Виховний захiд для старшокласникiв разом iз батьками Рольова гра «Гострі кути сімейного кола»
Відео до пісні «Родина»
Ведучий:
-
Сьогодні ми поговоримо про родину, про сім`ю.
Для прикладу вiзьмемо повiсть I.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім`я» та О.Коломiйця «Дикий Ангел».
Омелько Кайдаш – батько, Маруся Кайдашиха – мати, Карпо і Лаврін – їхні сини. Це сім`я. Потім Карпо одружився, привів у хату Кайдашів дружину Мотрю. Скільки сімей стало?
-
Дві.
-
Далі Лаврін одружився, привів у хату Мелашку. Скільки сімей стало?
-
Три.
-
Як ви вважаєте, може три сім`ї помиритися в одній хаті?
-
Ні.
-
Що й бачимо в повісті І.С.Нечуя-Левицького.
-
І так, тема нашого заняття – гострі кути сімейного кола.
Які ж гострі кути вимальовуються в цьому творі?
У той час, як була написана повість, батьки обирали своїм дітям пару.
Як сказав молодший брат старшому: «Адже ж оце перед Семеном (свято таке, яке припадає на 14 вересня) батько тебе, мабуть, оженить. Але ж, як знаємо із змісту повісті, і Карпо, і Лаврін вибирали собі дружин самі. Та й взагалі батько не користувався авторитетом у сім`ї, хоч був гарним майстром, заробляв чималі гроші. Чому?
Ситуація 1.
-
Жінко, одчиняй! – закричав Омелько й почав лупить з усієї сили кулаком у двері.
-
Не одчиню! Ночуй надворі, коли пропив гроші, - крикнула з хати Кайдашиха.
-
Одчини, бо вікна поб`ю! – репетував Кайдаш і лупив у двері.
-
Як поб`єш, то й повставляєш, - обізвалась з хати Кайдашиха.
Лаврін устав і одчинив батькові двері. Батько переступив поріг, заточився і мало не впав.
-
Побила мене лиха година та нещаслива, - заголосила Кайдашиха. – З чим же ти поїдеш завтра на ярмарок, коли пропив гроші?
-
Брешеш! Я не пропив грошей. Осьдечки гроші, та тобі не дам. Дулю візьмеш, а не гроші.
Ведучий:
- Маруся Кайдашиха - мати – гарна господиня. Спочатку вона обсипала невістку солодкими словами: «моя дитино», «моє серденько», «доня». А потім…
Ситуація 2.
Кайдашиха з кумою біля воріт.
-
Чи робоча ж твоя невістка? – спитала кума. – Чи тямить хоч трохи в хазяйстві?
-
Моя невістка незугарна ні спекти, ні зварити. А вже що лінива, то й сказати не можна. Вранці буджу, буджу, а вона вивернеться на полу, здорова, як кобила, та тільки сопе, - відповіла Кайдашиха.
-
Од кобили чую! – крикнула Мотря.
Ведучий:
- То до чого ж привела така поведінка батька й матері?
Ситуація 3.
Мотря взяла мотовило і хотіла прясти.
-
Дай сюди мотовило! Це не твоє, а моє, - крикнула Кайдашиха й ухопила рукою мотовило.
-
Ба не дам, бо й мені треба, - одказала Мотря, не випускаючи з рук мотовила.
-
Дай сюди, кажу тобі!
-
Ба не дам!
-
Дай сюди, бо як пхну. То й ноги задереш! – кричала Кайдашиха й сіпала до себе мотовило.
-
Одчепіться, бо й я вмію пхатися, - кричала Мотря й тягла до себе мотовило.
-
Мотре! Покинь мотовило, бо як ухоплю кочергу, то поб`ю тобі руки, - Кайдаш ухопив кочергу й замірився на Мотрю.
Між батьком і Мотрею став Карпо.
-
Тату! Не бийте Мотрі! Яке право ви маєте бити мою жінку?
-
А чом же вона не слухає матері та тільки збиває бучу в моїй хаті?
-
Ба не Мотря винна, а мати.
-
Як ти смієш таке говорити про свою матір? – суворо крикнув Кайдаш і приступив до Карпа.
-
Тату! Не наближайтесь, - сказав спокійно, але понуро Карпо.
-
Я поб`ю на тобі оце мотовило, як ти не впиниш своєї жінки! – крикнув Кайдаш, приступивши до Карпа ближче.
-
Тату! Не вводьте мене в гріх.
Кайдаш розходився, кинувся на Карпа з кулаками й штовхнув його в груди.
Кайдаш знов кинувся на Карпа.
-
Не лізь, бо задушу, іродова душе! – крикнув Карпо й штовхнув його обома руками в груди.
Кайдаш упав, аж ноги задер.
Кайдашиха, Мотря й Лаврін крикнули в один голос. Лаврін з матір`ю підвели батька й посадили на лаві.
Ведучий:
- До чого веде любов до оковитої батька, ми щойно побачили. А до чого може привести така пристрасть молодого чоловіка в наш час, давайте побачимо.
Ситуація 4.
Маляр:
-
Мене розлюбила Клава-Клавочка. Чого розлюбила?
Клава:
-
Ти божевільний! Не можу бачити вдома щодня божевільного.
Маляр:
Клава:
-
Тихий чи буйний, але п`яний, божевільний. Божевілля твоє розлюбила, а потім зненавиділа.
Обговорення 1, 2, 3, 4 ситуацій.
Ситуація 5.
Ліда:
Платон:
-
То ти працюєш? А я й не знав.
Ліда:
Платон:
Ліда:
-
Бути дружиною – це професія. Складна професія.
Платон:
Ліда:
-
Уміти любити свого чоловіка – не так просто і не так легко.
Платон:
Ліда:
-
Візьмемо нас з Петром. Хоч би що там на роботі сталося, він упевнений: удома на нього чекає спокій і затишок. Я завжди вгадую, що б він хотів на вечерю, на обід, на сніданок! Він часто затримується на роботі. Але хоч як пізно прийде, знає, що його чекає гарячий чай. Не сам риється в буфеті, шукає цукор, хліб, масло, варення. Я йому все приготую, подам. Коли прийде роздратований, засмучений, - усе ж буває на роботі, - я повертаю йому спокій. Думаєте, міщанська філософія?
Платон:
Ліда:
-
Коли чоловік знає, що в нього вдома все гаразд, він і на роботі краще працює. Треба б завести порядок: коли беруть чоловіка на роботу, вимагати характеристику не тільки на нього, а й на його дружину. Бо якщо дружина лиха, то який з нього керівник?
Платон:
-
Твоя лекція, Лідо, мені сподобалася. Аплодувати не буду, а питання є. Виходить, жінці й працювати не треба? Хай у тилу порається?
Ліда:
-
Ото в тилу і є її робота.
Платон:
-
А щоб підмогти чоловікові грішми?
Ліда:
-Інколи заробляти гроші легше, ніж поратися в отому тилу. Але, на жаль, не всі жінки мають таку можливість, доводиться і їм іти на трудовий фронт.
Ведучий:
-
І сказала стиха мати:
-
Хоч женитись, спитай тата.
Ситуація 6.
Павлик:
Платон:
Павлик:
Платон:
-
Я теж. Закінчиш інститут, попрацюєш, щоб у гаманці завелося, тоді й женися.
Павлик:
Таня:
Павлик:
Платон:
- Як?
Павлик:
Ліда:
-
Звичайно, безглуздо одружуватися, не маючи нічого за душею. Але ж, як кажуть, з милим рай і в курені.
Платон:
-
Ледар і дурень надумали таке безглуздя. В курені живуть злидні, а злидні перегризають горло коханню, хоч би яке воно було! Є в тебе дах над головою? Зможеш прогодувати, одягнути дружину? Женися! А ні – зайцем бігай по світу, хоч цілий вік бігай!
Ліда:
-
Заскочила і в нашу фортецю блискавка.
Ведучий:
-
І сказала стиха мати:
-
До роботи, бо йде тато.
Ситуація 7.
Крячко:
-
Куди синок майнув? Менший. Може б, і мого прихопив, ніяк до роботи не прилаштую.
Платон:
Крячко:
Платон:
Крячко:
- Як ти смієш? Він своє віддасть, не те щоб украсти.
Платон:
- Не працює, а їсть – значить, злодій. Не заробив, а тринькає - злодій!
Крячко:
-
У вихованні помилочки були. Змалку треба було вчити. Але як?
Платон:
-
Трудом! Здорову руку прив`яжи, щоб вона не рухалася місяців зо два, а потім відв`яжи, склянки води до рота не донесеш нею. А коли твій син не два місяці, а двадцять роів нічого не робить, то ясно – калікою став… Їсти, пити хоче, а робити – ні. Каліка з калік.
Крячко:
-
Інших учиш, а в самого… Федір з докторшею… Молодшого з жінкою прогнав!
Царство твоє розвалюється. Твої ж трудилися! Ти ж їх із трьох років примушував працювати, а тепер – що? Нічого в тебе вчитися! Бувай здоровий!
Обговорення 5.6,7 ситуацій.
Пiдсумкова бесiда
Вiдео до пiснi «Родина»