1
ОДЕСЬКА ГІМНАЗІЯ № 19
ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Усний журнал
Підготувала:
вчитель географії
Кірович Людмила Іванівна
для учнів 5 класів
Одеської гімназії № 19
Одеської міської ради
Мета заходу:
Обладнання: мультимедійна презентація, проєктор, комп'ютер, відео творчих робіт учнів за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=3MI0MCz5veY
ХІД ЗАХОДУ:
ВСТУПНА ЧАСТИНА:
Напередодні проведення заходу учні отримали завдання підготувати творчі роботи заданої тематики, а саме: малюнки, поробки, аплікації. Вчитель, всі зібрані роботи, зібрала в відеоролик для презентації учням.
На початку заходу на моніторі з’являється зображення з висловом Жуля Верна «Море – це вічний рух і любов, вічне життя…»
1. Бесіда з учнями, налаштування на роботу.
Учитель:
- Діти, як ви гадаєте, якій події та якому природньому об’єкту присвячений сьогоднішній наш захід?
- Так, наш захід присвячений Міжнародному дню Чорного моря. Сьогодні ми з вами познайомимось зі сторінками усного журналу про Чорне море та дізнаємось багато цікавої інформації.
ОСНОВНА ЧАСТИНА:
Сторінка 1. «Історія визначної дати».
31 жовтня 1996 роки 6 країн: Росія, Україна, Грузія, Болгарія, Румунія, Туреччина підписали документ - «Стратегічний план дій по реабілітації і захисту Чорного моря». Необхідність у складанні подібного документа виникла після оголошення результатів досліджень Чорного моря, які показали, що за останні 30 років його стан погіршився. Щоб зупинити ці процеси і дбайливо ставитися до моря, причорноморські держави і пішли на цей крок.
З 1997 року цей день відзначається як Міжнародний день Чорного моря. Стратегічний план є першою спробою об'єднати і координувати дії всіх причорноморських країн з порятунку Чорного моря. І сьогодні дуже важливо, щоб кожна людина не тільки зрозуміла суть цього Плану, а й брала активну участь в його реалізації.
Наша з вами робота – це також внесок у велику справу з порятунку перлини природи.
Сторінка 2. «Історія походження назви Чорне море».
Група учнів підготували невеличкі повідомлення про походження назви моря та презентували їх на заході.
Учитель:
Учитель також підготувала інформацію та під час обговорення розповідала учням те, що не було озвучено.
- У давнину воно називалося понтичний морем або просто Понтом. У VI столітті до н.е. греки називали його Понтом Аксинським - Морем негостинно, пізніше, в V ст. до н.е. стали називати його Понтом Евксинським - морем Гостинним. Називали його і по імені народів, населили його берега - морем Таврійським, Скіфським, Сурозьким, Грецьким, Руським. З письмових джерел відомо, що з XIII в. мореплавці і купці Південної Європи називали море Великим і Чорним, Турки називали його Кара Деніз - море Чорне, носило воно ім'я Мавр Таласса. Вперше справжня назва Чорного моря зустрічається в літописах XIII століття.
Існує кілька версій, чому море назвали Чорним.
Турецька гіпотеза
Згідно історичної гіпотези, сучасна назва Чорного моря дали турки та інші завойовники, що намагалися підкорити населення побережжя моря. На берегах вони зустрічали запеклий опір з боку черкесів, адигів та інших племен, за що і прозвали море Кара Деніз - Чорним, негостинним.
Гіпотеза моряків
З точки зору моряків, море називається Чорним через сильні шторми, під час яких вода в морі темніє. Правда, сильні шторми на Чорному морі бувають рідко, і сильне хвилювання (більше 6 балів) теж - не частіше 17 днів в році. А зміна кольору води характерно для будь-якого моря, не тільки для Чорного. Стверджують також, що море могли назвати Чорним через чорного мулу, який залишається після шторму на березі. Але мул цей швидше сірого, ніж чорного кольору.
Гіпотеза гідрологів
За версією гідрологів, море називається Чорним тому, що будь-які металеві предмети, опущені на велику глибину, піднімаються на поверхню почорнілими. Причина - сірководень, яким насичена чорноморська вода на глибині понад 200 м.
Єдиної наукової теорії з цього питання немає.
Сторінка 3. «Фізико-географічна характеристика Чорного моря».
Учитель, використовуючи карту Чорного моря, розповідає учням про особливості розташування та використання природного об’єкту. Проводиться бесіда з учнями, знайомлення з їхніми знаннями.
- Чорне море, це великий природній комплекс, що має свої специфічні природні умови і природні ресурси. Протягом своєї геологічної історії Чорне море було то озером, то морем. Близько 50 млн. років тому, Чорне море було затокою величезного солоного океану Тетіс, який покривав своїми водами південь Європи і північ Африки. Останнє приєднання Чорного і Середземного моря відбулося приблизно 7500 тисяч років тому і носило катастрофічний характер. Найсильніший землетрус розколов сушу. Виникла сучасна протока Босфор. Величезні маси солоною середземноморської води потекли в улоговину Чорного моря, яке в той час являло собою найглибше на Землі прісноводне озеро, викликаючи загибель величезної кількості прісноводних мешканців.
- Сьогодні, Чорне море - внутрішнє море басейну Атлантичного океану. Протокою Босфор з'єднується з Мармуровим морем, далі, через протоку Дарданелли с Єгейскім і Середземним морями. Керченською протокою з'єднується з Азовським морем. З півночі в море глибоко врізається Кримський півострів. По поверхні Чорного моря проходить водна межа між Європою і Малою Азією. Впадають річки: Дунай, Дністер, Дніпро. Площа Чорного моря - 422 000 км за іншими даними - 436 400 км. Обриси Чорного моря нагадують овал з найбільшою віссю близько 1150 км. Найбільша протяжність моря з півночі на південь - 580 км. Найбільша глибина - 2210 м, середня - 1240 м. Море омиває береги Росії, України, Румунії, Болгарії, Туреччини, частково визнаної Абхазії і Грузії (території, розташовані навколо моря, традиційно називають терміном «Причорномор'я»).
- Чорне море - важливий район транспортних перевезень. Істотний обсяг морських перевезень становлять рейси танкерів, що забезпечують експорт нафти і нафтопродуктів з портів.
- У чорноморському басейні широко розвинені контейнерні перевезення, працюють залізничні поромні переправи. Розвинені в Чорному морі і морські пасажирські перевезення.
Сторінка 4. « Мешканці Чорного моря».
Група учнів підготували невеличкі повідомлення про мешканців Чорного моря та їх зображення. Демонстрували їх під час заходу.
Учитель підводить підсумки:
- Рослинний світ моря включає в себе 300 видів багатоклітинних зелених, бурих, краснихдонних водоростей (ентероморфа, ульва, кладофора, цистозіра і ін.).
- У складі фітопланктону Чорного моря - не менше 700 видів. Серед них жгутіконосци, в тому числі дінофлагелляти або перідинієві водорості, різні діатомові водорості, кокколітофоріди і ін.
- Фауна Чорного моря помітно бідніше, ніж Середземного через низьку солоності води і наявності сірководню на глибині 200 метрів. У Середземному морі - 9 тисяч.
- У Чорному морі мешкає: ссавців - 3 види, риб - 180 видів, ракоподібних - 500 видів, молюсків 200 видів, інші одноклітинні і безхребетні. Серед нешкідливих тварин зустрічаються і небезпечні для людини види: медузи Корнерот і Аурелія, Скорпена, Морський дракончик і Скат - хвостокол.
Сторінка 5. « Використання природних ресурсів та екологічні проблеми».
Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Кліматичні умови, піщані пляжі, мальовничі краєвиди, цілющі грязі зробили узбережжя Чорного моря найбільшим у країні курортним районом. Тут розташовані відомі кліматичні й бальнеологічні курорти. Велике рекреаційне значення має Південний берег Криму.
- У зв’язку з активним використанням природних ресурсів моря та високою щільністю заселення території України значно загострилися екологічні проблеми Чорного моря. Вода сильно забруднюється стічними водами курортної зони, через річковий стік, морським транспортом, російським військовим флотом, у процесі видобутку природного газу. Хімікати і добрива, що змиваються з навколишніх сільськогосподарських угідь, вражають планктон і рибу, призводять до катастрофічного поширення одноклітинних водоростей, які спричинюють «цвітіння» води. Усе це визначає екологічний стан Чорного моря як несприятливий.
- Крім того, різко скоротилося надходження у море прісної води з річок у зв’язку з її використанням для зрошення та перетворенням Дніпра на систему водосховищ. Це, своєю чергою, збільшує солоність води і викликає активізацію життєдіяльності анаеробних бактерій у нижньому шарі. Для запобігання екологічній катастрофі Чорного моря необхідне проведення комплексних заходів щодо виведення прибережних районів із зони екологічної небезпеки.
- Раціональне використання ресурсів Чорного моря й охорона його неповторної природи сприятимуть відновленню рибних запасів і цілющих рекреаційних властивостей морського узбережжя.
Сторінка 6. « Цікаві факти про Чорне море».
Група учнів підготували цікавинки про Чорне море.
Учитель узагальнює та наводить свої обрані приклади:
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА:
1. Вікторина.
Вікторина проводиться з метою закріплення знань учнів та з метою розвитку уваги та логічного мислення.
Вікторина складається з 11 питань, на які вам слід дати відповідь. За кожну правильну відповідь зараховується бал. Відповіді на запитання можна доповнювати і теж отримувати за це бали. За результатами вікторини та загальної активності під час заходу діти нагороджуються тематичними сувенірами.
Питання:
1. Якщо опуститися в море на глибину понад 150 метрів ми не побачимо там живих організмів. Що є причиною цього явища?
(Якщо опуститися в море на глибину понад 150 м, там дійсно немає життя. Причина цього - відсутність кисню. Так як живуть там бактерії на дні і в товщі води розкладають останки і виділяють сірководень. Сірководень згубний для рослин і тварин. Його концентрація на 150м глибині = 0,1-0,2 мг / л морської води, а в глибині моря, у дна-10 мг / л. з сірководнем пов'язана одна з легенд про походження Чорного моря: люди опустили в море металевий вантаж на мотузці для вимірювання глибини. А коли підняли його, він виявився чорним)
2. Яка глибина Чорного моря?
(Чорне море глибоке. Його глибина близько 2 км.)
3. На якій глибині зосереджена життя в Чорному морі?
(На великих глибинах практично відсутній кисень, тому життя зосереджена на глибинах до 200 м.)
4. Які птахи, які живуть на берегах Чорного моря не вміють ходити по суші?
(Баклани - виключно морські птахи. Вони навіть ходити по суші не вміють. Тільки літають, відмінно плавають під водою за допомогою своїх лап - ласт з перетинками.)
5. Чому Чорне море світиться вночі?
(Вдень вони виблискують як веселки, а вночі світяться. Це гребневики. Уздовж тіла у них проходить 8 іскристих шнурів - ряди гребних пластинок, вони такі тонкі, що світло, проходячи крізь них, дробиться на промені різних кольорів - і кожна з тисяч платівок грає самоцвітними спалахами. Веслова хвиля починається на верхівці і пробігає до іншого кінця тіла. гребневик пливе, а нам здається, що по ньому прослизає різнокольоровий електричний розряд).
6. Чи буває на Чорному морі лід?
(Буває. Майже щороку на кілька днів замерзає Одеську затоку. В холодні зими лід тримається тут протягом двох-трьох тижнів, тягнучись у відкрите море.)
7. Які держави знаходяться на берегах Чорного моря?
(Україна, Росія, Грузія, Румунія, Болгарія, Туреччина)
8. Назвіть основні забруднювачі Чорного моря
1) сполуки азоту і фосфору, надходять з недостатньо очищеними стічними водами;
2) нафта, що видобувається на Каспії, перевалюється в танкери в нашому місті;
3) отрутохімікати з полів і важкі метали від промислових підприємств і теплоелектростанцій;
4) радіоактивні речовини після аварії на Чорнобильській АЕС;
5) побутові відходи, які викидаються в море або на берег;
6) екзотичні види рослин і тварин в нових умовах не мають ворогів.
9. Назвіть найбільший півострів Чорного моря?
(Кримський півострів)
10. У яких тварин є отруйні залози?
1) медуза корнерот (обпікає шкіру немов окропом, не слід брати в руки);
2) медуза Аурелія (якщо потримав в руках її, а потім потер обличчя, очі, буде не до сміху);
3) морський йорж, скорпена (промені спинного плавця перетворені в колючки, в основі яких - отруйна залоза.;
4) морський дракон (5 променів переднього спинного плавника і шип, зростаючий назад з зябрової кришки - отруйні. Рани обробити йодом);
5) скат - хвостокол (має на хвості колючку, довжиною до 20 см, краї гострі і зазубрені, уздовж леза проходить жолобок, по якому стікає темна отрута з отруйної залози на хвості. Якщо наступити на нього, він завдає рубану глибоку рану, яку треба обробити).
2. Демонстрація творчих робіт учнів.
Учитель демонструє відеоролик з творчими роботами учнів.
3. Підсумки заходу.
- Діти, наша подорож усним журналом добігає кінця. Сподіваюсь, ви зробили для себе висновки, що охорона навколишнього середовища починається саме з кожної людини. Природа-матінка дуже мудра і подарувала нам багато прекрасних творінь. А наша з вами головна задача: вберегти їх та допомогти їм розвиватись. А головне навчитись існувати з природою в повній гармонії. Дякую вам за вашу роботу та за активну участь під час заходу До Дня Чорного моря.