Виховний захід проходить у вигляді гри – змагання. Клас ділиться на дві команди. Кожен учень працює на загальнокомандний результат і на свій власний. Гра дозволяє узагальнити знання учнів з теми «Київська держава наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.».
Виховний захід
ІСТОРИЧНА ГРА «СТЕЖКАМИ КИЇВСЬКОЇ РУСІ»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з історії Київської Русі, а також про видатних історичних осіб – київських князів і державців; закріпити в ігровій формі уміння учнів працювати з поняттями, хронологією; розвивати вміння і навички індивідуальної та групової роботи, формувати вміння аналізувати історичний матеріал, зокрема історико – літературні пам’ятки, розвивати інтерес до предмету; виховувати любов і повагу до нашої історії.
Тип уроку: урок – гра
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Узагальнення знань
Сьогоднішній урок пройде у вигляді гри – змагання. Клас ділиться на дві команди. Кожен учень працює на загальнокомандний результат і на свій власний.
На сьогоднішньому уроці ми будемо узагальнювати знання з теми «Київська Русь наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.».
1 раунд «Історичний портрет – загадка»
Кожна історична епоха має свої визначні постаті. Були вони і в Київській Русі. Вчитель читає характеристику історичних осіб, а учні визначають, про кого йде мова. Відповідає команда, яка першою піднімає руку. У разі неправильної відповіді право відповідати надається другій команді. Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.
Свій щит прибив – Русі награда.
Про Київ світ заговорив
І побрататись з ним хотів.
Літописи доносять людям:
«Хай Київ матір’ю всім буде...»
Своїм дружинникам й колегам
Так сказано було … (Олегом)
Господар цей, ходив не раз.
Збирав полюддя із древлян,
Все більше норми вимагав.
Орел. Та кляті вороги
Роздерли князя на шматки. (Ігор)
Й зміцнила державу.
І древлянам відплатила
За мужа поправу.
Взяла з хати данину –
Лиш голубів пару,
Прив’язала віхтя з жаром,
Зробила пожару. (Княгиня Ольга)
На битву, як на свято, йшов.
Та на Дніпровських на порогах
Свою геройську смерть знайшов.
Хан з його черепа зробив –
І золотом прикрасив чашу.
Якого князя хан розбив?
Чекаю відповідь я вашу! (Князь Святослав)
І срібну гривну карбував,
На Бузі місто збудував,
Один – три прізвища він мав
То, хто ж така оця людина,
Яку так славить Україна? (Володимир Великий)
І ним себе прославив,
Також закони він писав
Для Руської держави.
Для європейських королів
Він тестем був і сватом,
На різних мовах говорив.
Та ще любив читати. (Ярослав Мудрий)
Ми пригадали визначних київських князів і державців. Але діяльність не всіх них стосується кінця Х – першої половини ХІ ст. Найбільшої могутності та розквіту Київська Русь досягла за правління лише двох з них. Хто ці князі?
2 раунд «Розминка»
3 раунд «Історичне дешифрування»
На екрані написані поняття, що вивчалися. Завдання полягає в тому, щоб розшифрувати поняття та поясняти його. За правильну відповідь – 1 бал.
ЗЬКНЯ – князь – глава держави – князівства.
ЖИДРУНА – дружина – постійне військо князя
СИПОТІЛ – літопис – історичний твір, в якому розповідь велася за роками
ЕЩИДОРОГ – городище – укріплене поселення – фортеця
НАНИДА – данина – натуральний або грошовий податок, що сплачувався підкореними племенами на користь переможця
ДЯЛЮПОД – полюддя – збір данини на підвладних великому князю землях
ВИДОЧІРЯ – рядовичі – селяни, які працювали на феодала за договором
ЯНСТИСТВОХРИ – християнство – одна з трьох світових релігій, яка ґрунтується на вірі в Ісуса Христа
ЛИТОРИМТОП – митрополит – глава православної церкви
КАЇЗАМО – мозаїка – зображення чи візерунок, зроблені з кольорових шматочків скла, смальти або камінців
КАСЕФР – фреска – розпис по сирій штукатурці мінеральними фарбами
ХИМОРОСКО – скоморохи – мандрівні актори на Русі
4 раунд «Робота з картою»
Кожна група отримує пазли карти, склавши які, учні називають до якого періоду розвитку Київської Русі відносяться фрагменти карт.
Завдання першій команді:
Фрагменти карти розквіту Київської Русі (Х – ХІ ст..)
Завдання другій команді:
Фрагмент карти Київської Русі за часів правління Ольги та Святослава
До дошки виходять по одному представнику від групи і дають відповіді на запитання, користуючись картою. (кожна правильна відповідь – 2 бали)
Запитання представнику першої команди:
Запитання представнику другої команди:
ІІІ. Підсумки уроку
Підраховуються зароблені командами бали й оголошуються переможці. Учитель виставляє учням оцінки за роботу на уроці.