Вступне слово.Мабуть найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює своєю неповторною красою кожного, хто не байдужий до неї, хто оберігає її. Рідний край – наш дім, вишенька біля хати, хрущі над вишнями, вулиця, по якій ми ходимо, річечка, біля якої відпочиваємо.
Сьогодні ми поговоримо про нас – людей, які нищать природу: зривають квіти, руйнують пташині гнізда, ламають дерева, забруднюють водойми, повітря, щоб тільки задовольнити свої забаганки, збагатитися.
Сьогодні ми з вами здійснимо мандрівку по території нашої школи .
Ведучий 2. Зупинка ''Привітальна''
Ведучий 1. Шановні пані та панове
Любі гості,сьогодні вас вітаєм радо
Бо зараз головне питання екологічне виховання.
Ведучий 2. Добрий день вам, любі учні –
І дівчата, і хлоп'ята !
Ви прийшли на нашу зустріч,
І ми раді вас вітати.
Ведучий 1.Є науки природничі –
І цікаві, й таємничі,
З ними будеш йти готовий
У природи світ чудовий.
Ведучий 2 Пропонуємо сьогодні
Вам, залишивши уроки,
На шляхах біологічних
Теж нові зробити зробити кроки.
Від мікроба до людини,
Від амеби до тварини –
Нас веде і там, і тут
Біології маршрут.
Ведучий 1. А сьогодні нам стежини
В загадковий світ рослинний.
Приготуйтесь мандрувати
І нові знання дістати.
Учень.
Не рви, не нищи, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе,
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
Змайструй шпаківню, посади
Калину біля хати,
В природу із добром іди,
Вона ж тобі як мати.
Й пташки на різні голоси
Співатимуть для тебе,
і в каплях срібної роси
Побачиш чисте небо.
Й віддячать за добро тобі
Земля теплом родинним,
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином!
Учень 1. Щоб ліс ніколи не зникав
Повинен кожен знати,
Дерев, кущів бездумно не рубав
І молоді рослини насаджав.
Учень 2. Щоб річка чистою була
І рибою повною була,
Ти не забруднюй джерела
І не розкидуй скрізь сміття.
Учень 3.Щоб птах у небі заспівав
І твою душу звеселяв,
Ти не руйнуй його гнізда,
Щоб не померло пташеня.
Учень 4.Аби повітря було чистим
І в ньому не було шкідливих речовин,
Постав фільтри і очисні споруди,
Які знешкодять пил і дим.
Учень 5.Щоб фрукти й овочі для тебе
Несли лиш чистий вітамін,
Господарювати так нам треба,
Щоб грунт не знав шкідливих змін.
Учень 6. Схаменіться люди добрі,
Захистіть природу,
Як не буде річки й лісу,
Не буде й народу.
Учень 7.Ми віримо в те, що кожен з нас
Посадить сад, чи дерево, чи квіти,
І на Землі буде щастя й сміх,
І завжди будуть тут здорові діти.
Пісня (на мелодію «Одна калина)
Сумно, сумно аж за край-
Ріки висихають, плаче рідний край.
Гірко, гірко на душі –
Все живе зникає, наче міражі!
Приспів:
Одна земля у нас, одна,
Хай буде чистою вода,
Людська рука нехай
Не нищить рідний край!
В нас небувалої краси
Річки і гори, і ліси,
Одна земля в нас, ти її оберігай!
Брудно, брудно навкруги –
Знову в атмосфері – викиди, дими!
Важко дихати у нас,
Бо навколо – тільки вуглекислий газ!
Приспів
Плаче, плаче вся земля,
Захисту благає, наче немовля.
За природу ти подбай,
В нас вона єдина, це запам’ятай!
Ведучий 2.Продовжуємо нашу мандрівку наступна зупинка "Бережімо природні ресурси"
Виходить продавець: на грудях висить лоток з парасольками, пляшки з написом «Жива вода», «Чисте повітря».
Продавець. Загрозлива екологічна ситуація сталася в нашому селі. Повітря і вода забруднені. Хто хоче вберегти своє життя, купуйте «Чисту воду», «Чисте повітря».Вода без ртуті, свинцю. Люди! Терміново купуйте, остання чиста вода в пляшках на Землі. Купуйте парасольки від «масних» і «кислотних» дощів. Тільки в нас цілюще повітря і чиста вода.
Побачив покупців, зрадів.
Продавець. Купуйте, купуйте «Живу воду», «Чисте повітря».
Перший покупець (здивовано до друзів). Що вона говорить?! Парасольки від «масних» та «кислотних дощів», «Чисте повітря», «Жива вода»?
Продавець. Саме так. Це останні експонати і тільки в мене. Спішіть купити їх.
Другий покупець. Навіщо воно нам потрібне? Це що? Бабусині казки.
Продавець (сумно). Ні, молоді люди, це не бабусині казки. Ще трохи і на Землі не залишиться ні краплини чистої води, а за один продих повітря ми заплатимо життям.
Третій покупець. Ти що, смієшся з нас? Яка брехня!
Четвертий покупець. Він, мабуть, з глузду з’їхав. «Кислотні дощі», «Чисте повітря». Та дихай, скільки хочеш, і води пий, скільки потрібно, – і все безкоштовно.
П’ятий покупець. Та це шахрай! Що ви не бачите? Ходімо, немає про що з ним розмовляти. На наш вік всього вистачить, а після нас хоч і потоп.
Продавець. Люди, невже вам не страшно? Подивіться на небо, яке воно сіре, аж чорне. І хмари пливуть низько, низько над землею.
Чути гуркіт грому. Продавець розкриває парасольку.
Продавець. Ось бачите, іде кислотний дощ. Швидше, швидше беріть парасольки. Це страшний дощ, після нього все живе зникає на Землі.
Шостий покупець. Мені страшно. Це що ж виходить: пташку звіра, квітку я побачу тільки на картинці чи в музеї?!
Сьомий покупець. Це несправедливо. Я люблю купатися. Як я житиму без річки, дощику?
Продавець. Наша планета більше не витримає такого відношення до природи, якщо ми не візьмемося за розум зараз.
- Як страшно!
- Невже все це ми втратили?
Разом. Ні! Ми цього не допустимо!
Ведучий 1.Для цього я пропоную озеленити територію нашої школи
Ведучий 2. Наступна зупинка "Повчальна"
Пропоную продовжити нашу подорож на шкільному подвірї .
«ШКІЛЬНЕ ПОДВІР'Я»
(двоє учасників сидять за столом, розглядаючи план шкільного подвіря)
Учень 1 Що його тут садити? (Думають).
Входить інший учень.
Учень 2 . Хлопці, що ви робите?
Учень 1. Та ось вчитель біології запропонував нам подумати, що б краще посадити на шкільному подвір'ї.
Учень 2. А що якби перед школою – ось тут (показує на план) посадити бамбуковий гай. І росте швидко і гарний, і вудочки з нього можна зробити.
Учень 3. Та що там бамбук! Ех, посадити б ананаси і кокосові пальми. Уявляєте (робить мрійливе обличчя),приходиш в шкільну їдальню, а там тобі кокосове молоко. Ніхто б не відмовився!
Учень 1. А ось тут за школою, я б посадив мандарини і апельсини. Осінню на перерві вибіжиш, а вони висять на гілках жовто-гарячі, красиві смачні.
Учень 2. Друзі! Про що ви говорите, ботаніку вже вивчаєте і повинні розуміти, що ці рослини не можуть жити в нашій місцевості, адже тут не субтропіки.
Учень 3. А що ти пропонуєш? Тополі вирощувати, липи, берези, яблуні. Це ж не цікаво! Ми їх кожень день бачимо. Про них вже все відомо. (Всі схиляються за столом).
(Відкриваються двері, заходить Чобіт. Вигляд у нтого незалежний, руки в кишенях, він щось насвистує).
Чобіт. Як вас багато! Чому ви тут зібралися?
Учень 1. А ти хто такий?
Чобіт. Я – Чобіт, гроза клумб, газонів і різних земельних насаджень.
Учень 2. Тобі тут робити нічого. Ми тут обговорюємо. Як зробити наше подвір»я кращим, де посадити які рослини. А від тебе одні біди.
Чобіт. Значить, озелененням вирішили зайнятись? Нічого у вас не вийде! Що б ви не посадили – все витопчу (показує на план). І тут. І тут, і ось тут.
Учень 3. Іди геть звідси!
Учень 1. Ні. Його не можна проганяти. Ми повинні його – перевиховати! Нехай залишається з нами і послухає про що ми будемо говорити.
Чобіт. Це ми ще побачимо, хто кого перевиховає!!!
Ведучий 1.Давайте перевиховаємо чобота, розкажемо йому про значення дерев у природі і у житті людини, на прикладі дерев, що ростуть на території нашої школи.
Ведучий 2. Зупинка "Науково-пізнавальна"
Береза
Учень. Ну, а це що за красуня?
Білокора і вродлива.
Де вона — й земля щаслива,
Вся в щасливому вбранні.
Ведучий 1.- Це берізка.
(Всі переходять до берези).
Ведучий 2- Помилуємося цією красунею.
(Хвилинка милування).
Ведучий 1.Якими образними словами можна наділити це дерево? (Білокора, ніжна, кучерява, струнка, тендітна).Славиться берізка не лише своєю вродою. Береза - одне з найбільш поширених дерев.Береза довгожителька, і живе за 150-320 років.
Ведучий 2.У неї є дуже багато корисних властивостей, наприклад, навесні за день береза може видати до 50 літрів корисного і смачного соку, який дуже позитивно впливає на наше з вами здоров'я. Є навіть заводи з виготовлення березового соку, які виділяють і продають в магазини відмінний продукт.
Ведучий1. Бруньки берези можна використовувати в різних настоях і зіллях, в лазнях дуже добре застосовуються березові віники, які прибирають всі недуги і хвороби.
Ведучий2. Кору берези використовують для будівництва та побутових потреб.
Ведучий1. У житті люди навчилися користуватися прикметами, якщо навесні виділяється багато соку, то це до дощового літа, і навпаки.
Учень
Берізонько, берізонько, ти мавко лісова.
Зелені твої кіски вітрисько розвіва.
Стоїш ти при дорозі у травах і кущах
І білі твої ноги все миєш на дощах.
Прошу вас, із берези ви соку не точіть.
Ви краще їй сестричку зелену посадіть.
Ви краще їй шпаківню поставте на гілках,
Щоб прилітав до неї друг лісу, добрий птах.
Пісня "І навіть та берізка біля школи"
Вже осінь завітала в Україну
І золотом покрила всі сади,
Лелеки відлетіли на чужину,
А ми на свято з вами це прийшли.
Приспів:
І навіть та берізка біля школи
Сьогодні похилилась до землі,
Уклін низький даруєм, як ніколи,
Вам, дорогі і любі вчителі! (2)
Як хочеться в цей день вам побажати
Високих, ніжних і крилатих мрій,
Повагу й шану всю сповна віддати
І виконати задум всіх надій.
Вишня
Ведучий1.Наступною нас зустрічає вишня.
Учень.Ранньою весною
В нашому садку
Я сама садила
Вишеньку струнку.
І шумить листвою —
Вже така, як я! —
Від усіх найкраща
Вишенька моя!
Ведучий1. Вишня – символ рідної землі –України.Всього в світі налічується близько шістдесяти видів вишень. Деякі вишні живуть кілька століть і можуть досягати значної висоти. Наприклад, в Англії є вишневе дерево заввишки 13 метрів і віком понад півтори сотень років.
Ведучий 2.Листя черешкові, загострені.Квіти білого кольору, зібрані в суцвіття.
Ведучий 1.Плід — кисло-солодкий, куляста кістянка.В середньому одне вишневе дерево приносить в рік близько семи тисяч вишень.
Ведучий 2.Вишня знайшла широке застосування в кулінарії, зокрема в приготуванні різноманітних напоїв та десертів, які люблять як дорослі, так і діти.
Сценка ( виконує двоє учнів)
Ой під вишнею,
Під черешнею
Стояв старий з молодою,
Як із ягодою.
І просилася,
І молилася:
– Пусти мене, старий діду,
На вулицю погулять!
– Ой і сам не піду,
І тебе не пущу,
Бо ти мене, старенького,
Покинути хочеш.*
Куплю тобі хатку,
Іще сіножатку,
І ставок, і млинок,
І вишневенький садок!
– Ой не хочу хатки,
І ні сіножатки,
Ні ставка, ні млинка,
Ні вишневого садка!
Ой ти, старий дідуга,
Ізогнувся, як дуга,
А я молоденька,
Гуляти раденька!
Ой ізгиньте, пропадіте,
Всі старії кості,
Не сушіте, не крушіте
Мої молодості!
Ти в запічку: кахи-кахи,
Я з молодим: хихи-хихи.
Ой ти все спиш, а я плачу,
Тільки літа марно трачу!
Калина
Ведучий 1. А тепер калинонька просить щоб до неї підійти. Вона ще досить молоденька,бо її 10 жовтня тільки посадили наші учні з працівником Національного парку"Північне Поділля".
Ведучий 2.Калина супроводжує людину усе життя. Її садили біля кожної оселі, найчастіше, біля застільного вікна. Казали, що – це символ любові, мудрості.
Учень.Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля,
Материнський білий цвіт.
Учень.Калино, калино, квітуй у долині,
Пишайся рум'яно над синню води,
Ввібрала ти в себе красу України
І будеш у серці народу завжди.
Ведучий 1. Калина — високий гіллястий кущ заввишки 2—4 м.Біологи виділяють 166 видів калини.
Ведучий 2.Ягоди калини багаті вітаміном A і вітаміном C. Кісточки калини в формі сердечка. Восени зелені плоди дозрівають і стають червоними.
Ведучий 1. Калину вважають символом українського народу. Недарма ж кажуть, що без верби і калини нема України.
ОЙ Є В ЛІСІ КАЛИНА
(українська народна пісня)
|
Oй є в лісі калина,
Там стояла дівчина,
Цвіт-калину ламала,
Та в пучечки в'язала, |
Горіх
Ведучий2. А зараз прямуємо до горіха
Учень. У пору осінню між листяних крон
Для білок рудих, для людей і ворон
В міцній шкаралупі зернятка зберіг.
Росту в Україні, звусь (волоський горіх).
Учень. У міцній хатинці
Сидить по зернинці.
Спробуй-но дістати,
Будеш ласувати! (Горіх)
Ведучий 2.Батьківщина волоського горіха не лише Греція, а й вся Південно-Східна Європа, Західна і Середня Азія.Зазвичай дерево живе до 200 років, однак зустрічаються екземпляри у віці 400 і навіть 1000 років.
Ведучий 1.З молодого дерева збирають 65- 100 кг волоських горіхів.Стиглі ядра їдять свіжими, з них добувають горіхове масло, роблять лаки і мило, чорнило і туш.
Ведучий 2.З деревини виробляють меблі, з листя, кори і зеленої шкірки плодів добувають дубильні речовини і коричневу фарбу.
Ведучий 1.Ядро волоського горіха нагадує мозок. Давньогрецький історик Геродот стверджував, що в стародавньому Вавилоні жерці забороняли простим людям їсти ці горіхи, так як думали, що від них людина може різко порозумнішати.
Пісня
ОЙ ТИ, ДІВЧИНО, З ГОРІХА ЗЕРНЯ
Ой ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько – колюче терня?
Чом твої устонька – тиха молитва,
А твоє слово остре, як бритва?
Чом твої очі сяють тим чаром,
Що то запалює серце пожаром?
Ох, тії очі темніші ночі,
Хто в них задивиться, й сонця не хоче!
І чом твій усміх – для мене скрута,
Серце бентежить, як буря люта?
Ой ти, дівчино, ясная зоре!
Ти мої радощі, ти моє горе!
Тебе видаючи, любити мушу,
Тебе кохаючи, загублю душу.
Яблуня
Ведучий 2. Продовжуємо подорожувати до яблуні.
Учень. Ми посадили яблуньку
В дворі біля воріт.
А згодом всі побачили
На ній рожевий цвіт.
А прийде осінь — яблуня
З гілок своїх рясних
Нам дасть багато яблучок
Медових, запашних.
Ведучий 1 . В Україні вирощують близько 60 сортів яблуні.Рослина 4-12 м заввишки, зі щільною кроною.Листя чергові, прості, з зубчастим краєм.Цвітіння яблуні відбувається навесні .
Ведучий 2. Плід соковитий, багатий на вітаміни, цінний харчовий продукт.Яблука є важливим джерелом поживних речовин у країнах з помірним кліматом. Зимові яблука збирають в кінці осені і зберігають в камерах або на складах .
Ведучий 1 . А зараз послухайте повчальну історію про яблуню .
Учень. Давним-давно росла в садку велика розкішна яблуня. Маленький хлопчик любив приходити до яблуні і гратися. Кожен день він залазив на вершину дерева, їв яблука, а потім дрімав в тіні. Хлопчик любив яблуню, а яблуня любила гратися з хлопчиком.
Йшов час, хлопчик виріс і більше не ходив до дерева щодня. Одного разу він все ж таки повернувся, але виглядав сумним.
-Ходи, пограйся зі мною, – попросило дерево.
– Я більше не дитина, не граюся більше з деревами, – відповів хлопчик. – Я хочу іграшок, і мені потрібні гроші, щоб їх купити.
– Прости, але грошей у мене немає… Ти можеш зібрати мої яблука і продати. У тебе будуть гроші.
Хлопчик дуже зрадів. Він обірвав всі яблука на дереві і пішов. Потім він знову довгий час не приходив до яблуні. Дерево засмутилося. Але одного разу хлопчик повернувся.
– Іди, пограйся зі мною, – сказало дерево.
– У мене немає часу на ігри, – відповів хлопчик. – Я повинен працювати, щоб утримувати сім’ю. Нам потрібен будинок, щоб десь жити. Можеш допомогти мені?
– Прости, але будинку у мене немає. Але ти можеш зрубати мої гілки і побудувати самотужки.
Хлопчик обрубав усі гілки на дереві і радісний пішов. Яблуня була щаслива бачити його радість. Однак хлопчик знову перестав відвідувати її. Знову вона залишилася одна, знову засумувала.
Одного разу спекотним літнім днем хлопчик знову повернувся, і яблуня зраділа.
– Іди, пограйся зі мною! – вигукнула вона.
– Я старію, і мені сумно. Хочу відправитися в плавання і відпочити. Можеш дати мені човен? – запитав хлопчик.
– Візьми мій стовбур і зроби собі човен. Зможеш відплисти далеко і бути щасливим, – відповіла яблуня.
Хлопчик зрубав стовбур і зробив човен. Він поплив і довго знову не з’являвся.
Ось, нарешті, хлопчик знову повернувся через довгі роки.
– Прости, мій хлопчику, але я більше не знаю, що тобі запропонувати. Яблук більше немає …, – сказало дерево.
– А у мене і зубів немає, щоб їсти, – відповів хлопчик.
– Немає у мене більше і стовбура, по якому ти міг би забратися, – продовжувала яблуня.
– Я занадто старий для цього вже, – відповів хлопчик.
– У мене правда більше нічого немає… Єдине, що залишилося, – це пень і старе коріння, – сказало дерево і заплакало.
– Мені багато не треба тепер, просто місце, де я можу відпочити. Я так втомився за всі ці роки, – відповів хлопчик.
– Дуже добре! Старий пень – найкраще місце для відпочинку. Іди, іди сюди, сядь поруч зі мною і відпочинь.
Хлопчик присів, а яблуня дивилася на нього зі сльозами і щасливою посмішкою …
Черешня
Ведучий 2.Крокуємо далі
Вірш "Ой вишеньки черешеньки"
Учень. Поблискують черешеньки
В листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлоп'яточко
Під деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть:
Раді б вишню з'їсти,
Та високо лізти,
Ой раді б зірвати,
Та годі дістати!
«Ой вишеньки-черешеньки,
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі!»
«Ой того ми так високо
Виросли на гіллі, –
Якби зросли низесенько,
Чи то ж би доспіли?»
Ведучий 1..Черешня - перехреснозапильна культура, тому для якісного врожаю потрібно поруч садити кілька різних сортів і забезпечувати їх комахами-запилювачами: бджолами.
Ведучий2.Цвіте в квітні - травні. Плід — солодка чорна або червона кістянка. Цвіте черешня в кінці березня ― початку квітня, плодоносить в травні,і частує нас смачними ягодами.
Модрина
Ведучий 1. Продовжуємо мандрувати до модрини
Ведучий 2.Модрина яка є однією з найпоширеніших порід хвойних дерев, занесена в Книгу Рекордів Гіннеса, як «саме морозостійке дерево». Модрини можуть досягати 50 м у висоту і віку в 300-400 років
Ведучий 1. Все, що зроблено з модрини - зроблено на століття.Венеція, вибудувана на палях із сибірської модрини.Хвоя модрини стоїть на першому місці серед інших хвойних за змістом вітаміну С.
Ялина
Ведучий2. Подружкою модрини є ялина ідемо до неї.
Ведучий 1.У природі налічується приблизно 40 видів ялин. В середньому, ялини живуть 250 — 300 років .У Швеції росте ялина, якій понад 9550 років
Ведучий2. Кожна ялина виробляє чоловічі і жіночі шишки. Цвіте в квітні-травні. Деревину ялинки використовується у виробництві різних музичних інструментів, таких як скрипки, гітари, мандоліни, віолончелі, фортепіано та арфи.
Учень. Ой ялинко зелененька,
Ти була колись маленька,
А тепер ти ось така
І висока, і струнка.
Швидко ти набралась сили:
Сонце, дощ тебе ростили.
Сірий зайчик для забав
Під ялинкою стрибав.
Біля тебе ми, ялинко,
Заспіваєм пісню дзвінко,
Візьмем руки у бочок,
Затанцюєм гопачок.
Учень. Я - ялиночка зелена
Є до вас прохання в мене
Серед лісу я зростаю,
Зайчика в гіллі ховаю,
Білочці даю шишки.
Навкруги мене грибки
Можуть часто проростати
Люблять птахи щебетати
Між моїх зелених вітів.
Тож благаю, любі діти!
В переддень Нового року
Не поводьтеся жорстоко
Не рубайте! Зупиніться!
Змилуйтесь і схаменіться!
В магазинах на полицях
Штучні є мої сестриці.
Що не сохнуть і не в’януть,
Довго вам служити стануть
Верба
Ведучий1. Мандруємо далі
Ведучий2. Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом є верба. Важко уявити нашу землю без верби. У нас її росте близько 30 видів. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.Під вербами молодь призначала побачення, освідчувалася в коханні.
Ведучий 1. А ще на Вербну неділю освячують вербові гілочки. Адже в цей час вже розпускається верба, радуючи око своїми пухнастими сережками. Молоді хлопці та дівчата билися свяченою вербою коло церкви, та й дорогою, як додому йшли, а б’ючись, примовляли:
Будь великий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля!
Легенда про вербу
Пісня
Біля млину калина,
Біля ставу верба.
Біля тину дівчина,
Біля серця журба.
Та калина чарівна
І вночі не заснеш.
Та дівчина царівна,
Що чекає тебе.
Приспів:
А верба нам грає водою,
Наша пісня, наша доля.
Хай завжди мене верба
Та й додому поверта.
Хай завжди мене верба
Та й додому поверта.
Розквітає калина,
Зеленіє верба.
Моя пісня прилине
І змітає журба.
Знов калина чарує
Мої сонячні дні.
Знов дівчина дарує
Своє серце тобі.
Знов калина чарує
Мої сонячні дні.
Знов дівчина дарує
Своє серце тобі.
Каштан
Ведучий2. Пропоную перейти до каштана
Учень. Ріс на дереві каштан,
А дерево - на горбочку.
Мав, із колючок, жупан,
Ще й коричневу сорочку.
Учень. На гілочці він висів́,
Дозріваючи все літо.
А додолу полетів, -
Як подув осінній вітер!
Ведучий 1. Каштани це високі дерева з округлою кроною, що дає влітку прохолодну тінь. Листя каштана великі, крислаті. Дерева з такими широкими листям добре очищають повітря і збагачують його киснем. Каштани являються символом нашої столиці.
Ведучий 2.Плоди цих дерев — їжачки, усередині яких ховаються блискучі коричневі кульки,корисні як ліки.Каштанові дерева живуть по 500 років і довше.
Дуб
Ведучий 1.Ідемо до дубка
Учень. В ліс пішла я в день осінній
Промайнули крила сині.
Сойка! Сіла на дубок,
Жолуді взяла в дзьобок
І — гайнула між сосною,
Жолуді хова під хвою.
Коли вдосталь жолудів,
То не страшно й холодів!
Але сойці й так буває...
Де їх клала,— забуває...
Ось дихнув весною ліс —
Жолудь схований проріс...
Що за парості і звідки —
Вже забули й сосни-свідки.
Я ж виходжу по гриби
Й знаю, звідки там дуби.
Ведучий 2. Ми вважаємоємо що наш дубок теж виріс таким способом.
Ведучий 1. Дуб налічує близько 600 видів.Дуб у багатьох народів вважається найкрасивішим деревом, і до нього ставляться з пошаною і любов'ю.
Ведучий 2. До дубів належать переважно великі дерева до 40 метрів заввишки
Деревина дуба особливо міцна. Дубові колоди, потрапивши у воду, не гниють, а стають чорними і ще міцнішими,
Ведучий 1.Зупинка "Технічного обслуговування "
( учні розігрують сценку):
Учень1: - Привіт, що робиш?
Учень2: - Привіт, сміття викидаю.
Учень1: - Стривай! А що там у тебе?( заглядає у пакет). Навіщо пляшки викидаєш? їх можна здати, гроші отримаєш. А старі журнали, кольорові календарі? Віднеси до школи, вчителі використають їх на роздатковий матеріал.
- Ой, парасолька! Поший з неї своїй ляльці нове вбрання.
Ти б спочатку подумав, перш ніж щось викидати і засмічувати природу.
Учень: Ми маємо пам'ятати: природа не скатертина - самобранка. Вона відкриває нам свої таємниці та скарбниці для нас з вами, для розуміння її мудрих законів.
Пісня на мотив «Червоної рути»
1.Подивіться навкруг, що з природою стало:
Дихать зовсім нічим, люди всі у печалі.
Може, десь у лісах ще щебече пташина,
А у нас у селі сум мелодії лине.
Приспів
Чистеньку воду
Не шукай у джерелах,
Бо чорнобильський дим
Вже і тут, повір,
А колишняя врода
Зелененьких лісочків
Відійшла в далину,
Ти повір.
2.Так,що треба, повір,
Об’єднатись нам дружньо,
Щоб собі повернуть
І діброви, й стежини.
І ми будем нести
Людям квітку надії,
Бо давно уже це
Увійшло в наші мрії.
Ведучий1 Зупинка "Золоті розсипи смітників "
Що скільки розкладається
ЧАС РОЗКЛАДУ ВІДХОДІВ
Папір – 1 - 4 міс
Харчові відходи —30 днів
Папір – 1 - 4 міс
Шкірка від фруктів – 2 - 6 міс
Газета – 2 - 10 міс
Жувальна гумка – 5 років
Нейлонова тканина - 30-40 років
Поліетиленовий пакет - 100-200 років
Батарейки - 100 років
Алюмінієва банка - 80-220 років
Пластикова пляшка від напоїв - 450 років
Пластик – від 100 до 1 000 років
Пластикові картки (телефонні, банківські) – 1 000 років
Скло – 4 000 років при контакті з водою.
Ведучий 1.Зупинка " Похідна "
А тепер трішечки відпочинемо і перевіримо, як ви любите свою землю, її природу.
Ведучий 2. Мандруємо далі
Слива
Учень.Що за панночка така
З гілки на нас вигляда.
Синій сарафан на диво.
Здогадалися? Це — ….(Слива)
Ведучий 1.Сливове дерево росте у багатьох садах, воно може бути розмірами від 1-2 до 5 метрів.
Ведучий 2.Сьогодні сортів сливи налічується близько 100.Цвіте зслива навесні, квіти у неї запашні, білого або рожевого кольору.
Ведучий 1.Слива багата вітамінами груп А, В, С і Р .Сливи багаті залізом, кальцієм і магнієм.
Ведучий 2.Сушені сливи називаються чорносливом. Цей сухофрукт широко використовується в кулінарії для приготування страв.Лікарі встановили, що вживання слив в їжу допомагає запобігти раку, зміцнити імунітет і продовжити молодість.
Ведучий 1. Рослини – обереги нашого життя, захисники спокою, душевна розрада в час розпачу та смутку. Вони прикрашають наше життя, наповнюють його рожевими мріями, дивними відчуттями. А уявіть, що було б з нами, коли б усе це зникло.
Ведучий 2.Ось бачиш, Чоботе, кожна рослина це невелика, але важлива частина живої природи, яка потребує дбайливого ставлення і нашого захисту від таких, як ти. ,
ЧОБІТ : А я вже все зрозумів! Не треба мені більше пояснювати, ось я піду …і запишуся в гурток «Юних природолюбів» - за своїми улюбленими газонами доглядати буду і смітити нікому не дам! (виходить зі сцени)
Ведучий 1.Зупинка '' Допомога природі''
Ведучий 2. Шановні гості на закінчення нашої мандрівки просимо вас на «листочках» записати свої пропозиції щодо збереження природи у нашому краї та прикрасити ними наше дерево
ПІСНЯ Лише у нас на Україні
Де така ще є земля, Щоб дерева так родили? Де така ще є земля, Щоб дівчата так любили? Запитаю я у журавля - Де на світі є така земля?
Приспів: Лише у нас на Україні Росте калина при долині! Вода джерельна з небом синім Лише у нас на Україні! Лише у нас на Україні Всі люди щирі і гостинні! Вода джерельна з небом синім Лише у нас на Україні!
Де така ще є земля - Білі лілії в ставочку? Де така ще є земля - Соловейко у садочку, Дикі гуси. Запитаю я - Де на світі є така земля?
Приспів.
Де така ще є земля, Щоб дівчата мали вроду? Де така ще є земля, Щоб козацького роду? Вільний вітер запитаю я: Де на світі є така земля?
|