ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»
Виховний захід на тему: «Людиною бути – це мистецтво»
Підготував: вихователь Вахула С.С.
Виховний захід на тему: « Людиною бути – це мистецтво»
Зміст:
1.Анотація.
2.Вступ.
3.Мета заходу.
4.Очікувані результати від проведення виховного заходу.
5.Сценарій позаурочного виховного заходу: « Година спілкування з елементами тренінгу: « Людиною бути – це мистецтво»
6.Висновок.
Анотація
Культура поведінки об’єднує всі сфери зовнішньої і внутрішньої культури людини, а саме етикет, правила поводження з людьми і поведінки у громадських місцях, культуру побуту, що включає характер особистих потреб та інтересів, відносини людей поза роботою, організацію особистого часу, гігієну.
Їхнє дотримання робить життя і спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Тому важливо навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в учнях загальнолюдські чесноти, навчити учнів сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій, виховувати товариські стосунки.
Вступ
Кожна людина вражає своєю складністю та розумом, який має безмежні можливості. Навіть при всій нашій старанності, ми не в змозі повністю розгадати усі таємниці свого власного потенціалу.
Бути людиною – це завдання одночасно просте і складне. Бути людиною, для мене означає, бути унікальною особистістю. Хоча може існувати подібність у зовнішності, але характер, звички, внутрішня сутність – все це надає нам абсолютну індивідуальність.
Бути людиною – означає не просто слідувати інстинктам, а думати перед кожним вчинком. Лише справжні люди не соромляться своїх емоцій. Вони можуть і плакати, і радіти, і сумувати.
Бути людиною – це постійно розвиватися, вчитися, вдосконалюватися. Важливо розуміти навколишній світ, але ще важливіше – розуміти себе, виявити своє власне “я”.
У сучасному світі бути людиною досить складно, оскільки багато хто забуває про важливість бути “людяним”. Бути людиною – це просто бути собою, не зважаючи на все навколо. Це визнання власної унікальності та відмінності, яка робить кожного із нас особливим у цьому великому світі.
Мета:
-навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти;
-вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.
-навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів вирішення проблемних ситуацій;
-сприяти поліпшенню психологічного клімату в класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до одного, відповідальність за власні слова і вчинки;
-допомогти зрозуміти значущість моральних чеснот, якими визначається пристойність особистості та її поведінки; розвивати навички культурної поведінки в громадських місцях; виховувати чуйність, доброту, ввічливість.
Очікувані результати:
-сформованість соціальних мотивів правомірної поведінки, підвищення рівня культури поведінки та толерантності особистості;
-усвідомлення необхідності дотримання правил і норм поведінки, соціально значущих для суспільства і особистості;
-підвищення рівня мовленнєвої культури підлітків.
Тип : виховний захід
Обладнання: відеопроектор
Висловлювання «Самовиховання - творення себе» (народна мудрість), « Найсильніший, хто володіє собою» (Сенека).
Епіграф: Людиною стати - це мистецтво.
Новаліс
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий:
Доброго дня, шановні присутні вчителі, учні!
Ви так гарно відповіли мені "Добрий день!” Отож, ми побажали один одному, щоб день був добрий для кожного з нас, приніс радість, задоволення, добрий настрій.
Давайте всі разом пригадаємо якими ввічливими словами ще ми вітаємося?
(Добрий день, ранок, вечір, доброго здоров’я)
Людина починається з добра,
Із ласки, щирості й любові,
Із батьківської хати і двора,
Із теплоти, що є у кожнім слові.
Ведуча:
Кожен з нас знає, що від того, як людина поводить себе з іншими людьми, залежить ставлення до неї оточуючих людей.
Культура поведінки — ось візитна карточка людини при знайомстві, розмові. Сьогодні нашою метою буде дізнатись наскільки правильно ви засвоїли правила поведінки, чи вмієте ви ними користуватись, чи допомагають вони вам у житті.
Ведучий:
Сьогодні у нас відбудеться турнір лицарів ввічливості.
У ньому беруть участь ваші ровесники, знавці правил ввічливості і хорошого тону. Ми побажаємо учасникам турніру успіхів. Нехай переможуть найчемніші.
Щоб в турнірі ви могли перемагати,
Всі закони поведінки треба знати:
За щитами не ховатись
І змагання не боятись,
Перемогу разом здобувати!
Доспіхи ваші – ввічливість,
Повага й доброзичливість!
Так переможе найсильніший!
Ведуча:
Запрошуємо команди на сцену.
1 команда
Назва: Лицарі
Кодекс честі: Геть лати та забрало!
Ми лицарі добра,
І в цьому наша слава!
Команда Лицарі. Капітан команди
2 команда
Назва: Ковбої
Кодекс честі: Клянемось лицарями бути
І перемогу в боротьбі здобути!
КАПІТАНИ КОМАНД ОГОЛОШУЮТЬ КЛЯТВУ:
Клятва лицарів
Клянемось лицарями бути,
Завжди «спасибі» говорити,
«Добрий день» та «до побачення»
Мають у житті велике значення.
Клянемось лицарями бути,
Лінь та грубість позабути.
Науки різні знати
І про етикет не забувати!
Клянемось лицарями бути,
У боротьбі зі злом добро здобути,
Нікчему вразити словом чарівним,
Словом суворим і цілющим.
Ведучий: Познайомтесь, будь ласка, з журі...
1.Охітва Михайло Володимирович
2.Бицик Сергій васильович
3.Дубневич Світлана Богданівна
Ведучий:
Журі оцінюватиме конкурси за бальною системою. Увага! турнір оголошуємо відкритим!!!
Перемогти у турнірі буде не просто, змагатися треба за кожний бал, суворо дотримуючись законів ввічливості.
Ведуча:
Пропоную перейти до наступного конкурсу "Хто назве найбільше слів”.
Кожна з команд буде по черзі називати слова, якими характеризується вихована людина.
Та команда, яка назве більшість слів стане переможцем конкурсу. Для підготовки ми даємо час командам.
Правильні відповіді
(Ввічлива, вихована, шаноблива, галантна, делікатна, гречна, тактовна, порядна, інтелігентна, щира, пристойна, точна, люб'язна, доброзичлива, смілива, відважна, тактовною, благородна, безкорислива, уважний, привітна, добра, милосердна, приязна, чуйна, чемна, кмітлива, мужня)
Проведення конкурсу «Хто назве найбільше слів»
Ведуча:
Поки команди готуються ми з вболівальниками проведемо конкурс «Продовжіть висловлення». За правильну відповідь, учень одержить цукерку. У кого буде найбільше цукерків, того ми можемо назвати ввічливим учнем.
1.Розтопить серце всякого
Сердечне слово …..(дякую)
2.Розтане навіть льодяна глиба від слова теплого... (спасибі).
3.Зеленіє навіть пень, коли почує... (добрий день).
4.За смачний обід і ситий скажем мамі ми... (спасибі).
5.Хлопець ввічливий і чемний, зустрівшись, скаже... (добрий день).
6.А ось коли сварять за пустощі, ми кажемо... (будь ласка, вибачте)
7.Коли згоряє сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих рідних голосів
Ми чуємо привітне … (добрий вечір)
8.Коли тебе впіймають за підказку,
Ти вчителя розчулиш словами:…. (вибачте, будь ласка)
9.Щоб знову зустрітись у годину призначену,
Кажу щиро завжди я всім …( До побачення)
(Оголошуються результати конкурсу).
Проведення конкурсу з вболівальниками «Продовжіть висловлення»
Проведення конкурсу з вболівальниками «Продовжіть висловлення»
Проведення конкурсу з вболівальниками «Продовжіть висловлення»
Оголошення результатів конкурсу з вболівальниками «Продовжіть висловлення»
Оголошення результатів конкурсу з вболівальниками «Продовжіть висловлення»
Ведуча. Оголошую наступний конкурс "Від теорії до практики”.
Завдання:
Правильне сервівування.
(Тарілка, зліва – виделка, праворуч – ніж та ложку. Ложку і виделку увігнутими сторонами донизу). Згідно етикету: лезо ножа повернуто до тарілки. Користуватись столовими приборами необхідно від краю до центру. Крайніми від тарілки розставте ніж та виделку для закусок, далі – столова ложка, потім – ніж та виделка для риби, та – ніж та виделка для м'яса.
Проведення конкурсу «Від теорії до практики»
Проведення конкурсу «Від теорії до практики»
Поки журі підводить підсумки конкурсу звучить вірш у виконанні Саранчук Каріна
Будь ввічливим в житті своєму,
роби добро, люби усіх.
Бо все, що робиш ти сьогодні людям,
до тебе вернеться в житті твоїм.
Будь ввічливим в сім'ї, з батьками і братами.
допомагай в усьому їм,
І слова ніжного і теплого своїми ти устами
не забувай завжди казати всім.
Будь ввічливий у ліцеї з вчителями,
цінуй ти труд нелегкий їх,
цінуй за те, що ті слова, які лягли рядками,
це їх досягнення в житті твоїм.
Будь ввічливим із друзями своїми,
не ображай і зла не пам'ятай,
і як тяжка година буде в друга твого,
ти руку помочі своєму другу дай.
Будь ввічливим на вулиці й усюди,
куди б не йшов ти, щоб ти не робив,
І знай, що пам'ятати будуть люди.
Те добро, яке ти їм зробив.
Розказує вірш учениця
Оцінювання журі результатів конкурсу «Від теорії до практики»
Оголошення результатів конкурсу «Від теорії до практики»
Ведучий:
Оголошується конкурс «Визнач правильну відповідь»
Необхідно вибрати з числа запропонованих варіантів той, що найбільше підходить до даного поняття. Хто знає відповідь, той і піднімає руку. При неправильній відповіді відповідає інша команда. За кожну правильну відповідь надається 1 бал.
1. Добра людина — це та, яка...
а) відзначається високими моральними якостями; б) чуйно ставиться до всього живого; в) ввічлива; г) не любить підкреслювати своєї вартості.
2. Справедливість — це...
а) об'єктивне, неупереджене ставлення до себе та інших людей, пов'язане із розумінням невід'ємних прав людини;
б) сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй громадській і особистій поведінці;
в) сумлінне ставлення до своїх обов'язків;
г) слідування нормам, правилам, канонам поведінки.
3. Відповідальність — це...
а) постійність у своїх поглядах і почуттях;
б) сукупність рис, що характеризують позитивні якості, честь, гідність тощо;
в) усвідомлення людиною своєї громадянської ваги;
г) усвідомлений обов'язок відповідати перед своїм сумлінням і суспільством за кожний свій вчинок, дію, слово.
Команди готуються до відповідей на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
Команди готуються до відповідей на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
Команда «Лицарі» відповідає на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
Команда «Лицарі» відповідає на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
Команда «Лицарі» відповідає на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
Команда «Ковбої» відповідає на запитання конкурсу «Визнач правильну відповідь»
А зараз ми попросимо журі підрахувати загальну кількість балів. Поки журі підраховує загальну кількість балів пропонуємо послухати
вірш «ЗНАЧИТЬ».
Журі підраховує загальну кількість балів, які отримали команди «Лицарі» і «Ковбої»
Читає вірш «Значить» учениця
Федько, розумна голова, а робить все недбало.
Крізь зуби цідить він слова, говорить як попало.
Як тільки двоє-троє слів — одразу: значить, значить.
І вже не раз таке він плів, що тяжко розтлумачить.
Вже стільки було з ним розмов — старання друзів марні.
Федько вживає знов і знов слова паразитарні.
Раз на запитання просте: що значить слово "значить"?
Сказав: це значить, значить те, що слово значить значить!
Потішив він своїх дружків (ой, Федя бідолашний!)
Сміявся з ними й брат Федьків - армієць учорашній.
Хоч трохи сором за Федька, та як з халепи вийти?
Заводить мову здалека: - І хлопець не дурний ти.
Та ба! Вчепивсь в одне слівце - не контролюєш мови.
А що по суті значить це? Лінивство розумове!
Учениця розказує вірш
Ведуча:
Оголошується конкурс «Добери слово синонім»
До поданого слова доберіть з чотирьох запропонованих синонім (вибрати можна тільки одне слово):
1) відповідальність і... а) обов'язок, б) совість, в) чесність, г) гордість;
2) доброта і....а) довіра, б) милосердя, в) хоробрість, г) скромність.
3) справедливість і... а) чесність, б) неупередженість, в) тактовність, г) вірність.
Вірні відповіді:
Ви правильно розумієте сутність основних моральних цінностей і можете вдало оперувати моральними поняттями. Хотілося б вірити, що ваші знання знаходять застосування у повсякденному житті.
А зараз ми попросимо журі підрахувати загальну кількість балів. Поки журі підраховує загальну кількість балів пропонуємо послухати
вірш «Порада».
Читає вірш учениця
ПОРАДА
Звичайного теплого літнього дня
Зустрілися якось осел і свиня.
Були вони вічність, як кажуть, знайомі,
Та тільки вітатися першим нікому
Чомусь не схотілося...
Гордість чи що? Не знаю...
Та кожний повз мовчки пройшов.
А далі пішли, наче й досі не знались.
Лиш потім про себе весь день міркували.
Свиня міркувала: "Що взять з віслюка?
Осел - це осел. То вже вдача така!"
Осел міркував: "Так і пре навмання!
Ох, правдоньку кажуть: свиня - це свиня!"
Як хочеш ослом чи свинею не стати,
Затям: краще першим вітатись!
Ведучий:
Оголошується конкурс «За столом»
Мабуть, ви всі погодитеся, що загальноприйняті правила поведінки тією чи іншою мірою пов’язані з почуттям прекрасного. Знання етикету роблять поведінку людини невимушеною. Пропонуємо тестові завдання для всіх учасників конкурсу «За столом».
Є такий вислів: «Краса людини – це коли вона може зробити красивим весь світ». А наша Ліна Костенко всім нам порадила:
І не знецінюйте коштовне,
Не загубіться у юрбі,
Не проміняйте неповторне
На сто ерзаців у собі.
1.Що повинен робити чоловік, супроводжуючи жінку, коли вони підходять до столу чи виходять із-за нього?
А) Сісти чи піднятися першим і запросити жінку зробити це ж.
Б) підсунути чи відсунути стілець.
В) почати перевіряти стільці на міцність.
2. Хто замовляє і платить в кафе?
А) жінка.
Б) обоє порівну.
В) Замовляє і платить чоловік, та при бажанні може заплатити за себе і жінка.
3. Як треба сидіти за столом?
А) на краєчку стільця, зручно випроставши ноги.
Б) зручно розмістившись на стільці, злегка нахилившись наперед, ноги тримати біля стільця.
В) так, щоб зручно було повертатися до сусідів.
4. Як тримати руки?
А) на столі можуть бути лише кисті рук.
Б) підперти голову руками.
В) для зручності лікті покласти на стіл.
5. Як їсти?
А) енергійно дмухати на гарячу страву, аби швидше прохолола.
Б) хоч і не встиг проковтнути страву, відповідай сусідові на запитання.
В) не плямкати, жувати з закритим ротом.
6. Чи можуть жінки собі наливати напої?
А) так.
Б) якщо супроводжує чоловік, то ні.
В) ні.
Ведуча.
Дякую учасникам, ви гарно справилися із завданням. А ми попросимо журі оцінити результат конкурсу. Поки журі підраховує загальну кількість балів пропонуємо послухати сценку: «Конфлікт».
СЦЕНКА «Конфлікт»
Ведучий:
Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя і спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
З'являється учень , що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг, до якого прикріплена назва «Конфлікт»).
Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.
Ведуча:
Згадали, то згадали, але ми не запрошували у гості до ліцею.
Конфлікт:
Певна річ. Щоб я, його величність, Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в ліцеї, дома, у спортзалі і на вулиці, ну скрізь-скрізь.
Учень бере участь в сценці «Конфлікт»
(приходить Етика) учениця
Етика:
Зачекайте. Зачекайте. Я вам сьогодні знадоблюсь, і завтра також буду з вами, дивіться, яка я: гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки поміж вами.
Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити, в дружбі - сила.
Учениця бере участь в сценці «Конфлікт»
Ведучий:
Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ»
Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадіння інтересів.
Ведуча:
А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми.
(Гість Конфлікт підходить й уважно слухає)
Можемо сказати, що конфлікти бувають різні.
Що означає слово «Клеймо»?
Клеймо - особливий знак, що стосується людей і предметів.
Хочу вірити, що ви не будете мати клейма недоброзичливої, сварливої людини.
А допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій або мудро виходити з них такі правила з Біблії:
1.Люби ближнього, як самого себе.
2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
3.Люби життя - неоціненний дар Божий.
4.Умій прощати і поважати людину.
5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.
Розказує вірш учениця
Вік прогресу, логіки, проблем,
Як може вижить чоловік,
В такий космічний, надпотужний вік,
Летить життя, воно спішить,
Але крізь призму років і століть
З тенет людину не пускає.
Його величність - пан - Конфлікт
Й від миті, коли Бог задумав світ,
Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.
Пробравсь спочатку він в Едем,
Створивши море там проблем:
Адам і Єва - вигнані із раю.
Неандерталець мамонта вбива,
Середньовічний рицар на турнірі
Честь роду кров'ю омива.
Конфлікти також є й державні.
Складніший - внутрішній конфлікт,
І вірний крок зробити треба,
Щоб зберегти наш рід від бід.
Конфлікт учень :
Я зрозумів свою позицію в житті людей, суспільства. Живу на Землі я давно. І ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці.
Ще у Стародавньому Китаї вважали, що «між небом і землею людина найцінніша», адже вона - істота мисляча.
У.Шекспіра «Наша особистість - це сад, а наша воля - її садівник». Якими ж будемо ми садівниками? Чи принесе сад хороші плоди.
В людському житті ці плоди - вчинки.
А якими вони будуть? Все залежатиме від особистості.
Ведучий:
Будь кришталем, коли ти з каміння,
Будь фіалкою, коли ти рослина,
Солов’єм, коли ти пташина,
А любовю, коли ти людина.
Отже, з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Для підведення підсумків слово надається журі. Після оголошення результатів конкурсу переможці нагороджуються грамотою.
Нагороджуються грамотами переможці конкурсів
Ведуча:
Кожна людина живе лише один раз. І щоб не сталося у кожного з вас у житті, завжди пам’ятайте, що ви людина. Нікого і ніколи не звинувачуйте у тому, що вас погано виховали. Ви вже дорослі і свідомо вмієте мислить. Тож самі повинні якомога більше працювати над вдосконаленням самого себе.
Ведучий:
Ми можемо купити на базарі одяг, їжу, меблі, дорогі авто. Якщо у нас немає грошей, ми можемо це позичити. Але ми не купимо і не позичимо людської любові, доброти прощення тієї людини, яку ми скривдили. Життя прекрасне, але водночас і надзвичайно коротке. Недаремно кажуть, що людина починається з добра.
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Ведуча:
Сподіваюся, що сьогоднішнє спілкування допоможе вам передивитися свій внутрішній світ та ви будете жити розумно і корисно для себе і приємно для інших.
Ведучий:
« ВСЕ ТЕ, ЩО РОБИШ КОМУСЬ, РОБИШ СОБІ!»
На цьому наш захід оголошується закритим! До нових зустрічей!
Учасники виховного заходу
ВИСНОВОК:
Культура поведінки кожного індивіда не відноситься до вроджених або біологічно успадкованих властивостей. Вона розвивається індивідуально як результат навчання і виховання. Виникненню якостей особистості передує проміжок часу з накопичення знань про навколишнє середовище (предметне і соціальне), розвиток сталого емоційного ставлення, усвідомлення себе як суб’єкта діяльності та об’єкта впливу. На цьому ґрунті з часом розвиваються переконання, життєві позиції, спрямованість особистості, її внутрішні моральні якості, що й становить культуру поведінки індивіда.
Культура поведінки учнів – це сукупність сформованих соціально важливих якостей особистості молодших школярів, їх щоденних вчинків в суспільстві, основаних на нормах моралі, етики, естетичної культури.
Культура поведінки учнів відображає моральні вимоги суспільства до них та засвоєння положень, що спрямовують, регулюють і контролюють вчинки та дії учнів. Вивчені учнями правила трансформуються у вихованість особистості учня.