КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ…
МЕТА. Зацікавити учнів історією свого народу.
Розширити уявлення про козацтво та його звичаї і
традиції.
Формувати почуття української національної гідності.
Виховувати любов до України, повагу до національних
традицій, прагнення знати сторінки національної історії.
Розвивати мислення, спритність, рухливість, відчуття
взаємодопомоги.
ХІД СВЯТА
Звучить пісня «Їхав козак за Дунай»
1-й учень. За Дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную,
Україну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Вчитель. - Історія кожного народу має свої символи. З часом, такий символ іноді стає ознакою нації. Скажімо, для Америки – це «бізнесмен», для Японії – «самурай». А нашої історії неможливо уявити без козаччини.
2 –й учень. - Хто ж такі козаки? Де вони жили? Чим займались? Що їли? Як відпочивали? І за що воювали?
3 - учень. - Слово «козак» - людина вільна, не від кого незалежна; сильна, смілива, розумна, мужня і разом з тим добра.
4 - учень. Козаки – це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народа кращу долю.
5 – й учень. Козак – це людина чесна і смілива,
Найдорожча йому Батьківщина!
Козак – слабому захисник,
Цінити побратимство звик.
6 – учень. - Було це близько п’яти століть тому. Наш край поневолили підступні завойовники. Ой, як тяжко стало жити українському людові! І почав він утікати за дніпровські пороги, туди, де розкинулися степи. Втікачі почали називати себе козаками, тобто вільними людьми. На островах, що лежали посеред бистрої води, вони заснували Запорозьку Січ.
7 –й учень. - Козацьке товариство обирало собі мудрого й досвідченого отамана. Запорожці були витривалі й дужі, кмітливі й на диво хоробрі. Вони чинили опір найзапеклішому ворогові.
8 – учень. - На долю козаків випала велика і тяжка місія – бути оборонцями землі рідної від бусурманина, тобто татар і турків, визволяти невільників, приймати на себе перші удари нападників. Тому й будували вони укріплені місця, де зберігалися запаси їжі, зброї, де пересиджували небезпечні часи.
9 – учень. - Окрім Запорозької Січі, що була збудована на острові Хортиця, облаштовувалися фортеці на островах Томаківці, Базавлуці, Чортомлику, Микитиному Розі.
10 – й учень. - Тут були одночасно і столиця козацької республіки, і центр збору борців за свободу України. Звідси розпочиналися походи на татар і турків. Січ завжди була надією для знедолених, тож і називали її в народі «Січ – мати».
1 –й учень. Знаємо, що славна Січ
Ворогам ішла навстріч,
Рідну землю захищала
І народ наш прославляла!
Мужньо наш народ боровсь…
Сам Хмельницький в нас знайшовсь,
І Сірко, і Дорошенко,
Й Полуботок, й Морозенко.
2 – й учень. Рабства каламутну ніч
Переборювала Січ.
Козаків боялись зайди,
Бо була в них сила правди.
3 – й учень. - Чи не найвище цінували козаки дружбу. У житті, повному небезпек і несподіванок козак завжди потребував і цінував вірного товариша, який вчасно допоможе, захистить від біди. Існував навіть звичай побратимства, коли два козаки, зовсім чужі один одному браталися.
4 –й учень. - Про козаків говорили:
«На зріст гарні, проворні, сильні…
З природи мають добре здоров’я.
Від хвороби вмирають дуже рідко,
Хіба в дуже великій старості.»
5 –й учень. - Чому ж козаки були такими здоровими і сильними?
6 –й учень. - Козаки вставали дуже рано – до схід сонця і в будь – яку пору року йшли купатися на річку.
7 –й учень. - Важливою умовою їх фізичного здоров’я була їжа, яку вони вживали. Любили вони борщ з салом, тетерю, соломаху, куліш, варену або запечену рибу, юшку, гречані галушки з часником, вареники з сиром.
8 –й учень. - Хоч на Січ під страхом смерті не можна було приводити жінок, козаки змалечку шанували жінку. Пошана до матері, до бабусі, до сестри поступово переростала в пошану до дівчини, до майбутньої жінки. Сильні духом люди ніколи не образять жінку, не виявлять до неї зневаги. Лицарство, мужність і ніжність завжди ідуть поруч.
9 –й учень. - У козаків був свій кодекс лицарської честі. А саме:
Любити і захищати Батьківщину, український народ.
10- й учень. -Відстоювати свободу і незалежність народу, держави, єдності і соборності українських земель.
1 –й учень. - Шанобливо ставитися до матері, жінки, дівчини, бабусі.
2 –й учень. - Цінити дружбу, побратимство, товаришування.
3–й учень. - Готовність проявляти принциповість і непримиренність до зла.
4 –й учень. - Непохитна вірність ідеям, принципам народної моралі, національним цінностям.
5 –й учень. - Готовність турбуватися про молодших і літніх людей.
6–й учень. - Уміння скрізь чинити благородно, виявляти доброчинність, національну гідність і гордість.
7 –й учень. - Пам’ятайте: У цьому світі кожен знає
Є Батьківщина лиш одна,
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків,
Не забувай, що ти – дитина
Землі, що зветься Україна!
Вчитель. - 14 жовтня – свято Покрови Присвятої Богородиці. «Покрова покриває траву листям, землю снігом, воду льодом, а дівчат – шлюбним вінцем» . Так кажуть в народі. В цей день у козаків відбувалися вибори нового отамана. Козаки вірили, що свята Покрова охороняє їх. А Присвятую Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки настільки вірили у силу Покрови Присвятої Богородиці і настільки щиро і урочисто відзначали свято Покрови, що воно набуло ще й козацького змісту. Згодом це свято отримало другу назву – Козацька Покрова. А з недавніх пір цей день в Україні є днем українського козацтва.
А тепер всі без вагання
Починаємо змагання
КОНКУРС «Народна мудрість»
Кожен курінь повинен скласти і пояснити прислів’я з окремих слів.
Коли козак у полі, (то він на волі).
Козача потилиця панам – (ляхам не хилиться).
Де козак , (там і слава).
Хліб та вода –( козацька їда).
Щирий козак (ззаду не нападає).
Береженого Бог береже, а (козака шабля стереже).
Козацькому роду( нема переводу).
КОНКУРС « Що означає козацьке слово?»
Кожен курінь отримує картки зі словами. Треба дати якнайповніші відповіді.
Курінь. ( Приміщення, де жили козаки; військова одиниця.)
Булава. ( Дерев’яна палиця з кулею угорі; ознака влади.)
Жупан. (Верхній одяг козаків.)
Оселедець. (Пасмо волосся на голові у козака.)
Чайка. ( Козацький човен.)
Куліш. ( Козацька каша.)
Писар. ( Перший помічник кошового, перекладач.)
КОНКУРС «Кобзарі»
Українська пісня вишита словами,
Висушена вітром у краї чужім.
Українська пісня – ти пройшла шляхами
До мого серця і живеш у нім.
Українська пісня – чарівна, весела,
Ти такою будеш через сотні літ.
( Діти виконують українські пісні по черзі.)
КОНКУРС « Кращий оселедець»
А тепер спробуйте самі намалювати козака. ( Кожен з учасників конкурсу малює тільки одну з частин тіла або обличчя козака.)
КОНКУРС « Козацьке прізвище та прізвисько»
КОНКУРС « Збирання урожаю»
Буде той голодний, хто жнивами холодочка шукає.
Не той урожай, що на полі, а той, що в коморі.
Усе теє пригодиться, що на полі коріниться.
( Три гравці збирають квасолю, горох, гарбузове насіння.)
КОНКУРС « Найспритніший за обідом»
Учасник конкурсу повинен якнайшвидше скуштувати козацької каші із зав’язаними очима.
КОНКУРС « Разом до перемоги»
Чи зможуть наші козаки втекти з полону і перемогти ворога?
Учасники конкурсу стрибають у мішках і виконують постріл (кидок малого м’яча у ціль).
ПІДСУМОК
Скільки б не змагались, а закінчить час.
Кращі побажання ви прийміть від нас:
Хай на радість вам щастить
Кожен день і кожну мить.
Хай щастить вам у дорозі
І на рідному порозі.
Ну а як вам цього мало
Хай щастить вам «де попало»!