Добро і Зло
Мета
Хід заняття
Вступне слово вчителя.Сьогодні наша зустріч особлива. І почнемо ми її з легенди.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста.
Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти.
Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Що у мене в руці?»
«Метелик»
«Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?»
І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
- Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре»).
- Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше - добра чи зла.
(Слайд )
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
- З чого ж починається людина?
- Отже, сьогодні ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей.
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
Учитель(слайд)
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг: Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність.
Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінина може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним.
А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
(Стук у двері. Заходять Добро та Зло)
- Ви хто?
-Я – Зло(слайд), підступне, лихе, сердите, нечемне, безжальне, ходжу по світу і сію в серця людей зерна чортополоху злючого. У чиєму серці воно проросте – стане моїм рабом, прислужником, злою людиною.
- А я – Добро(слайд). Мандрую світом та сію в серденька насіння чарівних квітів доброти. У кого в серці проросте моя зернина, той перемагає зло і стає поборником добра. Стає доброю людиною.
Зло. Ми постійно змагаємось. На жаль, Добро поки у світі перемагає, але не завжди, там де перемагаю я – ведуться війни, бійки, процвітає чорним цвітом зло.
Добро. Діти, а як ви думаєте, що відбувається там, де перемагаю я – Добро (відповіді дітей).
- А що це у вас у руках?
Зло. Це наші символічні квіточки.
Добро. У мене квіточки жовті – кольору сонця, блакитні – кольору неба, червоні – кольору кохання, рожеві – кольору яблуневого цвіту.
Зло. Ой, ой, ой, подумаєш. А у мене лише одного кольору – чорного. Це колір смутку, заздрості, злості, горя, біди. Цей колір найкращий.
Учитель.
Погляньте, друзі, це серце Добра і Зла. І сьогодні воно повинно розквітнути квіточками. А якими, ви вирішите самі в кінці нашого заходу.
Учитель.
- Діти, а як ви розумієте це слово - добро? Що означає бути добрим по-справжньому?
- А ось що про доброту говорить «Великий тлумачний словник сучасної української мови» (На екрані вислів, діти читають)
- А давайте послухаємо як люди можуть сприймати добро.
Уламки доброти
Сім'я відпочивала у вихідний день на березі моря. Діти купалися, будували фортеці з піску. Батьки спостерігали за ними. Вдалині показалася бабуся. Вітер куйовдив її сиве волосся, тріпав поли брудного одягу. Жінка йшла берегом моря, щось бурмочучи про себе, раз у раз нахиляючись, підбирала якісь предмети й ховала їх до себе в торбинку.
Батьки покликали до себе дітей і наказала триматися подалі від дивної бабусі. Коли старенька підійшла ближче, без кінця нахиляючись та піднімаючи щось з піску, то лагідно посміхнулася до людей, але ніхто не відповів на її вітання.
Пройшло декілька днів, і родина, що відпочивала того дня на пляжі, випадково дізналася від своїх знайомих, що маленька бабуся, яку вони тоді бачили, усе своє життя присвятила тому, щоб підбирати з пляжу уламки від скла, якими діти та дорослі могли порізатися.
Аналіз прочитаного:
– Які почуття у вас викликало оповідання? Що ви відчули?
(Бабуся не схожа на них. Багатьох людей саме несхожість і відлякує).
Характеристика головної героїні оповідання.
– Ви пригадуєте, як бабусю описано в тексті? ( сиве скуйовджене волосся, брудний одяг.)
(Милосердна, сердечна, ласкава, добра, скромна, щедра на добро, усміхнена)
Зло. Звичайно, на словах легко доводити, що ви добрі, а насправді мабуть ніхто і не вчинив нічого доброго.
Учитель.
(Учні розповідають про свої добрі вчинки, про допомогу воїнам)
(Зло розводить руками і важко зітхає)
Учитель.
-Які якості повинна мати людина, щоб вчасно прийти на допомогу іншій?Виберіть.
(По класу розвішані картки, діти знімають, прикріплюють до дошки).
(Сердечність, уважність, доброта, бездушшя, благородство, жадібність, любов, жорстокість, заздрість, щедрість, хитрість, привітність, нахабність)
Зло проводить гру «Збери прислів'я»
Зло. А от я вас зараз заплутаю. Як ви такі хорошенькі, то складіть правильно прислів’я про Добро, бо я їх порозкидала. (Роздає учням картки з прислів'ями. Завдання учнів -зібрати вислів (по групам).
Учитель. Давайте подивимось, як каже про доброту народна байка.
(Далі відбувається інсценування народної байки «Сонце і Блискавка». Звучить музика. Наперед виходять Сонце та Блискавка). Слайди
Учитель. Якось зустрілись на небі Блискавка та Сонце.
Блискавка(звертаючись до Сонця). Скажи, Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене ні? Твоїй появі радіють, а моєї лякаються? Адже я така ж яскрава, як і ти.
Сонце. Хіба ти не знаєш, що і тварина, і людина тепло люблять та ласку.
Блискавка. Якщо я вдарю у сухе дерево і воно спалахне, людям також буде тепло від полум'я. Та це їх не влаштовує.
Сонце. Річ у тім, Блискавко, що твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале, і від нього все квітує й радіє.
Добро(звертаючись до учнів). А ви, друзі, кому симпатизуєте: Блискавці чи Сонцю?
Зло. Вони мені симпатизують! Мені!
Добро. Поспішайте, друзі, робити добро! Хай тепло ваших сердець зігріває всіх - і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу - приношу людям радість».
Зло. А я зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні». (Зло жестами показує протилежні відповіді)
- Чи можна примусити людину бути доброю?
- Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
- Чи можна стати добрим лише на деякий час?
- Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого?
- Чи можна сказати, що доброта – найбільша окраса душі?
- Чи легко бути добрим?
- Чи можна доброту порівняти із сонцем?
- Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
- Ет, не цікаво з вами. Де ви такі хорошенькі взялись. Піду від вас шукати інших дітей. Надіюсь знайти їх у вашій школі. Але пам’ятайте, я всерівно від вас не відстану і буду весь час підказувати вам злі справи.
Добро. А ми не піддамось, правда, друзі? Ех, лихо, нічого ти так і не зрозуміла, а жаль.
Учитель.
Доброта- це чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності. То ж давайте наповнимо наше Серце, щоб у ньому ніколи не проросло чорне насіння. Оберіть квіточку, яка вам подобається, і подаруйте йому. І тоді побачимо, яким воно стане. (Діти чіпляють квіти. Зло сердиться, заважає, підмовляє, а Добро дякує за квіти. Зло махає рукою і йде.)
Учитель. Дякую вам, друзі, за сьогоднішню зустріч. Мені стало радісно, бо бачу, що ваші серця готові творити добро. Лиш не забувайте про нашу розмову, а тобі, Добро, дякую за поради, підтримку, науку. Надіюсь, що ти завжди будеш поряд нас.
Добро. Я також радію за вас. Мені пора йти до інших діток. Тай за Злом потрібно наглядати. До побачення, друзі.
Слова зі слайду
Врятує світ краса -
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла - людина вже не та.
Тож, люди на Землі,
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
/Запалюю свічку/
Погляньте на вогник. Чи приємно вам на нього дивитися? А що ви відчуваєте від вогника? (підношу свічку до дітей, даю відчути тепло)
Говорять, що на зірки перетворюються усі добрі справи, що на Землі роблять люди.
Я бажаю, щоб ваші серця ніколи не зачерствіли, щоб вони завжди горіли співчуттям та добром до усіх людей.
СЕРДЕЧНІСТЬ
УВАЖНІСТЬ
ДОБРОТА
БЕЗДУШНІСТЬ
БЛАГОРОДСТВО
ЖАДІБНІСТЬ
ЛЮБОВ
ЖОРСТОКІСТЬ
ЗАЗДРІСТЬ
ЩЕДРІСТЬ
ХИТРІСТЬ
ПРИВІТНІСТЬ
Сім раз відмір – один відріж.
Перший крок до добра – не робити зла.
Без добрих вчинків немає доброї людини.
Під лежачий камінь вода не тече.