Виховний захід «Життя дається тільки раз»
10 клас
Ведуча 1. 1 грудня відзначається Міжнародний день боротьби зі СНІДом. Сьогодні ми поговоримо про цю страшну хворобу, шляхи зараження та способи профілактики. Та головне питання, яке кожен з вас повинен поставити перед собою – це «Хто ти, СНІДе: друг чи ворог ?»
Ведуча 2. ВІЛ та СНІД… Сьогодні нам часто зустрічаються ці слова на плакатах, у газетах та журналах, їх чуємо по телевізору, радіо і просто від дорослих. Але, на жаль, більшість із нас не усвідомлює, яку загрозу він несе людям. Найчастіше ми думаємо – « мене це не стосується», « зі мною цього не трапиться», та ніхто не знає, де чекає нас біда.
Ведуча 1.СНІД – одна з найголовніших проблем, з якою людство зіткнулося у ХХ столітті і увійшло у ХХІ ст.. У всьому світі проводяться наукові роботи зі створення вакцини та ліків проти – інфекції, але на сьогодні СНІД не лікується. Єдиним методом боротьби із хворобою залишається попередження передачі вірусу.
По – черзі виходять 6 учнів, у руках вони тримають свічки, які символізують періоди життя людей.
Учень 1: Коли дитина народжується, її свічка тільки починає горіти. Тремтливий вогник поступово розгорається , але він може згаснути будь – якої миті від легенького вітру, як дитина від хвороби. Тому батьки і прикривають це полум’я долонею, щоб їхня дитина мала шанси на довге життя.
Учень 2: Виростаючи, дитина стає підлітком. Вогонь ще тріпотить, не маючи змоги заспокоїтися, наче характер підлітка, але він уже не такий нестабільний.
Учень 3: Пізніше людина переходить в юність. Четверта частина свічки згоріла, вогонь заспокоївся, але його колір постійно змінюється, так само, як думки та емоції змінюються в головах юних людей.
Учень 4: Після юності настає молодість. Людина закінчує університет, влаштовується на роботу. Тому її свічечка дає стабільну кількість світла і тепла.
Учень 5: Згоріло вже дві треті свічки. Людина починає підбивати підсумки. Вона думає про те, що вона зробила за цей час, як горів її вогонь життя.
Учень 6: На своєму останньому етапі свічка горить найяскравіше. Це тому, що людина стає мудрою. Вона ділиться своїм теплом за оточуючими, передаючи їм свій досвід, а коли віск закінчується – гасне.
Ведуча 2. Пропонуємо переглянути презентацію «Зупинимо СНІД»
Ведуча 1. До вашої уваги вірш «Живу життям на повну силу»
Живу життям на повну силу,
Ні в чім собі не відмовляю.
Живем лиш раз, тому щасливо
Життя прожити я бажаю.
Людей так важко зрозуміти
Тих, що себе не зберегли,
Адже вони не те що жити,
А й існувати не могли!
Одні піддалися спокусі,
Все обірвалось в одну мить!
Мені говорять: «Не хвилюйся».
Та серце так моє щемить.
Щемить тому, що розумію –
Не можу їм допомогти!
І співчуттям я не зумію
Здоров’я їм нове знайти.
Вони не можуть відродитись
І в же до смерті лічать дні…
Зумій хоч ти чогось навчитись,
Щоб не піддатися чумі!
Ведуча 2.А зараз до вашої уваги сценка «Слідчі та СНІД» яку підготували учні нашого класу.
Імпульсивний слідчий. Ви підозрюєтесь у сотнях тисяч убивств ні в чому не винних людей! Що скажете на це?
СНІД. По-перше, ви не можете довести моєї провини беззаперечно. Люди, яких ви вважаєте моїми жертвами, насправді не впоралися зі збудниками звичних і загальновідомих хвороб. Їх, до речі, налічується десь понад тридцять тисяч...
Імпульсивний слідчий. Певно, більшість із них на совісті ваших дружків - вірусів!
СНІД. Ви помиляєтеся. Вірусних захворювань заледве набереться 500.
Імпульсивний слідчий. Нехай, зате вже всі як на підбір: СНІД, САРС...
СНІД. Не забудьте додати до списку вітрянку і кір. Але я хочу продовжити, з вашого дозволу. По-друге, я виконую секретне розпорядження...
Поміркований слідчий. Чиє?
СНІД. Вибачте, але імені я назвати не можу.
Імпульсивний слідчий. Отже, ви заперечуєте свою причетність до загибелі мільйонів людей?
СНІД. Заперечую.
Імпульсивний слідчий. Гаразд. Оформимо протокол. Я ставитиму запитання, а ви відповідайте. (Бере папір і ручку). Ім’я?
СНІД. Синдром набутого імунодефіциту.
Імпульсивний слідчий. Рік народження?
СНІД. Не пам’ятаю.
Імпульсивний слідчий. У наших документах зазначені 70-ті роки XX століття. Як ви це поясните?
СНІД. Просто у 70-х про мене заговорили.
Імпульсивний слідчий. То скільки ж вам усе-таки років?
СНІД. Гадаю, що не менше, ніж людству.
Імпульсивний слідчий. Нахабна брехня! Ви б у такому разі винищили людство до ноги!
СНІД. А ви краще пишіть те, що я вам кажу, а не те, що ви собі придумаєте, бо інакше я під протоколом не підпишуся.
Імпульсивний слідчий. Гаразд, так і запишемо.
Поміркований слідчий. Стривайте-но, але офіційна версія стверджує, що вірус передався людині від зелених макак!
СНІД. Не треба звалювати всю вину на бідолашних тваринок. У тваринному світі не існує ані наркоманів, ані гомосексуалістів, ані повій. Це люди погані
Поміркований слідчий. Бачу, цинізм - ваша відмітна риса. Але нічого, прийде і ваш час.
СНІД. Хоч як це не прикро, але цілком з вами погоджуюся. Хоча, з другого боку, віруси завжди жили поряд з людиною. І без вірусів життя на землі було б просто неможливим.
Імпульсивний слідчий. Облиште свої казуїстичні виверти!
СНІД. Це у вашій системі можливо виправдати злочинця і звинуватити невинного, а вчені - люди серйозні, вони брехати не будуть. Ось почитайте, що пише професор-інфекціоніст К. Уманський.
Поміркований слідчий (читає). “Віруси - повноправні, всюдисущі і необхідні ланки біосфери, роль яких (в основному!) зводиться до участі в адаптаційних процесах, причому не тільки в адаптації до умов зовнішнього середовища, а й і взаємній адаптації органів у межах організму, у взаємній адаптації різних організмів у середовищі і, нарешті, у еволюції в цілому ”.
Імпульсивний слідчий. Це лише гіпотеза.
СНІД. Так само як і уявлення більшості вчених про віруси. Тому звинувачувати віруси у злочинах проти людства - це все одно, що звинувачувати кулю у вбивстві. Кулю ж хтось спрямовував.
Імпульсивним слідчий. І хто ж насилає на людей вірусів?
СНІД. Самі люди. Це можна кваліфікувати як самогубство.
Поміркований слідчий. Припустимо, що ми з вами погоджуємося. Тільки припустимо. Тоді як ви поясните хвороби дітей? Вони що, теж самогубці?
СНІД. Без патетики, будь ласка. Хвороби дітей - це таємниця, яку я теж не можу вам розказати, але раджу звернути увагу на статистику. Більшість дітей, що заразилася від хворих матерів чи внаслідок переливання зараженої крові, врешті-решт позбуваються вірусу.
Імпульсивний слідчий. Гаразд, поговоримо про це пізніше. Місце народження?
СНІД. Усі чомусь вважають, що це Африка, але я не можу пригадати.
Імпульсивний слідчий. Рід діяльності?
СНІД. Чистильник. Очищаю планету від мерзоти.
Поміркований слідчий. Послухайте, шановний, мені здається, що всі люди на світі мають право на життя.
СНІД. Не можу з цим погодитися. Але як бути з обов’язками? Невже статева розбещеність і наркоманія гарантують людям демократію?
Поміркований слідчий . Кожен робить свій вибір самостійно.
СНІД. І я про те саме.
Імпульсивний слідчий. Нічого, недовго вам залишилося гуляти планетою. Вчені вже впритул наблизилися до розв’язання цієї проблеми.
СНІД. Невже? А мені чомусь здається, що це лише рекламний трюк, спроба приспати пильність.
Імпульсивний слідчий. А чи не засадити нам цього мерзотника за ґрати?
СНІД. Не думаю, що у вас є на це хоч якесь право. Де тут підписати?
Поміркований слідчий (показує). Отут.
СНІД. То я вільний? Бувайте здорові. (Йде геть).
Імпульсивний слідчий. От мерзотник. Шкода відпускати.
Поміркований слідчий. Ти знаєш, у чомусь він має рацію...
Слідчі йдуть зі сцени.
Ведучий 1. СНІД – це біда не однієї людини.
Ведуча 2. Не однієї нації, не однієї країни.
Ведучий 1. СНІД представляє загрозу для всіх.
Ведуча 2.Сьогодні у вирії подій, що відбуваються у світі, людина забуває про проблему СНІДу, сподіваючись, що вона її не торкнеться.
Ведучий 1. Але з кожним роком все більше і більше людей стає ВІЛ- інфікованими, в тому числі і дітей.
Ведуча 2. Сотні тисяч нікому не відомих, а завтра це може бути будь хто з нас. Пропонуємо переглянути сценку «Розмова дівчат - підлітків»
Звучить музика «Ну где же вы, девчонки?».
1 дівчина. Дівчата, а ви чули, що СНІД може передаватися поцілунком?
2 дівчина. З глузду з’їхала? Вчені довели, що тільки після статевих відносин з хворою людиною можна заразитися. Ну, і ще там через брудні шприци.
3 дівчина. Стривайте, тут якась неув’язка. Вірус має потрапити у кровоносну систему людини. Так?
2 дівчина. Ой, тільки не починай зараз уроку біології! В школі того навчання вистачає!
1 дівчина. Ні-ні, вона щось знає... (До третьої). Кажи, що за неув’язка?
3 дівчина. Чому знайомі нас лякають, що вірус може передаватися через укуси комарів і через поцілунки? І чому офіційні особи намагаються запевнити нас, що ніякої небезпеки немає?
2 дівчина. Мало що в народі вигадують Яких лише пліток не ходить світом! І що, ми їм усім маємо вірити?
3 дівчина. Диму без вогню не буває. Нас просто заспокоюють.
1 дівчина. Цікаво, для чого їм це?
3 дівчина. Щоб не було паніки.
1 дівчина. Вигадуй більше.
3 дівчина. Я не вигадую. Вірус мікроскопічний. Якщо комар нап’ється зараженої крові, то у його хоботку сотні тисяч тих вірусів.
2 дівчина. Ну, добре. А як з поцілунком бути? Це що, теж правда?
3 дівчина. Боюся, що так. На слизову оболонку, будь-яку, мають вихід мільйони лімфо судин. А лімфо система з кровоносною становлять практично єдине ціле.
1 дівчина. Слухай, ти мене налякала.
2 дівчина. Лякатися не варто. Просто цілуватися треба з перевіреними людьми.
3 дівчина. Тобі б лише зубоскалити.
1 дівчина. Та ну вас!
Ведучий 1.СНІД забирає життя незалежно від раси, віри, національності, статі, багатства.
Ведуча 2.СНІД і далі забирає життя молодих, талановитих.
Ведучий 1.Діти…Помирають маленькі діти!
Ведуча 2.Чому вони повинні піти з життя раніше, ніж їм належало?
"Ведуча 1.Міжнародним символом боротьби зі СНІДом є червона стрічка, яка поєднала людей багатьох країн.
Ведуча 2.Сьогодні у всьому світі червона стрічка символізує:
- Усвідомлення серйозності ВІЛ/СНІДу;
- Надію на те, що буде знайдено вакцину від ВІЛ і ліки від СНІДу;
- Солідарність із людьми, які живуть з ВІЛ, їхніми близькими, рідними і друзями;
-Пам’ять про мільйони людей, життя яких забрала ця недуга;
Ведучий 1.Засобу вилікувати СНІД не існує. Вірус виявився складним. Він постійно змінюється, потрапляючи від однієї людини до іншої, змінюється навіть у процесі лікування.
Ведуча 2. Послухайте легенду
Усе в твоїх руках
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий
Мандарин (знатний вельможа). Увесь день його складався із примірок вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум… Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країною пішов поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, найрозумніший за всіх на світі. Дуже розлютився на те Мандарин: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішим на світі?». Але вигляду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму у руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве? І якщо ченець скаже , що живе - я розчавлю метелика, а якщо мертве – випущу його!
І ось настав день зустрічі. У залі зібралося багато людей, усім кортіло послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі.
Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися і до зали ввійшов невеликий, худорлявий чоловік. Він підійшов до Мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання.
Мандарин сказав: « Скажи но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?».
Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений Мандарин випустив метелика з рук і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Ведучий 1.Кожна людина повинна до кінця усвідомити всю небезпеку, яку несе СНІД, і зробити все можливе, щоб уберегти себе і своїх близьких та рідних від цієї страшної інфекції, бо СНІД може увійти практично в кожен дім, кожну сім'ю.
Ведучий 2.А обачливість – це основа нашої поведінки!
Ведуча 1. Вірш «Звичайно, я не ідеал….»
Звичайно, я не ідеал.
Я також роблю помилки,
Та в мене серце – не корал
І в голові різні думки.
Я люблю мріяти, бажати,
Я мислю, згадую, учусь,
Умію боятись і кохати,
Щодня і Богу я молюсь.
Не ідеал я, не перлина,
Хоч і в школі я учусь.
Звичайна, молода людина,
Людина я! і цим горджусь.
Я маю мрії та бажання,
Хочу в житті щось досягти,
Хоч зайнята тепер навчанням –
Люблю розваги, як і ти.
Люблю я з друзями гуляти,
Ходжу на диско і в кіно.
Люблю співати й танцювати,
Бо нам життя лиш раз дано.
Ведучий 2. Необхідно пам'ятати, що будь-яка людина має однаковий ризик заразитися вірусом. ВІЛ-інфіковані особи та хворі на СНІД потребують соціального захисту, милосердя і співчуття, гуманного ставлення з боку оточуючих і психологічної підтримки. Бо коли від них ще й відвернуться люди, пережити це дуже важко. Отож будьмо милосердними.
Ведучий 1. Інфіковані діти можуть вільно відвідувати дитячі садки, навчатися в загальних школах.
Ведучий 2. Хворі на СНІД та інфіковані можуть відпочивати у звичайних санаторіях. Вони мають право на професійну діяльність за обраним фахом, за винятком роботи за спеціальностями та на посадах, встановлених спеціальним переліком; на безкоштовне забезпечення ліками.
Ведучий 1. Усі ми рівні перед ризиком бути враженими ВІЛ-інфекцією, і тільки від нас самих, від нашого розуміння ризику, нашої поведінки залежить наше здоров'я.
Ведучі разом: ПАМ'ЯТАЙТЕ!
1.Життя – це шанс, лови його.
2.Життя – це краса, милуйся нею.
3.Життя – це радість, насолоджуйся нею.
4.Життя – це виклик, прийми його.
5.Життя – це скарб, бережи його.
6.Життя – це любов, пишайся нею.
7.Життя – це таємниця, відкрий її.
8.Життя – це боротьба, почни її.
9.Життя – це повітря, дихай ним.
Разом: Життя – це щастя, заслужи його.
Пісня: Бережи любов