повторили всі права,
А тепер в нас буде гра.
Якщо право є в законі –
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо його нема –
буде в залі тишина.
Усі діти мають право на любов і турботу.
Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.
Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу увагу.
Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.
Діти мають право вільно висловлювати свої думки.
Усі діти мають право на ім’я.
Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.
Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля.
Усі діти мають право на вільне спілкування.
Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу.
Заключне слово вчителя
Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.
Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити. Але не слід забувати, що в кожного з вас ще є й певні обов’язки. Тож не забувайте їх дотримуватися щодня. Вони допоможуть вам бути доброзичливими, охайними, ввічливими, мати багато друзів, гарно вчитися. Зроблять ваше дитинство яскравим і незабутнім!