Калейдоскоп українських казок
Мета:- узагальнити знання учнів про українські народні казки, створити атмосферу радості, насолоди від творчості, поповнити знання учнів про тематику казок, збагачувати словниковий запас дітей;
– розвивати читацький інтерес до казок, усне мовлення, логічне мислення,пам’ять, уміння творчо підходити до розв’язання проблеми, уміння аналізувати, акторські здібності;
– виховувати прагнення до добра і справедливості, інтерес до усної народної творчості
Ведучий
Казки прийшли до нас із далекого минулого, з тих часів, коли в них вірили як у найбільш достовірну дійсність. Добрі,мудрі, чарівні казки завжди була в пошані. Їх із задоволенням читають і діти, і дорослі. Вони бувають різні: довгі й короткі, веселі й чарівні, написані автором або складені народом. Проте в усіх казках є одна спільна риса – мудрість. Відкриваємо ми казки й потрапляємо в чудовий світ…
Сьогодні у нас незвичайне свято. І будемо ми сьогодні говорити про казки.
1 учень
Жила наша казка в бабусиній хижі,
А в казці віками жили дивовижі,
І добрі й недобрі, химерні й лукаві,
Одні – страшнуваті, а інші – цікаві.
2 учень
Вони полонили й страшили вони ж,
Бо казка – не казка без тих дивовиж.
Можливо, комусь без потреби казки,
Та як же ростимуть без них малюки.
3 учень
Сьогодні ми казку сюди запросили,
Щоб бачити казку і слухать гуртом.
Пісня «Свято казки»
1к.
У гості казка завітала
Немов чарівний синій птах.
Вона веде в чудесні далі
Показує нам вірний шлях.
Приспів:
За сторінками книжковими
Відкриваєм світ казковий ми.
І мандруємо з героями
І так віримо в дива .
Зорі з неба усміхаються.
Мрії всі наші збуваються.
Свято казки починається
Зачаровує всіх нас.
2к.
Там, на узліссі рукавичка,
Котигорошко і злий змій,
Там відьма випиває річку,
Ти прочитати лиш зумій.
Ведучий
Народні казки відомі з давніх – давен. У казках ідеться про незвичайні, вигадані пригоди. Їх складали і передавали «з уст в уста» наші предки. У народних казок немає автора. Це спільне надбання народу. Найдавніші – казки про тварин. У казках тварини розмовляють і діють як люди.
Ведучий
А хто це завітав до нас, діти! Та це ж Язиката Хвеська.
Сценка
1 дівчинка
Добрий день, кумонько!
2 дівчинка
Доброго дня і вам!
1 дівчинка
Де це ви йдете?
2 дівчинка
Та на ярмарок.
1 дівчинка
І я також туди йду.
2 дівчина
Ой, кумонько, що я вам скажу! Пішли ми в ліс із чоловіком. А там риби! Під кожним кущем збирали. А як хмара бубликова пройшла, і бубликів натрусила з груші. Ох, правду кажу, кумочко! Ще й зайця у річці спіймали. І що воно за день! І родилася й хрестилася – такого дня не бачила: риба в лісі, заєць у верші, бублики на груші. Ой лишенько! Побіжу до куми Меланки та розкажу.
(Ярмарок)
Лисиця
Продається пишний хвостик
Модницям на диво!
Продається гарний хвостик!
Купуйте сміливо!
Заєць
Продається біла шубка-
Легка, мов пушинка,
Тепла,як у хаті грубка,
Гарна, як сніжинка.
Кіт
Продаю я мишоловки,
Миш тепер самі ловіть.
Буду лиш сметану їсти
Й молочко із блюдця пить.
Їжачок
Продаються голочки,
Найкращі у світі,
Вишивати сорочки
Чи спіднички шити.
Курочка Ряба
Підходьте до мене,
Та гав не ловіть.
Яєчка свіженькі
Прості й золоті.
Дід
Продається рукавичка!
Нумо, налітайте!
Це ж не просто рукавичка,
А ще й тепла хата!
Зозуля
Кукую – ворожу
Усю правдоньку скажу.
Ведмідь
Не бачили ви тут бджілок?
Хочу купити в них медок.
Дід
Ріпка добра уродила.
В льох її знести не сила.
То ж не дорого придбайте,
Вітаміни запасайте.
Баба Яга (тримає вивіску «Атракціони»)
Хто бажає політати
На мітлі чи в ступі?
Швидше гроші діставайте
Вирушаєм в путь ми.
Ведучий
Діти! Ви впізнали героїв українських народних казок?
А є такі казки,на відміну від народних, у яких є автори. Тому такі казки називають літературними, або авторськими. Вони несуть добро, розуміння справедливості.
1 учень
Знають всі – дорослі й діти,
Що цікава казка світить,
Мов ліхтарик, в кожнім домі.
Проганяє сон і втому.
2 учень
Для читайликів вона,
Мов для пташенят весна.
Отже, відповідь одна:
Казка нам, немов рідня.
3 учень
Наймиліша,найщиріша.
Наймудріша, найвірніша –
Ось якою є вона,
Наша казка чарівна.
Ведучий
Василь Олександрович Сухомлинський – видатний педагог і письменник. Багато років він працював директором і вчителем Павлиської школи. Для дітей написав близько 1200оповідань та казок для дітей.
Сухомлинський любив і знав багато народних казок. Він стверджував: «Казка – це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови, тому що дитина мислить образами».
А казкові образи відкривають дитині не тільки красу чарівного слова, а й істину життя. Завдяки казці дитина осягає світ не лише розумом, а й серцем.
Виразне читання казки учнем.
Казка «Сніжинка і сонечко»
Ведучий
У казках Сухомлинського немає рецептів від поганих вчинків,але вони лікують своєю моральністю та гуманністю. Саме такі риси притаманні і казкам українського письменника Юрія Ярмиша. Отож зараз подивіться інсценізацію казки «Зайчаткова казочка»
Автор:
Бігло лісом сіреньке Зайчатко. Стриб-скік! Стриб-скік! Гульк. А на стежечці лежить… казочка. Перегорнуло зайчатко сторінку. Ой, як сподобались йому малюнки! І червона морквинка, і білий кролик, і веселий їжачок. І написана казочка була великими літерами. Тільки Зайчатко все одно читати не вміло.
Взяло воно казочку під пахву, скаче лісом і думає: «Якби мені знайти кого-небудь, хто вміє читати. Це мабуть цікава казочка!» Тільки подумало так зайчатко – назустріч Лисиця.
Лисиця: Добридень, Зайчику! Що в тебе за книжка?
Зайчатко: Це казка, тітонько Лисице! Ось які малюнки гарні! Почитайте, будь ласка, а я послухаю!
Лисиця: Добре, Зайчику!
Автор: На пеньок сіла, книжку розкрила, лапою по рядках водить.
Лисиця: Жили-були дідусь та бабуся. І була в них курочка. Несла вона смачні яєчка, а ще й смачнішою була сама курочка…
Зайчатко: Ні, тьотю Лисице. Ви не так читаєте. Тут намальовані морквинка, білий кролик і веселий їжачок.
Лисиця: Ти бач, Зайчисько нікчемний! Мені, Лисиці, віри не йме! Ану тікай, поки цілий!
Автор: І книжку на землю кинула. Підняло Зайчатко книжку, далі пострибало. А на дорозі – Сірий Вовк, хазяїн того лісу.
Зайчатко: Добридень, дядю Вовче! (протягує йому книжку)
Вовк: Добридень , косоокий! Навіщо мені твоя книжечка?
Зайчатко: А ви почитайте, дядю! Це, мабуть, цікава казочка.
Вовк: Казочка? Ну, гаразд, косоокий. Можна й – ха-ха! – почитати…(бере книгу догори ногами) жила-була бабуся. І було в неї сіреньке козеня. Смачне-пресмачне…
Автор: Зайчатко послухало трохи вовчу казку, а далі й зазирнуло в розкриту книжку. Зазирнуло та з дива аж лапками сплеснуло.
Зайчатко: Дядю Вовче, ви ж читати не вмієте. У вас малюнки в книжечці догори ногами!
Вовк: (розсердився і кидає книжку) У-у-у! Забирайся, а то з’їм. Дивись-но, читати, каже, не вмію! Всі казки про смачних козенят. У-у-у!
Автор: Підхопило бідне Зайчатко свою книжечку і побігло, не бачачи перед собою дороги. З переляку очі в нього ще більш перекосилися, і не помітило Зайчатко, як опинилось на руках у хлопчика, що в лісі гриби збирав.
Хлопчик: Заспокойся. Зайченятко, заспокойся, сіреньке! Хто скривдив тебе?.. А це що, казочка? Які малюнки цікаві! Нумо почитаємо її!
Автор: І прочитав хлопчик сіренькому Зайчаткові казочку, що була у книжці, - про білого кролика і веселого їжачка.
Хлопчик: А тепер. Зайчику, тобі пора до мами. Рости скоріше, вступай до лісової школи і теж навчишся читати.
Зайчатко: Неодмінно! (вибігає)
Ведучий:
Зайчатко послухало хлопчика і вступило до лісової школи. А які пригоди там з ним трапились ви, мабуть, знаєте.
Сценка
Виходять Кося Вухань і Колько Колючка.
Кося: Привіт, діти! Впізнали мене? Я Кося Вухань, а це мій найкращий друг, Колько Колючка.
Колько: Ми – учні найкращої в світі Лісової школи з ведмежою мовою викладання.
Кося: Про наші пригоди написав улюблений письменник усіх українських дітей, Всеволод Нестайко.
Колько:
Він так і назвав свою книгу «Дивовижні пригоди в лісовій школі»
Кося:
А пригоди і справді були дивовижні!
Одного разу всі учні нашої школи захворіли на вірус – ледачирус і потрапили вПавутинію.
Колько:
А нам з Косею довилось вступити в боротьбу з царем Мороком, щоб визволити своїх друзів з біди.
Кося:
А пам’ятаєш , як я хотів тобі показати сніг, бо їжаки взимку сплять.
Колько:
Пам`ятаю, що я тоді дуже замерз. Зате дізнався стільки цікавого і про Діда Мороза, і про Бабу Морозиху, і про їхню онучку Снігуроньку.
Кося:
А ще ми познайомились з інопланетянами. Вони були схожі на рудих мавпочок із шістьма лапками.
Ведучий:
Кося! Колько! Ви готові безкінечно розповідати про свої дивовижні пригоди, але у нас дуже мало часу, а тому діти самі візьмуть казку в бібліотеці і прочитають її. Там є також і інші казки цього чудового письменника. Його казки наповнені гумором та веселими пригодами, граючись навчають дітей бути добрими, вірними, чуйними, товариськими.
Ведучий:
А ось до нас поспішає ще одна гостя.
Дівчинка
Рожевий у синій горошок мій друг
Увесь він кудлатий від п’ят і до вух.
Кумедний, веселий та добрий завжди
Ніколи він друзів не кине в біді.
Мій друг – не людина, не кіт і не пес.
Живе він у лісі, що повен чудес.
Ні тата, ні мами у нього нема.
Зате, він онук самого Бабая.
Частенько дітей ним лякають дорослі,
А він не страшний, хай приходить у гості.
Ми з ним поїмо пирогів і млинців.
А потім наліпимо, ще й баранців,
Гарненьких таких, з пластиліну, не з глини.
Я так його й кличу – Чу Пластиліновий,
Чу – це чудовисько, але не страшне.
Чудове Чудовисько, чудове й смішне.
Ведучий:
Ось такий він, головний герой казки сучасного українського дитячого письменника Сашка Дерманського «Чудове Чудовисько».
В шкільній бібліотеці є також і продовження цієї дивовижної історії.
Ведучий:
Українська казка … Про неї неможливо розповісти за один урок. Це всього лиш одна краплинка у безмежному морі української казки. Але не поспішайте прощатися з нею. Читайте, читайте кожного дня. Навіть не для того, щоб усе знати. А щоб пропустивши казку через себе, ви ставали іншими, добрішими,справедливішими, кращими. Та на жаль, не завжди так трапляється. Ось послухайте гуморески. Може ви когось в них впізнаєте.
Гуморески
Кицька – читачка
Є в школярочки Оленки кошеня маленьке-
Таке жваве, чепурненьке, гарне, веселеньке.
Якось воно собі нишком
Гралося у хаті,
А Оленка взяла книжку,
Почала читати.
Раптом кицька – плиг до неї,
Пеститься, муркоче,
Немов казки також цеї
Прочитати хоче.
Аж зненацька на малюнку побачила мишку.
Оченята у кішечки зблиснули азартом:
З мишенятком хоч трішечки
Погратися варто!
З`явилась у маленької якась хижа сила,
Кігтиками гостренькими мишку зачепила.
«Не заважай, шалапутко, казочку читати,
Бо інакше тебе хутко викину із хати!»
А кицюня – муркотати,
Мовби відповіла:
«Я ж сторіночки гортати помогти хотіла!»
Книгозбірня
«В тебе в хаті, Марку,
Ціла купа книг!
Чом ти досі шафи
Не придбав для них?»
«Де ж її дістанеш?»-
Марко запитав.
«Там же, де і книги
Ти свої дістав».
Марко глянув косо:
«В тебе розум є?
Хто ж в бібліотеці
Шафи видає?»
Ворона
Що ворона поробляє?
Третій день казки читає.
І шаркоче тишком – нишком:
«Це якась погана книжка!-
Все про вовка, про лисицю,
Про кота, про рукавицю,
Навіть є про жабу трошки,
Є ще про Котигорошка,
Є про змія, що літає…
Лиш про мене тут немає».
Читака
Повернувшись з магазину,
Так сказала ненька:
«Ось тобі, коханий синку,
Книжечка новенька,
Не замурзай хоч цієї».
«Не журись, матусю,
Обіцяю, що до неї
Навіть не торкнуся».
Пісня «Мої казки»
1к.
Ось книжечка маленька, в ній – схованка чудес.
Там виріс біб великий аж до самих небес.
Рій казочок веселий живе на сторінках.
Я скарб такий чудовий тримаю у руках.
Приспів:
Казки мої улюблені, улюблені казки.
Хоч їх напам`ять знаю, читаю залюбки.
Казки мої улюблені, улюблені казки.
Хоч їх напам`ять знаю, читаю залюбки.
2к.
Ось їде Попелюшка в кареті з гарбуза
І роги наставляє Коза їй Дереза.
Юнак Котигорошко врятує цілий світ,
Царівна – несміяна усіх нас розсмішить.
3к.
Ось море синє – синє, там – рибка золота
І біла скатертина чарівна, непроста.
Тікає від бабусі маленький Колобок.
І щось мовчать звірята – напевно, близько вовк.
Вірш В.Бичко «Приказка до казки»
1 учень
Казка, друзі, - не на сміх,
Не із брехеньок пустих.
Казка – це не просто міх
Небувалих лих і втіх…
2 учень
Казка – наче той горіх.
Ти попробуй розкуси –
Знайдеш стільки в нім краси,
Стільки мудрої поради,
Стільки вигадки і правди.
3 учень
Казка – вигадка, та в ній –
В шкаралупі золотій –
Зерня сховане смачне.
Хто дістане, той почне
Думу думать про життя,
Збудить в серці почуття,
Мов торкнеться до вогню –
Вийде сміло на броню
За добро і проти зла!
В казці – сила немала…