Цвітоське навчально – виховне об’єднання
Країна казкова -
Країна
Книжкова
(Посвячення у читачі)
Класовод: Василькова
Тамара Борисівна
Тема: Країна казкова - Країна Книжкова
Мета. Розширювати читацький світогляд, уявлення учнів про значення книги у житті людини; сприяти розвитку допитливості, інтересу до книжок; формувати читацькі смаки; виховувати любов та бережливе ставлення до книжок, прагнення до знань.
Обладнання. Плакати з народними прислів'ями та приказками про книгу; виставка книг «Нам без книг ніяк не можна»; квітка-семиквітка; речі літературних героїв.
Вчитель. Любі діти! Вітаю вас, ваших батьків, гостей зі святом. Нещодавно ви стали школярами, вперше переступивши поріг нашої школи. А сьогодні настав час завітати до нашої шкільної бібліотеки.
Бібліотека - це приміщення, де зібрані різноманітні книжки, це місце, де ви можете почитати цікаву книгу або взяти її додому на деякий час.
Книги зустрічають кожного з нас уже в ранньому дитинстві. Спочатку батьки читали вам, а тепер ви самі можете читати і вірші, і оповідання, і особливо казки.
1- й учень. Коли умієш сам читати — Не треба мамі докучати, До бабусі теж не треба йти: «Ну почитай, мовляв, хоч ти!».
2- й учень. Сестру просити теж не треба, Щоб почитала щось для тебе, А ні благати, ні чекати, А просто взяти й почитати.
Бібліотекар. Готуючись до зустрічі з вами, ми запросили деяких героїв казок, проте вони не змогли приїхати, а лише прислали телеграми і забули підписати. Діти, а ви зможете відгадати, від кого ці телеграми? Тож давайте спробуємо.
1 телеграма.
«Дуже засмучена. Мишка випадково розбила
яєчко, прийти не зможу». (Курочка Ряба)
2 телеграма.
«З’їв семеро козенят, болить живіт ». (Вовк і семеро козенят)
З телеграма.
А це вже, любі діти, щось зовсім не зрозуміле, і підписи якісь дивні. Ось телеграма, спробуйте її прочитати:
« ЛюбідітиВітаюзпосвятоювчитачіБажаю-успіхівунавчанні». (наЗйок, лобКоок, тіуБарно). (У зал вбігає Незнайко).
Незнайко.
Я летів сюди, як птиця,
Щоб поспіть до вас лишень.
Познайомлюсь, годиться,
З вами в цей чудовий день.
Я тут швидко з вами розберуся,
Ви чому сюди прийшли?
Читачами стати захотілось?
Більше справи не знайшли?
Бібліотекар. Так! Постій, постій, Незнайку! Що ти хочеш нам сказать? Ти упевнений, що малятам не слід читать? А як же далекі моря, океани, а як же айсберги, що ніколи не тануть? Малятам дізнатись про це так важливо, тому їм без книги ніяк не можливо.
Любі хлопчики й дівчатка, В нас сьогодні книжки свято. Будем разом відзначати, Книгу - друга шанувати
2 – й учень
Свято книги зазвучало
Серед міста, як сигнал.
За годину місто стало,
Як один читальний зал.
3- й учень.
Всі читають урочисто —
І безвусі, й вусачі .
Скільки мешканців у місті,
Стільки в місті й читачів.
5- й учень.
У тролейбусі читають,
Щось мугикають під ніс,
Сторінки перегортають
Під ритмічний стук коліс.
7- й учень.
Лиш з малими читачами
В хаті клопіт вечорами:
Від книжок, хоч треба спати,
Їх ніяк не відібрати.
9- й учень.
В кожнім домі, в кожній хаті -
У містах і на селі,
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
11- й учень.
Дружба з книгою - це свято,
Не було б його у нас,
Ми не знали б так багато
Про новий і давній час:
4- й учень.
Все ми в книзі знайдемо,
Кращої не знаємо –
Доброї і вірної
Подруги малят!
6- й учень.
Книгу зрозумілу,
Чесну, добру і сміливу
І дівчатка й хлопчаки –
Хочуть всі читати.
8- й учень.
Книги дружать з дітворою.
Полюби їх у житті —
І улюблені герої
Будуть друзями завжди.
10- й учень.
В світі щаслива,
Мудра, правдива і жартівлива.
Як не вгадали, стану в пригоді:
Річ коротенька - книжка, та й годі.
12- й учень.
Книги, книги на полицях Завше тихо поміж книг. Та яку не розгорнеш Щось цікаве в них знайдеш.
13- й учень.
Гортайте, гортайте Сторінки, мов диво, Весь світ в собі книжка Вмістила дбайливо.
14- й учень.
Сторінки книжок завітних
Всіх нас доброму навчать —
Працювати і учитись,
І Батьківщину шанувать.
Бібліотекар. Ну, що, Незнайку, переконався, що у нас малята молодці. Назвати можна їх знавцями. Бо вміють уже вони читати і рахувати, і писати, і вірші можуть розказати, і пісню дружно заспівати.
(Звучить пісня «Про порвану книжку...»).
(Інсценізація «Хвора книжка»).
(Стук у двері).
Книга.
Ой-ой-ой!
Не маю сили!
Ви на мене наступили?
Незнайко. Що це тут валяється?
Вчителька. Книжка, виявляється!
Книга.
Я подерта, я потерта,
Кінчики загнуті.
Сторінки пом'яті.
Він мене скалічив,
Мені потрібні ліки.
Бібліотекар. Діти, цій книзі потрібна допомога. Куди слід віднести цю книжку, щоб їй допомогли?
Діти (разом). В бібліотеку!
Бібліотекар. А що є в бібліотеці для того, ще полікувати цю книгу.
Діти (разом). Книжкова лікарня і лікар Айболить.
(Виходить лікар Айболить).
Лікар.
Я - лікар книжковий, Я книги лікую,
Я хворі сторінки їм ремонтую,
Мої пацієнти брудні і з дірками.
Кому з вас погано - ходімо із нами!
Я дам вам сорочку з паперу і клею,
Щоб книги зцілити в лікарні усе є.
(Лікар бере книжку і веде у лікарню).
Бібліотекар. Діти, Знайко, Буратіно, Колобок прислали не тільки вітальну телеграму, а й ось цю посилку. Давайте розкриємо і подивимося, що там є?
(Бібліотекар дістає квітку-семицвітку).
Бібліотекар. Діти, що це? Чому пелюстки різно - кольорові? Як називається ця квітка? З якої вона казки?
(В. Катаев, «Квітка-семицвітка»)
Бібліотекар. А ось на пелюстках щось написано. Діти, це загадки. Ви любите розгадувати загадки? І поки Айболить лікує нашу книгу, ми з вами розгадаємо загадки, які заховалися під пелюстками семицвітки.
(Розгадування загадок).
1. Поясок ясний зіткала. Небеса оперезала, Після дощику з'явилась, Ніжнобарвно засвітилась.
(Веселка)
2. Гарне дерево, міцне. Листя різьблене, ясне.
А на гілочках крислатих Дуже жолудів багато.
(Дуб)
3. Хто свого гнізда не має, . Яйця іншим підкидає.
Сидить в лісі в холодку, Все кує «Ку-ку, ку-ку».
(Зозуля)
4. Сам вусатий, а у нього Довгі вуха, довгі ноги. Дім його завжди на волі: Під кущем, у лісі, в полі. Навіть пень його страхає. Хто лякливого вгадає?.
(Заєць)
5. Повсідались коло пня
В капелюшечках рідня.
Ніжки в них тоненькі, .. ., ,
Звати їх... (опеньки)
6. Коло нірки поміж трав
Мишенятко шильцем хвостик –
На сніданок.
Молока попив по тому,
Обійшов навколо дому,
Умивавсь коло воріт
Називається він... (кіт)
7. Полетіли парашути,
Не догнати, не вернути.
Де на землю впали –
Сонечками стали.
Кожне вбралось в білу шапку
Щоб впізнать, кого ж. (кульбабку)
Бібліотекар. Із загадками ви справилися відмінно. А чи добре ви знаєте казки?
(Діти відгадують казки за уривками, які зачитує бібліотекар).
Несе мене лиска, по каменю-мосту на своєму хвосту, порятуйте мене! („Кіт, Кріт, Курочка та Лисиця")
Що за хатка на узліссі? Вся ворушиться, дрижить. Де не взявсь кабан біжить. Тут і вовк іде, й ведмідь, Й кожен хоче в хатці жить. Так вже тісно їм усім -Ось-ось- ось порветься дім. Що за дім такий лежить, І ворушиться й дрижить? („ Рукавичка")
На голову глечик лисиця наділа, мерщій до річки поспішила, скоріше глечика сварити, у річці жартуна втопити. І не подумала лисиця, що і сама може втопиться. („Лисиця та глечик")
Сидить півник на печі, їсть смачненькі калачі. Тут лисичка прибігає, мерщій півника хапає. Біжить котик рятувати, в лисиці півника забрати. („ Котик і півник")
Знайшов півник колосок, Змолов борошна мішок. Спік негайно у печі Пиріжки та калачі. Мишенят не пригощав, Бо жоден з них не помагав. („Колосок")
Я - бичок-третячок, Смоляний в мене бочок. Із соломи дід зробив, Бік смолою засмолив. („Солом"яний бичок")
Вигнав дід козу із хати, та й пішла вона блукати. В зайця хатку відібрала, всі козу ту виганяли. Рак козуню ущипнув. Зайцю хатку повернув. („Коза-Дереза")
Бібліотекар. Я знайшла ще якісь папірці, що це. Це загадки. По перших літерах відгаданих слів у вас повинно вийти слово. Що це за слово? Ану відгадайте.
Б - Мав солом'яний бочок в нашій казочці (бичок)
І - Не просив би у тата човник І весельце, не потрапив би до відьми
(Івасик-Телесик)
Б - Самий злий з усіх людей - Це казковий (Бармалей)
Л - Пазуристий він, гривастий, в казках діє африканських. Рявкне - ох і
лютий рев... Відгадали? Так, це (Лев).
І - Богатир він, побиван Хлопець на ім'я (Іван)
О - Тільки сядеш на пеньок відпочити трохи і зітхнеш. Аж тут побач
старенького (Оха)
Т -Дзвонив ведмідь, мартишки, слон. А назва казки - ("Телефон")
Е - Як метелики кружляють, духм'яний пилок збирають. Дюймовочку
зустрічали, крильця їй подарували (Ельфи).
К - Всіх він любить незрадливо, хто б до нього не ходив. Догадались? Це ж
наш Гена, це наш Гена - (Крокодил)
А - Він під деревом сидить, добрий лікар (Айболить)
Діти (разом). Бібліотека
Бібліотекар. А ось я знайшла ще якісь папірці з незрозумілими написами. Діти, ви знаєте що це?
Діти (разом). Ребуси!
Бібліотекар. А чи важко їх розгадувати?
Діти (разом). Ні!
Бібліотекар. Тож давайте розгадаємо їх.
(Розгадування ребусів).
Бібліотекар. Є книги, які плачуть від користувачів, а такі, які радіють. А ще діти я не хочу щоб ви були такими як Гріша Скворцов з цієї гуморески.
14 – й учень
У Скворцова Гріші
Книги найбрудніші,
Всі вони патлаті, порвані, горбаті. Ну, немає в них лиця: Без початку, без кінця. Палітурки, як ганчірки. Ті книжки ридають гірко. Бився Грішка з хлопчаками, Він розмахував книжками, Дав Мишку по голові Замість книжки стало дві! Хто цю книжку візьме стиха, Той пізнає горя й лиха!
Бібліотекар. Шановні діти, щоб правильно себе поводити на вулиці, у школі, у музеї, в театрі існують певні правила-пам'ятки. Така пам'ятка є і в нашій бібліотеці - «Як поводитися з книгою».
Зараз я вам її зачитаю.
* Беріть книгу чистими руками.
* Обережно гортайте сторінки, не слиньте при цьому пальців, не загинайте
сторінок.
* Не пишіть, не малюйте на книзі.
* Не закладайте сторінки ручками, олівцями.
* Користуйтесь закладками.
* Кладіть книгу на певне місце.
(Входить відремонтована книга).
Книжка. Ось мене і відремонтував книжковий лікар.
І знову я щаслива,
Мудра, правдива і жартівлива.
Я - книжка! Я - товариш твій!
Ти зберегти мене зумій.
Бібліотекар. Ой, книжко, як вчасно ти повернулася. То й пам'ятку нашим дітям ти вручиш сама.
(Незнайко наштовхується на вказівник «Стіл знахідок». На килимі-літакові розклеєно речі казкових героїв: кришталевий черевичок, золотий ключик, чобітки кота, рукавичка. Здвигає плечима, приміряє чобіток, бере ключик).
Незнайко. Що це за речі, мені не знайомі, на мене малі.
Бібліотекар. Ой, Незнайку! Ти не знаєш чиї це речі і хто їх тут загубив? Тож давай попросимо наших дітей, щоб вони тобі допомогли.
Діти, допоможемо?
Діти (разом). Допоможемо! Допоможемо!
(Діти відгадують чиї це речі та з якої казки).
Бібліотекар. От бачиш, Незнайку, наші діти вміють і читати, і писати, і загадки відгадувати, тому можуть стати читачами нашої країни «Читалії», і, як кожен громадянин цієї країни, вони повинні дати обіцянку.
(Діти читають обіцянку).
Урочиста обіцянка,
Я, учень ___ класу, вступаючи в ряди читачів шкільної бібліотеки, урочисто обіцяю:
Поважати книгу, Виконувати всі правила користування книгою!
Не рвати, не бруднити, не малювати її.
Всі (разом). Обіцяю!
Якщо якійсь книжці потрібна допомога - зробимо все, щоб книга не «хворіла». Всі (разом): Обіцяю!
Ніколи не проходити спокійно повз тих, хто «ображає» книгу.
Всі (разом). Обіцяю! Обіцяю! Обіцяю!
Бібліотекар. Про шлях, який книга пройшла, щоб потрапити у наш дім ми дізнаємося з вірша С. Маршака «Як друкували вашу книгу».
Учень. Я був на фабриці такій, Де вам готують книжку, Там й майстерні чарівні, Є ящики без кришки. Складач же знає, де який Друкарський знак у схові Він ставить їх у ряд стрункий І от рядки готові. Рядок лягає до рядка Легенько так і чітко, І з металевого станка Виблискує сторінка З папером стрінеться на мить Свинцевий лист набору- Сторінка ціла враз лежить, Що ти побачиш скоро. Хоч розуму в машин нема, Машина знає діло: Поріже аркуші сама І їх складе уміло. А палітурник зшиє враз, Обріже їх ножами, Оправить в найкоротший час І книга перед нами
Книжки приємно прочитати А спробуй їх створити! Таке мистецтво друкувати, Якого треба вчити. Папір нам комбінат зробив, Що паперовим зветься. Але у нас про друкарів Розмова нині йдеться Складна робота - друкувать, І друкарям з любов"ю Ми мусим щастя побажать І успіху, й здоров"я.
Вчитель. Дорогі діти! Ось і підходить до завершення наша година спілкування. Бажаю вам приємної зустрічі з мудрими книжками, які навчать вас виконувати домашні завдання лише на відмінно, рости чемними, добрими, ввічливими, завжди з повагою ставитися до вчителів та батьків. І зараз наші казкові герої: лікар Айболить, Незнайко, Книжка вручать вам пам'ятку «Я читач» та «Формуляр читача».
Читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки нової книги.
(Звучить пісня).
1