16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Виховний захід Історична гра "Стежками Київської Русі"

Про матеріал

Виховний захід проходить у вигляді гри – змагання. Клас ділиться на дві команди. Кожен учень працює на загальнокомандний результат і на свій власний. Гра дозволяє узагальнити знання учнів з теми «Київська держава наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.».

Перегляд файлу

Виховний захід

ІСТОРИЧНА ГРА «СТЕЖКАМИ КИЇВСЬКОЇ РУСІ»

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з історії Київської Русі, а також про видатних історичних осіб – київських князів і державців; закріпити в ігровій формі уміння учнів працювати з поняттями, хронологією; розвивати вміння і навички індивідуальної та групової роботи, формувати вміння аналізувати історичний матеріал, зокрема історико – літературні пам’ятки, розвивати інтерес до предмету; виховувати любов і повагу до нашої історії.

Тип уроку: урок – гра

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Узагальнення знань

Сьогоднішній урок пройде у вигляді гри – змагання. Клас ділиться на дві команди. Кожен учень працює на загальнокомандний результат і на свій власний.

На сьогоднішньому уроці ми будемо узагальнювати знання з теми «Київська Русь наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.».

1 раунд «Історичний портрет – загадка»

Кожна історична епоха має свої визначні постаті. Були вони і в Київській Русі. Вчитель читає характеристику історичних осіб, а учні визначають, про кого йде мова. Відповідає команда, яка першою піднімає руку. У разі неправильної відповіді право відповідати надається другій команді. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

  1. Він на воротах Цареграда

Свій щит прибив – Русі награда.

Про Київ світ заговорив

І побрататись з ним хотів.

Літописи доносять людям:

«Хай Київ матір’ю всім буде...»

Своїм дружинникам й колегам

Так сказано було …    (Олегом)

  1. І на Царград, і на Кавказ

Господар цей, ходив не раз.

Збирав полюддя із древлян,

Все більше норми вимагав.

Орел. Та кляті вороги

Роздерли князя на шматки. (Ігор)

  1. Князювала дуже мудро

Й зміцнила державу.

І древлянам відплатила

За мужа поправу.

Взяла з хати данину –

Лиш голубів пару,

Прив’язала віхтя з жаром,

Зробила пожару. (Княгиня Ольга)

  1. Усе життя провів в походах.

На битву, як на свято, йшов.

Та на Дніпровських на порогах

Свою геройську смерть знайшов.

Хан з його черепа зробив –

І золотом прикрасив чашу.

Якого князя хан розбив?

Чекаю відповідь я вашу! (Князь Святослав)

  1. Нову христову віру дав

І срібну гривну карбував,

На Бузі місто збудував,

Один – три прізвища він мав

То, хто ж така оця людина,

Яку так славить Україна? (Володимир Великий)

  1. Імення він прекрасне мав

І ним себе прославив,

Також закони він писав

Для Руської держави.

Для європейських королів

Він тестем був і сватом,

На різних мовах говорив.

Та ще любив читати. (Ярослав Мудрий)

Ми пригадали визначних київських князів і державців. Але діяльність не всіх них стосується кінця Х – першої половини ХІ ст. Найбільшої могутності та розквіту Київська Русь досягла за правління лише двох з них. Хто ці князі?

2 раунд «Розминка»

  1. Який київський князь наказав спорудити систему оборонних укріплень у південному прикордонні? (Володимир)
  2. Яку відому назву отримали ці укріплення? (Змієві вали)
  3. У якому році християнство на Русі було запроваджено як державну релігію? (988 р)
  4. Чому сприяло хрещення Русі? (Європеїзації давньоруського суспільства, прилучало державу до європейського культурного й державного життя)
  5. Як називалися перші карбовані гроші в Русі? (златники і срібники)
  6. Який знак уперше як герб великого князя викарбувано на монетах князя Володимира? (тризуб)
  7. Кого з київських князів прозвали «Окаянним»? (Святополка Володимировича)
  8. Найбільший торговельний шлях Київської Русі? (Із варяг у греки)
  9. Кочові народи, які часто нападали на східні кордони Київської Русі (половці й печеніги)
  10. Яких ворогів Київської Русі було остаточно розгромлено Ярославом Мудрим? (Печенігів)
  11. Яку назву мав перший збірник законів, виданий за Ярослава Мудрого? (Руська правда)
  12. Хто є автором твору «Слово про закон і благодать»? (митрополит Іларіон)
  13. Хто створив першу бібліотеку на Русі? (Ярослав Мудрий)
  14. Як називалася політика, що її проводив Ярослав Мудрий у відносинах із європейськими державами? (шлюбна дипломатія)
  15. Що вам відомо про Реймське євангеліє? (привезла у Францію дочка Ярослава Мудрого Анна, яка стала дружиною французького короля. На цьому Євангелії французькі королі впродовж століть складали присягу, сходячи на престол)
  16. Що таке «Непорушна стіна» і де вона знаходиться? (У Софійському соборі, зображення Божої матері – Оранта)

3 раунд «Історичне дешифрування»

На екрані написані поняття, що вивчалися. Завдання полягає в тому, щоб розшифрувати поняття та поясняти його. За правильну відповідь – 1 бал.

ЗЬКНЯ – князь – глава держави – князівства.

ЖИДРУНА – дружина – постійне військо князя

СИПОТІЛ – літопис – історичний твір, в якому розповідь велася за роками

ЕЩИДОРОГ – городище – укріплене поселення – фортеця

НАНИДА – данина – натуральний або грошовий податок, що сплачувався підкореними племенами на користь переможця

ДЯЛЮПОД – полюддя – збір данини на підвладних великому князю землях

ВИДОЧІРЯ – рядовичі – селяни, які працювали на феодала за договором

ЯНСТИСТВОХРИ – християнство – одна з трьох світових релігій, яка ґрунтується на вірі в Ісуса Христа

ЛИТОРИМТОП – митрополит – глава православної церкви

КАЇЗАМО – мозаїка – зображення чи візерунок, зроблені з кольорових шматочків скла, смальти або камінців

КАСЕФР – фреска – розпис по сирій штукатурці мінеральними фарбами

ХИМОРОСКО – скоморохи – мандрівні актори на Русі

4 раунд «Робота з картою»

  1. Картографічне доміно

Кожна група отримує пазли карти, склавши які, учні називають до якого періоду розвитку Київської Русі відносяться фрагменти карт.

Завдання першій команді:

Фрагменти карти розквіту Київської Русі (Х – ХІ ст..)

Завдання другій команді:

Фрагмент карти Київської Русі за часів правління Ольги та Святослава

  1. Заочна мандрівка

До дошки виходять по одному представнику від групи і дають відповіді на запитання, користуючись картою. (кожна правильна відповідь – 2 бали)

Запитання представнику першої команди:

  1. Покажіть місто, звідки прийшов князь, який започаткував династію Рюриковічів, і місто, де після смерті свого батька правив Ярослав Володимирович. (Новогород)
  2. Покажіть міста, які заснував князь Володимир. (Володимир – Волинський, Переяслав)
  3. Які землі і кому належали після укладення у 1026 році договору про поділ Руської землі по Дніпру (Ярославу – правобережжя з Києвом, а його брату Мстистлаву – лівобережжя з Черніговом)

Запитання представнику другої команди:

  1. Покажіть найбільші міста Київської Русі (Київ, Чернігів, Переяслав)
  2. Покажіть місто, яке заснував князь Ярослав Мудрий (Ярославль)
  3. Покажіть країни, володарі яких було пов’язані з Руссю шлюбними стосунками (Візантія, Франція, Норвегія, Угорщина)

ІІІ. Підсумки уроку

Підраховуються зароблені командами бали й оголошуються переможці. Учитель виставляє учням оцінки за роботу на уроці.

docx
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку