Художня культура, 10 клас
Юлія Заболотна
с. Червона Кам'янка
відділ освіти Олександрійської РДА
Епіграф: «Тільки ти ходи, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси».
Мета:
-познайомити учнів ще з одним символом українського народу – косою, що є ознакою цнотливості, честі, краси, багатства;
-формування у дітей любові до прекрасного, чистого, шани народним традиціям;
-пропаганда літератури рідного краю через знайомство з поезією земляка.
Обладнання: українські строї, вишиті рушники, вінки, квіти (барвінок, м'ята, черемха, калина), троїсті музики, виставка книг та дитячих малюнків, презентація.
Хід уроку
Звучить пісня «Розпустили кучері дівчата».
Розпустили кучері дівчата,
Підвели ще й брови для краси.
Тільки ти ходи, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси. 2 р.
Хай вона росте густа та пишна,
Чорнобровим хлопцям на біду.
Я тобі моя чарівну вишне
Сам у них троянди заплету. 2 р.
Ллються коси, як ранкові роси,
В ланцюгах срібляться золотих.
Що є краще за дівочі коси
І троянди вплетені у них. 2 р.
Ведучий
Багатьом, сподіваюся запав у душу цей тужливий український романс. І той, хто добре знає давній український звичай, зв'язаний із символічним розплетенням коси, неодмінно здогадається, чому зблиснула сльоза у маминої доньки.
Так в народних звичаях знаходимо… Коса. Дівоча краса. Ще в дитинстві, коли мама заплітала кіски донечці, вона приказувала:
Коси до п'ят, дівка до гряд;
Косам стрічечки – дівкам женишки.
Підростала доня. Виростали коси. Мила мама донечці коси, не забувала:
світлі – ромашкою, щоб сонечком світилися і медом пахли;
шавлією і м'ятою – темні, щоб пахли загадково і звабно;
любистком, щоб хлопців чарувати.
І тут же примовляла:
Ой не ріж косу, бо хорошая,
Не губи красу – дуже прошу я.
Я люблю тебе таку – в косах стрічку голубу…
Виплітали коси, хто як міг. Прикрашали стрічечками, квіточками, віночками, шишками з ниток (галунами). Виростали дівчата і звучали вже інші мотиви.
Звучить пісня «Ой на горі калина».
Ой на горі калина, під горою малина.
Калина – малина, чубарики – чубчики калина. 2 р.
Там дівчина ходила, цвіт калини ламала.
Ламала – ламала, чубарики – чубчики ламала. 2 р.
Та в пучечки в'язала, на доріжку кидала.
Кидала – кидала, чубарики – чубчики кидала. 2 р.
Та й на хлопців моргала, та й на хлопців моргала.
Моргала – моргала, чубарики – чубчики. 2 р.
До вподоби була усім і така пісня:
Кучерява Катерина чіплялася до Мартина:
«Ой Мартине, добродію, сватай мене у неділю».
«Катерино, люба, мила, сватав тебе б, так не сила.
Не до жартів, до любові – в Катерини чорні брови».
В Катерини кудрі в'ються, а за неї хлопці б'ються.
Бідолашному Мартину обірвали всю чуприну.
Перша дівчинка
Та якби мама не тішила – пестила доньчину косу наставав час самостійному вирішенню долі дівочої окраси. Заховавшись в куточок, приткнувшись до прихиленого люстерко, рішуче відпанахували шовкові пасма дорогоцінних дівочих кіс. І тоді неживим тілом спадало на підставлений паперовий аркуш купане в любистку – м'яті, сушене на трепетних плечах і цнотливих персах, куйовджене на вітрі, висвітлене на сонячному промені волосся. Одтинали його, наче живе тіло. І ніхто не звертав уваги на те скільки материних турбот, надій і сподівань було в них вкладено.
Друга дівчинка
І лише пізніше дівчата жалкували за своїми відрізаними косами, що тепер лежали в клаптиках паперу, або просто продані, гроші потрачені і забуті слова старих людей
«Дівчина з косою – як трава з росою»,
«Нема коси – нема краси»,
«Дівка без коси, що кінь без гриви» та багато – багато іншого, що берегло українську культуру, виховувало шану і повагу до народного.
Ведучий
Чи пам'ятаєте ви, що віддавна в нашого народу влаштовували так званий обряд постригання. Кум, як названий батько немовляти, перед постригом бажав дівчинці, щоб у неї зростало густе і пишне волосся, щоб коса маяла до пояса, приносила радість батькам. Згодом вже мами і бабусі привчали дівчинку до самостійності, де формувалася жіноча ошатність і працьовитість. Прокинувшись вранці дівчинка мусила насамперед «навести лад», тобто розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалося найбільшим нехлюйством братися за будь – яку роботу чи сідати до столу із розпущеною косою або нечесаною. Про таких казали:
«У неї на голові сорока гніздо звила»,
«У неї в косах сім чортів кублилося»…
Декламатор
В народних повір'ях розповідається…
Велика радість в дім прийшла: родилося малесеньке дівча.
І перший крик її для нас став піснею на довгий час.
Батьки її і вся рідня плекали, пестили дитя.
А щоб красивою зросла, у травах купана була.
Неси, бабо швидко воду, наливай у миску.
Щоб скупати нашу внучку, мати дай любистку.
Віллєм меду, срібла кинем, щоб була багата,
Щоб росла красива доня, і раділа хата.
Ще у купіль покладемо червону калину,
Чебрець, руту та барвінок, - скупаєм дитину.
Щоб коса була у неї гарною, густою,
В першу купіль покладемо гребінець із щіткою.
Ведучий
Споконвіку дівоча коса була своєрідною візиткою охайності. Як стежить юнка зо власним волоссям, такою у майбутньому, вважалося, буде і господинею – чепурною, працьовитою або ж неохайною, лінькуватою. Ось як про це говорить народ у своїх обрядах природного календаря:
Ой, рано – рано кури запіли,
А ще раніше Гануся встала.
Гануся встала, косу чесала,
Косу чесала, двір замітала.
А двір замела, до церкви пішла.
Там люди стояли, її питали:
«Чи ти попівна, чи королівна?»
«Я не попівна, не королівна.
Батькова донька, як ягідочка,
Материна дівка, як ясна зірка».
Декламатор
Старі люди говорили:
«Яка коса – така й краса»,
«Подивись на косу, а подумай про господиню»,
«Коса – дівоча краса»,
«Дівка без коси – немає краси».
Косички у дівчаток, щоб смикати за них, -
Так думав я спочатку, а виявилось – ні.
Вони ростуть для того, щоб заплітати довго,
Щоб хтось про них казав: «Ах, ах, яка краса!».
Звучить пісня «Селезень»
1.Іди, іди селезню додому
Продам тебе дідові старому.
2.За три копи селезня продала,
А за копу дударика найняла.
3.Заграй мені дударику на дуду,
Нехай же я своє горенько забуду.
4.Коли б тобі горенько да печаль
То б ти вийшов на вулицю та й кричав.
5.А то ж тобі горенька немає,
Ой хто ж тобі сі кучері звиває?
6.Була в мене дівчина Уляна,
Вона ж мені сі кучері звивала.
7.Була в мене дівчина Орися,
Тоді в мене сі кучері вилися.
8.Була в мене дівчина Варвара,
Вона ж мені сі кучері порвала.
Ведучий
От уже й час до шлюбу збиратися. Найбільше пісень про косу зустрічаємо в обрядовій весільній скарбниці. Цьому присвячено навіть спеціальний ритуал, так зване розплітання коси – один чи не найбільш хвилюючих, за яким стежили всі учасники весілля, адже дівчина відтепер уже більше ніколи не заплітатиме косу, а витиме вінкам навколо голови і під хустку.
Звучить пісня «Весільна».
Ой, рано – рано Маруся вставала
І русу косу гладенько чесала.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Ой, подивися матусю рідненька,
Яка Маруся, ой яка гарненька.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Нехай музики Марусі заграють,
Хай же Іванко її зустрічає.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Декламатор
Наш земляк поет – пісняр Олександр Тараненко написав дуже доречний вірш:
Буду гарна коханому жіночка,
Восени хай сватів присила.
Я зваблива таки україночка
Недарма, що з глухого села.
У любистку матусею купана,
Від батьків і землі - ця краса.
Не мальовані в мене й не куплені
Чорні брови і довга коса.
І на сцені сільській уже звісна я,
Оцінили таланти мої.
Голосиста, бо виросла з піснею,
А навчили співать соловї.
У мистецтво закохана з малку я,
Надто в ролі сільських чарівниць.
Можу бути сьогодні Наталкою,
Завтра – Галею із «Вечорниць».
Ось одіну коралі й намисто,
Що на сонці блищать, як роса.
…У степах променистих і чистих
Розцвіта України краса.
Ведучий
У поетичних текстах оспівується жалоба за косою, як символом дівування, з котрим молода має розпрощатися. І коли вже косу розплетено, і молодій одягали вінок та вельон (фату) – відтепер вона вже ніколи, згідно з традицією, не заплітатиме коси, як символ дівочості. Адже прощання з косою – це власне прощання з дівуванням. У молодої починається новий відповідальний період життя, де вже вона буде виступати в ролі хранительки традицій.
Звучить пісня «Віншувальна»
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своїй матінці кланялася:
«Дякую, тобі мамо, що будила мене рано,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своєму батеньку кланялася:
«Дякую, тобі тато, що збудував мені хату,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки сестричці кланялася:
«Дякую тобі сестро, що навчила коси плести,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своєму брату кланялася:
«Дякую тобі брате,що проводив хлопців в хату,
Більш не будеш, не будеш».
Декламатор
Про народні традиції, пов'язані з дівочою косою яскраво сказав наш поет – земляк О.Тараненко.
Чому розплетена коса?
Троянди квітнуть у дворі,
О цій порі бува їм тісно.
Любов не в'яне на зорі,
А перероджується в пісню.
Чому розплетена коса?
З троянди випита роса…
Вже ранок схід черка крилом,
Тумани тануть білосніжні,
А птаха пісня над селом
Пита зажурено і ніжно
Чому розплетена коса,
А на очах твоїх сльоза?
Зронив лелеченько перо,
А солов'ї нащебетали,
Аби на щастя, на добро
З любов'ю діти виростали.
Чому розплетена коса?
Коханню віддана краса.
Пісня «Ой у вишневому саду».
Ой у вишневому саду
Там соловейко щебетав.
Додому я просилася,
А він мене все не пускав.
Доню моя, у чому річ,
Де ти гуляла цілу ніч.
Чому розплетена коса,
А на очах блищить сльоза?
Коса розплетена тому
Її подруга заплела.
А на очах блищить сльоза,
Бо з милим розлучилася.
Мамо моя, ти вже стара,
А я весела й молода.
Я жити хочу, я люблю.
Мамо не лай доню свою.
Ведучий
Та немеркнучою сторінкою нашого народу є те, як коси наших слов'янських красунь використовували в роки Великої Вітчизняної війни завойовники – чужинці. Про це яскраво розповідає у своїй поемі Леонід Титаренко «Лебеді над Освенцімом».
Декламатор
М. Юхименко
Коси.
Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?
Ще ж від полюса і до полюса
Вас в віках прославляли віками,
Русі коси до самого пояса,
Коси, вкладені вінками.
Ще й досі народ наш носить
Спогад лоскітний і щемливий,
Як дівча розплітало коси,
Як їх милий розплів, щасливий:
Коси, коси, чом вас зараз ніхто не носить?
Чи дівчатам немає часу,
А чи вже заплітати ліньки?
Ви ж одвіку були окрасою
Гордовитої українки.
Скільки суму в житті розважили,
Скільки болю вам завдали?
Вас на золото щедро важили,
Як невільними продавали.
Шанували вас чорними, сивими,
Розтинали вас на хресті,
Недарма ж ви служили символом
І незайманості, і честі.
Коси, коси чом вас зараз ніхто не носить?
Щоб там з косами не зробили,
Але давня луна доносить:
Тільки тим, що себе ганьбили,
Відтинали безжально коси.
Я не знаю, є, може й правильні
Наші люди, що звичай стерли.
Та якби піднялися предки,
Чи від сорому б не померли?
Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?
Звучить пісня.
Доречним буде акцент на материнську красу, що переплітається з душевним болем і тривогами за дітей, родину.
Ой чого калина віти похилила,
Чи багато цвіту, чи важка роса.
Ой чого так рано мама посивіла,
А була ж у неї золота коса.
Материнські болі, мамині тривоги.
Простелила доля у незнану даль.
За ворота вийде, стане край дороги,
В коси заплітає сивини печаль.
Стеляться тумани долами, лугами,
Стеляться тумани у глибокі сни.
Ой, дорога дальня, повертай до мами,
Буде в її косах менше сивини.
Ведучий
Дівоча коса – це, так би мовити, символічна ознака внутрішнього єства, природної потреби, з якою асоціюється насамперед висока мораль людських взаємин. І коли ми чуємо «Утоплюся в косі, утоплюся в красі», розуміємо це так, що дівчина виконала свою найвищу місію. Мода на косу то з'являється, то зникає, дуже жаль, що зникла первісна суть цього символу – скромність і цнотливість дівчини. Ні, це не старомодництво, але в довгій, що до пояса, косі є своя принада, щось ніжне і близьке, щемне і священне. Нехай і рідко, але коли прийде дівчина з гарною косою, ми не оминемо її увагою, поглянемо їй у слід і подумаємо: гарні ж були звичаї у нашого народу…
І заспіваємо
Розпустили кучері дівчата,
Ще підвели й брови для краси.
Тільки ти роби, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси. 2 р.
Хай вона росте густа та пишна,
Чорнобровим хлопцям на біду.
Я тобі, моя чарівну вишне
Сам троянди в коси заплету. 2 р.
Стану рано – вранці до схід сонця,
Назбираю квітів запашних.
Що є краще за дівочі коси,
Ще й троянди вплетені у них? 2 р.
Кажуть всі дівчата однакові,
Та на світі мила є одна.
Полонила серце юнакові,
А ключі від свого не дала. 2 р.
А коли настане день весілля,
Ти розпустиш коси одному.
Ой, яка хороша ти, дівчино,
В косах ти сподобалась йому. 2 р.
Ведучий
А Наталя Забіла не забула «Про красу жіночу».
Промінь сонця запалить ранкову росу,-
І заграє вона, забринить веселково.
Скільки мовлено вже про одвічну красу,
Тільки я про жіночу скажу своє слово.
Ніжні перса і довга русява коса,
Та смаглявого личка привабна родзинка…
І хоч кажуть, що світ порятує краса,
Та врятує його тільки жінка.
На фоні пісні дівчатка демонструють свої коси та власні фантазії їх плетіння. Аудиторія оцінює найдоглянутіші коси і дівчинку - нагороджують аплодисментами «Прийом глядацьких симпатій».
Список використаних джерел
В.Скуратівський, Берегиня, К.-1987
О.Тараненко, Ода соняшникові, Дніпро- 1990
Збірка українських народних пісень, упорядник О.Хмелівська, К.-1967
Художня культура, 10 клас
Юлія Заболотна
с. Червона Кам’янка
відділ освіти Олександрійської РДА
Епіграф: «Тільки ти ходи, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси».
Мета:
Обладнання: українські строї, вишиті рушники, вінки, квіти (барвінок, м’ята, черемха, калина), троїсті музики, виставка книг та дитячих малюнків, презентація.
Хід уроку
Звучить пісня «Розпустили кучері дівчата».
Розпустили кучері дівчата,
Підвели ще й брови для краси.
Тільки ти ходи, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси. 2 р.
Хай вона росте густа та пишна,
Чорнобровим хлопцям на біду.
Я тобі моя чарівну вишне
Сам у них троянди заплету. 2 р.
Ллються коси, як ранкові роси,
В ланцюгах срібляться золотих.
Що є краще за дівочі коси
І троянди вплетені у них. 2 р.
Ведучий
Багатьом, сподіваюся запав у душу цей тужливий український романс. І той, хто добре знає давній український звичай, зв’язаний із символічним розплетенням коси, неодмінно здогадається, чому зблиснула сльоза у маминої доньки.
Так в народних звичаях знаходимо… Коса. Дівоча краса. Ще в дитинстві, коли мама заплітала кіски донечці, вона приказувала:
Коси до п’ят, дівка до гряд;
Косам стрічечки – дівкам женишки.
Підростала доня. Виростали коси. Мила мама донечці коси, не забувала:
світлі – ромашкою, щоб сонечком світилися і медом пахли;
шавлією і м’ятою – темні, щоб пахли загадково і звабно;
любистком, щоб хлопців чарувати.
І тут же примовляла:
Ой не ріж косу, бо хорошая,
Не губи красу – дуже прошу я.
Я люблю тебе таку – в косах стрічку голубу…
Виплітали коси, хто як міг. Прикрашали стрічечками, квіточками, віночками, шишками з ниток (галунами). Виростали дівчата і звучали вже інші мотиви.
Звучить пісня «Ой на горі калина».
Ой на горі калина, під горою малина.
Калина – малина, чубарики – чубчики калина. 2 р.
Там дівчина ходила, цвіт калини ламала.
Ламала – ламала, чубарики – чубчики ламала. 2 р.
Та в пучечки в’язала, на доріжку кидала.
Кидала – кидала, чубарики – чубчики кидала. 2 р.
Та й на хлопців моргала, та й на хлопців моргала.
Моргала – моргала, чубарики – чубчики. 2 р.
До вподоби була усім і така пісня:
Кучерява Катерина чіплялася до Мартина:
«Ой Мартине, добродію, сватай мене у неділю».
«Катерино, люба, мила, сватав тебе б, так не сила.
Не до жартів, до любові – в Катерини чорні брови».
В Катерини кудрі в’ються, а за неї хлопці б’ються.
Бідолашному Мартину обірвали всю чуприну.
Перша дівчинка
Та якби мама не тішила – пестила доньчину косу наставав час самостійному вирішенню долі дівочої окраси. Заховавшись в куточок, приткнувшись до прихиленого люстерко, рішуче відпанахували шовкові пасма дорогоцінних дівочих кіс. І тоді неживим тілом спадало на підставлений паперовий аркуш купане в любистку – м’яті, сушене на трепетних плечах і цнотливих персах, куйовджене на вітрі, висвітлене на сонячному промені волосся. Одтинали його, наче живе тіло. І ніхто не звертав уваги на те скільки материних турбот, надій і сподівань було в них вкладено.
Друга дівчинка
І лише пізніше дівчата жалкували за своїми відрізаними косами, що тепер лежали в клаптиках паперу, або просто продані, гроші потрачені і забуті слова старих людей
«Дівчина з косою – як трава з росою»,
«Нема коси – нема краси»,
«Дівка без коси, що кінь без гриви» та багато – багато іншого, що берегло українську культуру, виховувало шану і повагу до народного.
Ведучий
Чи пам’ятаєте ви, що віддавна в нашого народу влаштовували так званий обряд постригання. Кум, як названий батько немовляти, перед постригом бажав дівчинці, щоб у неї зростало густе і пишне волосся, щоб коса маяла до пояса, приносила радість батькам. Згодом вже мами і бабусі привчали дівчинку до самостійності, де формувалася жіноча ошатність і працьовитість. Прокинувшись вранці дівчинка мусила насамперед «навести лад», тобто розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалося найбільшим нехлюйством братися за будь – яку роботу чи сідати до столу із розпущеною косою або нечесаною. Про таких казали:
«У неї на голові сорока гніздо звила»,
«У неї в косах сім чортів кублилося»…
Декламатор
В народних повір’ях розповідається…
Велика радість в дім прийшла: родилося малесеньке дівча.
І перший крик її для нас став піснею на довгий час.
Батьки її і вся рідня плекали, пестили дитя.
А щоб красивою зросла, у травах купана була.
Неси, бабо швидко воду, наливай у миску.
Щоб скупати нашу внучку, мати дай любистку.
Віллєм меду, срібла кинем, щоб була багата,
Щоб росла красива доня, і раділа хата.
Ще у купіль покладемо червону калину,
Чебрець, руту та барвінок, - скупаєм дитину.
Щоб коса була у неї гарною, густою,
В першу купіль покладемо гребінець із щіткою.
Ведучий
Споконвіку дівоча коса була своєрідною візиткою охайності. Як стежить юнка зо власним волоссям, такою у майбутньому, вважалося, буде і господинею – чепурною, працьовитою або ж неохайною, лінькуватою. Ось як про це говорить народ у своїх обрядах природного календаря:
Ой, рано – рано кури запіли,
А ще раніше Гануся встала.
Гануся встала, косу чесала,
Косу чесала, двір замітала.
А двір замела, до церкви пішла.
Там люди стояли, її питали:
«Чи ти попівна, чи королівна?»
«Я не попівна, не королівна.
Батькова донька, як ягідочка,
Материна дівка, як ясна зірка».
Декламатор
Старі люди говорили:
«Яка коса – така й краса»,
«Подивись на косу, а подумай про господиню»,
«Коса – дівоча краса»,
«Дівка без коси – немає краси».
Косички у дівчаток, щоб смикати за них, -
Так думав я спочатку, а виявилось – ні.
Вони ростуть для того, щоб заплітати довго,
Щоб хтось про них казав: «Ах, ах, яка краса!».
Звучить пісня «Селезень»
Продам тебе дідові старому.
А за копу дударика найняла.
Нехай же я своє горенько забуду.
То б ти вийшов на вулицю та й кричав.
Ой хто ж тобі сі кучері звиває?
Вона ж мені сі кучері звивала.
Тоді в мене сі кучері вилися.
Вона ж мені сі кучері порвала.
Ведучий
От уже й час до шлюбу збиратися. Найбільше пісень про косу зустрічаємо в обрядовій весільній скарбниці. Цьому присвячено навіть спеціальний ритуал, так зване розплітання коси – один чи не найбільш хвилюючих, за яким стежили всі учасники весілля, адже дівчина відтепер уже більше ніколи не заплітатиме косу, а витиме вінкам навколо голови і під хустку.
Звучить пісня «Весільна».
Ой, рано – рано Маруся вставала
І русу косу гладенько чесала.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Ой, подивися матусю рідненька,
Яка Маруся, ой яка гарненька.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Нехай музики Марусі заграють,
Хай же Іванко її зустрічає.
Приспів:
Вийся косо до пояса,
Для Марусеньки окраса –
Русу косу чесала.
Декламатор
Наш земляк поет – пісняр Олександр Тараненко написав дуже доречний вірш:
Буду гарна коханому жіночка,
Восени хай сватів присила.
Я зваблива таки україночка
Недарма, що з глухого села.
У любистку матусею купана,
Від батьків і землі - ця краса.
Не мальовані в мене й не куплені
Чорні брови і довга коса.
І на сцені сільській уже звісна я,
Оцінили таланти мої.
Голосиста, бо виросла з піснею,
А навчили співать соловї.
У мистецтво закохана з малку я,
Надто в ролі сільських чарівниць.
Можу бути сьогодні Наталкою,
Завтра – Галею із «Вечорниць».
Ось одіну коралі й намисто,
Що на сонці блищать, як роса.
…У степах променистих і чистих
Розцвіта України краса.
Ведучий
У поетичних текстах оспівується жалоба за косою, як символом дівування, з котрим молода має розпрощатися. І коли вже косу розплетено, і молодій одягали вінок та вельон (фату) – відтепер вона вже ніколи, згідно з традицією, не заплітатиме коси, як символ дівочості. Адже прощання з косою – це власне прощання з дівуванням. У молодої починається новий відповідальний період життя, де вже вона буде виступати в ролі хранительки традицій.
Звучить пісня «Віншувальна»
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своїй матінці кланялася:
«Дякую, тобі мамо, що будила мене рано,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своєму батеньку кланялася:
«Дякую, тобі тато, що збудував мені хату,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки сестричці кланялася:
«Дякую тобі сестро, що навчила коси плести,
Більш не будеш, не будеш».
Де б я не їхала, де б я не йшла
Тільки своєму брату кланялася:
«Дякую тобі брате,що проводив хлопців в хату,
Більш не будеш, не будеш».
Декламатор
Про народні традиції, пов’язані з дівочою косою яскраво сказав наш поет – земляк О.Тараненко.
Чому розплетена коса?
Троянди квітнуть у дворі,
О цій порі бува їм тісно.
Любов не в’яне на зорі,
А перероджується в пісню.
Чому розплетена коса?
З троянди випита роса…
Вже ранок схід черка крилом,
Тумани тануть білосніжні,
А птаха пісня над селом
Пита зажурено і ніжно
Чому розплетена коса,
А на очах твоїх сльоза?
Зронив лелеченько перо,
А солов’ї нащебетали,
Аби на щастя, на добро
З любов’ю діти виростали.
Чому розплетена коса?
Коханню віддана краса.
Пісня «Ой у вишневому саду».
Ой у вишневому саду
Там соловейко щебетав.
Додому я просилася,
А він мене все не пускав.
Доню моя, у чому річ,
Де ти гуляла цілу ніч.
Чому розплетена коса,
А на очах блищить сльоза?
Коса розплетена тому
Її подруга заплела.
А на очах блищить сльоза,
Бо з милим розлучилася.
Мамо моя, ти вже стара,
А я весела й молода.
Я жити хочу, я люблю.
Мамо не лай доню свою.
Ведучий
Та немеркнучою сторінкою нашого народу є те, як коси наших слов’янських красунь використовували в роки Великої Вітчизняної війни завойовники – чужинці. Про це яскраво розповідає у своїй поемі Леонід Титаренко «Лебеді над Освенцімом».
Декламатор
М. Юхименко
Коси.
Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?
Ще ж від полюса і до полюса
Вас в віках прославляли віками,
Русі коси до самого пояса,
Коси, вкладені вінками.
Ще й досі народ наш носить
Спогад лоскітний і щемливий,
Як дівча розплітало коси,
Як їх милий розплів, щасливий:
Коси, коси, чом вас зараз ніхто не носить?
Чи дівчатам немає часу,
А чи вже заплітати ліньки?
Ви ж одвіку були окрасою
Гордовитої українки.
Скільки суму в житті розважили,
Скільки болю вам завдали?
Вас на золото щедро важили,
Як невільними продавали.
Шанували вас чорними, сивими,
Розтинали вас на хресті,
Недарма ж ви служили символом
І незайманості, і честі.
Коси, коси чом вас зараз ніхто не носить?
Щоб там з косами не зробили,
Але давня луна доносить:
Тільки тим, що себе ганьбили,
Відтинали безжально коси.
Я не знаю, є, може й правильні
Наші люди, що звичай стерли.
Та якби піднялися предки,
Чи від сорому б не померли?
Як я скучив за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?
Звучить пісня.
Доречним буде акцент на материнську красу, що переплітається з душевним болем і тривогами за дітей, родину.
Ой чого калина віти похилила,
Чи багато цвіту, чи важка роса.
Ой чого так рано мама посивіла,
А була ж у неї золота коса.
Материнські болі, мамині тривоги.
Простелила доля у незнану даль.
За ворота вийде, стане край дороги,
В коси заплітає сивини печаль.
Стеляться тумани долами, лугами,
Стеляться тумани у глибокі сни.
Ой, дорога дальня, повертай до мами,
Буде в її косах менше сивини.
Ведучий
Дівоча коса – це, так би мовити, символічна ознака внутрішнього єства, природної потреби, з якою асоціюється насамперед висока мораль людських взаємин. І коли ми чуємо «Утоплюся в косі, утоплюся в красі», розуміємо це так, що дівчина виконала свою найвищу місію. Мода на косу то з’являється, то зникає, дуже жаль, що зникла первісна суть цього символу – скромність і цнотливість дівчини. Ні, це не старомодництво, але в довгій, що до пояса, косі є своя принада, щось ніжне і близьке, щемне і священне. Нехай і рідко, але коли прийде дівчина з гарною косою, ми не оминемо її увагою, поглянемо їй у слід і подумаємо: гарні ж були звичаї у нашого народу…
І заспіваємо
Розпустили кучері дівчата,
Ще підвели й брови для краси.
Тільки ти роби, як вчила мати,
Не обрізуй русої коси. 2 р.
Хай вона росте густа та пишна,
Чорнобровим хлопцям на біду.
Я тобі, моя чарівну вишне
Сам троянди в коси заплету. 2 р.
Стану рано – вранці до схід сонця,
Назбираю квітів запашних.
Що є краще за дівочі коси,
Ще й троянди вплетені у них? 2 р.
Кажуть всі дівчата однакові,
Та на світі мила є одна.
Полонила серце юнакові,
А ключі від свого не дала. 2 р.
А коли настане день весілля,
Ти розпустиш коси одному.
Ой, яка хороша ти, дівчино,
В косах ти сподобалась йому. 2 р.
Ведучий
А Наталя Забіла не забула «Про красу жіночу».
Промінь сонця запалить ранкову росу,-
І заграє вона, забринить веселково.
Скільки мовлено вже про одвічну красу,
Тільки я про жіночу скажу своє слово.
Ніжні перса і довга русява коса,
Та смаглявого личка привабна родзинка…
І хоч кажуть, що світ порятує краса,
Та врятує його тільки жінка.
На фоні пісні дівчатка демонструють свої коси та власні фантазії їх плетіння. Аудиторія оцінює найдоглянутіші коси і дівчинку - нагороджують аплодисментами «Прийом глядацьких симпатій».
Список використаних джерел
В.Скуратівський, Берегиня, К.-1987
О.Тараненко, Ода соняшникові, Дніпро- 1990
Збірка українських народних пісень, упорядник О.Хмелівська, К.-1967