Виховний захід «Екскурсія по місту Математика»
Мета
Форма – змагання.
Приладдя :
( Слайд 1 )
Вед.1
Добрий день, шановні гості ! Вітаємо вас, наші молодші друзі ( учні 5 класу )!
Сьогодні у нас незвичайна екскурсія – екскурсія по місту Математика. Ви вже багато знаєте про це нього – на уроках разом з вчителями відвідали улицю Звичайних дробів, сквер Задач, площу Геометричних фігур, проспект Рівнянь. Та у нашому місті є такі визначні пам’ятки, про які ви не дізнаєтесь на звичайних уроках. Ми пропонуємо вам знайомство з деякими із них.
Вед 2.
Попереджаємо, що мешканці нашого міста не тільки самі із задоволенням беруть участь у різних математичних конкурсах , а і своїм гостям пропонують позмагатися.
Ви об’єдналися у чотири команди . За кожне змагання отримаєте певну кількість математичних грошей – «Плюсів» . Учні той команди, що набере найбільшу кількість «Плюсів», стануть почесними мешканцями міста Математика.
Вед. 1 .
Почнемо нашу екскурсію з вулиці Натуральних чисел - вулиці, на яку ви потрапляєте ще у 1-ому класі.
( Слайд 2 )
Вед 2.
Пропонуємо вам таке завдання : треба за 1 хвилину знайти, показати та назвати у порядку зростання як можна більше натуральних чисел.
Вед 1.
Числа можна зустріти повсюди. Вони нам допомагають знайомитися з навколишнім світом. Існує безліч завдань, пов’язаних з числами. Наступна зупинка – Бульвар Ребусів.
( Слайд 3 – 6 )
( Слайд 1 )
Ребус — загадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.
Ребус – один із видів словесних ігор, популярних ще в древності. Назва походить з латинського rebus (res)- річ, предмет, справа.
( Слайд 2 )
Історія ребусів
( Слайд 3 )
Вед 2.
Я буду по черзі показувати командам ребуси з числами, за кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 «Плюс». Якщо команда не зможе відгадати слово, то завдання запропоную наступній команді.
( Слайд 7 – 8 )
( Слайд 4 )
Математичні ребуси
Математичний ребус – завдання на відновлення записів обчислень.
Математичні ребуси зазвичай використовуються для розвитку логічного мислення у школярів.
( Слайд 5 )
Математичні ребуси бувають декілька видів. Наприклад:
Вед 2.
Такі ребуси ви вже розв’язували на уроках математики . Пропоную кожній команді по два ребуса - на додавання та віднімання натуральних чисел.
За кожний правильно розв’язаний ребус кожна команда теж отримує по 1 «Плюсу» .
Вед 1.
Але не тільки в ребусах можна зустріти числа. Ще в стародавні часи людина знайшла перший магічний квадрат. Наступна наша зупинка – Перехрестя Магічних квадратів.
( Слайд 9 - 13 )
( Слайд 1 )
Магічний квадрат — це квадратна таблиця , заповнена n2 числами таким чином, що сума чисел у кожному рядку, кожному стовпчику і на обох діагоналях однакова.
Ще в стародавні часи людина знайшла магічний квадрат.
( Слайд 2 )
Квадрат Ло Шу (Китай)
Єдиний нормальний магічний квадрат 3 × 3. Був відомий ще в Стародавньому Китаї, перше зображення на черепаховому панцирі датується 2200 роком до н. е..
( Слайд 3 )
Квадрат, знайдений в Кхаджурахо (Індія)
Це найраніший з виявлених унікальний магічний квадрат, що був знайдений в написі XI століття в індійському місті Кхаджурахо.
( Слайд 4 )
Квадрат Альбрехта Дюрера
Магічний квадрат 4 × 4, зображений на гравюрі Альбрехта Дюрера «Меланхолія I», вважається найбільш раннім в європейському мистецтві.
Вед 2.
Кожна команда зараз отримає магічний квадрат . Та команда , яка першою заповнить пусті клітинки квадрату отримає 4 «Плюса», друга команда – 3 «Плюса» і так далі . Нагадую, що сума цифр у кожному стовпчику, у кожному рядку та кожній діагоналі однакова.
Вед 1.
А зараз час відпочинку . Пропонуємо вам зробити невеличку зарядку.
( Слайд 14 )
Швидко встали, посміхнулись
Вище, вище потягнулись.
Нумо, плечі розпряміть
Підніміть та опустіть.
Вправо, вліво оберніться
Рук колінами торкніться.
Сіли, встали. Сіли, встали.
І на місті потоптали.
Вед 1.
У місті Математика дуже багато красивих споруд. Але на палац «Золотий переріз» ми пропонуємо звернути особливу увагу.
( Слайд 15 - 21 )
( Слайд1 )
З давніх-давен в людській мові існує словосполучення «золотий переріз». Іноді його називають «чарівною» або навіть «божественною пропорцією». Ця пропорція відома людині більш як 5 тисяч років.
( Слайд2)
«Золотим перерізом» називають поділ відрізка, за якого довжина всього відрізка так відноситься до довжини його більшої частини, як довжина більшої частини до меншої.
( Слайд 3 )
Таке відношення наближено дорівнює 0.618 . Золотий переріз також називають гармонійним.
( Слайд4 )
«Золотий переріз» зустрічається у природі. Наприклад - в «золотому відношенні» розташовані листя на гілках. Відношення довжини хвоста ящірки до довжини решти тіла дорівнює 0.618.
( Слайд 5)
Подивіться, будь ласка, на відомий малюнок «Вітрувіанська людина» .
Видатний художник, скульптор, архітектор та астроном епохи Відродження Леонардо да Вінчі зобразив людину у центрі Всесвіту, демонструючи, як використовується математика, а саме “золотий переріз” для зображення ідеальних пропорцій людського тіла.
( Слайд 6 )
«Золотий переріз» застосовується у живописі, скульптурі та архітектурі. Відношення висоти найкрасивіших будівель до їхньої довжини становить 0,618.
( Слайд 7 )
Золотий переріз - це закон математики, що обумовлює гармонію Всесвіту.
Вед 2.
Великий Леонардо знайшов понад 150 золотих відношень в людському тілі . Спробуємо перевірити деякі з них . Запрошуємо від кожної команди по учню. А допомагати виміряти довжини відповідних частин тіла та знайти їх відношення нам допомогу учні 7 класу. За участь у дослідженні кожна команда отримає 1 «Плюс».
Вед 1.
Як ви бачити, Леонардо да Вінчі був правий.
А ми продовжуємо екскурсію. Потрапити на проспект Мебіуса буде цікаво тим учням, що цікавляться незвичайними фокусами.
( Слайд 22 - 24 )
Лист Мебіуса
( Слайд 1 )
Лист Мебіуса належить до числа «Математичних несподіванок»
Одержати його досить легко : склейте з паперової смужки кільце, лише перед склеюванням оберніть один кінець на 180˚.
Розповідають, що відкрити свій «Лист» Мебіусу допомогла служниця, яка неправильно зшила кінці стрічки.
Вражає, що лист Мебіуса має лише один бік.
( Слайд 2 )
Цікаві несподіванки чекають нас, коли ми спробуємо розрізати лист Мебіуса.
Вед 2.
Побачити ці несподіванки нам допоможе учень 7 класу.
Учень.
1.Запрошую від першої та другої команди по 1 учню . Перший отримає звичайне паперове кільце, другий – лист Мебіуса. Треба розрізати ці кільця вздовж. Що ми отримує ? ( з листа М. прямокутник двох кольорів )
2.Запрошую від третьої та четвертої команди по 1 учню . Перший знову отримає звичайне паперове кільце, другий – лист Мебіуса. Треба розрізати ці кільця по середині. Що зараз ми отримує ? (з листа М. вийде стрічка вдвічі довша за попередню та вуже )
3.А зараз я розріжу отриману стрічку ще раз по середині. Що ми бачимо ? ( отримаємо два сплетених кільця )
Вед 1.
Свій вільний час мешканці нашого міста проводять на набережній Лабіринтів.
( Слайд 25 – 29 )
( Слайд 1 )
Лабіринт … Як таємниче звучить це слово, скільки міфів і легенд пов’язано з ним.
Лабіринтом античні автори називали споруди з багатьма складними коридорами, з яких важко знайти вихід.
( Слайд 2 )
Дослівний переклад цього слова з грецької мови – ходи у підземеллях. Справді , існує дуже багато природних печер з такою кількістю коридорів та глухих кутів, що важко знайти дорогу і не заблукати.
З такими печерами мала справу ще первісна людина.
( Слайд 3 )
Чи на згадку про ти часи , чи з іншиї причини, люди почали будувати подібні споруди самі. І лабіринтами стали називати штучно створені споруди або насадження з багатьма алеями, перехрестями та глухими кутами.
( Слайд 4 )
З глибокої давнини дійшла до нас легенда про поєдинок юного Тессея з Мінотавром, який жив у лабіринті на острові Крит. Юнак переміг і вийшов з лабіринту завдяки клубкові ниток, який двла йому Аріадна.
Вед 2.
У розмові про лабіринт математиків цікавить таке запитання : «Чи не має, крім нитки Аріадни, іншого способу виходу з нього?»
Самий поширений метод – це метод проб та помилок.
Пропонуємо вам знайти вихід з дитячих лабіринтів. За перший правильний розв’язок цієї задачі команда отримує 4 «Плюса», за другий – 3 «Плюса» і так далі.
Вед 1.
У центрі міста знаходиться сама важлива для мешканців міста пам’ятка – це Дерево Пізнань. Ми шануємо людей, які своє життя присвятили математиці. Сьогодні ви дізнаєтесь цікаві факти дитинства деяких з них.
( Слайд 30 – 33 )
Зазирнемо в дитинство окремих видатних математиків.
Обдаровані від природи діти з'являються у всі часи і серед всіх народів:
Деякі жадібні до знань діти, не маючи можливості здобути світу, були самоучками. Ось деякі факти.
Вед 2.
А зараз перевіримо, як ви уважно слухали. Пропоную вам тести. Команди відповідають по черзі. З трьох відповідей на мої треба обрати одну.
1. |
Кого називали людиною – рахівником?
|
||||
А |
Пушкіна |
Б |
Дазе |
В |
Тарас Шевченко |
2. |
Хто з вчених у 14 років став студентом Академії наук?
|
||||
А |
Гаррі Потер |
Б |
Михайло Лермантов |
В |
Боголюбов |
3. |
Хто з вчених у 12 років знав 12 мов?
|
||||
А |
Шарль Перо |
Б |
Гамільтон |
В |
Самуїл Маршак |
4. |
Хто займався наукою у 6 класі?
|
||||
А |
Фрідман |
Б |
Жуль Верн |
В |
Микола Носов |
5. |
Хто у дитинстві писала свої виклади таємно ночами під ковдрою?
|
||||
А |
Леся Українка |
Б |
Агнія Барто |
В |
Софі Жерман |
6. |
Хто через бідність робив свої записи обчислення на надгробках кладовища?
|
||||
А |
Кіплінг |
Б |
Тарталья |
В |
Сергій Михалков |
7. |
Кого у 26 років обрали академіком Петербурзької Академії наук?
|
||||
А |
Ейлер |
Б |
Олександр Дюма |
В |
Успенський |
8. |
Хто ще хлопчиком прочитав «Геометрію» як цікавий роман?
|
||||
А |
Ганс Крістіан Андерсен |
Б |
Джек Лондон |
В |
Еварист Галуа |
Прийшов час підводити підсумки та нагороджувати переможців. Вони стали почесними мешканцями міста Математика. ( нагороджування грамотами ).
Вед 1.
Закінчується наша екскурсія, але не закінчується ваше знайомство з містом Математика. Бажаємо вам успіхів та натхнення ! Дякуємо за увагу.
( Слайд 34 )