Виховний захід «Екскурсія по місту Математика»

Про матеріал
Презентація популяризує математичні знання, знайомить учнів з математичними поняттями, які не вивчаються на уроках математики.
Перегляд файлу

Виховний захід «Екскурсія по місту Математика»

Мета

  • Популяризувати математичні знання, розкрити основні математичні особливості цього навчального предмета, познайомити учнів з математичними поняттями, які не вивчаються на уроках математики.
  • Розвивати увагу, кмітливість, винахідливість учнів.
  • Виховувати в учнів почуття колективізму, відповідальність за спільну справу.

Форма – змагання.

Приладдя :

  • Плакати, малюнки.
  • Висловлювання математиків.
  • Роздатковий матеріал.
  • Моделі листка Мебіуса та звичайного кільця.
  • Сантиметрова стрічка.
  • Жетони ( математичні «Гроші» - «Плюси» ).
  • Грамоти для нагородження.

 

( Слайд 1 )

Вед.1

Добрий день, шановні гості ! Вітаємо вас, наші молодші друзі ( учні 5 класу )!

Сьогодні у нас незвичайна екскурсія – екскурсія по місту Математика. Ви вже багато знаєте про це нього – на уроках разом з вчителями відвідали улицю Звичайних дробів, сквер Задач, площу Геометричних фігур, проспект Рівнянь. Та у нашому місті є такі визначні пам’ятки, про які ви не дізнаєтесь на звичайних уроках. Ми пропонуємо вам знайомство з деякими із них.

Вед 2.

 Попереджаємо, що мешканці нашого міста не тільки самі із задоволенням беруть участь у різних математичних конкурсах , а і своїм гостям пропонують позмагатися.

Ви об’єдналися у чотири команди . За кожне змагання отримаєте певну кількість математичних грошей – «Плюсів» . Учні той команди, що набере найбільшу кількість «Плюсів», стануть почесними мешканцями міста Математика.

Вед. 1 .

Почнемо нашу екскурсію з вулиці Натуральних чисел - вулиці, на яку ви потрапляєте ще у 1-ому класі.

( Слайд 2 )

Вед 2.

Пропонуємо вам таке завдання : треба за 1 хвилину знайти, показати та назвати у порядку зростання як можна більше натуральних чисел.

Вед 1.

Числа можна зустріти повсюди. Вони нам допомагають знайомитися з навколишнім світом. Існує безліч завдань, пов’язаних з числами. Наступна зупинка – Бульвар Ребусів.

( Слайд 3 – 6 )

( Слайд 1 )

Ребусзагадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.

Ребус – один із видів словесних ігор, популярних ще в древності. Назва походить з латинського rebus (res)- річ, предмет, справа.

( Слайд 2 )

Історія ребусів

  • Перші ребуси з'явилися у Франції в XV столітті.
  • Тоді це була вистава, в якій комедіанти висміювали в алегоричній формі вади та слабкості сильних світу цього, розповідали "про справи, які кояться".
  • З часом характер ребуса змінився.
  • Ребусом стали називати каламбур, побудований на грі слів.
  • Приблизно тоді ж з'явилися і перші мальовані ребуси. Спочатку вони буквально ілюстрували відомі фразеологічні звороти, пізніше з'явилися більш складні варіанти.

( Слайд 3 )

  • В XVI столітті мальовані ребуси стають відомі в Англії, Німеччині, Італії. У їх оформленні брали участь професійні художники.
  • Перший друкований збірник ребусів з'явився у Франції в 1582 році.
  • У Росії ребуси з'явилися пізніше - в середині XIX століття. Став виходити спеціальний журнал "Ребус". 

Вед 2.

Я буду по черзі показувати командам ребуси з числами, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 «Плюс». Якщо команда не зможе відгадати слово, то завдання запропоную наступній команді.

( Слайд 7 – 8 )

( Слайд 4 )

Математичні ребуси

Математичний ребус – завдання на відновлення записів обчислень.

Математичні ребуси зазвичай використовуються для розвитку логічного мислення у школярів.

( Слайд 5 )

Математичні ребуси бувають декілька видів. Наприклад:

  1. Цифри в запису обчислення замінені буквами. В таких ребусах необхідно відновити весь запис.
  2. Деякі цифри в запису відсутні, замість них поставлені «Зірочки». В таких ребусах відновити частину запису.

Вед 2.

Такі ребуси ви вже розв’язували на уроках математики . Пропоную кожній команді по два ребуса -  на додавання та віднімання натуральних чисел.

За кожний правильно розв’язаний ребус кожна команда теж отримує по 1 «Плюсу» .

Вед 1.

Але не тільки в ребусах можна зустріти числа. Ще в стародавні часи людина знайшла перший магічний квадрат. Наступна наша зупинка – Перехрестя Магічних квадратів.

( Слайд 9 - 13 )

( Слайд 1 )

Магічний квадрат — це квадратна таблиця , заповнена n2 числами таким чином, що сума чисел у кожному рядку, кожному стовпчику і на обох діагоналях однакова.

Ще в стародавні часи людина знайшла магічний квадрат.

( Слайд 2 )

Квадрат Ло Шу (Китай)

Єдиний нормальний магічний квадрат 3 × 3. Був відомий ще в Стародавньому Китаї, перше зображення на черепаховому панцирі датується 2200 роком до н. е..

( Слайд 3 )

Квадрат, знайдений в Кхаджурахо (Індія)

Це найраніший з виявлених унікальний магічний квадрат, що був знайдений в написі XI століття в індійському місті Кхаджурахо.

( Слайд 4 )

Квадрат Альбрехта Дюрера

Магічний квадрат 4 × 4, зображений на гравюрі Альбрехта Дюрера «Меланхолія I», вважається найбільш раннім в європейському мистецтві.

Вед 2.

 Кожна команда зараз отримає магічний квадрат . Та  команда , яка першою заповнить пусті клітинки квадрату отримає 4 «Плюса», друга команда – 3 «Плюса» і так далі . Нагадую, що сума цифр у кожному стовпчику, у кожному рядку та кожній діагоналі однакова.

Вед 1.

А зараз час відпочинку . Пропонуємо вам зробити невеличку зарядку.

( Слайд 14 )


Швидко встали, посміхнулись

Вище, вище потягнулись.

Нумо, плечі розпряміть

Підніміть та опустіть.

Вправо, вліво оберніться

Рук колінами торкніться.

Сіли, встали. Сіли, встали.

І на місті потоптали.


Вед 1.

У місті Математика дуже багато красивих споруд. Але на палац «Золотий переріз» ми пропонуємо звернути особливу увагу.

( Слайд 15 - 21 )

( Слайд1 )

З давніх-давен в людській мові існує словосполучення «золотий переріз». Іноді його називають «чарівною» або навіть «божественною пропорцією». Ця пропорція відома людині більш як 5 тисяч років.

( Слайд2)
   «Золотим перерізом» називають поділ відрізка, за якого довжина всього відрізка так відноситься до довжини його більшої частини, як довжина більшої частини до меншої.

( Слайд 3 )

Таке відношення наближено  дорівнює 0.618 . Золотий переріз також називають гармонійним.

( Слайд4 )

«Золотий переріз» зустрічається у природі. Наприклад - в «золотому відношенні»  розташовані листя на гілках. Відношення довжини хвоста ящірки до довжини решти тіла дорівнює 0.618.

( Слайд 5)

Подивіться, будь ласка, на відомий малюнок «Вітрувіанська людина»  .

Видатний художник, скульптор, архітектор та астроном епохи Відродження Леонардо да Вінчі зобразив людину у центрі Всесвіту, демонструючи, як використовується математика, а саме “золотий переріз”  для зображення ідеальних пропорцій людського тіла.

 ( Слайд 6 )

«Золотий переріз» застосовується у живописі,  скульптурі та архітектурі. Відношення висоти найкрасивіших будівель до їхньої довжини становить 0,618.

( Слайд 7 )

Золотий переріз  - це закон математики, що обумовлює гармонію Всесвіту.

Вед 2.
Великий Леонардо знайшов понад 150 золотих відношень в людському тілі    . Спробуємо перевірити деякі  з них . Запрошуємо від кожної команди по учню. А допомагати виміряти довжини відповідних частин тіла та знайти їх відношення нам допомогу учні 7 класу. За участь у дослідженні кожна команда отримає 1 «Плюс».

Вед 1.

Як ви бачити, Леонардо да Вінчі був правий.

А ми продовжуємо екскурсію. Потрапити на проспект Мебіуса буде цікаво тим учням, що цікавляться незвичайними фокусами.

( Слайд 22 - 24 )

Лист Мебіуса

( Слайд 1 )

Лист  Мебіуса належить до числа «Математичних несподіванок»

Одержати його досить легко : склейте з паперової смужки кільце, лише перед склеюванням оберніть один кінець на 180˚.

Розповідають, що відкрити свій «Лист» Мебіусу допомогла служниця, яка неправильно зшила кінці стрічки.

Вражає, що лист Мебіуса має лише один бік.

( Слайд 2 )

Цікаві несподіванки чекають нас, коли ми спробуємо розрізати лист Мебіуса.

Вед 2.

Побачити ці несподіванки нам допоможе учень 7 класу.

Учень. 

1.Запрошую від першої та другої команди по 1  учню . Перший отримає звичайне паперове кільце, другий – лист Мебіуса. Треба розрізати ці кільця вздовж. Що ми отримує ? ( з листа М. прямокутник двох кольорів  )

 

2.Запрошую від третьої та четвертої команди по 1 учню . Перший знову отримає звичайне паперове кільце, другий – лист Мебіуса. Треба розрізати ці кільця по середині. Що зараз ми отримує ? (з листа М. вийде стрічка вдвічі довша за попередню та вуже )

 

3.А зараз я розріжу отриману стрічку ще раз по середині. Що ми бачимо ? ( отримаємо два сплетених кільця )

 

Вед 1.

Свій вільний час мешканці нашого міста проводять на набережній Лабіринтів.

( Слайд 25 – 29 )

( Слайд 1 ) 

Лабіринт … Як таємниче звучить це слово, скільки міфів і легенд пов’язано з ним.

Лабіринтом античні автори називали споруди з багатьма складними коридорами, з яких важко знайти вихід.

( Слайд 2 ) 

Дослівний переклад цього слова з грецької мови – ходи у підземеллях. Справді , існує дуже багато природних печер з такою кількістю коридорів та глухих кутів, що важко знайти дорогу і не заблукати.

З такими печерами мала справу ще первісна людина.

( Слайд 3 ) 

Чи на згадку про ти часи , чи з іншиї причини, люди почали будувати подібні споруди самі. І лабіринтами стали називати штучно створені споруди або насадження з багатьма алеями, перехрестями та глухими кутами.

( Слайд 4 ) 

З глибокої давнини дійшла до нас легенда про поєдинок юного Тессея  з Мінотавром, який жив у лабіринті на острові Крит. Юнак переміг і вийшов з лабіринту завдяки клубкові ниток, який двла йому Аріадна.

Вед 2.

У розмові про лабіринт математиків цікавить таке запитання : «Чи не має, крім нитки Аріадни, іншого способу виходу з нього?»

Самий поширений метод – це метод проб та помилок.

Пропонуємо вам знайти вихід з дитячих лабіринтів. За перший правильний розв’язок цієї задачі команда отримує 4 «Плюса», за другий – 3 «Плюса» і так далі.

Вед 1.

У центрі міста знаходиться сама важлива для мешканців міста пам’ятка – це Дерево Пізнань. Ми шануємо людей, які своє життя присвятили математиці. Сьогодні ви дізнаєтесь цікаві факти дитинства деяких з них.

( Слайд 30 – 33  )

Зазирнемо в дитинство окремих видатних математиків.

  1. Жан Д'Aламбер (Лерон). Початок його життя, як у поганому романі: листопад, ніч, мороз, заметіль. На східцях церкви св. Жана лежав маленький згорточок, що тихенько здригався і попискував. Його знайшов поліцейський, який побачив, що було немовля в дорогій ковд Виявилось, що це був хлопч Його віддали на виховання у і гатодітну сім'ю скляра. Хлопчика назвали Жаном Пероном (тобто Жаном Круглим) за іменем церкви, де його знайшли. Ставши дорослим, він сам собі вигадав ім'я: Жан Лерон Д'Аламбер.
  2. Нікколо Тарталья. Справжнє прізвище вченого - Фонтана. Народився у бідній родині. Коли місто окупували французи, батько Нікколо загинув. Солдати грабували, палили, вбивали. Маленького Нікколо тяжко поранили і викинули у вікно, при цьому пошкодили йому щелепу, у нього був розсічений язик. Матері пощастило врятувати життя сина, але вільно говорити Нікколо вже ніколи не міг, мова його була вкрай незрозумілою, від чого він і дістав прізвисько Тарталья, тобто заїка.

Обдаровані від природи діти з'являються у всі часи і серед всіх народів:

  1. Дазе називали людиною-рахівником. У 15 років він виступав перед публікою.
  2. Боголюбов у 14 років став студентом Академії наук.
  1. Ейлер у 20 років дістав запрошення до Петербурзької Академії наук, у 26 років його обрали ака­деміком.
  2. Гамільтон у 3 роки читав, у 5 років знав три мови, у 10 років став студентом, у 12 років знав 12 мов, у 22 роки став професором.
  1. Фрідман займався наукою у 6 класі.

Деякі жадібні до знань діти, не маючи можливості здобути світу, були самоучками. Ось деякі факти.

  1. Тарталья через бідність залишив школу, вивчивши абетку тільки до букви К. Потім самостійно опанував грамоту, оволодів латиною і грецькою мовою, математикою. Не маючи паперу для вправ, він свої записи обчислення робив на надгробках одного із затишних кладовищ.
  1. Софі Жермен батьки не дозволяли займатися математикою, якою вона захоплювалась. Софі писала свої виклади таємно ночами під ковдрою.
  2. Еварист Галуа, ще коли був хлопчиком, прочитав першу математичну книжку, що потрапила до його рук, - це була «Геометрія» Лежандра. Прочитав її так, як інші читають роман.

Вед 2.

А зараз перевіримо, як ви уважно слухали. Пропоную вам тести. Команди відповідають по черзі. З трьох відповідей на мої треба обрати одну.

 

1.

 

Кого називали людиною – рахівником?

 

А

Пушкіна

Б

Дазе

В

Тарас Шевченко

 

2.

 

Хто з вчених у 14 років став студентом Академії наук?

 

А

Гаррі Потер

Б

Михайло Лермантов

В

Боголюбов

 

3.

 

Хто з вчених у 12 років знав 12 мов?

 

А

Шарль Перо

Б

Гамільтон

В

Самуїл Маршак

 

4.

 

Хто займався наукою у 6 класі?

 

А

Фрідман

Б

Жуль Верн

В

Микола Носов

 

5.

 

Хто у дитинстві писала свої виклади таємно ночами під ковдрою?

 

А

Леся Українка

Б

Агнія Барто

В

Софі Жерман

6.

Хто через бідність робив свої записи обчислення на надгробках кладовища?

 

 

А

Кіплінг

Б

Тарталья

В

Сергій Михалков

 

7.

 

Кого  у 26 років обрали академіком Петербурзької Академії наук?

 

А

Ейлер

Б

Олександр Дюма

В

Успенський

 

8.

 

Хто ще хлопчиком прочитав «Геометрію» як цікавий роман?

 

А

Ганс Крістіан Андерсен

Б

Джек Лондон

В

Еварист Галуа

 

Прийшов час підводити підсумки та нагороджувати переможців. Вони стали почесними мешканцями міста Математика. ( нагороджування грамотами ).

Вед 1.

Закінчується наша екскурсія, але не закінчується ваше знайомство з містом Математика. Бажаємо вам успіхів та натхнення ! Дякуємо за увагу.

( Слайд 34  )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 грудня 2020
Переглядів
575
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку