навчити учнів мати два погляди на одну
проблему; розвивати культуру мовлення;
прививати любов до українського слова.
Ж и т т я -
ц е т е а т р ?
Виховну годину
розробили
викладач
української мови
Сумщенко Тетяна Юріївна
Попасна
Тема. „ Життя – це театр „
Мета: навчити учнів мати два погляди на одну
проблему;
розвивати культуру мовлення;
прививати любов до українського слова.
Тип уроку: дискусія
Обладнання: фразеологічні підказки, фрагменти
поетичних молитв, вислови відомих
поетів:
У. Шекспір
- Світ подібний до театру: щоб грати в ньому успішно і з похвалою, беруть ролі за здібністю...
Г. Сковорода
- А що ж таке життя?
Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя –
Це те, що відбувалось?
Л. Костенко
Вчитель. Американські психологи довели, що людина не
зовсім підвладна собі. Вона може грати
самообрану чи власностворену роль; може
грати
роль, створену іншими; інколи роль визначає
доля.
Наш вік – вік перевдягнення, вік такого
театру, який і не снився синам Древньої
Еллади.
Життя – це завжди театр! Тільки однім
Випадають справжні ролі, а інші стають
довірливими статистами.
Свою дискусію з цього приводу ми побудуємо за
таким планом:
4. Аукціон думок „ Життєвий успіх. Як я його розумію”
Пропонуємо дискусію
Крутий Смак до життя, скажу я,- це бажання мати все і негайно, бажано в необмеженій кількості та найкращій якості. А найперше, смак життя складають влада й гроші, гроші й влада. Як вам більше подобається.
Простий
Чоловік Знаєте, смак життя і пересиченість – два береги однієї ріки, їм ніколи не зійтися, не зрозуміти одне одного.
Юрист Непереконливо. „Життя – театр, а люди в нім актори”. Якщо тобі пощастило отримати роль царя, тоді й відшукаєш отой смак життя.
( учі висловлюють свої міркування з цього приводу ).
Вчитель Мабуть, знайти однозначну відповідь на це питання неможливо! Тому що для одних, як ми вже чули, життєвий успіх - це перш за все матеріальне благополуччя, гроші. Але ж гроші можуть добуватися будь-яким шляхом. І на мою думку,чим їх більше, тим швидше людина втрачає контроль над собою і вже не замислюється над засобами досягнення мети, і може заради багатства піти на злочин, на підлість.
Тому я не бачу сенсу життя в корисливості, в накопичуванні.
Багаті теж страждають і не завжди раді своїм багатством, часто гинуть самі в різних ситуаціях заради грошей. Роль таких людей в житті - трагічна.
„ Чи надійно і затишно почуваюсь я у
своєму життєвому польоті? „
Юрист Поміркуйте над своїм життям, проблемами, які воно підкидає, ставленням до вас рідних, друзів, знайомих, планами на майбутнє й можливістю їх реалізації і підготуйте усний виступ – психологічний самоаналіз на запропоновану тему.
(Учні обговорюють відповідь командами. Виступають по черзі.)
Вчитель. Для інших сенс життя зовсім в іншому. Вони захоплені своєю роботою і знаходять душевний спокій у зовсім інших цінностях. І це теж свого роду "життєвий успіх". На мій погляд, у них життєвий успіх поєднує в собі моральне задоволення, життєвий спокій і матеріальне благополуччя, любов до своєї роботи, якісь інтереси - до спорту, до полювання, риболовлі. Але найголовніше - захоплення улюбленою роботою.
Мені здається, такі люди стараються якомога більше дізнатися нового, постійно підвищують свою майстерність.
Багато прикладів можна знайти в житті. Найчастіше ми спостерігаємо це у своїх батьків, а в школі, ліцеї мене, наприклад, вражають вчителі. Як вони люблять свою справу! Здавалося б, де можна взяти терпіння возитися з учнями, які не хочуть вчитися, не хочуть розуміти, а вчителі знаходять сили з ними працювати. Мабуть в цьому вони бачать сенс свого життя!
Гумористичний турнір
Крутий Складіть характеристику реальної людини або міфологічного чи уявного персонажа, використовуючи якнайбільше запропонованих та дібраних фразеологізмів і дотримуючись етичних норм та норм літературної вимови.
Критерії оцінювання
Фразеологічні підказки
(Виступають по одному учню з кожної команди)
Життєвий успіх. Як я його розумію?
Простий Над тим, що таке життєвий успіх, ломали
Чоловік голову багато поколінь, та й зараз про це говоримо й ми. Не знаю, чи зможемо ми порийти до спільного розуміння в цьому питанні. Давайте спробуємо!
Вчитель Я згодна з тобою. Хочеться мені прочитати вірш Роберта Рождественського :
Ваш диплом – это отметина
Душу задевшая, самая важная,
Жизнь ученика.
Вам семицветною радугой выступая
Глупо, что будто задуматься не о чем,
В жизни не только
Все у вас будет – вершина и пропасть,
Ливни и засухи, громы и молнии.
Гладко живя, попавшись в неровность,
Ваших товарищах – помните, помните!
Видя беду, поспешите на выручку,
Без промедленья, без опоздания
Будет без пользы отличная выучка,
Если в душе вашей нет сострадания,
Если надо за дело – бей!
Если заперта дверь – стучи,
Если влюбишся – не робей!
Если ветер в лицо – не гнись,
Если грянет беда – крепись!
Если радость на сердце – пой!
И всегда будь самим собой!
Вот в чем смысл жизни! Познать жизнь. И я думаю, чем больше знаешь, изучаешь ее законы, тем устойчевее встанешь на ноги, постигнешь жизнь. Хотелось бы мне построить жизнь свою по этим принципам и тогда, моя роль в жизни будет настоящей.
Ось у чому сенс життя! Пізнати життя. І я думаю, чим більше знаєш, вивчаєш її закони, тим стійко встанеш на ноги, осягнеш життя. Хотілося б мені побудувати життя своє за цими принципами і тоді, моя роль в житті буде справжньою.
Додаткові запитання
( узагальнення роботи )
Образок – молитва
„Я заблудився, Господи, ...”
Завдання: за поданим початком складіть образок-молдитву, розкажіть про свої проблеми, попросіть допомоги у їх вирішенні.
Молитва – звернення людини до Господа із висловленням подяки, благання, просьби.
У літературі є так звані молитви-звернення, молитви-подяки, молитви-замовляння. Можуть вестися від імені конкретної особи, автора, ліричного героя і звернені як до Бога, так і до Пречистої, святих, ангелів, рідної землі, мови, матері, жінки, людей.
Фрагменти поетичних молитов
***
Моя душа – підбите чаєня:
Не наступіть на нього серед дня.
Моя душа – немов ромашка в полі:
Не рвіть знічев”я, не завдайте болю.
( Л. Бойчук )
***
Господи, в день Твого гніву неспинного
Дай мені мужність і віру в небеснеє,
Дай чути в шепоті саду звіриного
Царство Ісусове Христовоскреснеє.
( М.Антоніх )
Образок – молитва
Господи! Який прекрасний світ, такий величний, що розумом його не осягнути. А який же Ти, Господи?
Ти, який все мудро влаштував. Скільки різних облич і характерів, і всі неповторні... Скільки тварин, птахів, комах, квітів, дерев. І все неповторне. Нічого постійного нема, все міняється, росте, зношується, старіє, помирає, народжується...Велика Твоя премудрість. Скільки почуттів у нас – і розум, і воля, і любов, і страх, і віра...
Але ось я стою перед Тобою і відчуваю, що заблудився, Господи...