Виховний захід. Творча майстерня з елементами STEM – освіти «Зима чарівниця»
Вчитель: Данченко Наталія Іванівна
Клас: 2 - А
Мета: Формувати уміння складати речення та розповідь за опорною групою слів, добирати влучні слова для передання власних спостережень , вражень, почуттів; уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати усне зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки; розвивати пізнавальний інтерес.
Удосконалювати навички культури спілкування роботи в групах.
Розвивати наукову грамотність, конструкторську діяльність.
Виховувати любов до художнього слова; бажання милуватися красою, прагнення більше знати про навколишній світ.
Ключові копетентності: Вільне володіння державною мовою; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; екологічна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності ;культурна компетентність.
Наскрізні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток; громадянська відповідальність.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки синонімів, дощечка, пластилін, шість сірників, дев’ять зубочисток на кожного учня.
Хід заходу
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
--- Сьогодні ми відправимося у чудовий і захоплюючий світ краси і не просто краси, а зимової краси.
(Звучить ніжна мелодія. На екрані зимові пейзажі)
Я запрошую вас у творчу майстерню.
--- А що таке майстерня? ( Місце, де щось створюють)
--- Що значить творча? ( Творити, придумувати, складати, створювати)
--- Кого називають творцями? (Того, хто створює щось дивовижне)
--- А на уроці образотворчого мистецтва та трудового навчання?
( Створити виріб, малюнок)
--- А що ми можемо створити на уроці української мови чи літературного читання?
( Складати речення, придумувати розповіді, складати діалоги)
--- Але перш ніж створювати щось, треба вибрати тему і визначити мету нашого заходу. То з чого ж почнемо? Так. З вибору теми.
III. Визначення теми і мети заходу. Робота в групах
--- Отже, ми з вами зараз будемо створювати загадки. Виконайте в своїй команді завдання. Вам необхідно з даних рядочків скласти загадку. Відгадка вам підкаже про що будемо говорити на уроці.
1 група Зірка сніжно біла
На рукав мені злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.
2 група З неба зірочки летять,
Землю укривають,
А коли приде весна –
Всі вони розтануть.
3 група Мухи білі і лапаті –
Не живуть вони у хаті.
А як сонце припече –
З них водичка потече.
--- Прочитайте загадки, назвіть відгадки .
--- Тож про що говоритимемо сьогодні? Так, про дивовижне створіння зими - сніжинки.
--- Отже, тема нашого заходу «Зима чарівниця».
--- Всі ми з вами бачили як красиво сніжинки кружляють у таночку, опускаючись на землю. Правда красиво?
--- А чи можемо ми передати словами цю красу? То якою буде мета нашого заходу? (Вчитися складати і записувати речення про сніжинки, складати загадки. А ще складемо розповідь за власним спостереженням. )
--- А чому у нас на партах лежать різні інструменти і матеріали?
( Будемо вчитися виготовляти макет сніжинки , будемо досліджувати будову сніжинки)
--- Ось ми з вами визначилися і з метою нашого заходу.
IV. Узагальнення власного досвіду учнів
1.Гра «Танок синонімів»
--- В нашій творчій майстерні є незвичайні кімнати, до яких ми завітаємо. Але нам потрібно відімкнути саму майстерню. А ключем від дверей майстерні буде слугувати нам гра «Танок синонімів»
--- Я вам пропоную гру «Танок синонімів».
--- А як називається таночок сніжинок в природі?
( Хурделиця, віхола, завія, хуга, хуртовина,заметіль,хурделиця,завірюха,буран, сніговій,сніговиця, метелиця, снігокрутниця,завійниця)
--- Молодці, скільки синонімів ви підібрали, а , можливо, хто з дітей почув нові для себе синоніми.
2. Кімната «Мовна краса»
--- Отже, відчинимо двері нашої творчої майстерні і потрапляємо до першої кімнати «Мовна краса»
--- Кожен справжній майстер має власну скриню, в якій зберігає цінності. Давайте ми зараз також наповнимо скарбом свої скрині.
--- А що ж є скарбом на уроках мови та літературного читання?
( Слова, речення, думки).
--- А як красиво говорять про сніжинки поети і письменники . Вони допоможуть нам наповнити наші скрині. А допоможуть нам в цьому поети і письменники.
--- Перед вами тексти в яких письменники передають свої враження про сніжинки. Опрацюйте їх в своїх командах і дайте відповіді на поставлені питання.
1 група В.Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»
Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять
**** Що здивувало письменника? (Дзвін сніжинок).
**** Як ви вважаєте, він справді чув той дзвін, чи просто уявив його собі, тому, що був зачарований красою зимового вечора?
2 група Микола Вороний «Сніжинки»
--- А ось у вірші Миколи Вороного сніжинки самі про себе розповідають
Білесенькі сніжиночки,
Вродились ми з води;
Легенькі, як пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими
І весело крутилися
Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки,
Як дітоньки малі,
І линемо до матінки —
До любої землі.
Матуся наша рідная
Холодна і суха,
Бо дуже змерзла, бідная,
Вона без кожуха.
Отож її нагріємо,
Устелимо сніжком.
Мов ковдрою, накриємо
Легесеньким пушком.
**** Про що турбуються сніжинки?
--- Яку користь вони приносять природі?
3 група Уривок з оповідання Лариси Воронкової «Зима»
Раптом пішов сніг. Пухнасті сніжинки летять то вниз, то вгору. Вони танцюють і звиваються в польоті над землею. Оленка розгледіла сніжинки на долоні. Коли вони летіли, були, наче пух. Придивилася ближче – як зірочки. На сонці ж сніжинки іскрилися ніби срібло.
**** Із чим порівнюються сніжинки?
3.Складання речень з опорою на допоміжні слова
---Красиво говорять про сніжинки поети і письменники . Вони допомогли нам наповнити наші скрині. Але ж давайте і ми поповнимо скрині своїми описами сніжинки.
--- Складіть речень про сніжинку використовуючи слова-помічники .
--- До яких частин мови вони належать?
(зірочка,снігова квітка, сніговий метелик, казкова балерина;ніжна,срібна, пухнаста, біла; опускається, летить, кружляє, танцює, переливається, іскриться, тане.)
4. Кімната «Наукова краса»
--- Ви записали чудові речення про сніжинку. Відчули її красу серцем. Але щоб правильно і грамотно складати розповіді про сніжинку, треба мати й наукові знання. Отже, потрапляємо до другої кімнати нашої творчої майстерні « Наукова краса»
--- А хто знає як народжується сніжинка?
--- Сніжинка народжується тоді, коли водяна пара замерзає навколо крихітної частинки пилу. Утворюється кристалик льоду. Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати . Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки.
--- Вперше сніжинки під мікроскопом почав розглядати американець Вілсон Бентлі . Він з’ясував, що в природі немає двох абсолютно однакових сніжинок.
--- Як ви думаєте від чого залежать розміри сніжинки?
(Від температури повітря залежать розміри сніжинок . Чим нижча температура, тим менші сніжинки.)
--- Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки, випадають в Антарктиді. Чому саме тут? ( дуже сильні морози).
--- Трапляються сніжинки - велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість. Сніжинки бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок.
--- Ось перед вами картинки різноманітних сніжинок. А що цікаве ви помітили і однакове ви помітили в будові усіх цих сніжинок? ( шестигранна будова)
--- Проте в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинка завжди шестигранна.
--- Вчені зацікавилися такою будовою сніжинки і використали її для побудови стелі , яка формою нагадує вирізану з паперу сніжинку. Така форма стелі допомогла створити сильний і гарний звук у концертному залі, у філармоніях, у театрах.
--- Науковці й досі намагаються дізнатися більше про дивовижне творіння природи – сніжинку. Можливо , їм не вистачає саме ваших ідей, коли ви станете дорослими.
5. Фізкультхвилинка
Танцювальні рухи. Пісня «Чарівниця Зима»
6. Кімната « Творча краса». Майстер – клас з виготовлення сніжинок.
- Отже, потрапляємо до третьої кімнати нашої творчої майстерні « Творча краса». Зараз спробуємо у нашій творчій майстерні власними руками зробити не просто сніжинку, а її модель (спрощений образ об’єкта).
--- Згадайте, яку геометричну фігуру має щойно народжена сніжинка. ( Шестикутник)
--- Скільки сторін у шестикутника? (6) Вершин? (6)
--- Ост перед нами інструкція по виготовленню сніжинки
Інструкція
1).З пластиліну зробити 6 кульок.
--- З пластиліну зробимо 6 кульок. Це будуть вершини шестикутника.
2).За допомогою пластилінових кульок з’єднати 6 сірників, утворюючи шестикутник.
--- Візьмемо 6 сірників . Це будуть сторони шестикутника.
3). За допомогою двох зубочисток з’єднати протилежні вершини шестикутника.
--- Щоб наш шестикутник був міцним, треба надати йому жорстоксті. Цю властивість використовують інженери під час створення будівель та механізмів. За допомогою двох зубочисток з’єднаємо протилежні вершини шестикутника. У нас народився кристалик льоду-«насіннячко», з якого виросте сніжинка.
4). Вставити 6 зубочисток у вершини шестикутника
--- Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати . Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки. Але в неї залишиться 6 променів. Вставимо 6 зубочисток у вершини шестикутника.
- Які чудові сніжинки вийшли у вас. Їх можна оздобити паєтками , і це буде чудова прикраса для новорічної ялинки.
7. Підсумок уроку
--- Якщо ми з вами люди творчі, то й підсумок уроку підведемо творчо. Складемо сенкан до слова сніжинка.
1. Сніжинка
2.Ніжна, пухнаста
3.Кружляє, танцює, дивує
4.Вкриває землю сніговою ковдрою.
5. Краса
--- Тож , діти, цінуйте красу, розумійте красу, поклоняйтеся красі. Тоді вона надихне вас на неймовірні наукові відкриття.
На завершення роботи нашої творчої майстерні дівчатка приготували танок.
(Дівчата класу виконують «Вальс сніжинок»)
Зміст слайдів презентаціі